Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Musik på film, lydkvalitet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 14 December 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har et anlæg bestående af en ældre harman kardon surround receiver + en harman kardon cd afspiller derpå et koblet et sæt ældre jamo højttalere til fornt + center og en infinity subwoofer.

Jeg går ikke særligt meget op i surround mere og har ikke brugt baghøjttalere i lang tid, men kan dog godt lide at sprede lyden når jeg ser film.

Nu har jeg købt en media/bluray afspiller og der er flere titler med dts ifht dd som det oftest er på dvd. nu har jeg flere gange lagt mærke til den super lyd der er når der spilles musik i filmene. Her mener jeg det ofte er klar, korrekt og mere "punchy" ... bare som om opløsningen er bedre, det er svært at beskrive det mere korrekt end at det bare lyder bedre.

Hvad kan det skyldes jeg oplever lyden som klart bedre end fra min cd afspiller, kan det være min reciver der har bedre kredsløb i dts delen ? er det opløsningen på dts sporet ? kan jeg opnå en ligende lyd fra cd på nogen måde ? kender ikke så meget til dac's som bliver mere og mere omtalt over alt men kunne sådan en hjælpe mig med at opnå den gode lyd ?

Håber i kan hjælpe mig på vej.

vh. Ln

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 December 2011 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

har du samme oplevelse med lyden hvis du slukker billedet. Hvis du bliver stimuleret med både lyd og billede, bliver din
hjerne hurtigt snydt. Så prøv for sjov at slukke skærmen og se om du oplever det på samme måde.
Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 December 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Nu ligge musik for det meste i en højre lyd kvalitet på en Blu-ray end på en CD.

Derudover har man ødelagt lydkvaliteten på CD, som igen gør at man ikke køber CD, som igen gør at man snart holde op
med at udgive musik på CD.

Så musikindustrien har savet den gren over de selv har sidde på.

Vi er ude i det samme som med DAB radio og HDTV, nemlig at de originale kilde materiale, ligge i en høj opløsning, men slut
produktet end i en kvalitet som Mp3 filer (eller ringer) fra DAB radio og CD, for som SD kvalitet (eller ringer) for HDTV.

Derved er hele tv/film og musikindustrien ved at savet den gren over de selv har sidde på, der bruge nemlig stor summer til
at købe høj kvalitets udstyre til indspilning, og der bruge stor summe på at tv skal omlægges fra SD til HD, og det hele se ud
til at være forgæves, og penge er spildt.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 December 2011 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Tænkte nok det er fordi kilde materialet er bedre, så komme det gode spørgsmål kan jeg forbedre mine kilder enten digitalt eller analogt ? det jeg søger er at få lidt mere af den gode lyd når jeg høre cd og i fremtiden streamer.

Jeg har selvfølgelig nogle cd'er der kommer tæt på men der er godtnok langt i mellem dem.

Tænker også lidt på dac, men da jeg nu bruger en receiver kan jeg så overhovedet være sikker på at min harman lader det konverteret digital til analog signal være ?  altså vil reciveren begynde at behandle på det analoge signal efterfølgende ?

Hvis en dac ville kunne hjælpe er mulighederne jo nærmest uendelige, det ville jo også være en dejlig nem løsning. Der må være flere i samme båd som mig, tilfreds med sine højttalere og reciver/forstærker til trods for lidt år på bagen...  "tilfreds" men dog med med plads til det tidligere omtalte løft som f.eks musikken på en blyray film.

Ider til at opnå bedre lyd modtages meget gerne.

vh. Ln

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 December 2011 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Nu ved jeg ikke hvordan du har koblet din cd spiller til. Men hvis den ikke allerede fodrer recieveren digitalt kan det være en
god ide at gøre det. Nogle HK AVR receivere (Og en del andre mærker) omdanner nemmelig analoge input's til digital mens
de vandrer gennem processoren og konverteres tilbage til analog. Men det betyder at hvis du kobler cd'en på analogt at der
sker en konvertering fra digital til analog i cd afspilleren, og i recieveren fra analog til digital og tilbage. Der tabes lidt hver
gang så enhver konvertering der kan undgåes er en fordel. Det kan også være D/A konverteren i recieveren er bedre end
den i din cd. Den gør jo da et bedre job når vi snakker blu-ray, så måske der kan være noget der. Under alle
omstændigheder vil brugen af recieverens D/A betyde kortest mulig analog signalvej.

Prøv at leg lidt med det. BLU-RAY har lydsporene til at ligge i en højere opløsning og vil derfor lyde bedre (i teorien
ihvertfald). Det digitale forbedring du kan er at prøve nogle af de processor modes der er bygget i recieveren for og høre om
nogle af dem gir den lydoplevelse du er ude efter. Men den grundlæggende kvalitet ad CD mediet kan du ikke gøre noget
ved, der er en endelig mængde information på en cd. Kvaliteten i indspilnings øjeblikket er desuden af overordentlig stor
betydning for den endelig CD lyd. Blu-ray niveau når du nok ikke, men cd kan da lyde ganske overbevisende hvis
indspilningen ellers er i orden.

Hvad mener du med at "Sprede lyden" når du ser film. Hvis det er at slå over i surround mode så sker der også noget andet.
Dine ører fodres med information fra baghøjtalerne som giver dig fornemmelsen af at være i det rum musikken spilles i. Det
kan være ganske overbevisende, selv om det er en reproduktion af en form for virkeliged - og hvem ved om det er korrekt
. Det andet er at musikken er fordelt ud på flere kanaler, hvilket gir plads til mere information samlet set - da mængden
af information er endelig i hver kanal - så 2 kanaler versus 5.1 kanaler er ikke et svært regnestykke.

Bare lige de tanker jeg har ...

/Bjarne
Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes