| Forfatter |
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 31 Maj 2011 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen tvivl om at man kan høre forskel på kabler - det være sig højtaler-, signal eller netkabler. Om der er sammenhæng mellem pris og kvalitet er helt andet spørgsmål. Har flere gange været så "heldig" at jeg lydmæssigt foretrak de billige frem for de dyre.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 31 Maj 2011 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man skal prøve at høre forskel på diverse kabler, er der noget musik, som er yderst velegnet til det. Nu er der godt nok forskel på optagelsernes kvalitet. Men klaver er et godt instrument. Slagtøj (klaver er også et percussion instrument), er også vældig god til at afløre forskelle. Og da ikke mindst det rummelige aspekt i musikken. Det næste man kan lytte efter, er om lydbilledet rykker frem eller mere bagud. Det bedste er, at bruge musik, som ikke har for mange udøvende.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 31 Maj 2011 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
FinnC skrev:
Kabler skal kun opfylde deres formål - lade signalet smutte igennem uden bemærkninger - og har ingen værdi udover dette i lydmæssige sammenhænge.
|
|
|
..snip..
Så dit udsagn "Kabler skal kun opfylde deres formål - lade signalet smutte igennem uden
bemærkninger - og har ingen værdi udover dette i lydmæssige
sammenhænge" er voldsomt forenklet.
|
|
|
Det er ikke spor forenklet - tværtimod - din hjerne er en fantastisk del af dig. Det er kun en mindre del, der endnu kendes. Det er hjernen der hører - ørerne er kun en tragt med diverse regulering undervejs, bl.a. mange dB forstærkning, indtil lyden når hjernen. Hvis de spørger proff. indenfor audiologi samt personer med Tinnitus, så vil du konstaterer bl.a. følgende: En audiologisk forsker kan ikke direkte måle, at en patient har Tinnitus eller at du evt. har noget lignende efter slag, et højt knald eller anden påvirkning. Men personen, der har denne støj og toner, kan beskrive den fuldt korrekt, uanset den ikke formelt eksister i henhold til en 'måling'. Hjernen kan selv udfylde manglende dele eller huller i lydbilledet, og det er kendt samt dokumenteret. En praktisk og nødvendig del for din eksistens og tilværelse. Hjernen har nok mio. af års opbygget udvikling og et utal af selvstyrende vaner ifm. lydprocessen. En proff. med det nødvendigt udstyr og uddannelse vedrørende LF (audio), vil mange gange kunne fortælle dig, at det du siger 'kablet' laver, ikke er målbart. Konklusionen er altså som ved Tinnitus, at din hjerne - for at hjælpe dig - kan fortælle om noget ikke eksisterende lyd også ifm. HiFi. Og hvad det så er, aner kun du alene i hele verden  Det koster kun et par kroner i komponenter, der fylder mindre end en femkrone, hvis lyden skal farves/flyttes lidt. Det er dog en underlig løsning at tro kabel + xxxx kr. løser opgaven bedst.
__________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 31 Maj 2011 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal vi ikke lige præcisere:
Tinnitus opstår når den underbevidste del af hjernen ved en fejl opfatter den naturlige baggrundsstøj som "fremmed" og farlig og forstærker den i stedet for at undertrykke den. Denne fejlforstærkning hænger ofte sammen med nedsat hørelse og tinnitus opleves ofte som følge af en række omstændigheder, der kan give hørenedsættelse.
Jeg vil nu nødig opfatte musik som værende "fremmed". Men er meget enig med at hjerne sagtens kan "lege" med dig især i forbindelse med følesesbetonet relationer.
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 31 Maj 2011 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Når man skal prøve at høre forskel på diverse kabler, er der noget musik, som er yderst velegnet til det. Nu er der godt nok forskel på optagelsernes kvalitet. Men klaver er et godt instrument. Slagtøj (klaver er også et percussion instrument), er også vældig god til at afløre forskelle. Og da ikke mindst det rummelige aspekt i musikken. Det næste man kan lytte efter, er om lydbilledet rykker frem eller mere bagud. Det bedste er, at bruge musik, som ikke har for mange udøvende.  |
|
|
Yep, det var lige netop gengivelsen af klaver der engang gjorde udslaget for valg af signalkabel (iøvrigt et dyrt Madrigal gel til ca 6000 kr og et MIT til ca 2000 kr - da jeg hørte det dyre ville jeg straks have det billige MIT kabel tilbage i systemet ) Klaverlydens udklingning var meget forskellig ved de to kabler.
Andre kabler giver som du nævner en ændring i f.eks sangerens placering i lydbilledet (fremme eller tilbagetrukket) Et signalkabel fra Synergistic Research til 10.000 kr flyttede Mark Knopfler 1 m tilbage i lydbilledet i forhold til et MIT til omkring 6000 kr.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 31 Maj 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
|
Kære Finlytter
Prøv at bede konen om at montere enten det ene eller andet kabel, og gå derefter ind og føl på alle møblerne og sig, hvilket kabel der er monteret, uden at vide det i forevejen. Det kan du nemlig ikke...
|
|
|
Det er jeg så HELT sikker på at jeg kan. Så udtalt er forskellen. Jeg vil gå så vidt at påstå, at det kan du også!!!
Men istedet for at diskutere på det teoretiske plan, kan vi da udføre forsøget i praksis. Du er hermed inviteret til en demonstration af kabler! Så er det bare om du tør... 
Du risikerer jo at måtte revidere på dine teorier!!!
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 31 Maj 2011 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er forskel på alt - også på kabler - og forskellen kan måles, spørgsmålet er bare hvordan. Man må tænke på at
videnskaben udvikler sig hele tiden - der var også engang hvor man troede at jorden var flad, indtil man fik bevis for, at sådan
var det ikke. Så var der nogle der stod tilbage og måtte revidere deres teori - pinligt for dem. Siden da, og sikkert også før det,
har man udviklet måleinstrumenter af en hver art, ligesom man har udviklet så meget andet. Så at man nu ikke kan måle
forskellen, er måske fordi man ikke ved hvad man skal måle efter og/eller at det måleinstrument man bruger ikke er præcist
nok. Der er mange muligheder - og det betyder altså ikke at der ikke er forskel.
Jeg har overbevist op til flere venner og bekendte mht. forskelle på kabler. Og her snakker vi signalkabler, højttalerkabler og
strømkabler. Der er ikke noget voodoo, hokus pokus eller hvad folk nu end tror der er på spil. Det er ren og skær det, at der
rent faktisk er en forskel - så er spørgsmålet bare om det er prisen værd - og jeg har ikke sagt at et billigt kan være ligeså
godt som et dyrt eller omvendt - det kan svinge meget - og nogle gange kan der være meget lille forskel mellem to produkter -
eller to "ens" produkter, hvor forskellen er så lille at man ikke kan høre den overhovedet.
__________________ Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 31 Maj 2011 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
BertelB skrev:
Min viden om elektronik er noget rusten, men er LP-filteret ikke bestemt af udgangmodstanden i parallel med
indgangsmodstanden? Så vidt jeg ved er udgangsmodstanden (typisk omkring 600 ohm) meget mindre end
indgangsmodstanden (typisk 47000ohm) , så i praksis er det udgangsmodstanden der bestemmer overgangsfrekvens, og
indgangsmodstanden er derfor ret ligegyldig i regnestykket. Hvis det hænger sådan sammen, og det vil jeg naturligvis gerne
vide, så er kapaciteten i kablet vist i praksis ret ligegyldig. |
|
|
Nope, kabel kapacitancen [pF/m] sidder fra leder til stel, altså over dine 47k. Såååå jo større kapacitet (eller jo længere kabel)
giver din lavpass funktion.... __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 31 Maj 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFI IS FUN skrev:
|
hej igen.
spørgsmålet lød i sin tid på om dyre kabler forbedret lyden. og jo det gør de men anlægget skal have en vis kvalitet. hvor hver del koster omtrendt det samme som et helt mellemklasseanlæg.
dvs ca 15000 til 50000kr pr del hvis du har brugt 70000kr på et anlæg feks er det tydeligt at høre forskel.men kablerne skal også matche de andre dele.
længere er den ikke. |
|
|
Ahhh hva' Der er ingen sammenhæng vedr. kabel pris og anlæg's pris. Iøvrigt i mit arbejde benytter jeg mig af de her kabler der udmålte og kontrolleret i alle ender og kanter kun koster kun 1 - 3 tusinde pr. meter. Her kan tales om regulært værdi forøgende indsats. Bild mig ikke ind at fordi en gammel mand står og vikler noget tråd ude i sin garage og pakker det ind i papir og duft stoffer for derefter at tage 100k for 2x3m, er verdens 7. vidunder så udokumenteret som det nu ka' være!! Hvad er det for et arbejde der er udført for at prisen havner ude i galaksen? Eller, er vi i bund og grund ude i noget "store Robert" kunne have lavet i sin sandegrav og efter et-tallet, og efter forgodtbefindende, påført nogle nuller og slutteligt udråbt det til kunst. Der er alt jo lovligt... __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 31 Maj 2011 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan mon en kabelskeptiker ville klare en blindtest mellem et par cd-afspiller...?
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
BertelB skrev:
Min viden om elektronik er noget rusten, men er LP-filteret ikke bestemt af udgangmodstanden i parallel med
indgangsmodstanden? Så vidt jeg ved er udgangsmodstanden (typisk omkring 600 ohm) meget mindre end
indgangsmodstanden (typisk 47000ohm) , så i praksis er det udgangsmodstanden der bestemmer overgangsfrekvens, og
indgangsmodstanden er derfor ret ligegyldig i regnestykket. Hvis det hænger sådan sammen, og det vil jeg naturligvis gerne
vide, så er kapaciteten i kablet vist i praksis ret ligegyldig. |
|
|
Nope, kabel kapacitancen [pF/m] sidder fra leder til stel, altså
over dine 47k. Såååå jo større kapacitet (eller jo længere kabel)
giver din lavpass funktion.... |
|
|
Jeg er helt med på at jo længere kabel og dermed kapacitet du har, jo lavere knækfrekvens har du, men kapaciteten sidder over min udgangsimpedans, såvel som over min indgangsimpedans, så det er de 600ohm (i parallel med de 47k) der skal bruges i ligningen, dermed flytter knækfrekvensen så langt bort at den bliver fuldstændig ligegyldig.
|
| Til top |
|
| |
Lobo Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vidst mere en religion end et tweak.... Jeg er dog af den opfattelse at kablet skal være af en god kvalitet og signalkabler skal være skærmet korrekt og termineret fornuftigt. Efter min egen overbevisning kan jeg ikke høre forskel på kabler til 500,- meteren og kabler til 8000,- meteren. Jeg kan godt se at specs på de enkelte kabler varierer marginalt. Der er eksempelvis forskel på modstanden pr km kabel, men hvem fanden har behov for så lange kabler? I de fleste tilfælde kan man vel nøjes med ca. 50 cm signalkabler og 3 meter højttalerkabel og så er forskellen så lille at det praktisk ikke gør mig nytte. Uanset hvor meget man forgylder en l*rt er det stadig en l*rt. Jeg kommer aldrig i mit liv til at bruge 10.000,- på et sæt kabler, men hver mand sin lyst.
Jeg tror at jeg har gennemsnitlige ører og jeg lytter til musik ca. 20 timer om ugen 
|
| Til top |
|
| |
madaUlp Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er utrolig svært at forholde til objektivt til et så følsomt emne, ment på den måde at forskellen på kabler er så lille..
Selvom man foretog en dobbelt blindtest efter alle videnskabens regler, så vil den information, at nu sættes der et andet
kabel på, måske være nok til at hjernen snyder dig til at høre en forskel, afhængigt af dine holdninger inden du går ind til
testen..
Den eneste måde at teste det både, bare med en smule objektivitet ville være at hyre en par hustruer/kærester, som nok
ikke har de helt store fordomme i forhold til kabler
Min erfaring er, at der er forskel på lyden i kabler, nogle lyder lidt lyse, andre lidt mørke, og denne forskel kan mig bekendt
ikke måles.. Men så længe kablet er konstrueret ordentligt, er det ikke mere end det at hente, og det virker lidt godnat, at
betale 20000 kr. for at gøre lyden en anelse mørkere/lysere..
Omvendt, hvis man oplever at et dyrt kabel gør ens anlæg meget bedre så fred være med det, man skal nok bare prøve at
dæmpe lidt ned for forventningerne når man lytter til kablerne.. __________________ Mvh. madaUlp
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
mener nu ikke det er dybt godnat at ofre 20.000 på et kabel for at få den klangbalance man ønsker,hvis resten af anlæget koster en bondegård.
Den dag jeg ikke kan høre forskel på kabler mere går jeg til lægen og får foretaget en øreskylning,at andre ignorere det og siger at der ingen forskel er er op til den enkelte.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFI IS FUN skrev:
OG DET KUNNE TYDELIG HØRES. |
|
|
Hvornår holder folk op med at bruge tydelighedsgraden af forskellen som argument imod placebohypotesen? Placebo kan skam også give MEGET TYDELIGE forskelle! For mig er der ingen tvivl: Vi har masser af gode forklaringer på hvorfor folk mener at kunne høre forskel selvom der ikke måtte være nogen, og vi har ingen gode argumenter for hvorfor der skulle være hørbar forskel på et almindeligt fornuftigt kabel med brugbar kvadrat til måske 10-20 kr./meter og så noget vildere.
Konklusionen er indlysende. Der er intet mysterie.
__________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
| Der er ingen tvivl om at man kan høre forskel på kabler - det være sig højtaler-, signal eller netkabler. |
|
|
Og hvordan ved du det? (Hint: Hvis dit svar er: "Jeg kan høre det!", så lyder den store grumme game-show buzzer...) __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
HIFI IS FUN Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen.
jeg har givet udtryk for de erfaringer jeg selv har haft med de anlæg jeg selv har haft og de er alle entydige med de M,L ascent i elektrostater jeg havde var der tydelig forskel og jeg prøvede mange forskellige kabler og der faldt MIT shotgun s 3 bedst indenfor de prisrammer jeg havde sat.så uanset hvad andre mener gav det et bedre resultat i den kombination.jeg mener stadig der skal være en vis sammenhæng i delene af ens anlæg for at få det optimale ud af sit anlæg.
jeg lavede forsøget for en ven hvor jeg monterede et subra ply kabel til den ene højtaler uden han vidste det og han spurgte mig hvad der var sket i den ene kanal da han kom på besøg så jeg har ihvertilfællet haft gode erfaringwer med det.
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
madaUlp skrev:
Det er utrolig svært at forholde til objektivt til et så følsomt emne, ment på den måde at forskellen på
kabler er så lille..
Selvom man foretog en dobbelt blindtest efter alle videnskabens regler, så vil den information, at nu sættes der et andet
kabel på, måske være nok til at hjernen snyder dig til at høre en forskel, afhængigt af dine holdninger inden du går ind til
testen..
Den eneste måde at teste det både, bare med en smule objektivitet ville være at hyre en par hustruer/kærester, som nok
ikke har de helt store fordomme i forhold til kabler
[...]
|
|
|
Om man ved at der bliver skiftet kabel, når man ikke har nogen ide om til hvilket, ændrer jo ikke på om du kan identificere
X som A eller B i en ABX test, så det forhindrer ikke at man kan benytte en ABX test til at se om en given person kan høre
forskel på to kabler.
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt har jeg ikke god erfaring med blindtest, om det så er på den ene og den anden måde. Det er ellers en god ide til
at teste forskelle på, men jeg synes ikke det er nødvendigt for mig. Hvis du ikke er enig, eller foretrækker andre metoder,
jamen - så er det helt OK - jeg vil her fortælle hvordan jeg selv normalt gør det:
Hvis jeg skal teste en ny komponent, så sætter jeg den bare til og lytter. Og i løbet af et par minutter er forskellen klar. Om
det så er kabler, cd-afspillere eller hvad dælen det nu måtte være. Hvis jeg er i tvivl om noget, så prøver jeg at sætte det
gamle til og lytte igen. Og på det tidspunkt står det normalt rimelig klart, både om der er nogen betydelig forskel og hvorvidt
det er til det bedre - sidstnævnte kommer jo i høj grad an på personlig smag, hvorimod om der er forskel eller ej er relativt
objektivt for dem der ikke er skeptiske, vil jeg tro. Jeg har ikke nævnt noget om priser på produkter, for det er en hel anden
snak og også meget individuelt hvad man synes ting er værd.
Min metode virker for mig - om den virker for andre, det ved jeg ikke. Nogle ville mene at den ikke er "korrekt" - men det er
jeg ligeglad med, bare det virker for mig. Dem der er skeptiske har for starten sat sig fast på at der ikke er en forskel - og
det er for mig også fint nok. De vælger ikke at høre forskellen. Nogle af dem kan måske ikke høre forskellen. Og hvis de har
det fint med det, jamen - det har jeg da ikke noget imod. Jeg kan måske sige "de aner ikke hvad de går glip af", ved ikke at
prøve nogle bedre kabler f.eks. - men det er deres sag, deres valg. Vi, der har oplevet forskelle på kabler, kan jo bare
glæde os over at musikken kan gøres tydeligere, renere og strammere - også uden at det koster en formue, forhåbentlig.
Eller også kan vi være kede af at vi nu skal ud og bruge penge på kabler...
Jeg har forskellige strømkabler (nogle af dem har jeg selv lavet) og en dag skulle jeg tage nogle hifikomponenter ud af
anlægget for derefter at sætte dem på plads igen - nok i forbindelse med noget hovedrengøring. Der byttede jeg så om på
nogle strømkabler uden at tænke særligt meget over det - jeg undrede mig dog over senere, at jeg synes der manglede lidt
bas men bortset fra det var lyden langt renere end den plejer at være. Og ja, det var jo så strømkablernes skyld. Så det var
jo dejligt at få det bekræftet endnu en gang. Og det var tydeligt... langt mere tydeligt end jeg havde forventet. Om forskellen
kan måles på nuværende tidspunkt? Aner det ikke - det kan vi måske i fremtiden - men det er jeg ligeglad med sålænge det
gør en forskel for mig. Forskellen kan måles med mine ører og det er godt nok indtil videre. Og umiddelbart var det ikke
bedre på alle punkter, så jeg må have fat i nogle andre strømkabler. Der er altså ingen fup og fiduser... måske i nogle
kabelproducenters priser og markedsføring, men det er jo en helt anden snak... synes jeg, i hvert fald. Synes du noget
andet - så er det fint - vi er alle forskellige
Jeg håber ikke jeg har trådt på nogen, for det er det jeg mindst ønsker - jeg fortæller bare om mine egne oplevelser __________________ Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987 skrev:
Forskellen kan måles med mine ører og det er godt nok indtil videre. Og umiddelbart var det ikke
bedre på alle punkter, så jeg må have fat i nogle andre strømkabler. Der er altså ingen fup og fiduser... |
|
|
Jo, der er - du ved det bare ikke. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |