Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Brugt vs. nyt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 02 December 2012 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
I hvert fald bliver lysten til at opgradere eller skifte ud, stærkt mindsket når folk der køber på brugtmarkedet mener at de skal have tingene til foræringspris. Tingenes brugsværdi er langt højere en salgsværdien - det er åbenlyst. Derfor vælger man at beholde hvad man har, og så i stedet opgradere på "placebosiden" med lidt stearinlys og et ekstra glas rødvin til musiklytningen. Sikke en besparelse

Man ser jo tit forretninger sælger deres 1-2 år gamle demo-modeller med 30-40% rabat. Det er tit med fuldt dækkene garanti. Selvfølgelig skal det så være billigere hos en privat.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 December 2012 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Tja. vi har vel alle forskellig holdning til hvad der er en fornuftig brugtpris afhængigt af om vi skal køber eller sælger

Som køber skal den mgl. garanti og ikke mindst "lækkerhedsfornemmelsen" af at have noget helt nyt, jo kunne erstattes af fornemmelsen af at have gjort
en rigtig god handel. Hvilket jo vil sige fået meget mere for pengene, end hvis man havde købt nyt. Kommer brugtprisen for tæt på nypris, vil de fleste af
os formentlig overveje om ikke vi skulle give det sidste og så købe det fra nyt.

Som sælger, er vi jo omvendt fyldt af hvad vi selv gav for apparatet. Bevidst eller ubevidst vil de fleste af os lave en beregning over hvor meget det har
kostet os pr. måned (ell. uge/år) at eje det pgl. apparat. Og vi har som udgangspunkt en oplevelse af at brugsværdien er den samme for den kommende ejer
som den er for os.

Prøv at sammenligne de 2 situationer - det kan ikke andet end at give modsætninger, hvis man jævnligt skifter sit udstyr ud

En del surfen rundt på udenlandske sider, har imidlertid efterladt mig med en undrende erkendelse af, at HIFI faktisk ikke er specielt dyrt i DK,
sammenlignet med det store udland. Som det allerede har været nævnt, er brugtpriserne ofte højere, men faktisk er nypriserne også stort set identiske. De
eneste steder jeg er stødt på, hvor priserne næsten konsekvent har været lavere er i Kina og Canada

Så måske skal vi ikke klage så meget. Hvis ingen køber noget fra nyt, vil brugtmarkedet jo også tørre ud på et tidspunkt
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 December 2012 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hvad er en rimelig afskrivning på HI-FI udstyr ?

IT afskrives med 50% / år og mere
TV mener jeg også burde ligge på 30-40%/år, da udviklingen overhaler det brugte meget hurtig

Ville det være rimeligt med 15-25%/år på HI-FI ? +- efterspørgslen, og efter det første 1/2 år er 15% vel rimeligt, eller ?

efterspørgslen har ingen styr på,

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 December 2012 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

D A O, den holder desværre ikke, det alle gerne vil ha´ fingrene i koster kassen, det der findes i bunkevis, som ingen er interesserede i, er værdiløst, uanset hvad en eventuel afskrivningsregel måtte være/sige.

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 December 2012 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Jf. hvad jeg skrev ovenfor, vil jeg mene 15% er en rimelig årlig afskrivning hvis jeg skal sælge udstyret.

Hvis jeg skal købe, vil jeg aldrig give 85% af prisen for ½ år gammelt udstyr, med mindre det ikke længere kan få fra nyt. Så ville jeg ofre de sidste 15% og
købe det fra nyt. Uden at kunne side det præcist, har jeg personligt svært ved at forestille mig at jeg vil give mere max. 75% for en brugt vare, med mindre
den sælges med fuld garanti fra en forhandler.

Og derfra er jeg enig med Boydk, om at det mere er udbud og efterspørgsel end nypris der afgør afskrivningen. Tænk på eks. de 30+ år gamle pladespillere
der sælges langt over nyprisen, sammenholdt med hvad du kan få for en 2 år gammel Denon.

Men vil d rigtig gerne plædere for din model, og sætte afskrivningen til 25% årligt. Så skal jeg nemlig ud at købe noget 10 år gammelt kvalitetsudstyr, til 7,5%
af nyprisen
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 December 2012 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
I hvert fald bliver lysten til at opgradere eller skifte ud, stærkt mindsket når folk der køber på brugtmarkedet mener at de skal have tingene til foræringspris. Tingenes brugsværdi er langt højere en salgsværdien - det er åbenlyst. Derfor vælger man at beholde hvad man har, og så i stedet opgradere på "placebosiden" med lidt stearinlys og et ekstra glas rødvin til musiklytningen. Sikke en besparelse

Måske har det noget at gøre med at der kun er et sted at sætte det tilsalg, og tit er det de samme personer der byder og skrive på forskelige ting de er sådan set ligeglad med hvad de få bare prisen er lav...

Og sådan har det altid været og det er ikke kun hifi folk byder på alt,,, og køber tror altid sælger er på røven derfor sælger han, det er noget dansk.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Lokalitet: København
Sendt: 02 December 2012 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
I hvert fald bliver lysten til at opgradere eller skifte ud, stærkt mindsket når folk der køber på brugtmarkedet mener at de skal have tingene til foræringspris. Tingenes brugsværdi er langt højere en salgsværdien - det er åbenlyst. Derfor vælger man at beholde hvad man har.

Det at køber vil have en vare til foræringspris, mens sælger mener " Tingenes brugsværdi er lang højere end salgsværdien" er beskrevet grundigt og kaldes the endowment effect.

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 December 2012 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Well, faktum er at det danske marked er ved at løbe tørt for interessante brugte produkter.

Så før eller siden er der kun een vej frem, hvis man vil have den gode lyd.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 December 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid foretrukket indbytning af et hifiprodukt hos den forhandler hvor jeg vil købe det nye.

Det har kunnet lade sig gøre hos mindre forhandlere - og jeg gjort en del gode og fremfor alt smertefrie "trade ins". Men det er jo langtfra alle forhandlere der har den service. I starten af min "hifikarriere" troede jeg slet ikke at den slags var muligt, men at jeg var dømt til at leve med det anlæg jeg havde, indtil jeg fandt det økonomiisk forsvarligt at købe nyt.

En dag præsenterede en forhandler mig for et nyt produkt....Men jeg har allerede en af slagsen! "Jamen vi giver jo en god byttepris" sagde forhandleren. Og der var det ligesom om "der kom gang i flasken med tomatketchup".

Derimod det private brugtmarked....fy for h....

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Sendt: 02 December 2012 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

Ikke nødvendigvis. Hvis sælger er én, man har tiltro til, f.eks. hvis vedkommende er aktiv herinde og virker fornuftig, også
over telefonen, og han har gemt kvittering og original emballage, så kunne jeg godt finde på at købe brugt.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 02 December 2012 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har solgt mit brugte udstyr på Audiomarkt på det seneste. Hvorfor?.. De underbyder ikke syd for grænsen. Kort og godt.
Man kan godt handle, men de kender en god pris når de ser den. Det gør danskere også, men vi skal altid underbyde. Sjov
mentalitet. Men sådan er vi nu engang blevet, om vi vil det eller ej

Man når oftest langt med den sunde fornuft. Den sunde fornuft er desværre bare blevet glemt et sted ude i fortiden. Det gør
sikkert ondt på dem der føler sig truffet. Men der er efterhånden langt mellem de gode købmænd i dagens Danmark. At være
en god købmand kræver ikke alene gode forhandlingsevner. Det kræver også sund fornuft, etik og moral. "Der hører to til en
god handel"... En dyd der burde holdes i hævd [;)

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 December 2012 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Ja det er det samme herovre i Irland. Man får aldrig fuld pris. Til gengæld er nypriserne dyere og brugtmarkedet meget
begrænset og osse ret dyrt ift. DK. Jeg ville helt sikkert skifte mere ud og prøve flere ting af hvis jeg boede i DK. Derfor tager
de fleste irere også til UK for at købe. De flyver gerne med Ryanair for at købe noget de har udset sig!! Det samme gælder på
elguitar markedet... Danmark har faktisk et ret godt HiFi marked ift hvor lille et land det er.   

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 02 December 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

CianDK skrev:
Ja det er det samme herovre i Irland. Man får aldrig fuld pris. Til gengæld er nypriserne dyere og brugtmarkedet meget
begrænset og osse ret dyrt ift. DK. Jeg ville helt sikkert skifte mere ud og prøve flere ting af hvis jeg boede i DK. Derfor tager
de fleste irere også til UK for at købe. De flyver gerne med Ryanair for at købe noget de har udset sig!! Det samme gælder på
elguitar markedet... Danmark har faktisk et ret godt HiFi marked ift hvor lille et land det er.   

Ja det er meget godt enda,, kender mange tysker der klager over deres butikker de tager ved og giver ikke en skid for det de næsten lige har købt,, fortiden laver jeg heller ikke andet end at køre rund i europa med brugt, bare i denne uge skal jeg til 3 lande... den serivce får de slet ikke i de lande, vi dansker har det med at tro at vi kan få alt og mere til... måske der problemet ligge kender det for mig selv når jeg køber.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 02 December 2012 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

knaldhætten skrev:
Well, faktum er at det danske marked er ved at løbe tørt for interessante brugte produkter.

,

Ja har selv personlig solgt over 100 enheder af ML til holland tyskland italy,, også komemr der alt det andet,, synd for dem der bor i dk, så skal de ud og finde det længer væk og tit til en noget andet pris, og kender mange der slet ikke gide at sætte noget tilsalg i dk, et prisen to folk er alt for flabet..

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 December 2012 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
Batman skrev:

Ikke nødvendigvis. Hvis sælger er én, man har tiltro til, f.eks. hvis vedkommende er aktiv herinde og virker fornuftig, også
over telefonen, og han har gemt kvittering og original emballage, så kunne jeg godt finde på at købe brugt.

Enig. Har købt alt mit brugt af private, og få et fornuftigt indblik i sælgeren og svær skeptisk hvis du tvivler på noget, så går
det som regel. Ordentlige hifi produkter har jo som regel været eget af andre hifi folk, som også passer godt på sit udstyr,
ligesom du selv vil. Jeg har selv flere gange over DBA skrevet på ting, men har ikke villet købe, fordi sælger ikke virkede
seriøs med hensyn til svar og "lysten" til at sælge...

Kan også kun sige, at selvom nogle har alt for høje priser her hjemme på deres brugte ting, så kan der gøres gode handler
og mange har et fornuftig prisniveau! har kigget i tyskland f.eks. hvor jeg kun kan være enig med jer andre, at der ligger
brugte produkterne generelt et stykke over hvad de gør her hjemme!

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 December 2012 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

knaldhætten skrev:

,

Ja har selv personlig solgt over 100 enheder af ML til holland tyskland italy,, også komemr der alt det andet,, synd for dem der bor i dk, så skal de ud og finde det længer væk og tit til en noget andet pris, og kender mange der slet ikke gide at sætte noget tilsalg i dk, et prisen to folk er alt for flabet..

Yes - og nu kender du måske én mere

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 December 2012 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

I dag overværede jeg en dialog mellem Poul og Fritz fra "Rytteriet":

P: Sig mig engang søde Fritz, har du nogensinde prøvet at sælge noget af dit high-end grej på KSB?

F: Ja, fy for helvede - det gider jeg sgu ikke mere. De der byder ind, de er sgu så fattige, nærige og grådige

P: Ja, man orker dem lissom ik', vel?

F: Næ, de vil sgu ha' ens lækkerier for en slik, bare de har været pakket ud af kassen en enkelt gang. De siger det har tabt "lækkerhedsværdien".

P: Ja, så ku' man forstå det hvis der var tale om kvinder - der vil man jo helst ikke ha' noget brugt, vel?

F: Nej, du godeste søde Poul - det var da en uhyggelig tanke. Næ, vi gemmer sgu vores lækkerier på vores high-end museum. Så ka' vi gå og savle over dem der.

P: Ja, og vores au-pair piger kan polere dem

F: Ja, altså når de er færdige med at "polere" os

P: Åh, du er sgu så sød Fritz - og klog!

P: Jamen, du er klogere

F: Nå, synes du det? Jamen jeg er også så skide fuld. Skål du gamle - vi har det sgu godt.

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Sendt: 03 December 2012 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Haha!
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 03 December 2012 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Men det korte af det lange er, at jeg har købt både brugt, demo og nyt ved vassagohifi. Og jeg har et anlæg som jeg simpelthen bare er så vildt glad for :-). Priserne har også været gode. 
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2012 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Men det korte af det lange er, at jeg har købt både brugt, demo og nyt ved både private og forhandlere. Og jeg har et anlæg jeg er så vildt glad for:-). Priserne har også været gode.

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes