| Forfatter |
|
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987 skrev:
[...]
Forskellen kan måles med mine ører og det er godt nok indtil videre.
[...]
|
|
|
Men det vi kabelskeptikere anfægter ved din evalueringsmetode er jo netop, at du reelt ikke ved, hvor meget dine ører
måler, og hvor meget din hjerne måler, so to speak.
Dog må vi kabelskeptikere også acceptere at det netop er hjernen, som fortolker lyden, og at to 100% fysisk identiske lyde,
godt kan lyde forskelligt.
Hvis man får præsenteret to flasker rødvin, med helt samme indhold, men den ene bliver præsenteret i kælderen på et
fransk vinslot, hvor de fortæller om hvordan den er blevet til, egefade, druesort, lagring osv., så smager den sikkert en
bedre, end hvis du bare får en prøvesmagning i føtex.
Der er ikke noget fusk i det, tungen vil opleve det helt samme, men hjerne vil opfatte det anderledes...
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ganske interessant observation er, at stort set alle: Tilhængerne udtaler: "JEG kan høre forskel" Skeptikerne udtaler: "MAN kan ikke høre forskel" Så tilhængeren taler blot på egne vegne, imens skeptikeren formår at tale på andres vegne... Go' dag
|
| Til top |
|
| |
Hifi-Carlsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
En ganske interessant observation er, at stort set alle:
Tilhængerne udtaler: "JEG kan høre forskel" Skeptikerne udtaler: "MAN kan ikke høre forskel"
Så tilhængeren taler blot på egne vegne, imens skeptikeren formår at tale på andres vegne...
Go' dag 
|
|
|

|
| Til top |
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Tilhængerne udtaler: "JEG kan høre forskel" Skeptikerne udtaler: "MAN kan ikke høre forskel"
Så tilhængeren taler blot på egne vegne, imens skeptikeren formår at tale på andres vegne...
Go' dag 
|
|
|
Forkert... Skeptikere accepterer, at tilhængerne tror de hører en forskel. Skeptikere ved dog at hjernen har ligeså meget at sige som ørene. De indlæg ovenfor med vin rammer perfekt.
|
| Til top |
|
| |
john pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2500
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Go' dag 
|
|
|
lige præcis, det er simpelhen utrolig med de skeptiker... man følge dem og hvis man ikke gør er man dum ( skrevet imellem linerne ).. de hverken kan eller vil accepter at vi er nogen der har så gode øre og kan høre forskel....
MEN FRED VÆRE MED DEM totalt nytteløs at diskutere med dem 
mvh
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
BertelB skrev:
Jeg er helt med på at jo længere kabel og dermed kapacitet du har, jo lavere knækfrekvens har du, men kapaciteten sidder
over min udgangsimpedans, såvel som over min indgangsimpedans, så det er de 600ohm (i parallel med de 47k) der skal
bruges i ligningen, dermed flytter knækfrekvensen så langt bort at den bliver fuldstændig ligegyldig.
|
|
|
Godt du er vedholdende. Jeg har lige regnet efter og du har sgu' ret. Dog vil jeg tillade mig at sige at uheldige kombinationer er
formodentlig den væsentligste årsag til den evt. forskel der kan høres.
Tilpasningen til sit anlæg kan jo også gøres nemmere med en tonekontrol ;-) __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
En dag tog jeg et signalkabel med ud til en ven og afprøvede det på hans meget gamle Sansui forstærker. Forskellen var så himmelråbende stor, at psykisk påvirkning af hørelsen ikke kan forklare den store forskel...
Med hans eget signalkabel kunne volumenknappen ikke skrues mere op end kl. 12 position, før lyden var så skarp og anstrengende at dette måtte ses som absolut max.volumen. Ved lav volumen manglede der íøvrigt bas, så dette blev justeret på tonekontrollen for bas. Diskanten var derimod for dominerende ved lav volumen og dette blev justeret med tonekontrollen for diskant. Omvendt måtte der ved høj volumen skrues ned for bassen og op for diskanten igen.
Da mit medbragte kabel blev monteret, passede både diskant og bas ved såvel høj som lav volumen. Og desuden kunne volumenknappen skrues helt op (kl. 4-position) uden at lyden var nær så anstrengende, som det var ved kl. 12 position på min vens eget kabel.
Denne forskel var simpelthen så stor, at den ikke kan forklares med nogle af de argumenter, som kabelskeptikerne har fremført...
|
| Til top |
|
| |
Hifi-Carlsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er heller ingen dokumantion for at GUD eller JESUS lever eller har levet. Men alligevel så tror 98% af verdens befolkning på at der er en GUD. Nogle regeringer bygger nærmest hele deres valgkampagner og regler/love omkring en gud.
I Danmark betaler de fleste kirkeskat og mange af jer skeptigere betaler sikkert også kirkeskat. Men har i nogel dokumtation for at gud lever. NEJ det har i ikke!
Så hvorfor vil i så hårdnakket have noget på skrift, som siger at der er forskæl. Ændre det noget?
Jeg så heller ingen dokumtationer eller ligende, sidst jeg købte en seng. Ved faktisk ikke om der findes nogle. Men alligevel er der forskelle på senge. Eller det er måske bare min hjerne som fortæller mig at der er forskel.
Tag nu disse 2 billeder af Supermand. Jeg siger at de er ens, da der ingen dok. som fortæller mig at de er forskellige. Så derfor må de være ens.

|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifi-Carlsen skrev:
Der er heller ingen dokumantion for at GUD eller JESUS lever eller har levet. Men alligevel så tror 98% af verdens befolkning på at der er en GUD. Nogle regeringer bygger nærmest hele deres valgkampagner og regler/love omkring en gud.
I Danmark betaler de fleste kirkeskat og mange af jer skeptigere betaler sikkert også kirkeskat. Men har i nogel dokumtation for at gud lever. NEJ det har i ikke!
Så hvorfor vil i så hårdnakket have noget på skrift, som siger at der er forskæl. Ændre det noget?
Jeg så heller ingen dokumtationer eller ligende, sidst jeg købte en seng. Ved faktisk ikke om der findes nogle. Men alligevel er der forskelle på senge. Eller det er måske bare min hjerne som fortæller mig at der er forskel.
Tag nu disse 2 billeder af Supermand. Jeg siger at de er ens, da der ingen dok. som fortæller mig at de er forskellige. Så derfor må de være ens. |
|
|
Jeg tror ikke dine "fellow cable believers", synes at din "agumentation" gavner jeres "sag"... det er jo tåbeligt.. Og det er jo meget let at dokumentere at de to billeder ikke er ens. Jeg kan loade dem ind i et hvilket som helst billedprogram og se at de ikke har samme størrelse, eller at pixelværdierne er forkellige... mulighederne er næsten uendelige. N.B. så er jeg ikke religiøs, vil næsten sige at jeg er så anti-religiøs at det næsten kan virke religiøst smileys/smiley2.gif">
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjov debat vi har jer
Springer lige ind med lidt input, man kan dele kable op i disse gruppe:
1). Normal el kable, tit af samme type som sidde i vægge hos de fleste.
2). Også et normal el kable, man her er det pakke dyrt ind, og med dyre stik.
3). Og så de mere eksotiske el kabler og stik.
Og i bund og grund, skal der ikke være forskel mellem disse tre gruppe, den enste forskel er og hvor pænt det er pakke ind
og hvor dyt det er.
Da 230V er 230V hele vejen fra el nette til ens stikkontakt af billige kabler, og så er der ikke meget logik i at føre strøm vide
at hundedyre el kabler og stik.
Det enste der måske kan havde en gavnlige effekt, er at have føre strømme over en batteri bank, så at hele anlæg få tilført
strøm uden om el nette, og som er justeret til de korrekt 230V.
Men selvfølige er der køber til mere eksotiske el kabler og stik, for hvis man har et eksotiske high-end anlæg, så se det ikke
pænt ud med nogle billig el kable, ellers er det tankenvække at et high-end firma. lev. billig el kable med deres udstyre, og
råde bruge til at bruge disse el kable i sted for eksotiske el kabler og stik.
At man kan høre forskel, kan være den simple grund at man er komme op i den korrekt kvadrat, og ikke at kable er dyrt og
flot.
|
| Til top |
|
| |
Iphone Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Hvorfor gider i bruge tid på de kabelskeptikere, vi kan jo ikke gøre for de har low fi, så de ikke kan høre forskel!.
Ved alle opgraderinger, brug fornuften og ikke mindst jeres øre.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
SørenD Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2011 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 76
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet af skribent grundet irrelevans
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nogle sjove ting med hørrelsen i dette youtube klip, jeg er naturligvis biased af at være fanatisk kabelskeptiker, men det
er lidt sjovt for alle vil jeg mene, det hele faktisk, men det tager en time, så man kan feks. starte ca. 5min40sek ind (hvor de
spiller tears in heaven) og så lige et par minutter frem.
God fornøjelse
http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iphone skrev:
|
Folk som mener, at kabler ikke har noget at sige. Mener jeg ikke, er værd at bruge tid på i en debat. Men alle har selvfølgelig ret til deres mening, nu er jeg kommet med min.
|
|
|
Der bliver vel ikke meget debat hvis man kun vil bruge tid på dem man er enig med ? 
Forudsætningen for en god debat er at man også vil lytte til hvad modparten siger.
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
Der er nogle sjove ting med hørrelsen i dette youtube klip, jeg er naturligvis biased af at være fanatisk
kabelskeptiker, men det
er lidt sjovt for alle vil jeg mene, det hele faktisk, men det tager en time, så man kan feks. starte ca. 5min40sek ind (hvor
de
spiller tears in heaven) og så lige et par minutter frem.
God fornøjelse
http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ |
|
|
Ja, Ethan Winer kan vi vist godt blive enige om at kalde skeptiker  Men han forfalder også til det sædvanlige statement
om at dyre kabler eller tweaks altid lyder bedre. Jeg benægter ikke at der er placebo på spil når vi taler om kabler, jeg er
endda sikker på at jeg selv kunne være udsat for det. Spørgsmålet er om der *altid* er tale om placebo ...
Men jeg har bare utallige gange oplevet at jeg har hørt det MODSATTE af hvad jeg har forventet - dvs. at et dyrere kabel lød
dårligere end et billigere. Dette har jeg skrevet utallige gange i de utallige tråde om dette. HVORFOR ER DER ALDRIG NOGEN
AF SKEPTIKERNE DER FORHOLDER SIG TIL DETTE? TAG NU VATTET UD AF ØRERNE OG KOM MED ET BUD PÅ EN FORKLARING
PÅ HVORDAN DER KAN VÆRE TALE OM PLACEBO NÅR MAN OPLEVER DET MODSATTE AF HVAD MAN FORVENTER!
Kom frisk - jeg vil hellere end gerne overbevises om at det er placebo når jeg kan høre forskelle på kabler. Det vil spare mig
en masse penge, og en masse besvær med at rode med stive og uregerlige kabler bag ved anlægget
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
VÅGN OP!! Det må have været OMVENDT-DAG!!! http://www.youtube.com/watch?v=gCaW7zc1HZ4
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fuldkommen umulig diskussion ... lyt til noget musik i stedet.
Er der nogen som kan bevise, at der er forskel på single malt whisky ... eller smager de bare på den?
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 419
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen saglige, målbare eller fysiske beviser for, at kabler gør en forskel, med mindre der er tale om et uskærmet kabel eller lignende, som simpelthen ikke kan lede strømmen.
Jeg tror især der er én god grund til, at folk mener eller tror de kan høre en forskel og det er, at de simpelthen har brugt en formue (lille eller stor) på kablerne og så vil man gerne have at der er en forskel og så sørger hjernen for, at man oplever en forskel. Med tankens kraft, kan man flytte bjerge! Se fx på alle brugeranmeldelserne på hifi4all - stort set alt få maksimal rating, hvilket jo er absurd! Hvem gad læse et hifi blad, hvor alt fik topkarakter? Igen har folk svært ved at acceptere, at de har gjort et middelmådigt køb og hjernen vælger at belønne med lidt endorfiner, så tabet ikke føles så stort.
Jeg har selv gjort adskillige forsøg med kabler. Jeg har haft højttalere til 150.000 kr., anlæg til samme pris og kabler til mellem 50.000 - 100.000 kr. I et forsøg med en cd-afspiller, som havde to udgange, sammenlignede jeg et 20.000 kr's signalkabel (1 meter) med et billig hvidt no-name kabel, som fulgte med en billig tuner. Via fjernbetjening kunne jeg skifte mellem de to kabler. Jeg kunne INGEN forskel høre. Alle venner, familie, kæreste, hund osv. blev udsat for samme prøve - INGEN kunne høre forskel.
Nu skal der jo nok være en del der mener, at jeg er døv og sågar dum. Men uanset hvad kan jeg konkludere, at HVIS der er en forskel, er den så minimal, at jeg skal bruge adskillige dage på at finde den. Og HVIS jeg finder den, er den så ubeskrivelig lille, at den er ligegyldig. Hvis jeg omvendt rykker mine højttalere 10 cm. længere væk fra væggen, køber et tæppe til gulvet, hænger et billede eller gardiner op - ja så kan alle høre en tydelig forskel, selv de føromtalte venner, familie og skildpadde.
Hvis jeg skulle vælge mellem at designe og sælge højttalere, forstærkere eller kabler, ville jeg gå efter kabler. Det kræver ingen udviklingsomkostninger og udgifterne til materialer er minimale, dvs. fortjenesten er tårnhøj!! Man hører jo sjældent (eller aldrig?) om et dyrt kabel, som menes at være helt almindeligt Silvan-ledning?? Dvs. folk "tør" ikke tænke tanken, jeg er blevet fuppet! Og jo mere aparte kablet ser ud, jo mere foranledes man til at tro, at der er noget om snakken. Så det er indlysende hvorfor der findes så mange forskellige kabler.
Brug pengene på musik og rødvin - det gør da en forskel!
__________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
Damnit Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 01 Juni 2011 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
MOtheFREAK skrev:
Go' dag 
|
|
|
Forkert... Skeptikere accepterer, at tilhængerne tror de hører en forskel. Skeptikere ved dog at hjernen har ligeså meget at sige som ørene. De indlæg ovenfor med vin rammer perfekt.
|
|
|
And who gives a titties ass... Jeg er principielt ligeglad med om ørerne kan høre forskel, men hvis jeg oplever en forskel er jeg ganske glad. Musik skal ikke høres, den skal opleves - nøjagtig ligesom vinen, den skal ikke smages, den skal opleves.
|
| Til top |
|
| |