Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 09:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rørguru ved Middelfart? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 16 April 2015 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:
Åha, vi kommer da godt nok langt omkring her..! Så nu skal min troværdighed også bringes i spil eller hva?

Jeg har haft en DHT (direct heated triode) kit/selvbyg forforstærker gennem flere år. Den støjede som en gal i den stand kittet
kom i, den arbejdede jeg en hel del med at forbedre gennem et par år, både så den til sidst havde en rigtig, rigtig høj lydkvalitet, og
også var ret støjsvag - af en DHT forforstærker at være.

Flere gæster har gennem årene kommenteret, at de ikke ville kunne leve med den støj forforstærkeren havde (i starten). Det
kunne jeg så godt.

Men hvis du antyder, at jeg har dårlig hørelse og ikke kan høre støj, så er det altså ikke tilfældet.

Jeg antyder ikke noget. Jeg mente bare, jeg havde læst, du selv skrev, at du ikke kunne høre støjen fra din forstærker.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 April 2015 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Super, tak sigma 6

Jeg kan sagtens have skrevet noget i stil med, at man vænner sig til sådan noget støj, og efter noget tid så hørte jeg det ikke
mere, eller noget i den stil... Det var sådan jeg oplevede det. Men støjen var nu ganske tydelig, i starten indtil jeg fik
udviklet/modificeret konstruktionen en hel del.

Wilson fan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 09 September 2009
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 17 April 2015 kl. 05:17 | IP-adresse registreret  

Det som Tenor beskriver som en fejl, og som de ville rette hvis/ når den kommer over till dem, er at de er konstruerede til at regulatorerne kan arbejde
inden for en spændingsvariation på +5% og -10%. Nu giver regulatorerne op ved et fald på 2%..... og det er en fejl som bør rettes.. og skal rettes før
man kan sige at de er fejlfrie. Fejlen hidhører ifølge Tenor til en eller felere defekte "lytter". Altså skal der fejlsøges på lytter ( eller "caps" som Tenor
siger ).

Morten: Dejligt at du forsvarer din ven, men det ændrer ikke på at man som sælger har et "ufravigeligt ansvar" når der konstateres fejl på det solgte.
BASTA !
Til top Vis Wilson fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilson fan

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 17 April 2015 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

TEKNIK
Det synes jeg er en god melding fra Tenor, Morten..! Og en fejlkilde som både jeg og senere Kaj også har peget på som mulig. Det er en ofte en mindre og ikke særlig kompliceret opgave at skifte de lytter - med mindre naturligvis de mekaniske forhold i forstærkerne er sådan, at det halve af kabinettet skal adskilles for at komme ind til de pågældende kondensatorer. Et godt værksted, eller en prof hifi-ven kan lave det.

Hvis du spørger Tenor vil de sikkert også hjælpe med at identificere, hvilke kondensatorer der bør skiftes, og de vil sikkert også sende dig kondensatorerne (sikkert uden beregning). Det plejer leveradører tit at ville hjælpe med. Måske vil de have en eller anden sikkerhed for, at du vælger et prof værksted, så de ved arbejdet bliver lavet ordentligt. Hvis de vil dét Morten, så ville jeg gå efter den løsning, det koster kassen at få dem sendt til Canada og retur, de er jo store og tunge.

MORAL OG ADVOKAT
Jeg tror ikke du forstår, hvad jeg mener Morten, og jeg forsvarer ikke min ven. Jeg forsvarer etik og moral, og at jeg ikke synes man skal sværte andre menneskers gode navn og rygte til i det offentlige rum. Det har du fra starten også sagt, at du vil holde dig for god til - men nu gør du det så alligevel. Det er dét jeg forsvarer, og det er det jeg synes er forkert.

Men nu beskriver du så også sagens kerne: Du mener man som sælger har pligt til at vide, at 10 år gamle forstærkere lever op til alle tekniske specifikationer forstærkerne havde, da de forlod fabrikken. Det er ikke nok, at en tekniker har checket dem og fundet forstærkerne OK inden salg. Lever de ikke op til fabriksspecs, så overvejer du retsat mod sælgeren. Er det ikke dét, der sker her?

Wilson fan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2015 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Morten hvis du købte et hus en dejlig sommerdag hvor solen skinner og alle er glade, så er alt godt. Hvis du så første gang det regnede en dag med
vestenvind, opdagede at huset var utæt.... ?? Du havde godt nok fældet de træer der stod på vestsiden af huset, som sælger ikke havde fældet på
salgstidspunktet. Og det viste sig at nu hvor træerne er væk, og ikke længere gav læ for regn og vind, og derfor gav mulighed for at regnen kunne
trække ind i huset..... ville du så bede sælger om at deltage i udgifterne til udbedring af huset... eller ville du tænke at det var ok, og hvad man må
forvente når man ændre på husets omgivelser ?

