Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Meget dyre highend kabler vs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Juli 2011 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Damnit skrev:
Damnit skrev:

Det er enormt svært at vurdere hvorfor et såkaldt high-end kabel kan koste meget mere end et man selv kan samle... Men jeg mener at have noteret at hvis ellers man kan få de samme materialer til DIY, altså NØJAGTIG det samme kabel og NØJAGTIG de samme stik - så er det kun en ikke helt ublu monteringspris der er forskellen.

Kan se at jeg glemte at tage forbehold for eventuelle luksuriøse forpakninger o.l. som også kan fordyre et færdigt kabel i forhold til et DIY med nøjagtiv de samme materialer, hvor kablet ofte kommer fra en 100 meter rulle.

Told og Skat skal lige have deres del , diverse avancer og fragt spiser og med ved bordet :)

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Juli 2011 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

felix the dane med hensyn til testen i high fidelity så lyder det lidt mærkeligt at bruge 20 kilo på en forstærker og 100 kilo på
kabler nu er jeg godt nok overhovet ik i den liga som du nok kan se, men intet er stærkere end det svageste led og det må
man sige at det er pænt meget overkill at bruge så på kabler den er lidt ude i hampen men fair nok
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juli 2011 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Hej Denon4life.

Jeg kan kun anbefale at læse testen af Nordost Valhalla.
Og i øvrigt at prøve kablet, og helst på eget anlæg.
Der efterlades ikke megen tvivl.

Men kort fortalt så åbnede kablet for potentiale i det anvendte "billigere" anlæg som ingen anede var der.
Samtidig var det ypperligt i testanlægget.

Det er nok det nærmeste jeg er kommet en grund til at dyre kabler lyder bedre end billige.
Dét kabel kan noget, oven i købet på anlæg af ret forskellig karakter.
Det er der også mange andre kabler som kan, men dette er det bedste jeg har hørt.

--------------------------------

Hej Jan_stevns.

At du ikke kan forholde dig til en seriøs test af Nordost Valhalla er da helt i orden for mit vedkommende.

Og at du ikke kender til den nævnte test af Elektrokompagniets mono-effektblokke i et anerkendt engelsk tidsskrift, og den deraf udledte konklusion på at netop disse forstærkere krævede kabler med en særlig formåen for at kunne spille tilfredsstillende, gør din argumentation med "kaffemaskinert" noget uforståelig.
Der blev anvendt normalt ganske kompetente kabler.
De fungerede bare ikke lydmæssigt i denne sammenhæng.
Det har intet med kaffemaskiner at gøre, og at du bortforklarer det uden at kende til ovenstående historie i øvrigt, undrer mig.

Med venlig hilsen
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Major Tom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 24 Juli 2011 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:

Hej Jan_stevns.

At du ikke kan forholde dig til en seriøs test af Nordost Valhalla er da helt i orden for mit vedkommende.

Hvor i bestod det seriøse i den test? Der blev så vidt jeg husker ikke engang angivet hvilket udstyr kablet blev brugt på!

Til top Vis Major Tom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Major Tom

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Juli 2011 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

de har engang lavet en test hvor de skiftede alle ledningerne ud i et anlæg der ikke var så dyrt op det gjorde at det fik high end
egentskaber er det den du tænkte på. kan dog ik huske hvilket anlæg det var da det er noget jeg har fået fortalt. men
stadigvæk så skummer prudukcenterne stadigvæk fløden ved diverse kabler og lign, tag feks levincon`s bud på en bluray som
så var en oppo bare et offtopic eksempel

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Online
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

FelixTheDane skrev:
Synes denne tråd viser at diskussionen er ustruktureret, med fare for at æbler sammenlignes med pærer.
Det er så bare min mening.

Den har du jo lov til at have -  hvis debatten ikke interesserer dig, er det jo herligt der ikke er læsetvang

Citér:
At der kan høres forskel på kabler er der vel ingen grund til at diskuttere.

Sådan umiddelbar går debatten vist heller ikke om det, men om noget kan retfærdiggøre priserne

Citér:
Hvem husker ikke Electrocompaniets store monoblokke som var berømte og velanskrevne alle steder de var blevet hørt og testede, lige indtil en yderst respekteret fyr fik dem til test, og bare ikke kunne få dem til at lyde tilfredsstillende?
Han kunne ikke få det til at passe med kollegernes klare dom...
Det viste sig at skift af power-kabler løste problemet.
Electrocompaniet leverede senere kun disse forstærkere med eget kabel.

Jeg kan ikke huske den - men det viser vel mest der er en nedre grænse for hvilke kabler man bør køre med ?  Nogle standard-elkabler kan jo ikke engang holde til en kogekedel.

Citér:
Det hedengangne High Fidelity testede Nordost Valhalla HT-kabel, og konkluderede at skulle de bruge 100.000 kunne de godt fristes til at bruge de 20.000 på forstærkeren, og resten på højtalerkabel, frem for omvendt.
To violinister som var forbi (ikke hifi-folk) som hørte disse kabler på et middelmådigt anlæg, var yderst begejstrede.

Selvsamme Magasin havde så sandeligt præsteret at blamere sig selv voldsomt - med en test af 4 stk QUAD 405 forstærkere - hvor de påstod at kunne høre forskel på dem, baseret på serienumrene -  den måtte de godtnok høste megen ros for.  Importøren (Sø&Høyem) fik da bemeldte "test" manet grundigt i jorden igen.

At 2 violinister har hørt de kabler og var begejstrede - hvad fortæller det egentligt ?   Ved nogen noget om hvad de ellers havde lagt øre til ?  

Citér:
For mit eget vedkommende kan jeg selv i forholdsvis billige anlæg høre forskel, somme tider meget stor forskel, på kabler.

Fint - Jeg kan nok også høre forskel fra tid til anden -  men jeg foretrækker som regel at høre musik i stedet for at bekymre mig for meget om kablerne -  Jeg kan alligevel på ingen måde komme i nærheden af hvordan musikken lød, da den blev optaget.

Når jeg været ude og optage noget, kan jeg stadig, uden at bekymre mig om kablet, lukke øjnene og se "forestillingen for mig"  -  sansynligtvis fordi jeg hørte det "in Natura" -  skulle jeg skifte et kabel,  og lytte til indspilningen igen, hører jeg den samme forestilling.   Placebo så det rasler !

Hvorfor kan folk ikke være ærlige overfor sig selv - og erkende , at jagten på god lyd, ofte er lidt a'la jagten på enden af regnbuen.   Uden en god reference, er man sågu noget på den.

Men er man så ærlige at man mener det ene eller det andet kabel bringer illusionen endnu tættere på virkeligheden er det fint.  Problemet er at referencen sjældent er god nok.

Inden man kaster sig ud i kampen -  bør man efter min mening , gå ud og høre med sine egne ører -  Om det så er på Ledreborg, eller Radiohuset's koncertal er da ligemeget, bare man har fået en god ide om hvordan tingene lyder i virkeligheden.

Så kan man med ro i sindet - tweake, pusle , pille rode rage alt det man lyster, for at forsøge at komme så tæt på som muligt,  vel vidende man aldrig kommer helt i mål,  det er nemlig fysisk umuligt.

EDIT: Glemte lige at nævne , at jeg nærer den dybeste respekt, for de mennesker, der virkeligt går meget op i det, og ofrer enorme bunker af tid og kræfter, og ikke mindst tid på lytteforsøg.

Det er lige præcis det man skal, Jan. Ud og høre musik i virkeligheden, så man ved hvordan det lyder i virkeligheden. Det er der ikke mange, der har, der lytter til hifi. Og nej, det bliver aldrig virkeligheden, man hører på anlægget. Men man kan opnå en fortryllende illusion af virkelighed. Men det er jo noget andet.

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Hvad blade skriver kan der vist sås meget tvivl om.

Lyd & Billed testede engang 4 videomaskiner og skrev fint om dem og de fik hver deres placering.

Problemet var bare at da maskinerne blev leveret tilbage, havde de ikke været pakket ud
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 02:54 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Lige præcis, men han indikerer jo at det dyre ikke er pengene værd, han har jo bare ikke et setup som afslører forskellene.

Hvorfra ved du, at det er hans setup Mercury ? Der er da mindst 3-4 muligheder, og du 'dømmer' uden at aner de faktuelle forhold - det er useriøst.

1) Vores hørelse - har du en audiologisk udskrift for os alle (NEJ)
2) Vores kendskab til lyd - kendskab til evner ifm. at adskille og bedømme lyd (NEJ)
3) Forskellen mellem det du tror, at du hører, og det du faktisk hører (NEJ)
4) Udstyr
5) .....

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 03:10 | IP-adresse registreret  

Damnit skrev:

StarTrek skrev:
[Ja og tit kan man ikke se forskel på rigtig lække lavet DIV kable og et hunde dyre
High-End kable, gad vide hvorfor (det kunne jo værre at det er prisis de samme materiale der er brugt i begge kabler)

Det er enormt svært at vurdere hvorfor et såkaldt high-end kabel kan koste meget mere end et man selv kan samle...
Men
jeg mener at have noteret at hvis ellers man kan få de samme materialer til DIY, altså NØJAGTIG det samme kabel og
NØJAGTIG de samme stik - så er det kun en ikke helt ublu monteringspris der er forskellen.

Dermed ikke sagt at et kabel til 100 kr./meter ikke kan være subjektivt lige så godt som et til 1.000 kr./meter, men
forskellen mellem færdigmonteret og DIY er IKKE en monteringspris på 20.000% af kablets salgspris

Nu blive sikke de hunder dyre High-End kable samlet i østen, og mon ikke at også kable og stik komme fra østen, derved er
producent prisen meget lav, og når det så end i veste med et enkelt navn på, ja så er prisen går rigtig meget op.

En korrekt lyd kable skal ikke lægge eller tage noget fra den strøm der skal igemmen kabler, og det ville sige at det skal
være neutral.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

her et par links som kan give en ide om hvad kabler kan koste med fin indpakning og sikkert gode matrialer anvendt fra vores venner i øst

det burde måske give stof til eftertanke

http://www.8audio-mall.com/servlet/the-307/Reference-Grade-R CA-Interconnection/Detail

http://www.8audio-mall.com/servlet/the-518/Reference-Grade-S ilver-Flat/Detail

så mangler der bare påtryk af det rigtige navn, så sælger de som varmt brød

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juli 2011 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

ja de ligner meget godt

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2011 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
....Og at du ikke kender til den nævnte test af Elektrokompagniets mono-effektblokke i et anerkendt engelsk tidsskrift, og den deraf udledte konklusion på at netop disse forstærkere krævede kabler med en særlig formåen for at kunne spille tilfredsstillende, gør din argumentation med "kaffemaskinert" noget uforståelig.
Der blev anvendt normalt ganske kompetente kabler.
De fungerede bare ikke lydmæssigt i denne sammenhæng.

Hvad er det du ikke forstår ?  At jeg konkluderer at der kan være en nedre grænse for kvaliteten af de kabler man bruger ?

Bortset fra det, lyder det vist mere som "dårligt håndværk" at en konstruktion kun spiller ordentligt med bestemte kabler -  gud bevare dem der køber sikringer i Brugsen !

Du må meget undskylde mig, men så er der satme noget galt i konstruktionen, hvis en forstærker er så pirrelig.

andre har klaret sig bedre udi den sport.

Citér:
Det har intet med kaffemaskiner at gøre, og at du bortforklarer det uden at kende til ovenstående historie i øvrigt, undrer mig.

Jeg undrer mig da også lidt over at nogen ikke forstår en analogi, men sådan er der så meget

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Jan_stevns.

Hav en fortsat god dag

Med venlig hilsen.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
(snip)med hensyn til det med alder det ved ik hvordan du er kommet frem til det (snip

Det står ellers så fint i din profil?

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Damnit skrev:

StarTrek skrev:
[Ja og tit kan man ikke se forskel på rigtig lække lavet DIV kable og et hunde dyre
High-End kable, gad vide hvorfor (det kunne jo værre at det er prisis de samme materiale der er brugt i begge kabler)

Det er enormt svært at vurdere hvorfor et såkaldt high-end kabel kan koste meget mere end et man selv kan samle...
Men
jeg mener at have noteret at hvis ellers man kan få de samme materialer til DIY, altså NØJAGTIG det samme kabel og
NØJAGTIG de samme stik - så er det kun en ikke helt ublu monteringspris der er forskellen.

Dermed ikke sagt at et kabel til 100 kr./meter ikke kan være subjektivt lige så godt som et til 1.000 kr./meter, men
forskellen mellem færdigmonteret og DIY er IKKE en monteringspris på 20.000% af kablets salgspris

Nu blive sikke de hunder dyre High-End kable samlet i østen, og mon ikke at også kable og stik komme fra østen, derved er
producent prisen meget lav, og når det så end i veste med et enkelt navn på, ja så er prisen går rigtig meget op.

Man kan jo nok ikke skære alt over en kam mht. om det produceres og/eller samles i østen eller ej. Detatten var stor om en såkaldt dansk highend kabel producent og hans kabler, men der er også kabelproducenter der samler (og måske også tilværker) selv.

Det jeg forsøgte at adressere er at KAN man få fat på NØJAGTIG samme kabel og stik og samle kablet selv, så vil den færdige version i de fleste situationer ikke være væsentligt højere (ekskl. eventuel indpakning m.m. - told og moms er der jo også på kabel i metermål og løse stik) end den pris producent eller forhandler tager sig for at montere det (hvor der så kan være en smule mere told og moms på pga. den samlede højere pris).

Til top Vis Damnit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Damnit

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juli 2011 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Inden man kaster sig ud i kampen -  bør man efter min mening , gå ud og høre med sine egne ører -  Om det så er på Ledreborg, eller Radiohuset's koncertal er da ligemeget, bare man har fået en god ide om hvordan tingene lyder i virkeligheden.

Så kan man med ro i sindet - tweake, pusle , pille rode rage alt det man lyster, for at forsøge at komme så tæt på som muligt,  vel vidende man aldrig kommer helt i mål,  det er nemlig fysisk umuligt.

Jeg er helt enig i at det er et rigtig godt udgangspunkt, at have musik hørt live som referencepunkt - hvis ellers det er "ægte" musik, og ikke af den forstærkede slags.

Men man skal heller ikke tro at alt så er velforvaret, idet man efterfølgende så skal overføre mest muligt af denne ægthed til stuen. Og det gør man jo med optaget musik, altså musik som nogen har bestemt hvordan skal lyde på denne indspilning. Og hvor tæt er de på? Man kan sikkert fint fine indspilninger der nogenlunde rammer, men så er der andre, selv om de er af høj kvalitet, der alligevel vil lyde lidt anderledes.

Min genbo er ved at konstruere højttalere fra scratch, og han lader sig konstant forvirre af hvilke indspilninger der lige er oppe i tiden hos ham, hvor han så lige finjusterer iht. dem - og så finder ud af at så er der andre indspilninger der ikke længere lyder helt så godt

Men stadig... Rigtig musik er naturligvis det bedste udgangspunkt.

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juli 2011 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
men stadigvæk så skummer prudukcenterne stadigvæk fløden ved diverse kabler og lign, tag feks levincon`s bud på en bluray som så var en oppo bare et offtopic eksempel

Det var Lexicon.

Jeg synes man skal passe på med at skære alle over én kam... Det næste bliver vel at man finder ud af at inde i Oppo'en er der en Denver

Mange producenter laver et ærligt stykke arbejde, og så er der nogle produkter der ikke helt kan følge med de bedste, hvilket ikke behøver at betyde at producenten ikke har forsøgt. Indenfor alle produkter kan det ene års linie være bedre end den foregående eller den næste - således også indenfor f.eks. vinårgange.

Og så er der naturligvis også dem der bare indpakker et andet produkt i deres eget design og laver et par "forbedringer" - her iblandt den omtalte Lexicon/Oppo. Jeg skal gerne indrømme at jeg også måtte trække på smilebåndet, men ret beset er markedet også på denne måde - det er ikke altid jeg-skal-have-mest-muligt-for-mine-penge, men nogle gange også jeg-skal-have-det-der-passer-til-min-anlæg-og-prisen-betyder -ikke-så-meget-hvis-designet-stemmer.

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Du må meget undskylde mig, men så er der satme noget galt i konstruktionen, hvis en forstærker er så pirrelig.
andre har klaret sig bedre udi den sport.

Ja det må man nok sige.

Hvis ikke den kan spille bare rimelig hæderligt med et standard kabel, så er der da noget helt galt.

Måske nåede anmelders ører at vænne sig til lyden af forstærkeren, mens han ledte efter det helt rigtige netkabel
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juli 2011 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2011 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Damnit skrev:
...Men man skal heller ikke tro at alt så er velforvaret, idet man efterfølgende så skal overføre mest muligt af denne ægthed til stuen. Og det gør man jo med optaget musik, altså musik som nogen har bestemt hvordan skal lyde på denne indspilning. Og hvor tæt er de på?

Lige på det punkt kan man være ganske meget på den :(   - det er jo ingen hemmelighed at en del producere direkte tilstræber et bestemt lydbillede, eller skal vi kalde det en klang ?

East coast sound, west coast sound, Philli sound , engelsk, tysk,  og hvad der ellers er.

Citér:
Man kan sikkert fint fine indspilninger der nogenlunde rammer, men så er der andre, selv om de er af høj kvalitet, der alligevel vil lyde lidt anderledes.

DECCA, TELARC m.flere lader til at være meget tro mod oprindelsesmaterialet .

Citér:
Min genbo er ved at konstruere højttalere fra scratch, og han lader sig konstant forvirre af hvilke indspilninger der lige er oppe i tiden hos ham, hvor han så lige finjusterer iht. dem - og så finder ud af at så er der andre indspilninger der ikke længere lyder helt så godt

Godt noget møg da :)  -  at skifte reference midt i det hele , er ikke godt.   Tænkt hvis f.eks Kodak midt i det hele skiftede pigen ud, eller hun blev solbrændt :)

Citér:
Men stadig... Rigtig musik er naturligvis det bedste udgangspunkt.

Mange vil nok have stor gavn af det ..........  og måske risikere en overraskelse, andre kan jo tilmed blive paf, over at opdage at deres anlæg faktisk giver dem lov til at høre musikken.

<< Forrige Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes