Forfatter |
|
Wilson fan Udelukket fra forum

Bruger siden: 09 September 2009 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 52
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 07:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige købt et sæt Tenor HP300 monoblokke med Mosfet upgrade og de "nye" rør ( 6N6P vs. 6H30 ). Men jeg bøvler med Ploppen/brummen i ht ´erne. Især hørbart i præsensområdet, og ganske højlydt. Rørene er tjekkede, det er ikke en jord-sløjfe, og det er helt sikkert monoblokkene den er gal med... har udelukket resten af kæden. Der er ikke DC på min strøm. Og forstærkerne får i øvrigt hver især 16A fra hver deres fase.
Så kommer den store udfordring... det er tæt på umuligt at lokke et diagram/ en servicemanual ud af producenten.
Så jeg har brug for hjælp fra en der kan "det der"..
|
Til top |
|
|
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Det lyder underligt, og du er helt sikker på at det ikke er dit linietrin i forforstærker? Er det et brugt sæt du har købt her hjemme?...(af Bjarne)... For det sæt kender jeg.
Mvh Allan
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 April 2015 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan,
Ja det er Bjarnes sæt. Jeg fik dem hjem i fredags og der var "støj" med det samme. Det kan vel ikke være linjetrinnet, når de også støjer selv om de ikke er forbundet med andet end ht´erne !!??
Har prøvet at udskifte alle rør, et efter et uden held. Har skiftet til strømudtag med anden fase, har skiftet imellem forskellige netledninger, har forsøgt at køre med og uden jord ( omskifter på forstærker ), har målt DC på netspændingen = ingen DC, har prøvet at køre single-ended i stedet for ballanceret osv osv... Kan ikke rigtigt finde på mere at tjekke selv, så i morgen ryger de til rep.
Mvh,
Morten
|
Til top |
|
|
biceps Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det helt normalt de Tenor støjer. Har kendskab til flere af dem. Og stort set alle har pops og brum. Især de ældre af dem er ikke just bygget ret godt.
Spiller Bjarne stadig på sine dynaudio ? Mindes han havde en helvedes masse problemer med de tenor for et par år siden.
Måske du skulle overveje at lade handlen gå tilbage? For de ret så fejlbehæftet de Tenor.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 April 2015 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjarne har på skrift oplyst mig at de var fejlfrie og at han aldrig har haft problemer med dem. Jeg er klar over at der har være stabilitets issues med den
model, og det var mig derfor magtpåliggende at få ham til at bekræfte ovenstående. Jeg har inden for ét døgn efter handlens indgåelse kontaktet ham
for at få ham til at deltage i rep. omk. eller til at lade handlen gå retur. Begge dele nægter han pure..
|
Til top |
|
|
biceps Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2015 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kæft hvor typisk :-/
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt de forstærkere ved Bjarne mange gange, og der har aldrig været nogen problemer eller mislyde. Tillykke med forstærkerne, de er blandt
de absolut mest vellydene på markedet..!
Hvis du skal have dem checket, så kontakt Allan fra AB, der allerede har skrevet i tråden.
__________________ Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 April 2015 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke før haft mistillid til Bjarne på nogen måde, og jeg ønsker ikke at hænge ham ud her. Men det er sku da underligt at begge to har fejl
umiddelbart efter at jeg får dem hjem og sat til. Og det undrer mig meget at han ikke er åben for noget som helst andet, end at det er mit problem.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt Morten, at din hensigt ikke er at hænge nogen ud. Dét kunne se ud til at være biceps dagsorden.
Jeg kan kun sige, at jeg har nydt at sidde i 'the sweet spot' hos Bjarne gennem flere år, og jeg har aldrig hørt nogen mislyde.
Har du forsøgt at kortslutte indgangen på forstærkerne? Altså, ikke forbinde forforstærkeren, men sætte RCA stik i indgangen på dem begge, hvor
signal er kortsluttet til stel i stikkene. Hvis der er mislyde, når indgangen er kortsluttet så er det effektforstærkerne. Hvis støjen forsvinder er det ikke.
Så er det samspillet mellem for- og effektforstærker. Det er ikke ukendt, at der kan stå noget selvsving i forforstærkeres linjetrin, som nogen
effektforstærkere er ligeglade med, andre er følsomme overfor. Jeg tror givetvis det er dét Allan har fokus på, når han spørger til din forforstærker.
Din beskrivelse af fejlen passer godt med de mislyde der kan opstå, hvis der er DC og/eller selvsving fra forforstærkeren. Det kan også forklare,
hvorfor problemet er i begge monotrin.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager teksten står underligt - det står pænt og ordentligt på min telefon når jeg sender...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 April 2015 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten: Ja jeg har nu med hjælp fra Allan AB Audio, prøvet at kortslutte indgangen. Og så er der ro :-) :-). De kan ikke køre ballanceret uden støj men
singleended er super mht. støj. Har ikke nærlyttet endnu.
Der sider en lille trafo i signalvejen når man kører ballanceret, og mon ikke det er den der laver unoder.
Anyway.... I am a happy guy now. Vil skynde mig at skrive til Bjarne at de virker....
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glimrende..! Det er altid regel nr 1: Kortslut indgangen på effektforstærkere, hvis der er bøvl. Ellers drager man let forhastede konklusioner.
|
Til top |
|
|
biceps Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2015 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde nu ingen intentioner om at hænge ham ud overhovedet.
Har bare haft snakket med ham før hvor han havde problemer med netop støj.
Super det virker. Så tyder det på at han har fået dem lavet.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 April 2015 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damn..... det kom igen efter få minutter.... pis !
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kom det igen mens du har indgangene kortsluttet?
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om du har læst denne test/gennemgang af Tenor i 6 Moons, de nævner nogen kendte fejl på din forstærker
som fabrikken iøvrigt, vistnok udbedrer U/B ifølge teksten, mod kvittering fra autoriseret forhandler.
http://www.6moons.com/audioreviews/tenor/m350.html
Håber det kan hjælpe lidt i din lidt forbandede situation
Kan se at den har en ret høj impedant indgang 22 Kohm bal. , 32 Kohm ubal , hvad driver du dem med ?
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 April 2015 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten: Ja !
Ramma: De Tenor der er tale om her, er fuldt upgraderede med MOSFETS i udgangen og 6N6P rør i stedet for 6H30. Så de ændringer der berøres i 6
Moons er lavet.
Hvis i har Facebook... har jeg uploadet en video med lyd, der fremstiller problemet her: ( man skal anmode om optagelse i gruppen, men bare gør det...
det er "min" gruppe så jeg åbner med det samme. ) Hvis i ikke ønske at forblive i gruppen, kan i bare slette jer igen.
https://www.facebook.com/groups/754303214656537/
Mvh,
Morten
|
Til top |
|
|
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det Tenor der har lavet opgraderingen? Jeg er lidt forvirret over dine andre indlæg på forumet. Der har jeg fået indtrykket af du havde et sæt du
gerne ville have modificeret.
Morse
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 April 2015 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sagen er den, at jeg har søgt et sæt Tenor i nogen tid. Jeg endte så med at ahe to sæt på hånden. Det ene sæt er ikke ombygget til MOSFET, de andet (
det jeg købte ) er ombygget af Tenor. Sættet der ikke var ombygget var noget billigere, og min tanke var så at få det ombygget hvis muligt. Men det
endte med at jeg valgte dette sæt af nemheds hensyn + fordi det er officielt Tenor ombygget. Kan godt se nu, at det andet indlæg kan forvirre billedet....
sorry my bad !
|
Til top |
|
|
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så faldt det på plads.
Jeg kender ikke Tenor så jeg burde nok holde mund. Men jeg må tilstå at de problemer de angiver at have haft og måske endda det du oplever nu
ikke efterlader mig med den store tillid til deres evner. Historien med de bipolare transistorer er efter min vurdering ganske enkelt en design fejl og
burde aldrig være nået i produktion. Der er ganske mange udgangstrin med bipolare transistorer der ikke ned smelter. Der kan bygges fornuftige
konstruktioner med stort set alle teknologier såfremt konstruktøren forstår hvad han har med og gøre.
Jeg håber alt løser sig til det bedste for dig.
Morse
|
Til top |
|
|