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 17 April 2015 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Dit eksempel viser fint, hvor du er gal på den ift al din snak om anløben moral og ond tro... Som køber af el, der kommer ud af stikkontakten har man
NUL indflydelse på sin netspænding. Men jeg har ikke lyst til at deltage i dit juristeri, jeg vil hellere forholde mig til det du siger du vil med tråden:
Teknisk hjælp.

Grunden til, at jeg som tekniker synes det er en rigtig god nyhed du har fået fra Tenor er, at det blot er en sliddel, der er blevet træt og skal skiftes.
Elektrolytter i effektforstærkere ér sliddele, jo højere temperatur i kabinettet og jo højere ripplestrøm gennem kondensatoren, jo kortere levetid.
Kender man temperatur og strøm kan levetiden slås op i et skema fra elektrolytproducenten. I et "hårdt miljø" som en temmelig varm forstærker
holder de ikke evigt - slet ikke. Ligesom hjullejerne eller bremseskiverne i vores biler heller ikke holder evigt. De skal skiftes ad åre...

Det er da godt nyt, at problemet ikke er noget 'fundamentalt' med forstærkerne eller med omgivelserne i dit hjem, men derimod blot nogle sliddele.

Jeg kiggede billeder på nettet af HP300 indmad, og det lodrette print mellem trafo og printet med rørene, som er det print hvor reguleringerne til
forsyningerne er samlet. Det print vil være simpelt at få ud, og simpelt at renovere. Hvis det er dér de tørre lytter sidder kunne du evt sende de to
print til Tenor, det vil ikke koste meget i fragt.

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Sendt: 17 April 2015 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår godt hvor du vil hen, men uanset så kan du formentlig ikke komme efter sælger af huset for sådan noget. Det skulle du have
gjort inden, det skulle have været fundet ifm. en inspektion/tilstandsrapport, og sådan noget dækkes af en ejerskifteforsikring, hedder
det vist, hvis man vælger at tilkøbe sådan en.

De forstærkere du har købt har åbenbart virket fint hos sælger, du har selv hørt at de virkede hos ham, og de er nyserviceret hos en
radiotekniker. Sælger har i så fald bestemt ikke handlet i ond tro, slet ikke.

Det eneste der nu kan gøre at der kan være tale om ond tro er hvis du fra Tenor har fået at vide at sælger tidligere har rapporteret
problemer til Tenor, som de kan følge via serienumrene. Hvis han så efterfølgende har fået dem afhjulpet, og de har virket hos ham selv,
så er han heller ikke i ond tro.

Forstærkerne virker mindre godt hjemme hos dig, fordi din strøm ikke er perfekt, måske endda dårligere end hos de fleste. Det er enten
en konstruktionsfejl, eller en fejl der er opstået løbende - i begge tilfælde noget som sælger (lyder det til) ikke selv har kunnet opdage
fordi den ikke blev triggered hos ham.

Så med mindre du har dokumentation fra Tenor om at sælger selv har rapporteret problemer, så er han helt uden skyld. Hvis der på
jeres indbyrdes købsnota står noget om at han tager tilbage hvis de ikke virker hos dig, så har du måske en sag, ellers ikke. Han nægter
formentlig fordi det er ikke det aftalen lyder på, og af frygt for at du bare har fortrudt købet - det er jo ikke meningen at køber skal have
varen med hjem for at kunne have en prøve-periode og tilbagelevering hvis ikke han synes om varen alligevel. Fordelen ved brugtkøb er
at varen er billigere end fra ny, men man afgiver også noget af sikkerheden.

Jeg tror det bedste du kan gøre bare er at få afhjulpet fejlen, forhåbentlig uden at skulle sende forstærkerne helt til Canada - det lyder til
at de er det værd. Alternativt kan du forsøge at gøre noget ved strømmen, få en elektriker til at undersøge om der er en fejl hos dig, eller
få fat på en strømrenser a la PS Audio hvor du kan få den til at rette op på strømmen, inkl. hvor mange volt den leverer.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 April 2015 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Vil hermed istemme MortenB med hensyn til teknisk hjælp. Har også kigget billeder af dine Tenor blokke. De særdeles servicevenlige. Om de så skulle ha´ udskiftet ALLE elektrolytterne (minus hovedlytter), ville det for en rutineret tekniker være en "smal sag". Underligt forøvrigt, at din 230 volts forsyning er så "flsd", der hvor du bor. Omstiller altid ældre apparater hvis muligt, når jeg har haft dem i hænderne, til 240 volt, da det her er mere almindeligt med 235-236 volt i kontakten end 230. (Men det kan du jo nok ikke bruge til noget).

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 April 2015 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Fanmde spændende læsning!......lidt ligesom Barnaby lørdag aften; Hvem dør først?...Køber?...er tæt ved
grænsen....sælger?....bliver dolket i ryggen....eller Tenor...det adelige monotrin med en skrue løs?....
Fedt at se at folk er hjælpsomme og moralske og ved hvad de siger set fra en teknisk vinkel. Det kan kun gå godt. Respekt for dyrt
grej. Selv har jeg ikke nerver til denne gren af hobbyen.....ville ikke kunne sove trygt om natten i slipstrømmen af brum fra en dyr
(læs meget dyr) brugt forstærker......14 dages prøvetid?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Sendt: 18 April 2015 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Gekkofinger skrev:
14 dages prøvetid?

Det kan man sagtens, men så skal det være aftalt på forhånd.

Jeg ville dog personligt aldrig gå med til det hvis jeg skulle sælge noget... Hvis man vil have garanti og prøveperiode, så må man handle
hos en forhandler - charmen ved brugt er at man sparer en masse penge, mange er rigtigt gode til at få prisen presset helt i bund og lidt
længere, og så synes jeg ikke der også er plads til en prøveperiode. Jeg ville i hvert fald ikke yde den slags "service"... Køber kan få lov til
at se/høre at varen virker som den skal hos mig, og jeg lader også køber bruge en time af min tid på at høre om det er noget han gider
købe, selv om jeg undrer mig over at man vil det, idet man ikke kun hører den ene vare men hele anlægget - det mener jeg er
tilstrækkeligt. Jeg er ikke interesseret i at han tager varen med hjem, efter 10 dage beslutter sig for at han ikke gider have den alligevel,
og så leverer den tilbage med måske et lille "tak for lån" - igen, ønsker man de muligheder, så må man købe hos en forhandler.

Dermed naturligvis ikke sagt at man skal acceptere et produkt der ikke er som lovet, men i dette tilfælde har produktet virket fint hos
sælger, og han har ikke været klar over at forstærkerne kunne have problemer med for lav spænding på elnettet.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

Wilson fan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 April 2015 kl. 06:26 | IP-adresse registreret  

Det er fanme utroligt at så mange af "jer" istemmer det der reelt er brud på købeloven.
Jeg hopper af her....
Tak endnu engang til de der har forsøgt at hjælpe.

Og til de der mener det er ok at skide på lovgivning og etik/ moral ( prøv lige at læse et af de første indlæg hvor en bruger skriver noget om at sælger
tidligere har brokket sig over støj fra de forstærkere.... ) kan jeg kun sige, at vi aldrig kommer "på samme side i bogen". Jeg har pr. privat mail
modtaget tilkendegivelser fra folk der også har oplevet "lignende" fra sælger, og kan kun sige endnu engang, at det IKKE er i orden, og at Danmark ville
gå helt og aldeles i hundene hvis alle opførte sig sådan. Vi lever i et tillidssamfund som kun kan eksistere hvis man kan stole på hinanden... og denne
sag har klart påvist, at ikke alle spiller med åbne kort, og til de der ikke gør det, kan jeg kun sige "hop i havet" !

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 April 2015 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Hvad er egentlig "sagen" her...? Lovgivningen skal følges, uanset hvad, og føler man den ikke er det, så må man gå rettens vej... Og tage med åben
ansigt det der kommer derfra, uanset sagens udfald. Når man søger efter råd herinde, eller andre steder, vil de fleste forsøge sig med at afhjælpe
problemerne, men det bedste vil være at opsøge en fagmand, hvis det er muligt? Ellers må man prøve sig frem... Jeg kender ikke din sag, jeg kender
ikke sælger, mig bekendt, og heller ikke dig som køber, igen mig bekendt , jeg ved der kan være problemer ved at købe brugt, sælger vil gøre alt
for at varen står så godt som muligt, og køber forsøger at presse prisen yderligere, ren prutten om prisen... Fair nok, det gør jeg også, selv når jeg
køber fra forhandlere, nogen gange går det, andre gange ikke... Men det er en del af processen... Men hører man det hos sælger, det virker, man
piller ved de forskellige kontakter, det virker, jamen så er det det... Hjemme ved dig er der problemer... Forsøg at løse dem... Jeg ser det desværre,
for dig, at det er dig der har problemerne... Tillidssamfund, næ, vi lever i et retssamfund, med de uretfærdigheder der følger med... Du hænger
sælger ud herinde, fint nok med mig, men du burde, når du føler dig så taget ved næsen, gå gennem din advokat... Og glæde dig over at du har den
økonomiske mulighed i forhold til mange andre her i landet... Nå, her kom jeg vist temmelig langt omkring... Men kogt ned til det essentielle... Få en
fagmand til at se den igennem...
God søndag, trods alt
Mvh.
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 19 April 2015 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

@WilsonFan, Morten... Jeg synes det står skidt til med moral og etik, din moral og etik..!

Du antyder fra starten af tråden, at du har brug for vores tekniske hjælp fordi du har et problem med dine forstærkere, og du nævner eksplicit, at du ikke vil hænge sælger ud. Efterhånden som tråden skrider frem er det eneste du gør at hænge sælger ud, og du går længere og længere.

I dit seneste indlæg sviner du så også os til, der faktisk har forsøgt at hjælpe dig. Vi skider på lovgivningen i det her land.

Efter du nævnte, at Tenor siger det bare handler om at skifte nogle sliddele i form af tørre elektrolytter havde jeg overvejet at tilbyde dig at renovere de to print gratis, så du kan komme videre. Jeg har været sådan lidt for / imod mht at foreslå dette, da jeg synes du er grov, og at du viser dårlig moral og etik her i tråden. Omvendt, så føler jeg med dig, som jeg har skrevet flere gange, og af og til må vi gå et par skridt længere for at hjælpe hinanden...

Men nu her, hvor vi hjælpsomme også skal svines til, og det kun virker til at handle om retsager osv fra din side, så må du sejle din egen sø.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 19 April 2015 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Hvis Bjarne har solgt en forstærker med tørre lytter, så er den defekt! Det kan da godt være, Bjarnes anlæg ikke afslørede dette, men så
må han da lade handlen gå tilbage, eller udføre reparation af produktet.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

buch73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Sendt: 19 April 2015 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Hvis man køber en brugt forstærker , der har mange år på bagen. Så siger det da også sig selv at lytter på et tidspunkt skal skiftes. De holder jo ikke
evigt.
Kender ikke nogen af de handlende og hvad der er aftalt. Men man køber vel noget som "beset" og lyttet på?
Spillede det fint hos sælger og køber var tilfreds med lyden og sælger aldrig har haft problemer , så er den jo vel solgt i god tro.
Lytter slides jo lidt nede hele tiden og kan jo spille ganske ok , selv om nye lytter nok kan få lyden tilbage som forstærkeren lød som ny.
Det er vel lidt den risiko man tager når man køber gammelt brugt. Man ved lytter på et tidspunkt skal skiftes.
Synes det lyder til at sælger har handlet i god tro og ikke var noget galt med lyden og ej heller de fejl køber har i hans hjem pga hans hjem.
Så når det er i god tro, synes jeg køber bare har været uheldig.

"If there's no music up in heaven, then what's it for?" (Arcade Fire)
Til top Vis buch73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af buch73

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 April 2015 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Var egentlig ikke sikker på, at jeg ville skrive mere i denne tråd. Den burde egentlig lukkes, når trådstarter som tidligere nævnt har meldt sig ud.
Når det er sagt... havde det lidt som MortenB, ville ha´ tilbudt og kigge/fixe, godt nok ikke gratis (det er min tid for kort til), men som hjælp, og da det ikke på billederne ser særligt kompliceret ud. Den er jeg hoppet lidt af igen, for hvis det nu ikke virker!!!! Hvis der nu skulle være en eller anden "lille"skjut fejl..... ville det så være min skyld???? Og ville jeg få skideballe i stedet for "tak for forsøget"?????
Tenor har åbenbart lavet nogle monoblokke, som spiller røven ud af bukserne, til gengæld er de åbenbart temmelig kritiske omkring deres omkringliggende milljø. Hvis tidligere bruger "biceps" kan bevise, at sælger har haft kommunikation med Tenor omkring problemer, så er de måske solgt i "ond tro". Hvis ikke, har sælger naturligvis ikke en chance for at vide, hvad der vil ske, hvis de bliver smidt på en stikkontakt, der leverer "under standard". De er (som meget andet highend grej) åbenbart temmeligt følsomme for udefra kommende påvirkninger. Køber bor et uheldigt sted hvad 230 volts forsyning angår. Kan det afhjælpes med nye "lytter", så gør det dog..... så er den jo ikke længere

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes