Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 21:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Bluray skuffer... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 14 September 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Feeble skrev:
En lille tilføjelse. Vi skal selvfølgelig også tage højde for den mængde støj, som nu måtte ligge på masterkopien, det var nok dette du referedere til?

Yes, det var den jeg tænkte på. Det var derfor, at jeg skrev, at støj ikke altid er unaturligt. Der er nogle nogle som synes det er helt vildt dårligt, at der er støj på HD materialle, men det er jo ikke unaturligt, hvis det fx kommer fra noget 35mm.

Folk kan jo selvfølgelig stadig se noget, når de står 15cm foran skærmen med fjæset

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 September 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Nogle der har set 300 i biogrfen og kan beviden at der er det samme støj på film som på HD udgaver, for det er ikke tale om en dårligt komprimeret (har stor mistanke til HD udgaver og dårligt komprimeret) set i forholdt til selve biografe udgavne.

Jeg har og den filmstøj (grain) er bevidst lagt ind i filmen af instruktøren. 300 er netop en fantastisk flot HD udgivelse, fordi den gengiver den grain perfekt uden en masse artifakter. Så den er som den skal være.

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 September 2007 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

notional skrev:
Jeg har og den filmstøj (grain) er bevidst lagt ind i filmen af instruktøren. 300 er netop en fantastisk flot HD udgivelse, fordi den gengiver den grain perfekt uden en masse artifakter. Så den er som den skal være.

Enig! Og hold kæft hvor har der kørt mange tråde omkring det støj på nettet.

Mht. biograferne må jeg nok erkende, at jeg synes HD i hjemmet har et noget skarpere mere støjfrit billede end i mange biografer. Markant faktisk.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

Feeble
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Sendt: 14 September 2007 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

notional skrev:

Enig! Og hold kæft hvor har der kørt mange tråde omkring det støj på nettet.

Mht. biograferne må jeg nok erkende, at jeg synes HD i hjemmet har et noget skarpere mere støjfrit billede end i mange biografer. Markant faktisk.

Jeg  må også tilstå at jeg ofte bliver skuffet over billedkvaliteten selv i de helt nye biografer, F.eks. biocity hillerød. SUPER lækre sale, fantastiske lydanlæg og også gode filmfremvisere. Men når de genier bag projektoren ikke kan finde ud af at indstille maskinen skarpt, ja så kan det hele da være spildt. Sidste frygtelige oplevelse var Transformers. Billedet var SÅ uskarpt at underteksten rent faktisk var to-delt. Må sige det var trist. Fed film, så glæder mig til at få den på HD. Man har vel snart ik andet valg end at tage i Imperial med DLP proj. til de helt sjove udgivelser

Til top Vis Feeble's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feeble

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 September 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hehe nu skal vi vist tilbage på rette spor igen folkens.

Jeg vil da helt ærlig mene at uanset filmens transfer burde en bluray da være langt bedre en DVD! Ellers er der jo slet ingen menng i at starte på noget som bluray eller HDDVD hvis man kan finde den samme film på DVD i en bedre udgave?

Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg forresten tjekket mit TV, og det står til 1080p... Kan man så ændre det?
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Og så ændrede jeg på TVets indstilling fra Dynamic til Movie og skruede helt op for kontrasten... Og nu ser det jo fedt ud!!!  Låner lige 300 på BD af en ven for at tjekke en anden film.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 14 September 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Mr_Tarantino skrev:

Jeg vil da helt ærlig mene at uanset filmens transfer burde en bluray da være langt bedre en DVD! Ellers er der jo slet ingen menng i at starte på noget som bluray eller HDDVD hvis man kan finde den samme film på DVD i en bedre udgave?

Jeg har aldrig oplevet en HD-DVD eller Blu-Ray udgivelse der ikke har været markant bedre end samme udgivelse på DVD (den eneste man måske kunne mistænke var den oprindelige udgivelse af 5th element, den har jeg så ikke haft lejlighed til at se - men her tog Sony jo netop også hånd om det og genudgav den). Men når dét er sagt, så skal man naturligvis være opmærksom på forskellen mellem forskellige film. Hvis man f.eks. synes at et billede skal være "som at kigge ud af vinduet", så imponeres man måske ikke af en film som 300, for det er ikke sådan den er designet til at se ud. Derfor må jeg starte med at spørge: Når du ikke synes X-men er imonerende, er det så i forhold til samme film på DVD, eller bare fordi du har set DVD'er der har været lige så imponerende?

Det er væsentligt at forstå at DVD vist ordentligt på en billedstørrelse på 37" jo ikke er _dårligt_, og derfor vil der aldrig være en nat-og-dag forskel fra DVD til HD, slet ikke i de størrelser. Derudover, så er jeg ked af at sige det (og jeg bliver formentligt også modsagt kraftigt), men jeg har endnu ikke set et Samsung LCD-tv der er i nærheden af at yde HDTV retfærdighed. Men på den anden side så yder de heller ikke DVD retfærdighed, og du burde stadig kunne se forskel. Hvis ikke, så  er dit tv seriøst dårligt indstillet. Dét skal såmænd ikke undervurderes - at gengive HD er en ganske krævende ting. Lad os antage at tv'ets kvalitet og indstilling betyder at du reelt ser detaljering der svarer til 4-500 vandrette linier på dit tv (det er ikke så usandsynligt som det lyder). En DVD med 576 linier, der oven i købet er komprimeret relativt kraftigt, vil på sådan et tv ikke miste specielt mange detaljer. Viser du så HDTV, så har du i princippet stadig kun 4-500 linier tilbage, og så er det klart at du ikke ser forskel.

Problemet i dén forbindelse er faktisk at de fleste har et direkte forkert indtryk af hvad HD er! 1080P kan levere en _langt_ bedre billedkvalitet end de fleste forestiller sig, når bare det gengives ordentligt. Derfor hører jeg ofte folk blive fortørnede når jeg siger at deres tv ikke kan levere noget der ligner HDTV (det har jo 1080P opløsning!!!!), ganske enkelt fordi de synes dét de ser, er fantastisk. Det skyldes oftest primært at de ikke er vant til at se et skarpt billede med rene farver, og uden heftig MPEG-komprimering, støjreduktions-artifacts eller andet støj. Jeg har i rigtigt mange tilfælde under en demonstration hørt folk sige "det er det bedste jeg har set!", mens jeg viste DVD og slet ikke var nået til HD endnu. Senest én sagde det, var det endda på en projektor til under 20.000,-.

Anyway: Det korte af det lange er, at hvis man ikke synes Blu-Ray eller HD-DVD er bedre end DVD, så er der noget galt - enten med setup'et, eller med brugerens forventninger.

Jeg kunne iøvrigt benytte lejligheden til at tage mig sammen og afholde endnu et mindre, lukket arrangement for dem der er interesserede, hvor jeg vil demonstrere hvordan HDTV egentlig ser ud når det gengives rigtigt, og hvor stor forskellen fra DVD egentlig er. Jeg kan jo starte med at invitere Hr. Tarantino... Hvis du er interesseret?

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Sendt: 14 September 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Mr_Tarantino skrev:
Og så ændrede jeg på TVets indstilling fra Dynamic til Movie og skruede helt op for kontrasten... Og nu ser det jo fedt ud!!!  Låner lige 300 på BD af en ven for at tjekke en anden film.

Generelt bør man altid holde sig fra profilen kaldet Dynamic. Specielt på Samsung Tv

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 14 September 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Mr_Tarantino skrev:

Hehe, jamen så fik du jo lige bekræftet dét jeg skrev ovenfor mht. at tv'ets indstilling kan påvirke hvorvidt du kan se forskel på DVD og HD...  At du har kunnet holde Dynamic indstillingen ud i det hele taget, synes jeg dog er skræmmende...

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 September 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Mr_Tarantino skrev:
og skruede helt op for kontrasten... Og nu ser det jo fedt ud!!!

Mon ikke en billedkalibrerings-skive af en art kunne være en god ide? Nu ved jeg ikke lige hvad der findes på Blu-Ray (Otto?). Joe Kane's Digital Video Essentials er god men den fås vist kun på HD-DVD (ud over DVD)?

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 14 September 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Mon ikke en billedkalibrerings-skive af en art kunne være en god ide? Nu ved jeg ikke lige hvad der findes på Blu-Ray (Otto?). Joe Kane's Digital Video Essentials er god men den fås vist kun på HD-DVD (ud over DVD)?

Der findes mig bekendt ingen egentlige kalibrerings-DVD'er på Blu-Ray endnu, men DVE er på vej i en Blu-Ray version. Medmindre afspilleren laver mystiske ting, er det iøvrigt ikke så væsentligt mht. justering af kontrast, brightness og sharpness. Der kan man reelt godt bruge en DVD-version.

Men jo - det lyder som en god plan. Jeg overså faktisk fuldstændigt kommentaren om at skrue helt op for kontrasten, men alt efter hvilken model der er tale om behøver det ikke være så slemt som det lyder, det er ikke alle tv der decideret klipper i det hvide når man skruer for højt op, der vil formentligt "kun" være tale om en komprimering af dynamikken og en skævvridning af farverne. I et billede der formentligt i forvejen er skævt på en lang række punkter, er det ikke den store katastrofe i forhold til en egentlig klipning af detaljer.

Kort sagt - Tarantino: Du har ingen anelse om hvor godt dit tv kan være...

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 14 September 2007 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Angånde film kvalite (og mangle på samme), så er det mange gange ikke filmopratør skyld, men selv 35 mm. kopien, en hel film betår at flere
spoler, og mellem hver spole, kan der værre forskel på skaphed, undetekstes kvalite og farve, så efter hver spole skift skal skaphed stille igen
og skaphed plan er forskel mellem selv filmen og undertekste, så mange gange kan undertekste værre skape men selve filmen uskap eller
omvendt, det er ikke let at værre filmopratør, slet ikke med gammledags film.

Desværre er vi kun kommet til 2K i de digitale biografer, som slet ikke kan leve op til 35mm. film, det ville hjælpe når biografer går over til 4K
som er det digitale formate der komme tætte på 35mm. film.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2007 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Hehe, jamen så fik du jo lige bekræftet dét jeg skrev ovenfor mht. at tv'ets indstilling kan påvirke hvorvidt du kan se forskel på DVD og HD...  At du har kunnet holde Dynamic indstillingen ud i det hele taget, synes jeg dog er skræmmende...

Jeg mente så Movie indstilling... Men det p.. med Samsung er dårlig til HD kan jeg nu overhovedet ikke nikke genkendende til. Alle jeg kender syns at netop Samsung laver det bedste billede med HD. Og så gav jeg kun 10.000 kr for mit TV. Og man må jo nok sige at det i sælger i AV Precision er noget dyrere! Og jeg er altså under uddannelse...

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hov! de to øverste linjer er citat fra AV Precision.

Ændrede kontrasten til 70. Samt roder med Brightness og Sharpness osse. Det bliver jo faktisk bedre og bedre! Er som sagt bare ikke lige en nørd når det gælder TV...

Men jeg skal osse indrømme er at jeg er VILD med DVD! Så der skal nok en hel del til før jeg for alvor går over til BD. Skiftede faktisk kun mit gamle TV ud med dette fordi kæresten købte PS3.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 14 September 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Mr_Tarantino skrev:

Jeg mente så Movie indstilling... Men det p.. med Samsung er dårlig til HD kan jeg nu overhovedet ikke nikke genkendende til. Alle jeg kender syns at netop Samsung laver det bedste billede med HD. Og så gav jeg kun 10.000 kr for mit TV. Og man må jo nok sige at det i sælger i AV Precision er noget dyrere! Og jeg er altså under uddannelse...

Og det var jo så ret præcist dén reaktion jeg forudsagde i mit indlæg...  Jeg sagde faktisk ikke noget om hvorvidt Samsung leverer det bedste billede i HD til prisen (dén diskussion kan vi tage en anden gang...), jeg sagde at HD er langt bedre end dét dit tv kan vise. Og formentligt også bedre end dét "alle dem du kender" har set. Ikke for at jeg vil spille hovski-snovski, og nej jeg vil ikke have dig til at købe noget dyrt. Jeg siger bare at årsagen til at du ikke kunne se forskel, ligger i dit tv. Det har du sådan set selv bekræftet, hvadenten det så er fordi tv'et bare ikke er bedre, eller fordi det lige skulle indstilles rigtigt.

Jeg siger det ikke for at gøre dig mindre glad for dit tv - men du bad om en forklaring på hvorfor Blu-Ray ikke ser mere imponerende ud end DVD, og svaret er sådan set ret åbenlyst. Jeg pakkede det endda ret pænt ind, synes jeg selv... Dit tv viste ikke den reelle forskel (og gør det stadig ikke).

P.S. Mht. at mine produkter er dyrere: Min primære salgsvare koster altså kun 2500,-...

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Hehe tænkte nok du ville skrive det!  

Og ja 2500 kr. for en kalibrerings test. Det er så en 1/4 af hvad hele mit TV har kostet ikke... Og er som sagt under uddannelse. (Resten siger vel sig selv?)

Ville osse gerne have en sådan af test lavet! Slet ikke det! Men dt ligger lidt uden for min økonomi... Er der en kalibrerings DVD du kan anbefale? Gerne en man kan købe fra USA.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 September 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Som andre nævner her i tråden, er der noget seriøst galt med ens setup, hvis ikke man kan se forskel på DVD og så Blu-ray eller HD-DVD - specielt med et 1080 liniers native display.

Herhjemme har jeg 'kun' en HS60 (720p) at nyde Blu-ray på, men selv her er forskellen ned til DVD markant. Det er ikke kun opløsning men også farvegengivelse og manglen på kompressionsartefakter der imponerer mig gang på gang.

Havde Tarantino et større display eller projektor, ville forskellen med garanti også være meget mere synlig. DVD formatets svagheder udstilles virkeligt når det blæses op til 100".

Hvad angår 35mm skal man ikke justere skarphed imellem spole-/aktskift. Opdager man at der er en uoverensstemmelse imellem de enkelte akter, ryger hele kopien omgående retur til selskabet.

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 September 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Du kan købe DVD udgaven af Digital Video Essentials nu eller vente på Blu-Ray versionen...
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 14 September 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Mr_Tarantino skrev:

Og ja 2500 kr. for en kalibrerings test. Det er så en 1/4 af hvad hele mit TV har kostet ikke... Og er som sagt under uddannelse. (Resten siger vel sig selv?)

Jeg prøver ikke på at sælge dig en kalibrering. Jeg prøver at forklare hvad det er du ser. MEN, hvis jeg skulle, så ville jeg fortælle dig at eftersom du er på SU, så er det netop dig der bør betale de 2500,- for at få det maksimale ud af dine penge, i stedet for at betale 7000,- ekstra for et dyrere tv, der samlet set vil give dig et ringere billede. Jeg arbejder netop for dén tese at det vigtigste er at gengive billedet korrekt, ikke at udstyret er dyrt. Kort sagt: Hold nu lige økonomien ude af det engang, det er slet ikke dét der er diskussionen.

Jeg synes faktisk udgangspunktet er meget interessant: Er det ikke et problem, hvis almindelige mennesker med almindelige tv og almindelige indstillinger ikke oplever den store forskel på DVD og HD, er det så ikke en væsentlig bremseklods i udbredelsen af blu-ray og HD-DVD? Så kan vi råbe "full-HD" ind i hovedet af forbrugerne hele dagen, hvis billedet i praksis ikke er bedre, så stopper folk jo med at købe filmene efter første eller anden skuffelse. Kort sagt: Dét at markedsføringstrommerne sælger tv der reelt ikke leverer HD ydelse (og nej, det gør dit tv ikke, så må du og vennerne sige hvad de vil...), så har producenterne godt nok fået kroner i kassen, men det bremser udviklingen hvis tv'ene ikke er gode nok i praksis. Problemet er så _netop_ at du og vennerne rent faktisk synes at HD på Samsung tv ser super-fantastisk ud - så stiller I jer jo tilfredse med noget der kunne have været meget bedre! Ikke at du som enkeltstående person kan gøre noget ved det, men i den store sammenhæng er det et problem at forbrugerne, tvunget af omstændighederne, stiller sig tilfredse med en gengivelse der burde være langt bedre. Som sagt - jeg siger det ikke for at sælge dyrere udstyr, jeg siger at det billige udstyr burde være langt bedre end tilfældet er. Hvis dét HD-billede du ser på dit tv, som du selv i starten knapt kunne skelne fra DVD, er hvad vennerne siger er "det bedste HD", så er det da ved gud et problem! I ved jo slet ikke hvad I går glip af. Og igen, det er ikke fordi du ikke bruger penge nok at du går glip af det, der er bare ingen der har vist dig hvad du _burde_ forlange af et 10.000,-s tv.

Mr_Tarantino skrev:
Ville osse gerne have en sådan af test lavet! Slet ikke det! Men dt ligger lidt uden for min økonomi... Er der en kalibrerings DVD du kan anbefale? Gerne en man kan købe fra USA.

Som nybegynder (no offence): ISF/Monster test-disc'en. Kan købes direkte på www.imagingscience.com

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes