Emne: Rørguru ved Middelfart? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Wilson fan Udelukket fra forum

Bruger siden: 09 September 2009 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 52
|
Sendt: 16 April 2015 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en kommentar til de der har udtalt sig om købeloven... Hvis jeg gider bøvlet med at anlægge en sag imod sælger, vil jeg med stor sansynlighed vinde sagen. Jeg har, en for sælger, belastende bevissamling, bla. baseret på udtalelser fra Tenor. De har hele historikken på forstærkerne, og den er IKKE som sælger har oplyst. Endvidere har Tenor oplyst, at den store følsomhed for spændingsfald principielt er en fejl. Så der er altså både tale om urigtige oplysninger fra sælgers side, samt om at forstærkerne er defekte. Så der kan både slås på det der i jura-termer heder "ond tro" og på, at varen er defekt på salgstidspunktet. Da sælger ikke er til at tale fornuft med og ikke er villig til hverken at tage dem retur, eller deltage i dækning af omk. til rep. prøver vi nu at få dem til at spille uden mislyde og fungere som de skal. Da traforne i dette tilfælde kan ændres til at køre 220V uden det store hokus-pokus ( siger Tenor ) og da indgrebet er fuldt reversibelt, og ikke kan skade ( ifølge Tenor ) siger min advokat, at det kan vi godt gøre uden at sælger kan holde det op imod os i en evt. retsag. endelig har jeg bedt Tenor om en pris på et "ower-haul" hos dem i Canada. Her vil de få nye lytter, rør osv. Sagen er jo den, at når jeg på et tidspunkt ønsker, at sælge dem videre, så skal de være 100% i orden. Både af prismæssige hensyn, men sørme også fordi jeg ikke ønsker at handle med anløben moral. Jeg ønsker ikke at dømme nogen, og har handlet i tillid til sælger. Sælger argumenterer at de aldrig har haft mislyde før, og da de også var på bænken hos en teknikker inden køb/ salg, der ikke konstaterede støj, fraskriver han sig som nævnt ethvert ansvar. Men.... det viser sig som nævnt at støjen opstår som følge af for stor følsomhed over for "lav" netspænding, som jeg har her, og sælger måske ikke har, og som jeg ved teknikeren heller ikke har ( han måler ca. 226V på sit udtag ), har jeg ikke haft en kinamands chance for at opdage fejlen før de kom hjem til mig. Men som nævnt skal de ifølge Tenor kunne klare et spændings fald ( +5% og -10% i forhold til trafoens specs ). Pt, kan de klare et fald på omkring 2% før de begynder at støje!!! Ergo er de fejlbehæftede... Og måske hænger sælgers uvilje imod at tage dem retur sammen med en viden om dette.... jeg ved det ikke, men det lugter i min optik.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 16 April 2015 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Telemedicinsk eksperiment... Ha ha, den var god  Jeg har også tidligere i tråden nævnt trætte lytter, det er oplevet før, at ripple slår igennem forsyningen, når lytterne taber pusten. Det kunne godt være en årsag til, at forstærkerne nu er så pokkers følsomme på netspændingen, ''vinduet'' de virker i er måske blevet mindre... Er det mon sikkert, at de er wiret til 230V nu..? Hvis de er wiret til 240V og din netspænding måske endda kommer under 220v af og til, så giver det lidt bedre mening. Enig med Allan i, at det virker usædvanligt, at 5V skulle give dét udslag.
__________________ Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 April 2015 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge Tenors historik på serienumrene, er de wiret til 230V af "chefen selv" tilbage i 2004.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 16 April 2015 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wilson fan skrev:
Men.... det viser sig som nævnt at støjen opstår som følge af for stor følsomhed over for "lav" netspænding, som jeg har her, og sælger
måske ikke har, og som jeg ved teknikeren heller ikke har ( han måler ca. 226V på sit udtag ), har jeg ikke haft en kinamands chance for at opdage
fejlen før de kom hjem til mig. |
|
|
Og det har sælger jo så heller ikke haft en kinamands chance for at vide, idet de har virket upåklageligt ved ham, og forstærkerne har virket upåklageligt i et set-up i København, hvor Allan har hørt dem for nylig. Ond tro er godt nok en skarp vending - og jeg synes endnu engang det vil være fint, hvis tråden handler om det du spørger til; teknisk hjælp som vi forsøger at give efter bedste evne, frem for den undertone, der hele tiden ligger af ond tro og retsag. Jeg vil gerne forsøge at hjælpe dig ift tekniske råd osv, men vil ikke tage part i alt det med retsag, hænge sælgeren ud i det offentlige rum osv. Men skulle du vælge at køre en retsag, så vil jeg med glæde deltage som vidne i sagen. Jeg kan så i overensstemmelse med sandheden sige, at jeg har hørt de forstærkere adskillige gange hen over flere år, og der har aldrig været antydningen af støj. Og jeg vil tro Allan vil sige det samme i relation til at hørt de pågældende forstærkere for nyligt i et system i København, hvor der heller ikke var støj af nogen art. Hermed siger jeg ikke, at problemet med følsomhed for netspændingen ikke har været der tidligere, min pointe er, at jeg finder det som noget at en melding at sige ''ond tro''. __________________ Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 16 April 2015 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når det er sagt Morten, så føler jeg naturligvis med dig..! Det tror jeg vi alle gør, det er jo derfor vi forsøger at hjælpe - hvis vi kan.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 16 April 2015 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wilson fan skrev:
Ergo er de fejlbehæftede... Og måske hænger sælgers uvilje imod at tage dem retur sammen
med en viden om dette.... jeg ved det ikke, men det lugter i min optik. |
|
|
Prøv at vende situationen om Morten: Du har ejet det sæt Tenor forstærkere gennem flere år, og der har ikke været støj hjemme hos dig. Du har forstærkerne til salg, de har været lånt ud til en mulig køber i København, der var heller ikke støj eller andre unoder med forstærkerne i hans system. Du sælger så forstærkerne til Bjarne (en handel i 100.000 kr klassen), og du er glad, alt er gået godt. Kort efter vil Bjarne have sine penge igen, han mener forstærkerne er fejlbehæftede, indikerer du har anløben moral, har handlet i ond tro osv. Hvad gør du..? Stikker du ham fluks 100.000 kr og tager forstærkerne retur med et smil? De samme forstærkere, som ikke har udvist nogen fejl i dit system, eller i et andet system, hvor de for nylig er afprøvet..! __________________ Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 April 2015 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og jeg sætter stor pris på jeres hjælp...... . Jeg oprettede tråde for at få hjælp.... og ikke for at hænge nogen ud, og hjælp har jeg fået i rig udstrækning. Men jeg håber der er forståelse for, at jeg har kommenteret på at en af brugerne har spurgt hvorfor jeg ikke bare lader handlen gå tilbage! Jeg har valgt at være ærlig om at det ikke var/ er en mulighed i denne sag, og hvorfor det ikke er en mulighed. Og igen undrer det mig at at uviljen fra sælgers side er så stor.... jeg har også igennem tiderne solgt både hifi, biler og både der har vist sig at have fejl inden for de første uger efter salget. Og jeg har ALTID i første omg. tilbudt at betale for udbedring, eller i sidste ende at tage varen retur. Det er, ud over det loven dikterer, god handels etik/ moral i min optik. Og ALLE der ikke handler således, handler jeg kun med én gang. Vendingen, "ond tro" er en jouridisk term der ikke er opfundet af mig. Den bruges i de tilfælde hvor sælger har oplyst urigtige forhold for at sikre salget... Og det har jeg FANME bevis på at er sket i denne sag.... og så er jeg ligeglad med om i kan li sælger eller ej og om i har en relation til ham... det er sku ikke i orden.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 April 2015 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok Morten... fair betragtning... men prøv du så at tænker over hvorfor sælger ikke vil tage dem retur, når de nu ikke har nogen fejl ifølge ham... why ?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 April 2015 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og nu har jeg som nævnt Tenors ord på skrift, for at de ikke lever op til specs. og at de er fejlbehæftede... bør han så tage dem retur eller deltage i rep.
omk. nu ?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 April 2015 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå nok om ret- og rimeligt. Jeg håber de kommer til at virke uden alt for store omk. Og så må enhver selv tage stilling til hvad der er god moral og etik.
Tak for hjælpen endnu engang til de der har budt ind !
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 16 April 2015 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wilson fan skrev:
Ok Morten... fair betragtning... men prøv du så at tænker over hvorfor sælger ikke vil tage dem retur, når de nu ikke har nogen fejl ifølge ham... why ? |
|
|
Igen: Ville du selv tage dem retur? De har kørt uden problemer hos dig i årevis, og derfor føler du dig naturligvis i god tro om, at alt er som det skal være! Køber har lyttet til forstærkerne og fundet alt i orden inden der blev handlet. Nej, du ville nok heller ikke lige føre 100.000 kr tilbage til køberens konto - vel..? Jeg kender ikke det juridiske grundlag, men normalt siger man jo om private handler, at det er købt som beset. Og jeg går ud fra du har hørt forstærkerne inden købet og har fundet alt i orden inden du betalte for dem. Så kan jeg da i den grad godt forstå en sælger melder hus forbi... Ligesom du sikkert også selv ville gøre. Med mindre der er lavet en klar og entydig skriftlig kontrakt om, at du har dem på prøve og kan returnere inden for (eks) en uge og få dine penge igen. Og en anden god regel er jo, at hvis man ikke er indstillet på at tage risiko ved at handle privat, så køb nyt/brugt hifi ved forhandlere i stedet, så har man returret. Jeg har ikke mere at sige til denne her del af dit emne Morten, jeg kender sælger godt, og jeg bryder mig ikke om antydningerne i retning af ond tro og dårlig moral. Som sagt vidner jeg gerne under ed, såfremt du tager den i retten. Jeg deltager fortsat gerne relateret til trådens emne. __________________ Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 April 2015 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo jeg ville tage dem retur !
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 16 April 2015 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og det forstår jeg godt du siger i den situation du er i, hvor du hellere vil have pengene igen, end de forstærkere du har stående, og som du havde store forhåbninger til.
Hvis du så faktisk også ville gøre det, hvis situationen var omvendt og du i bedste tro har solgt et produkt, og så uden videre lader handlen gå tilbage fordi køber er utilfreds - det ville jeg synes var meget imponerende. Jeg har ikke hørt om før i en handel privat til privat.
|
Til top |
|
|
efterklang Udelukket fra forum

Dobb.profil Wymax
Bruger siden: 05 Oktober 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 301
|
Sendt: 16 April 2015 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wilson fan skrev:
Vendingen, "ond tro" er en jouridisk term der ikke er opfundet af mig. Den bruges i de tilfælde hvor sælger har oplyst
urigtige forhold for at sikre salget... Og det har jeg FANME bevis på at er sket i denne sag.... |
|
|
Der er flere der siger at de har hørt forstærkerne lyde fejlfrit hos "Bjarne", men du indikerer at Tenor har oplysninger om det modsatte. Jeg
tror du mangler at belyse dette nærmere for at dem der tvivler på dine ord kan blive overbevist. Har Tenor oplysninger om dine forstærkere,
på serienummeret og dermed kommunikation med "Bjarne", der beviser det modsatte, altså at der tidligere har været rapporteret om
problemer med netop disse forstærkere?
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 16 April 2015 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, hvis det er tilfældet, så kan jeg bedre forstå, at der indikeres 'ond tro'. Det synes jeg dog ikke fremgår af tråden nogen steder - eller..?
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 16 April 2015 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wilson fan skrev:
Vendingen, "ond tro" er en jouridisk term der ikke er opfundet af mig. Den bruges i de tilfælde hvor sælger har oplyst urigtige forhold for at sikre salget... Og det har jeg FANME bevis på at er sket i denne sag.... og så er jeg ligeglad med om i kan li sælger eller ej og om i har en relation til ham... det er sku ikke i orden. |
|
|
Jeg overså dette indlæg, du har skrevet det mens jeg skrev et andet... Hvad er det for beviser du FANME har? Hvis du hentyder til, at Tenor siger, at forstærkerne skal kunne klare +5% / -10% afvigelse ift nominel netspænding, og at de faktisk kun kan klare 2% afvigelse, så er dette vel ikke et bevis om ond tro? Hverken du eller sælger kunne vide dette, hvis situationen med lav netspænding aldrig har optrådt før forstærkerne står hjemme hos dig. En tekniker har også haft forstærkerne på bænken og konstateret, at de virker som de skal, for han har heller ikke oplevet lav netspænding.... Så er det vel ikke ond tro, når man ikke har kunnet vide dette? Som en anden har indikeret før, så tror jeg også en retsag bliver tabt. Jeg har selv prøvet noget tilsvarende engang, hvor jeg var i din situation, og hvor jeg også var frustreret som du er. Min advokat mente det var en helt klart vindersag osv. Jeg kørte sagen, tabte den, og bagefter ville advokaten jo gerne have sine penge alligevel. Advokater er også sælgere. Han var så naturligvis ikke min advokat efter dén oplevelse, men det ændrede ikke på, at jeg havde dobbelt tab. Dels på det sagen handlede om, dels på et advokatsalær. Det er uvedkommende, at jeg kender sælger. Du starter en tråd, hvor du spørger efter teknisk hjælp, jeg og flere springer til fordi vi gerne vil hjælpe - og støt og roligt drejer tråden så over i anløben moral, ond tro osv. Det bryder jeg mig bare ikke om, det havde jeg heller ikke brudt mig om, hvis du havde købt dem af en eller anden jeg ikke kender. Vi hører altid kun én side af sagen i de her Internet sager, det kører tit og ofte ud i en lynch stemning, og derfor synes jeg i realiteten det er dårlig etik og moral overhovedet at nævne sådant om en anden part, der ikke deltager. For nu at bruge dine egne høje standarder om etik og moral. __________________ Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 16 April 2015 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenB skrev:
Wilson fan skrev:
Men.... det viser sig som nævnt at støjen opstår som følge af for stor følsomhed over for "lav" netspænding, som
jeg har her, og sælger
måske ikke har, og som jeg ved teknikeren heller ikke har ( han måler ca. 226V på sit udtag ), har jeg ikke haft en kinamands chance
for at opdage
fejlen før de kom hjem til mig. |
|
|
Og det har sælger jo så heller ikke haft en kinamands chance for at vide, idet de har virket
upåklageligt ved ham, og forstærkerne har virket upåklageligt i et set-up i København, hvor Allan har hørt dem for nylig.Ond tro er godt
nok en skarp vending - og jeg synes endnu engang det vil være fint, hvis tråden handler om det du spørger til; teknisk hjælp som vi
forsøger at give efter bedste evne, frem for den undertone, der hele tiden ligger af ond tro og retsag.Jeg vil gerne forsøge at hjælpe dig
ift tekniske råd osv, men vil ikke tage part i alt det med retsag, hænge sælgeren ud i det offentlige rum osv. Men skulle du vælge at
køre en retsag, så vil jeg med glæde deltage som vidne i sagen. Jeg kan så i overensstemmelse med sandheden sige, at jeg har hørt de
forstærkere adskillige gange hen over flere år, og der har aldrig været antydningen af støj. Og jeg vil tro Allan vil sige det samme i
relation til at hørt de pågældende forstærkere for nyligt i et system i København, hvor der heller ikke var støj af nogen art.Hermed siger
jeg ikke, at problemet med følsomhed for netspændingen ikke har været der tidligere, min pointe er, at jeg finder det som noget at en
melding at sige ''ond tro''. |
|
|
*MortenB* Du må meget undskylde hvis jeg tager fejl, og det er ikke for at hænge dig ud eller noget. Men var der ikke på et tidspunkt
en hifiklub på besøg hos dig, som påpegede at der var noget støj og brum i dit system, som du ikke selv havde lagt mærke til?
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 16 April 2015 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åha, vi kommer da godt nok langt omkring her..! Så nu skal min troværdighed også bringes i spil eller hva?
Jeg har haft en DHT (direct heated triode) kit/selvbyg forforstærker gennem flere år. Den støjede som en gal i den stand kittet
kom i, den arbejdede jeg en hel del med at forbedre gennem et par år, både så den til sidst havde en rigtig, rigtig høj lydkvalitet, og
også var ret støjsvag - af en DHT forforstærker at være.
Flere gæster har gennem årene kommenteret, at de ikke ville kunne leve med den støj forforstærkeren havde (i starten). Det
kunne jeg så godt.
Men hvis du antyder, at jeg har dårlig hørelse og ikke kan høre støj, så er det altså ikke tilfældet.
|
Til top |
|
|
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 16 April 2015 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenB, jeg tror wilson fan, ligesom os andre, har forstået dig. Så mon ikke det er nok? Wilson fan finder nok ud om han vil, og hvilke skridt han
evt. vil tage overfor sælger uden vores indblanding.
Wilson fan, jeg synes det lyder fornuftigt at du har Tenor med her. Jeg forstår det er et par kostbare forstærkere og det ville være dumt at begynde
og modificerer i dem på egen hånd. Det vil helt sikkert forringe værdien uanset om det er en konstruktionsfejl. Og her tænker jeg ikke på at I
prøver at koble spændingen om på transformatoren, efter Tenors anvisninger.
Jeg har dog et spørgsmål til Tenors udtalelse om forstærkerens følsomhed overfor netspændingen og at principielt er en fejl. Mener de det er en
komponent defekt eller en konstruktionsfejl? Da begge forstærkere udviser fejlen er jeg lidt skeptisk over at det skulle være en defekt komponent.
Er det derimod en konstruktionsfejl ville jeg dog appellerer lidt til Tenor og høre lidt efter om ikke de føler lidt ansvar for at få dette bragt i orden.
Morse
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 16 April 2015 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morse skrev:
MortenB, jeg tror wilson fan, ligesom os andre, har forstået dig. Så mon ikke det er nok? Wilson fan finder nok ud
om han vil, og hvilke skridt han
evt. vil tage overfor sælger uden vores indblanding.
|
|
|
Ja, det tror jeg også sælger selv finder ud af, omend han jo beder os om hjælp her på fora. Vi forsøger det bedste vi kan at
hjælpe...
Det jeg markerer er, at han jo nu i det offentlige rum klart indikerer, at en kendt hifi personlighed her i det østjyske har anløben
moral og handler med hifi i ond tro. Jeg bryder mig ikke om, når der skabes sådanne billeder om folk, heller ikke hvis det havde
været dig WilsonFan antydede dette om. Men OK, du har ret. Det er sagt og givetvis forstået... __________________ Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|