Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hifi/Video anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 12 November 2012 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

HIFI eller Video anlæg

Hvad er du til, Video eller HIFI anlæg ?

1) Mener du at et HIFI anlæg eller et Video anlæg har de samme kvaliteter ?
2) Lytter man på samme måde på HIFI som på Video anlæg ?
3) Kan man overhoved forvente det sammen af Video og HIFI anlæg ?

D A O er bare lidt nysgerrig efter din mening

For mig er det et faktum at når jeg lytter og ser noget i flimmerkassen så lytter/hører jeg ikke det sammen som ved hifi, og
når jeg lytter HIFI så finder jeg nemt på at lukke mine øjne (ikke smart ved Film :) og jeg tror at jeg gør dette fordi jeg er
100% i fokus på lyden og jeg mener at vide at når man lukker sine øjn, så har vores hjerne flere ressourcer / mere
overskud til at bearbejde signalerne! Fordi vores øjne bruge rigtig mange ressourcer på at bearbejde video/film signalerne
og ja for mig i det mindste, er det jo nærmest logisk.
Det der med at være i fokus på det ene eller det andet, mener jeg er en stor forskel, fordi jeg kan da også godt kan sidde
og lytte, uden at være i fokus på alle mulige detaljer.

En anden Grund for mig er, den enkelte at HIFI er dyrt og et Video anlæg nemt ville koste 5 til 7 gange så meget, i det
mindste på forstærker og højttaler, ja eller næsten, fordi bag højttalerne behøver vel ikke at være i den samme kvalitet
som front højttalerne og det samme gælder deres forstærker, eller tager jeg fejl ?

At jeg så også har læst om mange der har problemer med at få deres Video anlæg til at lyde lige så godt til ren HIFI lytning,
bekræfter så bare mig i min antagelse, men det udelukker jo ikke at det ikke kan lykkes og så er det jo bare super fedt.

Selv ville jeg aldrig gøre det sammen ud af et video anlæg som jeg gør med en HIFI anlæg, dertil er video mediet ikke så
vigtig, ang lyden for mig, da det ved film mest er effekter og ikke så meget om det lyder korrekt!

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 November 2012 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Vi ser ret ens på tingene.

Jeg startede også ud med et stort "video anlæg" Musikken når slet ikke sokkeholderne, som på mit nuværende Hifi anlæg.

Omend, så skal jeg klart have Video anlæg igen. Og det netop pga effekterne og ikke, for at nærlytte kritisk i filmens lydspor. Her er min mening at en film skal nydes med voldsom dynamisk bass og en varm omend også med kant på klangen.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 November 2012 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Film fylder ikke det store for mig. Jeg har af samme årsag heller ikke noget decideret videoanlæg, men benytter musikanlægget også til film (og TV).

Altså ingen snurre-rundt, eller andre narrestreger Det vigtigste for mig på videoanlægget, er at tale er tilstrækkelig tydelig til at kunne forstås. Hvordan
resten lyder lægger jeg stort set ikke mærke til - bortset fra at der tydeligvis er voldsomt forstærket bas på såvel musik som effekter i de fleste film. Skulle jeg
have et musikanlæg der primært fokuserede på det, ville jeg meget hurtigt blive træt af at høre musik.

Når jeg lytter til musik, er det helheden der betyder noget. Musikken skal være engagerende, og der skal helst ikke være bestemte områder der træder frem for
andre.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 November 2012 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er da også fuldkommen enig med dig, snurrerundtanlægget her er bare et billigt et der kun bruges til film, jeg oplevede for
nogle år siden, da mit daværende forstærkersæt var til rep. jeg hørte i den periode kun 2 cd,er for kors hvor lød det kedeligt,
så jeg tror som dig, skal man have surround der kan bruges til musik, vil det koste en herregård, ps jeg kan også sagtens sidde
og nyde musikken med lukkede øjne, da man så også fokuserer mere på musikken

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 12 November 2012 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Film fylder heller ikke så meget hos mig, men lydsiden nydes dog alligevel i 2-kanal, da jeg ser en del film. Men et video anlæg har jeg ingen behov for. Du fik vist lige ideen til denne tråd i en anden tråd, hva' D A O?

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 November 2012 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har det lidt på samme måde som flertallet herover; Lydkvaliteten er vigtigere for mig i stereo end audio/video.

Jeg har tidligere haft både surround- og stereosetup på samme tid, men prioriterer ikke snurrerundtlyden så højt, så idag har
jeg kun stereo.

Hvis jeg skulle have et audio/videosetup igen, skal det bare spille nogenlunde midfi-agtigt med en voldsom sub, der ikke er
specielt velegnet til musik, men kan gennemtæve mine Mahler på Richterskalaen.
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 November 2012 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

finlytteren@

Det er også de tanker jeg har mig. Jeg overvejer lidt nogle LCR til front og så nogle dipole/bipole til bag, og så 2 stk's 12" subs.  Jeg må erkende at jeg savner de heftige scener med vilde eksplosioner så kroppen bliver tævet. Synes man bliver opslugt af filmen på en helt anden måde når der vælter rundt med lyde i hele stuen/lytterummet.

Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2012 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 November 2012 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Til både film og musik elsker jeg bas, og jeg synes den skal være massiv og gerne tage ved så den kan mærkes i kroppen!
Begge dele synes jeg er liiidt tamt uden bassen er der, den er dog noget vigtigere i film. Ellers skal musik lyde så naturligt som
muligt, og "bare" få gang i højrefoden som aldrig før. I film skal tingene stå klart, og kunne klare noget lydtryk og stadig have
detaljer, dog uden man virkelig lytter efter dem.

Jeg har aldrig haft et snurrerundt system, men kun et stereo, som bliver brugt til begge dele. Jeg vil hellere smide pengene i at
få opgraderet stereo fronten, end på at få snurrerundt med. Jeg vil hellere se en film på et godt stereosystem, end på et dårligt,
eller måske lige under middelt snurrerundt

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2012 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

nemlig mx jelle

Jeg har nogle år brugt hovedtelefon til Video anlægget og dermed total fraværd af BAS, som jeg tror at naboerne var glade for,
men de mange detaljer der kommer frem i nogle gode øre-bøffer, det skal man altså give rigtig mange penge for at genfinde i
nogle højttaler !
Måske kunne man bruge nogle bass shaker og dermed få bunden med, og husker at så tidelig som 70erne at Pioneer havde
lavet en stol med indbygget bass shaker, til hovedtelefon aflytning. (ja intet nyt under solen)

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 November 2012 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Selv har jeg seperate anlæg til hifi og film - og de er begge af høj kvalitet. Tidligere havde jeg ét anlæg til begge formål. Det fungerede udmærket - og hver gang jeg opgraderede med henblik på bedre hifi, smittede det jo af på gengivelsen af filmlyden. For mig at se er der ingen grund til at nedprioritere film-anlæggets kvaliteter. Jo bedre anlæg, jo større filmoplevelse. Jeg elsker filmmusik - og det er skønt at lytte til over et godt anlæg.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 November 2012 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Lige pt har jeg et "Video" anlæg :) Fuld snurrerundt af rimelig kvalitet. Det kunne godt blive bedre, men pengene der skule investeres ville være anseelige. Som film entusiast ville min drøm helt sikkert være at have et anlæg som f.eks. Chriss herinde fra har (puha man kan godt være misundelig på de 802'ere). Men da det nok ikke bliver realiserbart inden for de næste par årtier, så vil fremtiden komme til at fokusere på et dedikeret seperat hifi stereosetup.
Jeg er nemlig lige som så mange andre helt enige i at et topklasse hifi musikanlæg bliver alt for begrænset (eller dyrt) hvis det også skal kunne snurrerundtlyd. Derudover er det ikke 100% hensigtsmæsigt at have ekstra højtalere stående hvis man kun hører stereo, og personligt er det min opfattelse at akustikken i en hjemme/stue bio bør være en smule anderledes end i et rent stereosetup.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes