Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 23:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Var i Hifiklubben og lytte. Jeres mening? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 December 2011 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Finlytterens forslag vil uden tvivl være et fremragende stereoanlæg, til surround kan jeg se flere udfordringer hvis man ønsker BD, HD-lyd, 3D, ARC, CEC, rumkorrektion m.m. Noget af det vil kunne løses med div. splitter, omskiftere og kabler. Rigtig godt tror jeg ikke det bliver, men hvis surround-delen ikke bruges meget kan man måske leve med det.

Bedste løsning hvis du vil starte med et godt stereo setup, er efter min mening at købe en god intergeret forstærker med mulighed for bypass til surround, fx. NAD M3, Bladelius Tyr og Thor. Lyder til omtalte Audio flight også har lignende funktion, og så vil den helt sikkert også være hver at give et lyt. Fordelen er at skulle der gå et stykke tid før du kan udbygge til surround vil du få nyeste formater og standarder ved køb af processor/receiver, køber du den nu vil den muligvis stå forældet når du skal bruge den.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 December 2011 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

AdamB skrev:

Så du har kort sagt ikke et sagligt argument.

Det interessante er, at der ikke er nogen i denne tråd der har påstået at en surround receiver er bedre end en integreret til stereo, men derimod har betvivlet din påstand om at effektforstærkeren er ligegyldig i forhold til forforstærkeren. En forforstærker skal bare fungere som volumenkontrol og tilføre mindst mulig "snask" til lyden. Effektforstærkeren har langt større opgave og er også den der farver lyden mest. Dvs. du vinder langt mere i lydkvalitet med en god effektforstærker kombineret med en middelmådig forforstærker end omvendt. Endelig er der en kæmpe forskel på de forskellige surroundreceiver på markedet. Nogen producenter kan faktisk godt finde ud af at bruge gode komponenter i de analoge signalveje og skærme for støj fra de digitale kredse.

Jeg kunne godt tænke mig et enkelt svar på om det er rigtigt eller forkert, at du mener analog input .skulle passere igennem DSP'en på alle surroundreceivere? Og dermed påstår at f.eks. min surround receiver ikke kan fungere som rent analog forforstærker selvom det helt faktuelt er tilfældet?

Uanset om man så helt reelt KUNNE bypasse dsp'en, ville der alligevel være implementeret kompromiser i designet grundet surroundløsningen. PSU, printbaner osv skal jo indrettes efter surrounddelens effektforbrug mv.

Producenter, distributører og forhandlere må jo formodes at have tilsvarende avance på hhv. stereo og surround. Så det er jo logisk at hvis man som producent har 2.500 kr. til komponenter, så kan man tillade sig at købe en bedre kvalitet, hvis der kun skal være 2 kredsløb istedet for 5 plus diverse ekstra som fx dsp-chip...

Og prøv lige en dag at låne en rigtig god stereo-forforstærker. SÅ vil du finde ud af, hvad jeg snakker om!

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 December 2011 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Alene en stereo-forforstærker i samme prisklasse som hans Marantz Sr7005 vil være rigeligt overbevisende for stereo gengivelse :-)
men det man ejer selv, er klart det bedste
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 December 2011 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

AdamB skrev:

...

En forforstærker skal bare fungere som volumenkontrol og tilføre mindst mulig "snask" til lyden. Effektforstærkeren har langt større opgave og er også den der farver lyden mest. Dvs. du vinder langt mere i lydkvalitet med en god effektforstærker kombineret med en middelmådig forforstærker end omvendt

Vås! Noget værre vås!

Effektforstærkeren kan ikke gengive et renere signal, end den får leveret fra forforstærkeren.  Da forvrængningen bliver forstærket i effekttrinet, er det vigtigt at forforstærkeren er god.

Hvis ikke forforstærkerdelen er god, vil man ikke kunne udnytte alle wattene i effektforstærkeren, det vil tidligt blive anstrengende at høre på og i sidste ende vil enheden blive ødelagt ved færre watt...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 23 December 2011 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

AdamB skrev:

...

En forforstærker skal bare fungere som volumenkontrol og tilføre mindst mulig "snask" til lyden. Effektforstærkeren har langt større opgave og er også den der farver lyden mest. Dvs. du vinder langt mere i lydkvalitet med en god effektforstærker kombineret med en middelmådig forforstærker end omvendt

Vås! Noget værre vås!

Effektforstærkeren kan ikke gengive et renere signal, end den får leveret fra forforstærkeren.  Da forvrængningen bliver forstærket i effekttrinet, er det vigtigt at forforstærkeren er god.

Hvis ikke forforstærkerdelen er god, vil man ikke kunne udnytte alle wattene i effektforstærkeren, det vil tidligt blive anstrengende at høre på og i sidste ende vil enheden blive ødelagt ved færre watt...         Nemlig 

En forforstærker er den vigtigeste del i et forstærker sæt og den integrede forstærker. Ligesom indgangstrinnet også er vigtig for en effekt dels lyd.

fuglsang
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Sendt: 24 December 2011 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Så besluttede jeg mig for hvad mit nye setup skal bestå af.
Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig syntes jeg har tiden til at gå efter at finde det "perfekte" setup brugt, som flere af jer
beskriver. Så jeg besluttede mig for at købe en færdig-pakke i prisklassen 20-25.000.
Og efter en del lytten i de nævnte butikker - og ikke mindst efter jeres råd og vejledning, endte jeg med at købe en Harman
Kardon AVR 265, Monitor Audio Silver Front, center og bag og så Monitor audio Bronze sub.
Så nu ser jeg frem til at få det hjem og få det indstillet og testet. :)

Hvis i har nogle gode råd osv til opsætning og indstilling, vil jeg med glæde høre fra jer.. :)

Men tusind tak for en masse seriøs hjælp!!
Og glædelig jul til jer alle.

Mvh.
Morten
Til top Vis fuglsang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fuglsang

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 24 December 2011 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

fuglsang skrev:
Jeg vil give jer 100% ret i, at det i sidste ende gælder om at lytte til sine ører. Nu er mine ikke så voldsomt trænede. Men jeg
har helt sikkert kunne høre forskel på flere af de højtalere jeg har lyttet.

Men grunden til at jeg gerne vil høre fra jer også, er mere for at høre netop jeres mening om de forskellige setup's. Nogle
gange er der jo andre alternativer som enten yder ligeså godt eller måske bedre, eller har andre funktioner osv.
Mange af dem der er her på sitet, er jo utrolig erfarne og kompetente folk. :) Så jeg tager alle de tips, trick og guldkorn i
kommer med, til mig med glæde.. :)

Men som der ser ud ligenu, tror jeg umiddelbart det bliver det setup med monitor audio. :) Både pga. lyden. Men ikke mindst
fordi jeg virkelig syntes jeg fik en super behandling i butikken, og han fortalte en masse gode ting. :)

Så må vi jo håbe at det er de "rigtige" ting, han fik fortalt dig

Det allerbedste, du kunne gøre, var at få lånt noget af grejet med hjem og prøve det i din egen stue. En ting er jo demo-faciliteterne i butikkerne, men noget andet er din egen stue. Det er ikke sikkert at den, du kårer som vinder i en butik, vil være vinderen hjemme hos dig selv.

Og har du dem ikke direkte mod hinanden, så er det stort set umuligt at konkludere et ud fra andet. - hjemlige vilkår, eget musik og egen kaffe er nu engang bedste måde

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 24 December 2011 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

AdamB skrev:

...

Vås! Noget værre vås!

Hvis ikke forforstærkerdelen er god, vil man ikke kunne udnytte alle wattene i effektforstærkeren, det vil tidligt blive anstrengende at høre på og i sidste ende vil enheden blive ødelagt ved færre watt...

Du har til dels ret i det du siger, men forforstærkeren har ikke det fjerneste at gøre med at kunne udnytte alle wattene. Wattene er til stede i effekttrinet uanset hvad du gør ved det.

Den væsentligste forskel er at den gode pre-amp giver bedre opløsning, perspektiv og generel kvalitet. Men at noget skulle blive ødelagt, er noget sludder.

Begge dele skal være af god kvalitet, og signalet render igennem forforstærkeren inden det rammer effekttrinet, så naturligvis skal kvaliteten af forforstærkeren være i orden - kæden er ikke stærkere end svageste led, så et godt effekttrin udelukker ikke fokus på en tilsvarende god forforstærker, og her har du absolut ret.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes