Emne: Kan I høre fejlene? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 26 November 2012 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne her meget flotte optagelse på lp'er Däfos, er optaget som Fredmarantz nævner sit sidste indlæg. Mikrofoner, som her er stereo mikrofoner nær ved hvert instrument og så placeret "rigtigt", i det færdige mix. Meget flot og realistisk.....og ikke mindst med voldsom slagkraft og dynamik. Skal dog lige siges, at cd'en skam ligner lp'en meget, ihvertfald hvis man køber de tidligste udgaver, så det ikke er overkomprimeret, hvis ikke man har en plattenspieler.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 26 November 2012 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den her ?
Alternativ yes, takker __________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 26 November 2012 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
fredmarantz
Du glemmer Jazz hvor det også er muligt, resten af musik verden er "sound" som "kan" lyde godt! |
|
|
Nej Jeg glemmer ikke jazz - jeg nævnte den bare ikke, men jeg kan da nævne, at alle akustiske begivenheder - altså alt, som ikke har været i nærheden af en stikkontakt (måske undtaget hammond/leslie??) - bør så nævnes - jazz - gospel - kirkemusik - div. etniske - folkemusik osv osv- osv....og hvem siger, vi behøver snakke om musik?? - vi kan vel også stille to byggearbedjere op med hver sin lufthammer og optage det for min skyld - elelr optage lyde fra en banegård.
[/QUOTE] Men du har ret, men jeg har så også erkendt og oplevet, at gjort ”rigtig” så kunne vi mange audiophile hifi nørder godt nøjes med udstyr til 1/5, hvis det er den form for perfekt musik klang blev søgt. [/QUOTE]
Det forstår jeg ikke...
[/QUOTE] Jeg nægter nærmest at tro på at jeg er den eneste der mener at det er muligt, For min skyld må man gerne bruge flerspors udstyr, bare de adskiller dem til forskellige opstillinger. 2 mikrofoner til den opstilling, 2 til en anden og 2 til en 3. opstilling osv og så udvælger man den som giver den bedste oplevelse, og ja med BR/DVD Audio ville det endda være muligt at sælge det hele og mennesket bagved kun lytte efter smag og behag. [/QUOTE]
Det forstår jeg heller ikke....
[/QUOTE] Det kræver at man bruger gode/optimale instrument højttaler, og vil dertil bare skive at det var måden man gjorde det i starten, indtil nogen fandt på at skabe en sound som de ofte ikke kunne levere, live, andet end via PA udstyr og de virker kun med en mixer, en lydtekniker og en masse knapper, og så gik det galt, rigtig galt endda, meget ofte.[/QUOTE]
Det forstår jeg heller ikke - men har man blandet en instrumenthøjttaler ind i det, så er ideen væk - det skal netop være med udstyr, som ikke er i nærheden af en stikkontakt - hvorfor, fordi unstrumenthøjtalere sidder altid i røven af en forstærker og den kan der drejes på (tonekontroller osv...) og så har vi mistet "nulpunktet".
[/QUOTE] At noget lyder rent er ikke HIFI nok, men at noget lyder ægte og rent er HIFI, for mig. HI-Fi betyder jo High Fidelity = Høj Naturtrohed, som jeg tror mange har glemt, i jagten efter andre kvaliteter.[/QUOTE]
fair nok
[/QUOTE] Men du har ret i at TV mediet har bragt mange mystiske forestillinger ind i det vi kalder musik.[/QUOTE]
Jeg taler ikke om tv - lyd skal også være for de blinde.
[/QUOTE] Og så sælger en DVD/BR med The Corrs i dag sikkert bedre end så meget andet musik, fordi Andrea Corr Caroline Corr Sharon Corr også er en fornøjelse for de øjne der ser, og det siger meget om den moderne medie verden, det er billederne der ofte siger mere end lyden.
[/QUOTE]
Stadigvæk skal lyd også være for de blinde. - jeg taler ikke om det visuelle.
Edit: Det gik vist helt galt med min citatteknik, men jeg håber, at forståelsen her så slipper igennem alligevel.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 26 November 2012 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et klasseeksempel er LP´en Stan Getz & Joao Gilberto "Getz/Gilberto", den originale vel og mærke. Speakers Corner har en remastered 180Gram, den er afskyelig, men ovennævnte original viser klart hvordan, det skal gøres. Og så er den oven i købet indpillet i 1963, før gates, kompression og Dolby m.m.    . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2012 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Denne her meget flotte optagelse på lp'er Däfos, er optaget som Fredmarantz nævner sit sidste indlæg. Mikrofoner, som her er stereo mikrofoner nær ved hvert instrument og så placeret "rigtigt", i det færdige mix. Meget flot og realistisk.....og ikke mindst med voldsom slagkraft og dynamik. Skal dog lige siges, at cd'en skam ligner lp'en meget, ihvertfald hvis man køber de tidligste udgaver, så det ikke er overkomprimeret, hvis ikke man har en plattenspieler.  |
|
|
Det er nok sådan, det nødvendigvis må gøres, hvis det skal have en snert af autencitet. Optage akustisk frembragt lyd med et nødvendigt antal ordentlige mikrofoner- blende det i en mixer - (incl. korrekt panorering og trække det ud i to spor (hvis det skal være stereo) - og så samtidg håbe på, at man ikke skal til at frekvenskorrigere (generel eq). Helst på en ordentlig spolebåndoptager
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 26 November 2012 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 26 November 2012 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yezzer, just præcis. Lp'en er lavet hos Refence Recordings. Der står også RR kan man se.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2012 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå - men for at vende tilbage til den gode "mix-tap" optagelse på en PR99 - og jeg synes vitterlig, at den er rigtig god, taget i betragtning, at den er tappet lige ud af ud af pulten uden at have den nedmixet efterfølgende ( det kan man jo ikke rigtigt, når man kun har to spor at gøre godt med) -
så kan det vel næppe gøres bedre, når nu det ER en stereobus mixer tapning (live) - eller hvad?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 26 November 2012 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
| ......så kan det vel næppe gøres bedre, når nu det ER en stereobus mixer tapning (live) - eller hvad? |
|
|
Jeg tvivler seriøst - jeg har ikke været i et studie i mange år, og jeg kan sgutte lave et så flot mix, nok hverken nu, eller dengang
men - dit "eller hvad" fik mig da til at spekulere på at ringe over til nogle af gutterne og spørge nysgerrigt :) på den anden side, jeg kunne måske ærgre mig lidt over svaret, så hellere fra tid til anden nyde båndet. Lyden fra DVD'en er nu også fornem - og på den kan jeg sgutte høre det der famøse kortvarige brum. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2012 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
At lege med ideen skader ikke 
Lad os antage (hvad jeg også tror ER tilfældet), at dette stereoudtag efter sædvanlig lydbearbejdning i mixer + associerede effekter (primært delay) er foretaget fra en mixer, som er indstillet til at få PA'et til at lyde fedest muligt. (der er jo et hørbart publikum, som måske har betalt for at komme ind?) = mixeren og dens aflevering af lyden er med prioritet i PA-lyd, så vil det vel have en vis indflydelse på, hvordan dette optagne lyder?
Hvis man nu istedet havde aftalt, at tilpasse lyden bedst muligt til optagelsen, så PA-lyden var blevet nedprioriteret, så havde PA'et måske nok lydt lidt "anderledes"?
Det skulle overraske mig rigtig meget, hvis det krævede ens indstillinger - og at man kunne få både optimal optagelseslyd og optimal PA-lyd.
Mit eget bud på dette er, at der har siddet en halvdygtig tekniker, som har forstået at "gaine" de enkelte kanaler optimalt og/eller sørget for, at lukke den rigtige mængde kanalsignal ud i et AUX (bus) 1+2 (L/R), hvorfra man så sendte signalet til PR99 - altså så man fodrede PR99'eren fra AUX 1+2 og havde doseret til AUX på en hensigtsmæsssig måde, så optagelsen kommer til at lyde ok alt i alt - med måske lidt for anmasende AKK.gtr og en efter min mening lidt for "fyldig" lead voc.?
Man har så på denne måde også "kommet til" at lukke noget effekt (rev/dly) ind i PR99'eren - noget, som jeg egentlig synes, at man kunne have undladt, da orkestret som helhed spiller godtnok uden. (dette kunne være undladt ved at holde AUX 1+2 lukkede på rev/dly kanalerne.)
Det har vist sig RIGTIG mange gange i historien, at når man lukker effekter ind på den måde, så er de sindsygt svære at styre , hvilket jo også er et af ankepunkterne i bedømmelsen af optagelsen.
Det kunne have været interessant at høre, hvordan denne performance kunne have lydt med prioriteten på optagelsen.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2012 kl. 06:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men du har ret, men jeg har så også erkendt og oplevet, at gjort ”rigtig” så kunne vi mange audiophile hifi nørder godt nøjes med udstyr til 1/5, hvis det er den form for perfekt musik klang blev søgt.
[/QUOTE]
Det forstår jeg ikke...
Det er meget meget nemmere at få god lyd ud af musik der er indspillet rigtig, og dermed mener jeg med 2 mikrofoner. Den sandhed gik op for mig engang i 80erne.
[/QUOTE] Jeg nægter nærmest at tro på at jeg er den eneste der mener at det er muligt, For min skyld må man gerne bruge flerspors udstyr, bare de adskiller dem til forskellige opstillinger.
2 mikrofoner til den opstilling, 2 til en anden og 2 til en 3. opstilling osv og så ud vælgere man den som giver den bedste
oplevelse, og ja med BR/DVD Audio ville det endda være muligt at sælge det hele og mennesket bagved kun lytte efter
smag og behag. [/QUOTE]
Det forstår jeg heller ikke....
Ved ikke helt hvad det er du ikke forstå, men har du en recorder med 8 kanaler så kan du record 4 gang stereo, fra forskellig positioner i rummet, som er blevet udvalgt. Ja hvor nemt kan det være og gøres!
Det forstår jeg heller ikke - men har man blandet en instrumenthøjttaler ind i det, så er ideen væk - det skal netop være med udstyr, som ikke er i nærheden af en stikkontakt - hvorfor, fordi unstrumenthøjtalere
sidder altid i røven af en forstærker og den kan der drejes
på (tonekontroller osv...) og så har vi mistet "nulpunktet".
Jo det er jo det optimale, men jeg er sikker på at mange musikere har udstyr der uden tvivl er deres favorit og lyder virkelig godt, det er det udstyr der evt kunne bruges som forstærkning ved live optagelse. Det
er det udstyr som skaber deres sound, Det spiller ikke særligt højt, men det genskaber klangen af deres instrument, på den bedste måde.
Jeg taler ikke om tv - lyd skal også være for de blinde.
Enig
Stadigvæk skal lyd også være for de blinde. - jeg taler ikke om det visuelle.
Stadig enig
Edit: Det gik vist helt galt med min citatteknik, men jeg håber, at forståelsen her så slipper igennem alligevel.
:-) Helt okay for mig at følge din skrift (-:
[/QUOTE]
Håber du kan finde rundt i min citat teknik __________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2012 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv engang at forstille jeg et trommesæt optaget i 24 bit / 96 kHz i en god akustik med super gode mikrofoner
bare et simpelt eks.
Og rummet er sikkert lille her, og som han skriver "My Simple 2 Mic Drum Recording Setup."
The first video using my iPhone 4 for video and recording into Garageband for the audio. I think it came out ok. Enjoy!
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|