| Forfatter |
|
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 28 Maj 2011 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må være en skrivefejl 3 oktaver, hmm, det kan vist ikke rigtig lade sig gøre med mindre der sad en kondensator i serie med det andet kabel
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Direkte at få eller miste flere oktaver kan jeg hverken forstå eller sige jeg har oplevet. Langt fra.
Jeg har kun lidt erfaring med højtalerkabler. Jeg har prøvet at sammenligne de kabler jeg kører med nu med nogle billige kabler som jeg har liggende fra en gang omkring 1990. Tror de var købt i Audioscan og det er et tykt kabel. Jeg har prøvet at sætte dette kabel på i den ene kanal og med det normale kabel i den anden kanal. Det er endda særdeles tydeligt hvordan den ene kanal bliver grå og kedelig, altså den med det gamle kabel. Jeg har også fornylig hørt et high-end kabel, nemlig Chord Sarum hvor specielt mellemtone og diskant fik et løft med større klarhed.
Med signalkabler har jeg sammenlignet en del forskellige kabler og det typiske billede er at de billige kabler mister de finere nuancer og derfor lyder mere uengagerede. For det bedste kabel jeg har, et guldkabel i 99,9999% rent guld, er forskellen til alle andre kabler jeg har hørt ganske tydelig. Der er en klarhed og nuancering som ingen af de andre har.
Den måde jeg afprøver forskellige kabler er ved at lytte i længere tid og bemærke karakteristika. Derefter kan jeg sætte et kabelsæt som jeg afprøver på anlægget og spille i flere dage og så skifte tilbage igen. På den måde har lydens signatur ligesom lagret sig hos mig og som regel er det meget tydeligt hvad forskellene er, hvis de altså er hørbare. Så jeg dobbelt checker et antal gange og over længere tid en enkelt dag. Jeg er ikke personligt i stand til at give en endegyldig bedømmelse efter f.eks. en enkelt aftens lytning selvom jeg ofte når til den samme konklusion. Jeg er så meget mere overbevist om min konklusion.
Disse forskelle er når resten af anlægget er det samme. Ved at skifte forstærker, CD, DAC etc. kan der opnås endnu større forskelle. Jeg har fornylig haft en Audio Note DAC 4 balanced på prøve og i sammenligning med Audio Note DAC 2 som jeg har så er sølvtrafoer og trafokoblede udgange uden tvivl skyldige i en betydelig større grad af dels mere neutral gengivelse, men også meget bedre mikrodetaljer. Det gælder f.eks. detaljer i instrumenters lyd ved kammermusik og andre små ensembler. Prisforskellen er betydelig større end guldkablets pris, men skulle der prioriteres så ville i den sammeligning en bedre DAC være at foretrække frem for det bedre kabel.
Matchning af de enkelte komponenter i et anlæg er meget vigtig som de fleste vel har erfaret i deres forsøg på at opnå den lyd de gerne vil have og været igennem et antal udskiftninger :) Kabler er for mig en del af den matchning, men det giver kun mening efter at hovedkomponenter så højtalere, forstærker og signalkilder er fastlagt. Har man f.eks. en forkert forstærker så nytter det ikke noget at skifte aldrig så mange kabler. Det er lidt på samme niveau som at fintune er rørforstærker med forskellige NOS rør.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damnit skrev:
Nilau skrev:
Hvis jeg står fire meter fra en person og ser at anden person er ved at stjæle førstnævntes tegnebog, er der vel ikke noget mærkeligt i at jeg råber op for at standse tyveriet?
|
|
|
Dejligt at du er socialt bevidst, men analogien er lige lovlig far-fetched... Det er temmelig sjældent at en person frivilligt be'r en tyv om at tage sine penge, og i så fald er det ikke tyveri. |
|
|
Du har ganske ret... Det gik lidt for hurtigt, og indlægget blev ikke præcist nok. Det hele kan vel koges ned til, at den kloge narrer den mindre kloge. Og selv om det er trist at sige, ser det ud til at der er temmelig mange i den sidstnævnte gruppe. Ikke mindst inden for hifi...  Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da disse tråde har en tendens til at blive følelsesladede, vil jeg lige starte med at bekende: Nej jeg har aldrig testet rigtigt dyre kabler, nej der er ikke 6 nuller bag prislappen på mit anlæg, og ja jeg er et rationelt menneske der der gerne vil have en videnskabelig forklaring på fænomener før jeg lade mig overbevise.
Når det er sagt, er jeg også nysgerrig efter at blive klogere på det (for mig) uforklarlige, hvorfor jeg som regel følger disse tråde med en blanding af videbegær, og stille undren.
Som en del formentlig har fulgt med i, har der gennem de seneste år været gennemført ganske omfattende videnskabelige tests af HDMI-kabler, der jo overfører såvel lyd, som billedsignaler. Konklusionen har i alle de tests jeg har set været, at der ikke kan måles nogen forskel i signalføringen. Men at der til gengæld har været betydelige forskelle i den fysiske kvalitet, d..v.s. holdbarhed hvis kablerne bukkes o.l. Med de priser HIFI-kabler sælges til, undrer jeg mig over aldrig at se tilsvarende tests af disse kabler.
Har også undret mig over flere indlæg i denne tråd som fremhæver at sammenligninger mellem forskellige kabler kræver lang tids lytning. Umiddelbart vil min personlige konklusion være, at hvis ikke jeg kan høre forskel umiddelbart, er der ingen forskel.
Af samme årsag har jeg valgt en meget simpel AB-test af højttalerkabler som kan gennemføres af alle der har en forstærker med 2 sæt HT-terminaler: Tilslut 2 forskellige kabler til hhv. udgang A og B. Slut begge kabler til dine højttalere (især let hvis dine højttalere har mulighed for bi-wire). Sæt herefter musikken på, og skift løbende frem og tilbage mellem udgang A og B. Få evt. en anden til at skifte, så du ikke ved hvornår du hører hvad.
Kan du høre forskel når du skifter, kan du finlytte efter hvad du bedst kan lide. Kan du ikke høre forskel vælger du det billigste (eller pæneste  ) af kablerne.
Jeg har endnu ikke fundet en tilsvarende sikker måde at teste sihnalkabler direkte op mod hinanden, hverken min CD-afspiller eller grammofon har 2 identiske udgange. Men til HT-kabler mener jeg det må være den eneste måde at få en reel sammenligning.
Er der nogen der kan forklare mig hvorfor andre testmetoder skulle være bedre?
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anker E skrev:
Har også undret mig over flere indlæg i denne tråd som fremhæver at sammenligninger mellem forskellige kabler kræver lang tids lytning. Umiddelbart vil min personlige konklusion være, at hvis ikke jeg kan høre forskel umiddelbart, er der ingen forskel.
|
|
|
Jeg var én af dem. Helt klart hvis man ikke hører forskel i første omgang er der efter min mening ingen grund til at lytte mere efter forskelle. Men hvis der er forskelle så hører man måske ikke alle forskelle i første omgang og "stirrer sig blind" på enkelte forskelle og måske er der andre mere subtile forskelle. Hvis man af principielle grunde ikke mener der bør være forskelle og derfor ikke vil (eller kan) høre forskelle så fred være med det :) Mht. målinger er det jo længe siden man troede at man kunne måle sig til de forskelle man hører på forstærkere. Det holdt vel op en gang godt tilbage i det forrige århundrede. Jeg kan være helt med på ikke helt at forstå nogle af prislapperne på kabler. Men løsningen er jo enkel: Lad være med at købe dem. Der er også andre komponenter i et anlæg som visse forstærkere jeg heller ikke helt forstår prislappen på.
|
| Til top |
|
| |
aprox Udelukket fra forum

Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB
Bruger siden: 12 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er også svært med alle de forskellige kabel produkcenter men jeg syntes at der er nogen hvor man får mere for pengene feks xindak eller supra og ixos men det er jo en smag sag og det er jo også forskelligt hvordan et kabel lyder alt afhængig af det udstyr man har og hvilke mærke det er
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som udviklingsingeniør (software) kan jeg ikke lade være med at spekulere på hvordan man udvikler disse meget dyre kable. I teorien er opgaven for et kabel at overføre signalet perfekt fra den ene ende til den anden. Teknisk ville man vel sige at et ideelt højtalerkabel skal have en modstand på 0 ohm, 0 kapacitet og 0 induktans, overføre alle frekvenser fra DC til et pænt stykke over 20 kHz med samme styrke. Men er det så målet for alle udviklere af kabler? Bestemmer man sig for at et givent kabel skal være "varmt", "analytisk" eller gøre lyden "transparent"? Og bestemmer det blandingen af kobberet eller plastikken uden om? Eller er det så enkelt at ingen kan måle forskel på kablerne og gør det udviklingen til ren voodoo?
|
| Til top |
|
| |
HIFI IS FUN Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det er et interessant emne,og min erfaring er at du skal have et anlæg af en vis kaliber hvor hvert apparat koster det samme som et helt mellemklasse anlæg.dvs omkring 10000kr mindst for hver del.
jeg selv har tydelig kunne forskel på mit eget og har prøvet det på en mellenklasseanlæg og der var ikke samme forbedring at høre.
havde martim logan ascent i og audioanalogue mastero og med en audioanalogue topmodel cd maskine.brugte MIT ht kabler til og MIT kabler imellem hvert apparat.
OG DET KUNNE TYDELIG HØRES.
så lad være med at bruge mange penge på kabler med mindre dit anlæg virkelig koster men så bliver du også belønnet.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg venter på superledende kabler...ved stuetemp.
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Superledende kabler kunne være rart, men jeg er ikke sikker på at de vil være de perfekte signalkabler. Lidt som med rør, de er (rent teoretisk) langt fra den bedste signal forstærker, men der er mange der mener at de lyder bedst.
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anker E skrev:
Har også undret mig over flere indlæg i denne tråd som fremhæver at sammenligninger mellem
forskellige kabler kræver lang tids lytning. Umiddelbart vil min personlige konklusion være, at hvis ikke jeg kan høre forskel
umiddelbart, er der ingen forskel.
|
|
|
Eller også viser det bare at forskellen er meget lille, og at der derfor - måske - er et træningsaspekt inde i billedet også. Hifi
går jo ud på at snyde ørerne til at tro at man hører noget som ikke er der, dvs. lydkilder der opleves som om at de befinder
sig mellem højttalerne. En af forklaringerne på at det tager tid at blive opmærksom på den forskel en ny komponent gør,
kan være at det tager tid før hørelsen har fanget de - helt sikkert - meget små forskelle som der er tale om.
Jeg kan i hvert fald konstatere at jeg tit er kommet hjem med en ny komponent - både kabler og elektronik - som jeg har
haft store forventninger til, blot for at blive skuffet lige når jeg har sluttet det til. For nogle produkters vedkommende kan jeg
så i løbet af en dags tid eller to høre en forskel - og ikke altid en forbedring.
Selvfølgelig er der komponenter hvor forskellen er så stor så man kan høre det med det samme. Om det så også betyder at
man kan gennemføre en blindtest i løbet af en eftermiddag vil jeg dog stadig være lidt tvivlende overfor. Der sker jo også
det at når man på bedre udstyr først er blevet opmærksom på fx en bestemt detalje, så kan man jo ofte lige pludselig også
høre den detalje når man kommer tilbage på lidt dårligere udstyr. Alene den faktor vil jo gøre det svært at påvise en forskel
gennem ABX-test med hyppige skift inden for et kort tidsrum.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Norske Fidedelity har gennemført blindtest på højtalerkabler, alle kunne identificere ikke bare forskellene, men også hvilke kabler der blev brugt.
Derfor når kabel-ignoranterne skriver at der ikke er lavet blindtest så skal man lige huske de lyver, ja lyver :O)
mvh. M
PS:Kabel-ignoranter kalder jeg dem fordi de vælger at ignorere de forskelle der er om de så ikke kan eller vil opleve dem, men resultatet er at de ignorerer dem, derfor "Kabel-Ignoranter".
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercyry, det kunne være rart med et link til artiklen, det kunne være rart at vide hvad de har testet og hvordan.
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lige at gøre min stilling klar: Den samlede pris på mit anlæg er under 10000,- og retfærdiggør ikke kabler der er mere avancerede end de almindelige fra hifi-klubben.
Jeg afviser ikke at der er forske på de meget dyre kabler og at der er nogen der kan høre forskel, jeg undrer mig blot over at man tilsyneladende er i stand til at høre forskel på kabler der elektrisk set er ens, som man ikke kan måle nogen forskel på.
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er er der også mange andre der gør, men man må bare konstatere at der er forskel
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen lyttemæssige forskelle på dyre og billige kabler, det er bevist lige så sikkert som at jorden er rund! Alle dem, der har hørt forskel, har vidst hvad det var for kabler, de lyttede til. Der er aldrig nogen, der har kunnet høre forskel i en blindtest, som er det eneste, der tæller. Men der er vel også nogen, der stadig tror at jorden er flad...
__________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
Damnit Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
| Der er ingen lyttemæssige forskelle på dyre og billige kabler, det er bevist lige så sikkert som at jorden er rund! Alle dem, der har hørt forskel, har vidst hvad det var for kabler, de lyttede til. Der er aldrig nogen, der har kunnet høre forskel i en blindtest, som er det eneste, der tæller. Men der er vel også nogen, der stadig tror at jorden er flad... |
|
|

|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
| Der er ingen lyttemæssige forskelle på dyre og billige kabler, det er bevist lige så sikkert som at jorden er rund! Alle dem, der har hørt forskel, har vidst hvad det var for kabler, de lyttede til. Der er aldrig nogen, der har kunnet høre forskel i en blindtest, som er det eneste, der tæller. Men der er vel også nogen, der stadig tror at jorden er flad... |
|
|
Det er forkert det du skriver, ved du ikke bedre eller prøver du bare at gentage for at fortrænge fakta?
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
|
|
AudioFidelity (norsk) 2008 nr5. blindtest af signalkabler
Den med højtalerkablerne mener jeg også var i 2008 tidligere blad.
Men man kan jo bare lukke øjnene og sige høje lyde så skal fakta nok forsvinde..... NOT!!
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om alle er klar over at de numre de er ca. et år gamle eller ældre kan nedlastes som det hedder på norsk herfra http://audiofidelity.no/nedlastbare_utgivelser.htm
|
| Til top |
|
| |