Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Brugt vs. nyt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 02 December 2012 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

For mange år siden stod der i "High Fidelity" at de gode mærker indenfor hifi kunne afsættes for gode priser på brugtmarkedet. Hm - det ser ud til at "de gode gamle dage" også her er definitivt forbi.

Moralen må være, at man skal sørge for at vælge rigtig (første gang) når man køber hifi. At man ikke få måneder efter sit køb ønsker at skifte ud igen. Det bliver en alt for dyr fornøjelse. Desværre ser det ud til at den eneste fornuftige strategi når man skal købe hifi er at købe brugt. Eller groft sagt: Lad en anden "hifi-tosse" købe det fede udstyr til fuld pris - og så slå til når "opgraderingsidioten" efter kort tid sætter udstyret til salg til - selvfølgelig først  en fornuftig pris, uden succes - og derefter til foræringspris.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 December 2012 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Præcis

velkommen til en fantastisk verden af hifi til rimelige priser.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 December 2012 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Et andet spørgsmål man bør stille sig selv når man skal investere i hifif er. "Er nyt altid bedre?"

I et marked med benhård konkurrence, er der en tendens til at producenterne sætter en ny model af et givet hifiprodukt på markedet mindst én gang årligt. Som oftest kun med marginale forbedringer - om overhovedet nogen. Det er en måde hele tiden at gøre opmærksom på sig selv. Mange brands forsvinder fra købernes bevidsthed, hvis ikke producenten hele tiden har gang i noget nyt. Nogle gange kan man aflæse forbedringerne af modelbetegnelsen. Eksempelvis den nyeste Oppo BD-afspiller: 105'eren er grangiveligt kun marginalt bedre end 95'eren. På samme måde angives mere radikale forandringer med større spring i talrækken.

Det er dog også kendt at visse modeller opnår kultstatus - og får lov til at leve længe i ejernes hifi-anlæg. Så nyt er ikke altid bedre.

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 December 2012 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

I et marked med benhård konkurrence, er der en tendens til at producenterne sætter en ny model af et givet hifiprodukt på markedet mindst én gang årligt. Som oftest kun med marginale forbedringer - om overhovedet nogen. Det er en måde hele tiden at gøre opmærksom på sig selv. Mange brands forsvinder fra købernes bevidsthed, hvis ikke producenten hele tiden har gang i noget nyt. Nogle gange kan man aflæse forbedringerne af modelbetegnelsen. Eksempelvis den nyeste Oppo BD-afspiller: 105'eren er grangiveligt kun marginalt bedre end 95'eren. På samme måde angives mere radikale forandringer med større spring i talrækken.

Er du sikker på at du har tænkt den tanke til ende?  En sådan tendens som du beskriver ses i billede/surround og digital verdenen, i 2 kanals verden forholder det sig anderles vil jeg nok mene.

Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 02 December 2012 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Det er ihvertfald svært, at være i denne branche. Deres top produkter skal jo vise hvad de kan og det er nok ikke disse produkter, der skal give smør på brødet og penge til fortsat udvikling. Det er de billigere produkter i deres sortiment, der skal gøre dette. Det, der var af muligheder og teknik i det dyre, siver så ned i den billgere del af deres varer, som regel 1 -2 år efter. Jeg tror man med vilje ikke leverer alt man har udviklet og fundet på, for hvad skal de så komme med næste år.

De eneste lidt større forbedringer kommer tit mest i den billigere ende. Tænk blot på, at en pick up til 5000kr med de lydkvaliteter denne har, kan jo ofte 5 år senere købes til 1500kr. Der, hvor der sker mest i øjeblikket og har været sådan i 3-4år, er inden for mobiler og tv samt internettet, som smelter mere og mere sammen. Hifi siden og højttalere, er næsten gået lidt i stå. Man kører lidt i ring, synes jeg. Ellers synes jeg det selvfølgelig bedst kan betale sig at købe brugt eller være i besiddelse af et godt prutte gen.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 December 2012 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

For mange år siden stod der i "High Fidelity" at de gode mærker indenfor hifi kunne afsættes for gode priser på brugtmarkedet. Hm - det ser ud til at "de gode gamle dage" også her er definitivt forbi.

Heyy Batman , er du nu også sikker på det??? Læg mærke til, hvad du selv skriver..... "gode mærker". Det er nok mere dette begreb, der er gået inflation i. Mit bud, til folk der skulle ud at købe HiFi - og gerne brugt, har altid været: Søg efter det I altid har ønsket jer på brugtmarkedet, det I ikke kan finde, er det I skal lede efter, og slå til når chancen er der. Når man kigger i den blå avis, og der er 2 1/2 spalte med NAD og Denon (f.eks) med 16-17-18-19 måneders garanti  tilbage, så virker det for mig som om, at disse ikke helt falder ind under kategorien "gode mærker".

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 December 2012 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Boydk, det kunne jo også tænkes, at NAD og Denon sælges i større antal end andre mærker, fordi HiFi-Klubben er mere
tilgængelig rundt omkring i det danske land end andre hifi-forretninger er. Derfor vil de to mærker også - helt naturligt - dukke
mere op under brugte tilbud end andre mærker.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 December 2012 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Batman skrev:

Heyy Batman , er du nu også sikker på det??? Læg mærke til, hvad du selv skriver..... "gode mærker". Det er nok mere dette begreb, der er gået inflation i. Mit bud, til folk der skulle ud at købe HiFi - og gerne brugt, har altid været: Søg efter det I altid har ønsket jer på brugtmarkedet, det I ikke kan finde, er det I skal lede efter, og slå til når chancen er der. Når man kigger i den blå avis, og der er 2 1/2 spalte med NAD og Denon (f.eks) med 16-17-18-19 måneders garanti  tilbage, så virker det for mig som om, at disse ikke helt falder ind under kategorien "gode mærker".

Så vidt jeg husker havde man de klassiske high-end mærker i tankerne. Mark Levinson var vist konge dengang. Og det er jo rigtigt at der er gået inflation i begrebet highend. Man kan sågar se skodprodukter fra Bilka og El-giganten betegnet som "high-end" i deres udsalgsaviser.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 December 2012 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Passer ikke helt, nogle mærker sælges til gode priser i dk, imens de er umulige at sælge udenfor dk, men det meste brugte sælger jeg udenfor dk, til langt bedre priser end hvad folk tror de kan få det til i dk,, og i sidste ende går det udover dansker for alle de gode ting sælges udenfor dk...

Sådan er det også med biler og mcer fortiden det er ligefør man kan købe dne rigtige bil elelr mc i dk til laver pris end i tyskland eller sverige,,, måse er der nogle der alt for maget i panik når de skal sælge.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Sendt: 02 December 2012 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med Jensen i at man får mere for sit brugte i udlandet, har selv solgt flere ting i udlandet, så den er god nok.

Omvendt er der formentlig ikke mange der køber nyt i DK til de vejledende udsalgspriser, ihvertfald ikke når vi snakker dyr
high-end. Prisen er altid til forhandling, også på nyt udstyr. Eneste grund til at købe nyt er efter min opfattelse, hvis man ikke
gider vente på, at det man har udset sig kommer til salg brugt, så det er dyrt at være utålmodig, men sådan er det jo med alt.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 December 2012 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:

Omvendt er der formentlig ikke mange der køber nyt i DK til de vejledende udsalgspriser, ihvertfald ikke når vi snakker dyr  high-end. Prisen er altid til forhandling, også på nyt udstyr.

Har du prøvet at handle i Hifi-klubben?

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Sendt: 02 December 2012 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

Old_school skrev:
Omvendt er der formentlig ikke mange der køber nyt i DK til de vejledende
udsalgspriser, ihvertfald ikke når vi snakker dyr  high-end. Prisen er altid til forhandling, også på nyt udstyr.

Nej, det er længe siden jeg købte i Hifi-klubben, men som jeg husker det er det også der muligt med lidt rabat hvis det er
demo eller sådan, men ikke de store prisnedslag. Men deres ting er jo heller ikke dyre, så der er ikke så meget at give af.

truef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2005
Sendt: 02 December 2012 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Batman....hvis alle tænker som dig så er der snart ikke en eneste hifi forhandler tilbage i DK....er det den vej du ønsker det
skal gå?
Til top Vis truef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af truef

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 December 2012 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:
Batman skrev:

Old_school skrev:
Omvendt er der formentlig ikke mange der køber nyt i DK til de vejledende
udsalgspriser, ihvertfald ikke når vi snakker dyr  high-end. Prisen er altid til forhandling, også på nyt udstyr.

Men deres ting er jo heller ikke dyre, så der er ikke så meget at give af.

De er desværre eneforhandler af high-end mærket Classé audio

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 December 2012 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

truef skrev:

Batman....hvis alle tænker som dig så er der snart ikke en eneste hifi forhandler tilbage i DK....er det den vej du ønsker det
skal gå?

Bestemt ikke - jeg er bare træt af, at når jeg skal købe et hifiprodukt, så er der ikke grænser for hvor fantastisk produktet er. Men hvis jeg ønsker at opgradere, så er mit apparat pludselig ikke 5 potter p.. værd.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 02 December 2012 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

truef skrev:

skal gå?

Bestemt ikke - jeg er bare træt af, at når jeg skal købe et hifiprodukt, så er der ikke grænser for hvor fantastisk produktet er. Men hvis jeg ønsker at opgradere, så er mit apparat pludselig ikke 5 potter p.. værd.

Det er så forbi du handler et forkert sted,, men kan godt følge dig, kender en den købte en bil til 280k, 14dage efter ville han bytte den til en større model ved samme forhandler de tilbød ham 190k for den, en god ting som forhandler er at behandle sine kunde som man selv vil behandles, og det gælder sådan set også dne anden vej rundt..

Der gives også store rabatter i anden lande det er skam kun ikke i dk,, sådan skal det også være..

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 02 December 2012 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

truef skrev:

skal gå?

Det er de også med til selv, noget af det værste jeg ved når jeg er ude og handel, er at de ikke har det på lager, men de vil have fuld overpris for det de sælger,,, nu tænker jeg ikke på hifi , men på meget andet, tag dæk, jeg skulle have vinter dæk på min bil ikke en havde dem på lager men de ville have 25% mere end i tyskland, så mit svar var får dem hjem sæt dem på til den tyske pris ellers køber jeg et andet sted,, sådan blev det...

Tilbage til hifi der findes så mange fede mærker derude, men problemet er nok mere at dem der har det, ikke føre lager af det,, det koster penge at tjene penge sådan er det og tjener man penge kan man købe nyt hjem...

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 December 2012 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Det er vel lige som i gamle dage, også dengang var det importøren og "skat" der tjente penge

I 70erne kunne jeg, hvis jeg gav afkald på garanti og reklamation osv købe produkter fra f.eks.
harmankardon med 30% besparelse, direkte fra importøren og de tjente stadig på varen.

Måske har det ændret sig i dag, men dengang lå en stor del af profitten på importen, de havde så også
risikoen,

At man køber en bil og betaler 200.000,- og i samme øjeblik man er kørt ud over kantstenen så falder
den 20%, såen har det altid været

men vi har da en fordel, vi er i EU, handel over grænserne er næsten uden problemer, lige som der på et
tidspunkt i danmark var flere brugte tyske biler i danmark end andre steder i verden, såen ender det nok
også med hifi

Mener også er det symptomatisk at der ikke er mange hifi butikker mere, hvorfor mange spørger og
spørger om det eller det produkt er godt, da de ikke kan få lov til at høre produktet og ofte slet ikke kan
låne det hjem, som var meget mere udpræget i 80-90. Af mystiske grunde kan man nogle gange først
hører et produkt efter 1 uge eller flere...

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 December 2012 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

I hvert fald bliver lysten til at opgradere eller skifte ud, stærkt mindsket når folk der køber på brugtmarkedet mener at de skal have tingene til foræringspris. Tingenes brugsværdi er langt højere en salgsværdien - det er åbenlyst. Derfor vælger man at beholde hvad man har, og så i stedet opgradere på "placebosiden" med lidt stearinlys og et ekstra glas rødvin til musiklytningen. Sikke en besparelse

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 December 2012 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Tingenes brugsværdi er langt højere en salgsværdien - det er åbenlyst

Bestemt og kan jeg kun give dig ret i

Tvangsauktion hajer findes der altid

Side af 3 Næste >>