Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Brugt handel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 December 2012 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Nissemanden skrev:
.......Jeg tror ikke, at han har et lovkrav imod dig.

Tro kommer man ingen vegne med -   folk burde læse købeloven :)  Den gælder også i private handler,  og "købt som
beset" er et begreb fra forrige årtusinde.... 

Købelovens køberbeskyttende paragraffer gælder faktisk ikke uden videre i private handler. Hér kan der faktisk tages
forbehold for "købt som beset", "for købers egen risiko" osv., og det er bestemt ikke begreber, der er gået af mode for mange
år siden. Man vil vel sjældent på skrift tage den slags forbehold, men typisk vil de være underforstået, og det er i denne
sammenhæng køber, der dels må sandsynliggøre, at sælger har lovet at garantere for varen. Dels at varen er i dårligere
stand, end det måtte være påregneligt. Det er svært og i hvert fald noget, man må omkring domstolene for at afklare. I
privathandler kan man nemlig ikke bare møde op og påberåbe sig en reklamationsret.

Noget helt andet er, at hvis det faktisk forholder sig, som trådstarter anfører - at produktet ikke fejlede noget, da han solgte
det - er der vist heller ikke moralsk noget at komme efter. Det er en risiko ved at købe brugt til langt under nypris, og en
sjælden gang imellem bliver man nok nødt til at acceptere, at intet holder evigt.
Til top Vis Søren77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren77

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 December 2012 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet er om man gider bøvl med bøvlhoveder, men heller ingen skal kræve af mig at jeg betaler for en rep ved
fremmede, på et grundlag der ikke virker rimeligt.
Så heller lade handlen gå retur, og tilse at varen ikke har lidt overlast, helst ved eget syn af køber og sælger, også selv om
købeloven siger noget helt andet!
Så der er indforståelse mellem to mennesker uden sure miner, en anden dag er skal man måske handler sammen igen   

PS med så følsomt udstyr som en MC preamp kan det at vende strømstikket ved det ene produkt gøre en forskel!

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 December 2012 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Sælger skal efter min bedste overbevisning ikke tage noget retur hvis fejl og mangler efterfølgende er forårsaget af køber.
Ligeledes skal sælger da heller ikke dække en reparation, hvis det er køberen der har beskadiget grejet efter køb. Begge
scenarier vil da være dybt urimeligt overfor sælger, da det er køber der har forårsagt ekstraudgifterne. Derfor må det ene og
alene stå for købers ansvar og regning. Som jeg læser det, er trådstarters grej solgt i perfekt stand og købt som beset. Når
køber ydermere henvender sig hele to uger efter køb, vil jeg mene at køber står med et noget tyndt grundlag at klage udfra.

Hvis produktet derimod er solgt i ond tro, forholder ovenstående sig modsat. Så bør etik og moral træde i kræft hos sælger og
komme køber til gode. Dvs. at lade handlen gå tilbage.

Kort og godt mener jeg at den af parterne der ikke bærer skyld, skal holdes omkostningsfri. Afhængigt af sagen kan det enten
være sælger eller køber der indtager den position. Kommer an på hvilken af parterne der handler- eller har handlet svigagtigt.
I min verden bør det hører under almindelig sund fornuft. I stedet for at tørre den af på modparten skal man da tage ansvar
for ens handlinger.

Etik og moral er nøgleordet. Med ærlighed når man længst og det giver alt andet lige en bedre mavefornemmelse. Tag ansvar
for det som I sælger og køber. Ødelægger man grejet efter køb må man selv tage ansvar. Er der mangler på et givent stykke
grej inden salg, bør disse udbedres af sælger. Dette såfremt sælger ikke har nævnt de givne ankepunkter over for køber;
personligt eller via annonce. Der hører to til en god handel. Herunder bør køber og sælger spille med åbne og ærlige kort.

Der er et ordsprog der siger at "handle i god tro". Der burde også være et der hedder at "sælge i god tro"

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 December 2012 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Søren77 skrev:
....Man vil vel sjældent på skrift tage den slags forbehold, men typisk vil de være underforstået, og det er i denne sammenhæng køber, der dels må sandsynliggøre, at sælger har lovet at garantere for varen......

Det simple svar er "Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke. Det betyder, at det som udgangspunkt er aftalen mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende køb, fx at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt parterne ikke har aftalt noget andet."

Hvis man er klog, bør man jo altid søge at finde en fornuftig løsning, og selvklart skal man ikke som sælger indgå aftale om at køberen kan få andre til at reparere tingene.

Det er jo altid en fordel at ordne tingene i mindelighed

Sælger man "købt som beset" eller udstyr der har mangler eller er slidt, beskriver man manglerne,  så er man rimeligt i sikkerhed.  Med "de almindelige regler" indgår også at varen skal svare til det lovede..... 

( at det i praksis betyder man som regel klarer sig bedst ved at lade en handel gå tilbage er nok indlysende :)

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 December 2012 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Jan dvs. at køber har altid ret i din verden?
Siden du mener, man som regel klarer sig bedst ved at lade handlen gå tilbage, hvis køber har noget at brokke sig over.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 December 2012 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 December 2012 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Spørgsmålet er om man gider bøvl med bøvlhoveder, men heller ingen skal kræve af mig at jeg betaler for en rep ved
fremmede, på et grundlag der ikke virker rimeligt.
Så heller lade handlen gå retur, og tilse at varen ikke har lidt overlast, helst ved eget syn af køber og sælger, også selv om
købeloven siger noget helt andet!
Så der er indforståelse mellem to mennesker uden sure miner, en anden dag er skal man måske handler sammen igen   

PS med så følsomt udstyr som en MC preamp kan det at vende strømstikket ved det ene produkt gøre en forskel!

Og det er også meget, meget nemt at få brum ved tilslutning af en headamp. Der er som regel flere stelledninger at holde styr på (grammofon/headamp/RIAA) og det er ikke altid man skal placere stelledningerne "som man plejer". Nogen gange kan man komme ud for, at man IKKE skal bruge stelledning(er). I det givne tilfælde kan der måske også være tale om brumindstråling. Det er 'skrøbelige' signaler vi snakker om her...
For mig er det klart at køber sandsynligvis ikke har eksperimenteret nok med sagen, inden han henvender sig til sælger. Selvom han har haft 14 dage!

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 December 2012 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Det er en rigtig træls situation du er havnet i, og at du skriver en tråd her inde viser at du tager køber seriøst og prøver at løse situationen på den rigtige måde.

Det er ifølge købe loven et krav at sælger oplyser evt. fejl og mangler på en vare ved privat handel og køber kan kræve at handlen skal gå tilbage hvis produktet har væsentlige fejl og mangler som sælger burde være klar over på handelstidspunktet. Altså med andre ord er det ikke lovligt og snyde køber ved at sælge en defekt vare.

Men når du er sikker på at headampen virkede da du solgte den, og det faktum at der nu er gået 14 dage, så vil jeg mene at du ikke rigtig kan holdes ansvarlig mere. Jeg vil tro at det er en fejl der enten er opstået hjemme ved ham, eller at der er et eller andet hjemme ved ham der er kilde til problemet. Det du kunne gøre er at prøve og hjælpe ham med at løse problemet ved at vejlede ham om hvad der kunne forårsage det brum problem han har.

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 17 December 2012 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

E30NA skrev:

Det er ifølge købe loven et krav at sælger oplyser evt. fejl og mangler på en vare ved privat handel og køber kan kræve at handlen skal gå tilbage hvis produktet har væsentlige fejl og mangler som sælger burde være klar over på handelstidspunktet. Altså med andre ord er det ikke lovligt og snyde køber ved at sælge en defekt vare.

Det er desværre ikke helt korrekt. Købeloven gælder ikke handel mellem to private personer. Her er varen som købt og beset. Har man ikke kontrolleret varen, så hæfter man selv for fejl og mangler. Har varen mangler, så kan man undlade at handle, eller aftale med sælger at fejlen udbedres inden man betaler! 

Købeloven fungerer kun mellem detailhandel og forbruger/køber!

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=1419 

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 December 2012 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Hvad endte det med, hvorledes endte forløbet ?
Til top Vis Mulan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulan

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2012 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Det passer ikke helt at købeloven ikke omfatter private handler. Den gælder, men dog ikke for de handler der kaldes forbruger køb.

Det her er kopieret inde fra http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvis.pl?vaerkid=487&a mp;a mp;reprid=0&filid=476&iarkiv=1#privathandel

Handel mellem private

Handel mellem private er omfattet af købeloven, men ikke af de særlige regler om forbrugerkøb.

Når du handler privat, har du altså ikke den samme forbrugerbeskyttelse, som når du handler i en butik. Det er derfor særlig vigtigt, at se sig for og tænke sig om, før man handler. I praksis kan det være svært at komme ud af handlen bagefter. Hvis du bliver uenig med sælgeren om en vare, du har købt privat, må du gå til domstolene.

Dvs at det er fra #72 og frem der ikke er gældene ved privat handel.

#42 siger:  Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.

Så man står ikke helt på bar bund ved en privat handel, men det er op til en domstol og bestemme. Men som jeg skriver i mit tidligere indlæg, så tror jeg ikke at køberen kommer lang med en klage når der er gået 14 dage, og sælger ved at der ikke var fejl på genstanden ved salget.

Reglerne blev lavet om i 2002, og de gjorde også op med en handel hvor feks en bil var "købt som beset" ved en forhandler, og så ikke skulle være omfattet af købeloven.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 17 December 2012 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Nej korrekt, det passer ikke helt...

Men hvem bruger 2 år og 50.000,- på advokater, for at klage over en handel på få tusinde kroner? Ergo kan loven ikke bruges til noget ved småhandler, a la dem der foregår i Køb, Salg & Bytte...

Derfor; check altid udstyret før du betaler, og betaler du forud, så tager du en stor chance!

"Men hvad så hvis udstyret befinder sig i den anden ende af landet, og man ikke har mulighed for at bese det?"

Så lad være...!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2012 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Det er helt rigtigt, men man skal vide at man ikke er helt på bar bund ved en privat handel. Der er selvfølgelig en smerte grænse for hvornår sådan en klagesag kan betale sig i forhold til beløbet genstanden koster 

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2012 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Mulan skrev:
Hvad endte det med, hvorledes endte forløbet ?

Ved ikke om det er endt?..for efter at ha oplyst køber om, at jeg finder det urimeligt, at jeg skal dække en defekt der er opstået efter jeg har solgt.. når headampen fungerede fejlfrit her hos mig...så modtog jeg denne besked.."vender tilbage når det juridiske grundlag er bekræftet fra rette instans"

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 December 2012 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en trist situation, men hvorfor pokker prøvede han den dog ikke, når han alligevel selv hentede den

goldbech01
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 17 December 2012 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Han har ingen sag, og lad dig ikke skræmme af det. Har selv, som nævnt tidligere i tråden, samme problem. Selv om det ikke præcis det samme, forhørte jeg om min situation hos den advokat jeg bruger ifm mit arbejde og det vil være en meget tvivlsom sag som han ikke anbefaler. Jeg burde have tjekket inden jeg langede penge over bordet. Til gengæld er jeg så svineheldig, at der stadig er garanti fra producenten i US og de vil gerne reparere den. Jeg skal selv betale transport - så det bliver et lidt dyrere køb end forventet. Men jeg gør det. Tag det roligt, men en god ide som jeg selv vil bruge inden jeg selv sælger er, at afprøve sammen med køber. Livrem og seler - næsten...
Til top Vis goldbech01's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af goldbech01

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2012 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Køber var faktisk hos mig i næsten 4 timer, da han havde både forforstærker, cd afspiller samt kabler med, fordi han skulle høre 2 forskellige effekttrin, hvoraf han købte det ene...faktisk kørte han først 10 min før vi skulle have huset fuld af gæster, på trods af at jeg pænt begyndte at sige 1 time før,, at nu var vi nødt til at slutte .

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes