Forfatter |
|
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
Sendt: 12 April 2015 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen
min gode gamle Acurus stoppede pludeselig med at spille i venstre kanal her til aften. Der var ikke hverken skrat eller mislyd i højttaleren da det skete. Er der nogle der ved hvad årsagen kan være og hvem der evt kan lave den og hvad det vil koste. Jeg vil gerne ha den igang igen for jeg er helt pjattet med lyden fra den. Er der nogle der kan hjælpe?
|
Til top |
|
|
Hifibasse Udelukket fra forum

Dobb.prof. Strand
Bruger siden: 12 April 2015 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 35
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjek de 2 sikringer der sidder på printet i den venstre side Det er 6,3 Ampere Træg Jeg har aldrig oplevet en Acurus A-250 være brændt af men mange gange oplevet at sikringerne er gået ved f.eks kortslutning af højttalerkabler eller lignende. Hver gang har vi skiftet sikringerne og så har den spillet videre
|
Til top |
|
|

Tager lige en pause!
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hifibasse du skal ha mange tak for svar du har ret den har taget en sikring i venstre side ( den der sidder bagerst ) du ved ikke
tilfældigvis hvor jeg kan bestille en ny så jeg kan få den igang igen. Endnu engang tak du har reddet min fødselsdag
|
Til top |
|
|
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også en større hoved sikring i netbrønden. Der er en klap foran. Bare, hvis den pludselig ikke siger noget i det hele taget. På min Snell A, kan man komme til at sætte et kabel fra top delen og ned til bas sektionen i de terminaler, som bruges til at omstille højttaleren til direkte drift. Dette kom jeg til for nogle år siden. Jeg spillede blot ved almindelig styrke, men det var jo en kortslutning af forstærkeren, men kun for bas sektionens vedkommende. Men hovedsikringen brændte over stille og roligt, og da der jo ikke er relæ i udgangen, spillede den blot videre, til lytterne var tomme for strøm. Der var lidt panik på skal jeg lige sige. Alle sikringerne på printet, som i dit tilfælde brændte over, fejlede intet i dette tilfælde. Jeg ledte som en gal efter hvad det kunne være, for brændt lugtede der jo ikke. Så fandt jeg heldigvis hovedsikringen i netbrønden og da den var skifte, spillede det lystigt videre. Sår'n ka' ded gå. * *
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2015 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....det er en Acurus A150.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
Hej hifibasse du skal ha mange tak for svar du har ret den har taget en sikring i venstre side ( den der sidder bagerst ) du ved
ikke
tilfældigvis hvor jeg kan bestille en ny så jeg kan få den igang igen. Endnu engang tak du har reddet min fødselsdag  |
|
|
Men vær nu forsigtig...
Der er jo nok en GRUND til at sikringen er brændt!
Hvis en ny sikring også brænder med det samme, bør du kontakte en reparatør. Og ikke prøve med flere sikringer...
MVH.
Niels
|
Til top |
|
|

Tager lige en pause!
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen er der nogle der ved hvilken sikring der passer, syntes ikke jeg kan finde en på elektronik- lavpris der skulle passe. Den som sidder i
min forstærker står der 250 på i den ene ende og BUSS ACC 6 i den anden ende. Så jeg er lidt på bar bund.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2015 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tag dem ud og tag ind i elektronik forretning. Så skal du nok for de rigtige.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
Hej igen er der nogle der ved hvilken sikring der passer, syntes ikke jeg kan finde en på elektronik- lavpris der skulle passe. Den
som sidder i
min forstærker står der 250 på i den ene ende og BUSS ACC 6 i den anden ende. Så jeg er lidt på bar bund. |
|
|
Har du brugt en lup for at læse på sikringen? Det kan nogen gange være nødvendigt...
Mvh.
Niels
|
Til top |
|
|

Tager lige en pause!
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich jeg bor i det mørke Jylland og jeg ved ikke hvor der ligger en elektronik forretning, så det var jo nemmest at finde en på nettet.
Nej Nilau jeg er ikke lige ejer af en lup, men der står ikke andet end det jeg nævnte og som hifibasse nævnte så skulle den være på 6,3
ampere og det står der ikke på den, og den findes heller ikke på elektronik-lavpris jeg kan ihvertfald ikke finde den
|
Til top |
|
|

Dobb.prof. Strand
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
Hej igen er der nogle der ved hvilken sikring der passer, syntes ikke jeg kan finde en på elektronik- lavpris der skulle passe. Den som sidder i
min forstærker står der 250 på i den ene ende og BUSS ACC 6 i den anden ende. Så jeg er lidt på bar bund. |
|
|
Det er en 6,3 AT sikring du skal have fat i Den der sidder i er en 6 AT, men 6 AT er ikke en helt almindelig standard Og der sker ingen skade ved at sætte en 6,3 AT i, den brænder også før transistorerne i tilfælde af kortslutning eller lignende.
|
Til top |
|
|

Dobb.prof. Strand
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
moppy Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa. Nu har jeg desværre selv oplevet en Acurus A250 der i bogstaveligste forstand brændte af og tilfældigvis også i venstre kanal. Det var en utæt lyt der fik dyret til at gå op i flammer. Nåede ikke at få den koblet fra lysnettet inden den afgiv ved døden. Heldigvis tog den ikke højttalerene med.
|
Til top |
|
|

Tager lige en pause!
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak hifibasse nu har jeg bestilt nogle sikringer så vi kan få gang i den igen.
Moppy nu skal vi ikke male fanden på væggen, der var ikke tale om flammer eller død for den spillede fint nok i højre kanal, så mon ikke den
virker igen når den får en ny sikring
|
Til top |
|
|

Tager lige en pause!
|
Sendt: 17 April 2015 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen alle sammen nu har jeg sat en ny sikring i min acurus og den spiller som var den ny så nu skulle den køre 20 år igen. Mange tak for hjælpen
alle sammen
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 17 April 2015 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 17 April 2015 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifibasse skrev:
henrik141 skrev:
|
|
Det er en 6,3 AT sikring du skal have fat iDen der sidder i er en 6 AT, men 6 AT er ikke en helt almindelig standardOg der sker ingen skade ved at sætte en 6,3 AT i, den brænder også før transistorerne i tilfælde af kortslutning eller lignende. |
|
|
Den "hurtigste" sikring i sådan en amp er faktisk selve udgangstransistorerne - så de kan sagtens nå at futte af før den træge sikring gør det. Den beskytter ikke ampen, men skal forhindre, at huset brænder ned.
Vh
freddy
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 17 April 2015 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
Hej igen alle sammen nu har jeg sat en ny sikring i min acurus og den spiller som var den ny så nu skulle den køre 20 år igen. Mange tak for hjælpen
alle sammen  |
|
|
Det er stadig interessant, hvad det var, der fik sikringen til at springe. Det kunne jo være, at det netop var sikringen, som virkede, da det gik galt - ikke for at problematisere kunstigt, men.....
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|