Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 04:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Udfald i lyd/forbindelse? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Philz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 17 August 2014 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Kære hjælpsomme mennesker,

Jeg har problemer med med lydudfald, når jeg hører musik, som jeg gætter på skyldes for dårlig wifi/internetforbindelsen. Ofte siger den, at filerne ikke er kodet korrekt, eller også at internethastigheden ikke er god nok, andre gange bare en generel fejlmeddelelse. Jeg kører Flac-format via NAS til SONOS.

Opsætning fra lydfil til analog lyd:
Buffalo NAS med Flac-filer ->
Ethernet cable CAT.6 250 Mhz (router viser hastighed 1000 Mbps)->
Router: Netgear CG3000 (download hastighed testet til 15-17 Mbit, upload 1,16) ->
Sonos standard ethernet cable (router viser hastighed 100/10 Mbps)->
Sonos Connect->
Arcam Sonlink (DAC)->
Inakustik Premium audio ->
NAIT 5i (naim) forstærker ->
Van den Hul clearwater højtalerkabler (bananstik) ->
Dali mentor 1 højtalere

Jeg gætter på, problemet er, routeren ikke kan generer hurtigt nok wifi/netværkshastigehed, eller også skal jeg udskifte et kabel? Jeg har fjernet Sonos bridge, hvilket hjalp lidt, men ikke helt. Nogle gange forsvinder problemet, hvis jeg jeg genstarter routeren, men ikke helt, hvilket heller ikke er acceptabelt.

Håber, I kan hjælpe med problemet. I øvrigt er jeg lydhør overfor evt. forslag mht. udskiftning af komponenter til optimering af lyd, der ikke er alt for dyre (hvilket jo altid er relativt :)

På forhånd tak!

Vh.

Philip







Til top Vis Philz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Philz
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 17 August 2014 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om det er Routeren det er galt med.
jeg har for lang tid siden haft problemer med en Netgear Router der selv om den skulle være mere end god nok stadig havde
udfald hele tiden

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1445
Sendt: 17 August 2014 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Din router burde ikke skabe problemer når du har kablet alle enheder, men skynd dig lige at skifte det netkabel der fulgte med din Sonos enhed. Det
er det ringeste kabel du nogensinde kommer i nærheden af, og det er ikke første gang det driller.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2465
Sendt: 18 August 2014 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Måske True Ping programmet kan hjælpe dig i din søgen efter problemet
tping/


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 411
Sendt: 18 August 2014 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Det kan være flere ting, mest oplagt er et dårligt Ethernet cable eller skod router. Mener Netgear CG3000 er en standard router fra TDC, som bestemt ikke er noget at råbe hurra for. Derudover er det ping tiderne der er afgørende for kvaliteten af forbindelsen, og ikke så meget den absolutte hastighed. 

Du kan eventuelt køre en cmd.exe og pinge din router og sonos mens du benytter anlægget.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Philz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 21 August 2014 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svar alle sammen!

Jeg tror, jeg vil skifte sonoskabel i første omgang; dernæst router. Vil også prøve at pinge, men har ikke erfaring med det, så lad os nu se.

Vh.

Phil
Til top Vis Philz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Philz
 
Philz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 07 September 2014 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

En opfølgning:

Jeg har skiftet de to ethernetkabler (fra NAS til router og fra router til Sonos) med cat.7-kabler, og har ikke oplevet udfald siden. Formentlig var det skift af sidstnævnte kabel, der gjorde det, selv om routeren stadig viser hastighed 100/10 Mbps.

Jeg har prøvet at pinge min NAS og har fået dette resultat:
Uden samtidig musikafspilning:
100 packets transmitted, 97 packets received, 3.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 1.068/3.399/8.819/1.618 ms

Med samtidig musikafspilning:
100 packets transmitted, 99 packets received, 1.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 1.056/3.405/20.285/2.671 ms

Er det godt eller skidt?

Endnu en gang tak for hjælpen! :)

Vh.

Philip
Til top Vis Philz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Philz
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 411
Sendt: 14 September 2014 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Svartiderne ser fine ud. Der burde dog ikke være packet loss ved optimale omstændigheder.
Hvis computeren du pinger fra, er forbundet trådløst på netværket, og eller routeren er placeret i et andet rum, kan dette dog være forklaringen på det packet loss, der rapporteres. 
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Philz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 17 September 2014 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

jukuluff skrev:
Svartiderne ser fine ud. Der burde dog ikke være packet loss ved optimale omstændigheder.
Hvis computeren du pinger fra, er forbundet trådløst på netværket, og eller routeren er placeret i et andet rum, kan dette dog være forklaringen på det packet loss, der rapporteres. 


Tak for hjælpen. Måske står den lidt dårligt - nær andre apparater, der forstyrrer den. Men det går meget godt med musikken, så er tilfreds.

Vh.

Philip
Til top Vis Philz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Philz
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 17 September 2014 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Jeg havde på et tidspunkt et problem med Receiver, når jeg streamede musik fra nettet. En gang i time faldt den ud i ca. 30 sek. Det viste sig, at routeren kørte med en DHCP lease time på 60 min. Kort fortalt betyder det, at alle enheder på mit hjemmenetværk fornyer der IP config en gang i timen og forbindelse til nettet røg samtidig.
Jeg fixede det ved at skifte til en fast IP adresse på Recieveren.

Håber ikke det er sort tale
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 17 September 2014 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Helt enig med torbenan. DHCP er meget smart, når man kobler enheder af- og på netværket, idet de selv finder adresser i samarbejde med switchen.
Imidlertid har jeg ved DHCP ofte oplevet, at især trådløst forbundne og kablede enheder "smider" hinanden af netværket, så den ene part pludselig ikke
har forbindelse, sandsynligvis ved adressefornyelsen. Det går oftest ud over de kablede enheder, så jeg har nu forbudt brug af mobil opkobling i
privaten.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6373
Sendt: 17 September 2014 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Det kan man nemt komme over, enten som torbenan skriver... med fast ip-adresse, eller f.eks sætte DHCP releasetime til 48 timer på routeren. Det gør, at det apparat du logger af og på med indenfor 48 timer, får den samme ip-adresse hver gang.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 18 September 2014 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Lao Tzu skrev:
Helt enig med torbenan. DHCP er meget smart, når man kobler enheder af- og på netværket, idet de selv finder adresser i samarbejde med switchen.
Imidlertid har jeg ved DHCP ofte oplevet, at især trådløst forbundne og kablede enheder "smider" hinanden af netværket, så den ene part pludselig ikke har forbindelse, sandsynligvis ved adressefornyelsen. Det går oftest ud over de kablede enheder, så jeg har nu forbudt brug af mobil opkobling i privaten.


Du skal udvide dit DHCP adresse-scope. Der er simpelthen ikke DHCP-adresser nok til alle de enheder du har. Det er sikkert routeren det skal konfigureres på.
Hvis du kører med fast adresse, skal du bare lægge disse uden for DHCP-scope. Så er der garanteret nok adresser til telefoner, padder, klaptops og den slags.

Forøvrigt kan det være nyttigt at vide at enhederne spørger efter (den samme) adresse, nøjagtig halvvejs inde i lease-perioden.

DHCP er altså ret smart. Og det fungerer hvis det benyttes rigtigt. Men det er ikke altid teleudbydernes routere er særlig fikst konfigureret.
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3160
Sendt: 18 September 2014 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Der bliver nævnt mange forskellige ting heri tråden. Primært at hardwaren skulle være fejlen.

Det kan jeg ikke forestille mig at det er. Nærmere DHCP konfiguration, eller lignende.

Du skriver både at du bruger wifi, og kabel, hvilket forvirrer mig lidt. Streamer du via wifi? I så fald. Få det hele kablet!

__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 18 September 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Floe, jeg streamer via wifi. Det fungerer fint, så længe mit accesspoint lever. (læs: jeg kan godt lægge det ned, men en smule FLAC stream er ikke nok)
Det lyder som et DHCP-problem.
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes