Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 09:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rørguru ved Middelfart? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 April 2015 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Tenor lavede en ustabil konstruktion med deres første forstærker - det har de rettet for snart mange år siden. Men nogen vil
naturligvis blive ved med at hæfte sig ved fejlen ved deres første design. Sådan er verden...

Der er mange der kan lave stabile forstærkere. Der er stort set ingen, som kan lave forstærkere, der er så vellydende som Tenor.
De er virkelig, virkelig gode...

Wilson fan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 09 September 2009
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 13 April 2015 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

enig Morten.... og derfor vil jeg også så gerne have dem til at virke !
Til top Vis Wilson fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilson fan

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 13 April 2015 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke på facebook, så jeg kan ikke høre problemet... Men når det er der med kortsluttede indgange peger pilen i retning af
forstærkerne. Meget underligt, som skrevet flere gange har jeg hørt dem flere gange gennem flere år. Nul problemer eller støj.

Er det samme problem i begge kanaler?

Hvis JA, så synes jeg det indikerer et eller andet rundt om forstærkerne. Det vil være temmelig usandsynligt at begge forstærkere
pludseligt skulle få samme fejl. Men du har jo prøvet alt med strøm til dem osv...

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 April 2015 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Wilson fan skrev:
Jeg har lige købt et sæt Tenor HP300 monoblokke med Mosfet upgrade og de "nye" rør ( 6N6P vs. 6H30 ). Men jeg
bøvler med Ploppen/brummen i ht ´erne. Især hørbart i præsensområdet, og ganske højlydt. Rørene er tjekkede, det er ikke en jord-sløjfe,
og det er helt sikkert monoblokkene den er gal med... har udelukket resten af kæden. Der er ikke DC på min strøm. Og forstærkerne får i
øvrigt hver især 16A fra hver deres fase. Så kommer den store udfordring... det er tæt på umuligt at lokke et diagram/ en servicemanual
ud af producenten. Så jeg har brug for hjælp fra en der kan "det der"..

Er du sikker på forstærkerne forsynes fra hver deres fase, altså 2 forskellige faser ?
Har du prøvet at forsyne anlægget med samme fase/gruppe, hvis udstyret er meget følsomt som det godt kunne tyde på, så ville jeg prøve
at tilslutte hele anlægget til samme gruppe.
Jeg har selv oplevet problemer med forskellige grupper/faser.

Mvh.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Sendt: 13 April 2015 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Var lige inde på dit facebook link og lytte, den lyd der kommer ud, er af den vildt trælse modulerende lavfrekvente slags
Her kan Miav være inde på noget af det rigtige mht. til hvad årsagen kan være en anden årsag kan faktisk også være din Wi-fi router,
specielt hvis den står i samme rum og måske tæt på, det kan faktisk være en støjsender af format, specielt hvis man har fintfølende udstyr
som Riaa og MC stepup og kabler fra pladespilleren og selvfølgelig også endegrej som det du lige har købt, med meget bredt frekvensområde
og zero feedback.
Har selv haft modulende brumproblemer med MC-stepup, blev næsten løst da router blev flyttet længere væk og det endte med at den fik sparket
og der blev anskaffet en bedre router uden de samme støj problemer.
Som sagt så er de fleste routere støjsendere af format, prøv at føre den hen over dit antennekabel til din fladskærm, så ser du hvad jeg mener

Iøvrigt tæskelækkert grej du har fået stykket sammen

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2015 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Lige en ting, hvis den er opgradueret med mosfets, burde printene i din forstærker så ikke være blå og ikke grønne ?
altså ligesom dem der sidder i en Tenor M 350 med mosfets.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 April 2015 kl. 04:49 | IP-adresse registreret  

Lyden fremkalder mindelser om "switchnoise moduleret oscillation". En komponent eller del af kredsløbet som kortvarigt går i selvsving (de små korte "poplyde"), tricket af støjspidser fra forstærkerens ensretter(e) eller fra støjpulser opsamlet i højttalerkablerne og gennem dens modkoblings kredsløb tilbage gennem forstærkeren og ud i højttalerne.

Havde du anvendt højttalere med 10dB lavere følsomhed, vil du antagelig aldrig have noteret dig støjen og dermed være en mulig forklaring på, at de, der har hørt forstærkeren, ikke mener der tidligere var fejl på dem. Da de begge opfører sig ens, er der noget, som tyder på, at de er sådan fra fabrikken. Støjen er svag, men tydeligst mellem 1:02 og 1:06 på din video.

Switchnoise fra ensretterne kan dæmpes med velvalgte kondensatorer monteret over hver diodestrækning. Da der mangler diagram er det kun mulig ved direkte inspektion at konstatere om der er taget hånd om dette. Prisen gør at man læner sig tilbage og tænker at alt er gjort, men er det?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2015 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Som supplerende dokumentation har jeg lavet dette beskedne billede af pulsstøjen fra din lydfil.

I stort format kan du hente et endnu bedre billede af lydfilen fra min hjemmeside. Nederst på dette billede har du tidsforløbet i sekunder

http://www.kajmogensen.dk/TenorHP300mosfetPulseNoise.JPG

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Wilson fan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2015 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Ramma: Ingen router inden for 20m. Anlæget står i et dedikeret hifi-rum der ikke hænger sammen med det øvrige hus. Det erneste de to bygninger
deler, er en dør.

Og nej til de blå print. De kom først i 350´erne. Transistorerne er tjekket fysisk og Tenor har også tjekket serienumrene. Den er god nok, det er Mosfet
´s.

Miav: Ja i rummet der der trukket sepperate faser således: 2 x 16A til effekter. 2 x 10A til kilderne. Har prøvet at strømføde det hele fra samme fase.

Kaj: Jeg tror du har fat i noget...

Og lige en stor tak til alle der forsøger at hjælpe... det er mega sødt af jer

johan_gabriel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 April 2015 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Her er et billede af en FFT jeg har lavet af din støj. Den viser at støjen ligger på 195 Hz. Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget men så ved du
det :-)

Til top Vis johan_gabriel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johan_gabriel

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2015 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Ja, og indsnævrer vi FFT endnu mere, får jeg på mit udstyr 199,96-200,03 Hz afhængig af filtertypen. På forunderlig vis lader tallet sig dividere med såvel 50Hz og 100Hz til hele tal med ubetydelige afrundingsfejl.
Der må være en sammenhæng, hvor strømforsyningen er indblandet. Held og lykke med projektet, Morten.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 14 April 2015 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Interessant, at det er ved dén frekvens..! Jeg ville have spurgt om frekvensen på din graf Kaj, her kom Johan så ind med svaret. Havde det været i Mhz området ville det være noget selvsving, men her ved 200hz synes jeg også det virker som om, at det er harmoniske af netfrekvensen, der slår igennem...

@Morten, jeg ved ikke, om du selv har mod på at måle i dem? Og om du har et oscilloscop? I givet fald vil det være interessant at måle på forstærkerens forskellige forsyningsspændinger. Hvis DC forsyningsspændingen er moduleret med den dér støj, så tyder det på, at harmoniske af netspændingen slipper gennem strømforsyningen.

Mit udgangspunkt her er, at jeg ved forstærkerne har virket upåklageligt i årevis. I relation til Kajs pointe om højttalernes følsomhed, så har jeg hørt forstærkerne spændt foran Rockport Technologies - Hyperion, nogle mastodonter med 92dB følsomhed. Forstærkerne kørte upåklageligt og uden støj ind i disse højttalere. Så vidt jeg husker spiller du på Sonus Faber? Og dermed ikke noget, der er 10dB mere følsomt.

Når de har virket upåklageligt tænker jeg umiddelbart at konstruktionsfejl må kunne udelukkes. Forstærkerne har virket upåklageligt, og det ville også være beskrevet op og ned af stolper på nettet, hvis de Tenor ombyggede 300 også har problemer. Det er der mig bekendt ikke omtale af.

Hvis det er noget i forstærkerne, der pludselig er i udu, og som er gået i udu i dem begge samtidig (igen, jeg oplever det som ret usandsynligt), så kunne en mulig årsag være, at nogle kondensatorer i forsyningen trænger til at blive udskiftet. Jeg har set lignende fænomen før med udtørrede elektrolytter i forsyninger.

Alternativt tror jeg stadig det kan være noget i omgivelserne, altså i stil med det Ramma nævner med en router eller noget lignende. Da forstærkerne stod hos Bjarne var det i et MEGET optimeret miljø, der er inget overladt til tilfældighederne i Bjarnes system - og måske er forstærkerne følsomme overfor udefrakommende støj?

Et andet alternativ kan være, at forstærkerne er følsomme overfor kapacitiv belastning. Nogle forstærkere kan bare ikke lide at kigge ind i højttalerkabler med relativt stor kapacitet. I nogle tilfælde brænder forstærkerne af, i andre tilfælde trigges sikringskredsløb, og jeg har også oplevet underlige støjfænomener ved for stor kapacitiv belastning. Hvilke højttalerkabler bruger du?  Denne mulige fejlkilde er let at checke: Sæt en 8 ohms modstand af en vis effekt på udgangen i stedet for højttalerkabler + højttalere. Hvis problemet forsvinder med indgangen kortsluttet og en modstand på udgangen vil jeg sige, at tampen brænder. Du skal jo så kunne måle over modstanden, om støjen er der - oscilloskopet igen.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2015 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

MortenB.

Materialet vi har "målt på" er et akustisk lavfrekvenssignalet hvor alt over 18-20kHz er frafiltreret af mikrofonen og optagemediet. Som du er inde på skal der måles med et oscilloskop på såvel højttalerudgangen med tilkoblede højttalere som spændingsforsyningerne samtidig for at undersøge eventuel sammenfald af pulser. Højttalerudgangen kan meget vel være overlejret med et kortvarigt højfrekvent signalburst tricket af switchnoise, uden vi kan se det på de viste kurver.

Reaktiv belastning af forstærkeren - højttaler og kabel - kan som du beskriver meget vel være en del af den støjudløsende faktor.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2015 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hvis det er et højtaler kabel problem, skulle det kunne afklares hurtigt ved at sætte et standard 4 m2 kabel på systemet og lytte om om støjen
stadig er til stede, et normalt 4 m2 har normalt ikke kapacitets problemer eller lignede, som kunne påvirke lyd og virkemåde i systemet.

Wilson fan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2015 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Pt er vi der hvor Tenor tror at det kan være en spændingsfaldsproblem. Jeg har målt min net spænding idag, og den ligger og svinger omkring 222-224V
od de er fra fabrikken optimeret til 230V. Dette kan ændres, men jeg bliver nød til at få lov af Bjarne, da min mulighed ofr at begære handlen retur
frafalder hvis jeg foretager ændringer..

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2015 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Wilson fan skrev:
Pt er vi der hvor Tenor tror at det kan være en spændingsfaldsproblem. Jeg har målt min net spænding idag, og den ligger og
svinger omkring 222-224V
od de er fra fabrikken optimeret til 230V. Dette kan ændres, men jeg bliver nød til at få lov af Bjarne, da min mulighed ofr at begære handlen retur
frafalder hvis jeg foretager ændringer..

Så bør du måske investere i en stabil spændingsregulator med 230v konstant , feks. denne Furman P 6900
http://www.furmansound.com/product.php?div=03&id=P-6900-ARE

Om den er billig , må du afgøre men det er en af markedets bedste uanset anvendelsesformål.
http://www.thomann.de/dk/furman_p_6900_ar_e.htm

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2015 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Netspænding. At en afvigelse på 8 volt netspænding skal være afgørende er en bortforklaring og forsøg på at holde dig hen. Et apparat i denne klasse
skal være i stand til at arbejde fejlfrit indenfor plus/minus ti procent afvigelse. Tilslut den til en en skillevariotrafo og juster spændingen. Der skal i så
fald være forskel på støjen ved 222Volt og 230Volt. Hånden på hjertet, lyder det sandsynligt?

Wilson fan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2015 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Nej sikkert ikke.... men hvad skal jeg gøre ? jeg står med st sæt dyre amps. der ikke dur, og sælger er helt lukket mht. at tage dem retur ( hvorfor mon
?? )

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 April 2015 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hvilken pre amp bruger du?
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2015 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Der er ikke grund til at fortvivle. Der skal måles med et oscilloskop som tidligere beskrevet. Ad den vej kan man med stor sandsynligvis lokalisere
fejlkilden.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes