Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 16:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Meget dyre highend kabler vs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rush
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas! :-(

Bruger siden: 26 September 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Nu er en blind test jo rimelig nem at gennemføre, hvis man har mulighed for at gøre det derhjemme. Konen kan vel "oplæres" i
at tilslutte udstyret korrekt

Hvis man allerede har købt det dyre udstyr, og så det viser sig, at der (gud forbyde) ingen forskel er på udstyrets lydsignatur.

Ja, så har konen tilmed håneretten
Til top Vis rush's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rush

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

...og jeg troede jeg havde dyre kabler....
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Jeg kender godt Super Nova og det er et rigtig godt kabel. Men at sætte det på grej fra Hifiklubben vil i mine øjne være totalt overkill...

Men på et highend anlæg, vil det imø sagtens kunne forsvares økonomisk.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

En gammel diskussion som kan få sindene i kog må man sige :)

Jeg må sige, at jeg tidligere helt klart mente det var svindel og humbug med forskel på kabler. Altså lige indtil jeg hørte forskellene. Det kræver efter min erfaring et virkeligt godt og afslørende anlæg at høre forskel på kabler, så man må nok sige at for mange mellemklasseanlæg vil det være en bedre investering at udskifte andre dele af spillekæden. Men i high-end klassen (hvad det så end er ;) ) så bør man efter min mening lytte sig frem til den bedste kombination af enheder og kabler. Et rigtigt godt anlæg kræver fintunng og god matchning af enheder for at lyde bedst muligt. F.eks. kan sølvkabler sammen med lidt tyndbenede højtalere og ditto forstærker let komme til at lyde ganske klinisk.
Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Hvis man gider at bruge noget tid med at låne sig frem til forskellige kabler, behøver man efter min mening ikke at betale mere end 5-800 på signalkabler og 2500kr for højttaler kabler for 2x3.5m. Jeg kan såmænd godt se fidusen i at, det meget dyrt indkøbte udstyr er tilsluttet billige kabler til få 100 kr, ser underligt ud, og at det giver mere status for de fleste, at indvestere mange 1000kr for kablerne. Det giver falsk tryghed, synes jeg.   Skal lige tilføje, at kablerne til mit setup, beløber sig til 2500kr ialt. Sålænge disse kabler også lyder tilfredstillende ved køb at andet udstyr hen ad vejen, udskiftes de ikke.

rush
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

- Men er konen lobbyist for "den dyre producents" produkt. Ja, så er det nok bedre at få børnene til at hjælpe

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Hvis man gider at bruge noget tid med at låne sig frem til forskellige kabler, behøver man efter min mening ikke at betale mere end 5-800 på signalkabler og 2500kr for højttaler kabler for 2x3.5m. Jeg kan såmænd godt se fidusen i at, det meget dyrt indkøbte udstyr er tilsluttet billige kabler til få 100 kr, ser underligt ud, og at det giver mere status for de fleste, at indvestere mange 1000kr for kablerne. Det giver falsk tryghed, synes jeg.   Skal lige tilføje, at kablerne til mit setup, beløber sig til 2500kr ialt. Sålænge disse kabler også lyder tilfredstillende ved køb at andet udstyr hen ad vejen, udskiftes de ikke.

For et mellemklasse anlæg vil jeg være enig med dig, men når du kommer op i high-end anlæg så kan man ikke bruge så forenklede tommelfingerregler efter min mening. Der er efter min erfaring meget tydelige forskellen på alle typer af kabler og det er ikke nødvendigvis det dyreste man så vælger at leve med. Som alt andet lydudstyr mener jeg ikke der er en klar sammenhæng mellem pris og ydelse på kabler. Man skal lytte sig frem og checke anmeldelser er ikke en dårlig idé så længe man dobbeltchecker dem.
Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
Hva mener i om meget dyre kabler der koster en formue kan det retfærdiggøres eller kan det ikke

Well, hvis køberen af en vare mener at den/det er pengene værd, så er det jo retfærdiggjort - så er andres meninger dybest set irrelevante.

Hvis jeg var multi-rig, og penge ikke spillede en rolle, så kunne det måske godt være at et 200.000 kr.s kabel var pengene værd - men det kunne lige så
godt være et 2.000 kr's kabel - afhængigt af den lyd man søger. Større pengepung giver blot flere produktvalgmuligheder.

Min fornemmelse og hidtidige erfaringer er at kvalitetsløft koster - de sidste 5-10 procent koster rigtigt mange penge, som oftest ikke kan retfærdiggøres.

At finde et par højttalere, som eksempelvis kan gengive alle slags musik som man vil ha' det, kan godt blive en rådyr affære. Så kan det oftest være
væsentligt billigere at købe to forskellige sæt højttalere - et til rock og et til blødere musikformer...

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Selv hvis vi godtager at et 20.000 kr højttalerkabel er bedre end et til 40 kr meteren (rent hypotetisk da ingen kan dokumentere effekten hverken elektrisk eller med ABX test), da vil en tur med forstærkeren eller højttaleren til en velrennomeret tekniker, som kan skifte billige komponenter ud med bedre ditto, både være billigere og give en hørbar ændring af lyden til det bedre.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

For 15 år siden fandtes der ikke mange rigtig rigtig dyre kabler og der var næsten ikke nogle folk der havde dem i/på deres
anlæg.
Og for 15 år siden lød hifi også rigtig godt

Der er ikke sket nogen kæmpe forbedringer på forstærkerfronten, højttalerne er blevet lidt bedre alt efter hvad man går
efter, men intet er blevet så meget bedre som kabler bliver gjort til

Kan huske en skrivelse i high fidelity hvor et "minianlæg" blev lavet om til ren og skær high end, ved at skifte kablerne og
intet andet.

Skulle forstærkere, cdafspillere osv være så meget bedre idag som kablerne bliver gjort til, så vil jeg tro at en almindelig
integreret forstærker på 2 x 100 watt i 8 ohm skulle koste 2,3 millioner og nok samme pris for en cdafspiller

Højttalerne som er dem man kan hente størst forbedring på, tør jeg slet ikke gætte en pris på.

Men kablernes pris er vel steget med ca 1002 % + det løse og så kan man vel selv regne sig frem til, hvor meget man gerne
vil blive gjort til grin, når man skal købe forforstærker, effektforstærker, cdafspiller og kabler
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
For 15 år siden fandtes der ikke mange rigtig rigtig dyre kabler og der var næsten ikke nogle folk der havde dem i/på deres
anlæg.
Og for 15 år siden lød hifi også rigtig godt

Der er ikke sket nogen kæmpe forbedringer på forstærkerfronten, højttalerne er blevet lidt bedre alt efter hvad man går
efter, men intet er blevet så meget bedre som kabler bliver gjort til

Kan huske en skrivelse i high fidelity hvor et "minianlæg" blev lavet om til ren og skær high end, ved at skifte kablerne og
intet andet.

Skulle forstærkere, cdafspillere osv være så meget bedre idag som kablerne bliver gjort til, så vil jeg tro at en almindelig
integreret forstærker på 2 x 100 watt i 8 ohm skulle koste 2,3 millioner og nok samme pris for en cdafspiller

Højttalerne som er dem man kan hente størst forbedring på, tør jeg slet ikke gætte en pris på.

Men kablernes pris er vel steget med ca 1002 % + det løse og så kan man vel selv regne sig frem til, hvor meget man gerne
vil blive gjort til grin, når man skal købe forforstærker, effektforstærker, cdafspiller og kabler

Min første CD afspiller var en Beogram CDX købt i midten af 80'erne. Jeg har den stadig og virker endnu. Hvis jeg sætter den til mit nuværende anlæg så falder alt på jorden. Der er intet liv i musiiken, bare en gang død lyd der kommer ud af højtalerne. (Uhh bare jeg nu ikke er udsat for placebo effektnen her. Jeg har nemlig ikke lavet en ABX blindtest)  Nu kan det være Beogram'en ikke på noget tidspunkt har været i highend klassen. Men jeg vil da mene der er sket rigtig meget indenfor den digitale verden. Det er da i hvert fald det jeg har oplevet.

Jeg er totalt grøn indenfor vinyl verden. Men kigger man på havd der bliver lavet af pladespillere og pickup'er i dag, ser det da for mig ud til at der også der sker en temmelig stor udvikling på det område også.

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hvis du sætter en tilsvarende gammel Accuphase afspiller til, vil du opleve at den laver ganske fin musik :-)
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

knaldhætten skrev:
Hvis du sætter en tilsvarende gammel Accuphase afspiller til, vil du opleve at den laver ganske fin
musik :-)

Samme gælder egentlig cd osv
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

rush
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
knaldhætten skrev:
Hvis du sætter en tilsvarende gammel Accuphase afspiller til, vil du opleve at den
laver ganske fin
musik :-)

Samme gælder egentlig cd osv
Lige præcis cd'en har jo nok udviklet sig mest, eller den generelle digitale gengivelse,
med bedre konvertere (flere bit) - højere sampling rate, når det analoge signal skal "hakkes" i stykker"

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
denon4life skrev:
Hva mener i om meget dyre kabler der koster en formue kan det retfærdiggøres eller kan det ikke

Well, hvis køberen af en vare mener at den/det er pengene værd, så er det jo retfærdiggjort - så er andres meninger dybest set irrelevante.

Hvis jeg var multi-rig, og penge ikke spillede en rolle, så kunne det måske godt være at et 200.000 kr.s kabel var pengene værd - men det kunne lige så
godt være et 2.000 kr's kabel - afhængigt af den lyd man søger. Større pengepung giver blot flere produktvalgmuligheder.

Hvis jeg står fire meter fra en person og ser at anden person er ved at stjæle førstnævntes tegnebog, er der vel ikke noget mærkeligt i at jeg råber op for at standse tyveriet?

Alternativt kunne man tie stille, hvis man synes at det er synd for lommetyven...siden han finder det nødvendigt at tjene til dagen og vejen på ovennævnte måde...

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

rush
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Juspur skrev:
denon4life skrev:
Hva mener i om meget dyre kabler der koster en formue kan det retfærdiggøres eller
kan det ikke

Well, hvis køberen af en vare mener at den/det er pengene værd, så er det jo retfærdiggjort - så er andres meninger dybest
set irrelevante.

Hvis jeg var multi-rig, og penge ikke spillede en rolle, så kunne det måske godt være at et 200.000 kr.s kabel var pengene
værd - men det kunne lige så

Hvis jeg står fire meter fra en person og ser at anden person er ved at stjæle førstnævntes tegnebog, er der vel
ikke noget mærkeligt i at jeg råber op for at standse tyveriet?Alternativt kunne man tie stille, hvis man synes at det er synd
for lommetyven...siden han finder det nødvendigt at tjene til dagen og vejen på ovennævnte måde...
Mvh.Niels
Var det et metafor

Hesdorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Emnet er ikke nyt men ikke uden interesse. Debatten om dette emne har fluseret siden jeg begyndte at interessere mig for hifi i slut 70'erne.

Jeg har prøvet adskillige kabler gennem disse år og nogle har været pengene værd hvor imod andre har været spild af penge. Et interessant eksempel er forskellen mellem Stealth HyperPhono sammenlignet med Van den Hul MCD 502 fra min SME V Silver arm til Pass Xono. Van den Hul kablet er godt men Stealth gør noget ved lyden som man ikke kan sætte en enkelt finger på. Dog virker det som om at de stille passager i musikken bliver endnu mere stille og de steder hvor musikken bliver voldsom, ja så følger kablet med. Der er også mere 3d. virkning, men om det retfærdiggør en forskel i pris fra 2500,- kr. til 25.000,- kr. tjae... det er svært at sige, men for mig jow.

Højttalerkabler fra Ohlbach reference til Cardas Golden Reference er nok det største spring jeg har taget. Jeg fik 3 oktaver nedad i gengivelsen fra mine B&W 800 højttalere. Igen en faktor 10 i pris forskel. Men kort sagt er det vel ens egne øre der afgør om pengene er givet godt ud. Kort sagt er det de sidste dråber der er de dyreste, men ofte de bedste. Men det er dine øre som skal afgøre valget

Til top Vis Hesdorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hesdorf

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Hvis jeg står fire meter fra en person og ser at anden person er ved at stjæle førstnævntes tegnebog, er der vel ikke noget mærkeligt i at jeg råber op for at standse tyveriet?

Dejligt at du er socialt bevidst, men analogien er lige lovlig far-fetched... Det er temmelig sjældent at en person frivilligt be'r en tyv om at tage sine penge, og i så fald er det ikke tyveri.

Til top Vis Damnit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Damnit

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hesdorf skrev:

....snip..........

Højttalerkabler fra Ohlbach reference til Cardas Golden Reference er nok det største spring jeg har taget. Jeg fik 3 oktaver nedad i gengivelsen fra mine B&W 800 højttalere.

....snap............

Du fik 3 oktaver nedaf i gengivelsen ved at gå fra Ohlbach reference til Cardas Golden reference, skriver du -

Påstår du dermed at Ohlbach reference fjerner hvad der ligger under ca. 240 Hz ?

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Kablet må jo have været fejlbehæftet og haft en lavpasfilter-virkning. Men når man har betalt for det, så er det meget bedre at
seriekoble et filter med sine højttalere, end det er er skrue på EQ knappen i iTunes
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

<< Forrige Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes