Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Aktivt HT projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 01 November 2013 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har nogle dele liggende som kunne bruges til et lille projekt, men mangler et par dele til at færdiggøre det.

Inspiration:

Strauss

Diyaudio

Min opskrift:

Enten en gulv Castle højttaler 1 enhed i front og en i toppen eller en Onken Focal klon med 2 enheder på fronten.
De skal være aktive og drevet af Hypex ST forstærker moduler.
Ingen delefilter eller deling da enhederne skal monteres i serie.
De bliver nok lidt børne sikret da jeg har en 3,5 årig terrorist i hjemmet.

Her er min liste med dele jeg har:

2 stk Hypex 180ST forstærker moduler
1stk UcD Supply ST
4stk Omnes Audio BB4 AL Fulltone (CHR-70)

Liste med manglende dele som mener jeg får brug for:

1 stk Ucd Supply ST mere
2 stk trafo'er (Hvor store bør de være, og jeg skal kun bruge 1 sekunder spænding?)
Phono stik, signal og ht kabler evt basreflex porte.
Alu plade/køleplade til montering af forstærker modulerne, og trafo osv.
MDF og skruer og lim.
Softstart moduler (Er de vigtige?, Inrush current problemer og død af Hypex moduler sket hos nogen?)

Håber nogen kan svare på mine spørgsmål, og evt kan vise nogen løsninger af et aktivt projekt ligende dette hvis de findes..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 November 2013 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:
2 stk trafo'er (Hvor store bør de være, og jeg skal kun bruge 1 sekunder spænding?)

Her skal du kigge på hvad Hypex'erne skal have. Jeg kender ikke modulerne, men en hurtig søgning viser at Frequence har en transformator til salg til netop dit modul. Andre med mere viden må byde ind her også....

Imbalance skrev:
Softstart moduler (Er de vigtige?, Inrush current problemer og død af Hypex moduler sket hos nogen?)

Min egne aktive højttaler (og den nye jeg er igang med at bygge) bruger ikke soft starter og det går fint. Jeg har 6*10.000 uF pr. side. Teorien er at lytterne slides ved tænd og så blinker lyset hvis man har en elendig forsyning. Sidstnævnte er ikke farlig

Ellers, så held og lykke med projektet. Vil følge det spændt. Opret en tråd til billederne, så vi også visuelt kan følge med.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 December 2013 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

Imbalance skrev:

Her skal du kigge på hvad Hypex'erne skal have. Jeg kender ikke modulerne, men en hurtig søgning viser at
Frequence har en
transformator til salg til netop dit modul. Andre med mere viden må byde ind her også....

Imbalance skrev:
Softstart moduler (Er de vigtige?, Inrush current problemer og død af Hypex moduler sket hos
nogen?)

Min egne aktive højttaler (og den nye jeg er igang med at bygge) bruger ikke soft starter og det går fint. Jeg har
6*10.000 uF pr. side. Teorien er at lytterne slides ved tænd og så blinker lyset hvis man har en elendig forsyning.
Sidstnævnte er ikke farlig

Ellers, så held og lykke med projektet. Vil følge det spændt. Opret en tråd til billederne, så vi også visuelt kan følge med.

Jeg har fundet ud af at inrush current kun er et problem med større trafoer, så i mit tilfælde ville der ikke være nogen
problemer eller nytte i at have softstart..

Jeg går også med tankerne om at bruge Switchmode forsyninger istedet, da det fylder mindre men også rimelige dyre hvis
man skal gå efter Hypex's modeller, det er for mig vigtig økonomien bliver holdt i ave..

Det er dog pænt træls at disse SMPS'er som jeg gerne vil prøve kommer fra kina, og man så skal slås med told og moms, til
prisen plus fragt havde de være perfekte:

Connex SMPS

Det er for tiden det jeg slåsser med med selv med om jeg skal gå lineær eller SMPS..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes