Forfatter |
|
Philz Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 17 August 2014 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære hjælpsomme mennesker,
Jeg har problemer med med lydudfald, når jeg hører musik, som jeg gætter på skyldes for dårlig wifi/internetforbindelsen. Ofte siger den, at filerne ikke er kodet korrekt, eller også at internethastigheden ikke er god nok, andre gange bare en generel fejlmeddelelse. Jeg kører Flac-format via NAS til SONOS.
Opsætning fra lydfil til analog lyd: Buffalo NAS med Flac-filer -> Ethernet cable CAT.6 250 Mhz (router viser hastighed 1000 Mbps)-> Router: Netgear CG3000 (download hastighed testet til 15-17 Mbit, upload 1,16) -> Sonos standard ethernet cable (router viser hastighed 100/10 Mbps)-> Sonos Connect-> Arcam Sonlink (DAC)-> Inakustik Premium audio -> NAIT 5i (naim) forstærker -> Van den Hul clearwater højtalerkabler (bananstik) -> Dali mentor 1 højtalere
Jeg gætter på, problemet er, routeren ikke kan generer hurtigt nok wifi/netværkshastigehed, eller også skal jeg udskifte et kabel? Jeg har fjernet Sonos bridge, hvilket hjalp lidt, men ikke helt. Nogle gange forsvinder problemet, hvis jeg jeg genstarter routeren, men ikke helt, hvilket heller ikke er acceptabelt.
Håber, I kan hjælpe med problemet. I øvrigt er jeg lydhør overfor evt. forslag mht. udskiftning af komponenter til optimering af lyd, der ikke er alt for dyre (hvilket jo altid er relativt :)
På forhånd tak!
Vh.
Philip
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 17 August 2014 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om det er Routeren det er galt med.
jeg har for lang tid siden haft problemer med en Netgear Router der selv om den skulle være mere end god nok stadig havde
udfald hele tiden
__________________ Vi hører alle forskelligt
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 17 August 2014 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din router burde ikke skabe problemer når du har kablet alle enheder, men skynd dig lige at skifte det netkabel der fulgte med din Sonos enhed. Det
er det ringeste kabel du nogensinde kommer i nærheden af, og det er ikke første gang det driller.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 18 August 2014 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske True Ping programmet kan hjælpe dig i din søgen efter problemet
tping/
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
jukuluff Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 411
|
Sendt: 18 August 2014 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være flere ting, mest oplagt er et dårligt Ethernet cable eller skod router. Mener Netgear CG3000 er en standard router fra TDC, som bestemt ikke er noget at råbe hurra for. Derudover er det ping tiderne der er afgørende for kvaliteten af forbindelsen, og ikke så meget den absolutte hastighed.
Du kan eventuelt køre en cmd.exe og pinge din router og sonos mens du benytter anlægget.
|
Til top |
|
|
Philz Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2014 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svar alle sammen!  Jeg tror, jeg vil skifte sonoskabel i første omgang; dernæst router. Vil også prøve at pinge, men har ikke erfaring med det, så lad os nu se. Vh. Phil
|
Til top |
|
|
Philz Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2014 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
En opfølgning:
Jeg har skiftet de to ethernetkabler (fra NAS til router og fra router til Sonos) med cat.7-kabler, og har ikke oplevet udfald siden. Formentlig var det skift af sidstnævnte kabel, der gjorde det, selv om routeren stadig viser hastighed 100/10 Mbps.
Jeg har prøvet at pinge min NAS og har fået dette resultat: Uden samtidig musikafspilning: 100 packets transmitted, 97 packets received, 3.0% packet loss round-trip min/avg/max/stddev = 1.068/3.399/8.819/1.618 ms
Med samtidig musikafspilning: 100 packets transmitted, 99 packets received, 1.0% packet loss round-trip min/avg/max/stddev = 1.056/3.405/20.285/2.671 ms
Er det godt eller skidt?
Endnu en gang tak for hjælpen! :)
Vh.
Philip
|
Til top |
|
|
jukuluff Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 411
|
Sendt: 14 September 2014 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svartiderne ser fine ud. Der burde dog ikke være packet loss ved optimale omstændigheder. Hvis computeren du pinger fra, er forbundet trådløst på netværket, og eller routeren er placeret i et andet rum, kan dette dog være forklaringen på det packet loss, der rapporteres.
|
Til top |
|
|
Philz Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2014 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jukuluff skrev:
Svartiderne ser fine ud. Der burde dog ikke være packet loss ved optimale omstændigheder. Hvis computeren du pinger fra, er forbundet trådløst på netværket, og eller routeren er placeret i et andet rum, kan dette dog være forklaringen på det packet loss, der rapporteres.
|
|
|
Tak for hjælpen. Måske står den lidt dårligt - nær andre apparater, der forstyrrer den. Men det går meget godt med musikken, så er tilfreds.  Vh. Philip
|
Til top |
|
|
torbenan Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 119
|
Sendt: 17 September 2014 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde på et tidspunkt et problem med Receiver, når jeg streamede musik fra nettet. En gang i time faldt den ud i ca. 30 sek. Det viste sig, at routeren kørte med en DHCP lease time på 60 min. Kort fortalt betyder det, at alle enheder på mit hjemmenetværk fornyer der IP config en gang i timen og forbindelse til nettet røg samtidig.
Jeg fixede det ved at skifte til en fast IP adresse på Recieveren.
Håber ikke det er sort tale
|
Til top |
|
|
Lao Tzu Branchemedlem

Computer4music
Bruger siden: 14 Juni 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 132
|
Sendt: 17 September 2014 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig med torbenan. DHCP er meget smart, når man kobler enheder af- og på netværket, idet de selv finder adresser i samarbejde med switchen.
Imidlertid har jeg ved DHCP ofte oplevet, at især trådløst forbundne og kablede enheder "smider" hinanden af netværket, så den ene part pludselig ikke
har forbindelse, sandsynligvis ved adressefornyelsen. Det går oftest ud over de kablede enheder, så jeg har nu forbudt brug af mobil opkobling i
privaten.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 17 September 2014 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan man nemt komme over, enten som torbenan skriver... med fast ip-adresse, eller f.eks sætte DHCP releasetime til 48 timer på routeren. Det gør, at det apparat du logger af og på med indenfor 48 timer, får den samme ip-adresse hver gang  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 18 September 2014 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lao Tzu skrev:
Helt enig med torbenan. DHCP er meget smart, når man kobler enheder af- og på netværket, idet de selv finder adresser i samarbejde med switchen.
Imidlertid har jeg ved DHCP ofte oplevet, at især trådløst forbundne og kablede enheder "smider" hinanden af netværket, så den ene part pludselig ikke har forbindelse, sandsynligvis ved adressefornyelsen. Det går oftest ud over de kablede enheder, så jeg har nu forbudt brug af mobil opkobling i privaten. |
|
|
Du skal udvide dit DHCP adresse-scope. Der er simpelthen ikke DHCP-adresser nok til alle de enheder du har. Det er sikkert routeren det skal konfigureres på.
Hvis du kører med fast adresse, skal du bare lægge disse uden for DHCP-scope. Så er der garanteret nok adresser til telefoner, padder, klaptops og den slags.
Forøvrigt kan det være nyttigt at vide at enhederne spørger efter (den samme) adresse, nøjagtig halvvejs inde i lease-perioden.
DHCP er altså ret smart. Og det fungerer hvis det benyttes rigtigt. Men det er ikke altid teleudbydernes routere er særlig fikst konfigureret.
|
Til top |
|
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 18 September 2014 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der bliver nævnt mange forskellige ting heri tråden. Primært at hardwaren skulle være fejlen.
Det kan jeg ikke forestille mig at det er. Nærmere DHCP konfiguration, eller lignende.
Du skriver både at du bruger wifi, og kabel, hvilket forvirrer mig lidt. Streamer du via wifi? I så fald. Få det hele kablet! __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 18 September 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Floe, jeg streamer via wifi. Det fungerer fint, så længe mit accesspoint lever. (læs: jeg kan godt lægge det ned, men en smule FLAC stream er ikke nok)
Det lyder som et DHCP-problem.
|
Til top |
|
|