Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Udskiftning af trafo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2013 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
PS sub woofer toner er normalt i "mono"

for lidt under 2000 kroner så har du det helt rigtige
transformer-variable
og her en til ca 1000 kroner, men så skal der en boks til indbygning
00001460">variable-transformer

Londorf: kender du slet ikke til hvad modellen hedder ??
måske bedst du selv søger, antal amper er jo ganske vigtig
variable

1 Faset netspændings stabiliseringsenhed pris 475 kroner

Skille-
Variotrafo_3A/250V,_BRUGT/
2000 kroner

* * *

intet er gratis i verden, andet end problemer

* * *

Men kunne også spare en masse penge og bruge dem jeg linker til, så er risikoen for at få skruet for højt op for spændingen
også væk

De kan sættes direkte på netledningen uden at skulle åbne subwooferne

Og så er det under 300,- pr subwoofer
Til top Vis dipolist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dipolist

Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 Oktober 2013 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Dipolist er du helt sikker på at de ringkerner laver 220 volt om til 110. Sådan forstår jeg nemlig ikke rigtig annoncen. Jeg forstod den som at de kunne
bruges med både 110 og 220 volt. Og så var mangelfuld omkring resten af data. Men hvis du har ret kan jeg godt finde på at købe en af denne. En er
rigeligt hvis den kan belaste 1000w på elværket. Jeg vil æde min kat på at sådan en subwoofer der ikke kan spidsbelaste over 500 watt. Så den skal
bare ligges i en fin kasse med lidt ledninger og stik eller hvad og så er man kørende ? Eller hvordan.
Til top Vis Londorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Londorf

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Oktober 2013 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

rettet for ikke at udsætte folk for livsfare

Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2013 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Ja det er måske ikke helt dumt det der. Er de egentligt ikke afskyeligt billige ift hvad de koster normalt på nettet ?

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Oktober 2013 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Londorf skrev:
Ja det er måske ikke helt dumt det der. Er de egentligt ikke afskyeligt billige ift hvad de koster normalt på
nettet ?

Jo det er faktisk billigt, men de kan så også kun bruges til det

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

@dipolist

Du har 100% ret i at dit link er det billigste og som jeg læser teksten
Jeg har nogle få stk. nye Autotrafo viklet på ringkerne 230 / 110 Volt AC, 1100 W, mekaniske mål. Diameter 135 mm. Højde 55 mm. Vægt pr. stk. ca. 4 kg.
Så er det 1 eller 2 af disse der skal bruges men der kommer 1 eller 2 bokse oven i til indbygning.

Ved ikke hvorfor jeg ikke rigtig så dit link første gang

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
okay kristianemail + boholm TAK for jeres viden og advarsel
kan godt se de points der gives!!!!

Lidt svært at komme med råd når det ikke rigtig må koste noget, fordi en omformer er vel det rigtige men den koster
Mit eks burde måske virke hvis disse subs kørte rent Mono og får ens signal eller hvad ?? (føler mig ret sikker)

En gang for alle: NEJ, DET VIRKER IKKE!

Uanset om man kører ren mono, så vil alene produktions-tolerancer give store forskelle mellem de 2 subs.
Og uanset hvad, vil de begge opleve netimpedans det et direkte afhængig af hvor meget strøm de skal bruge, og i øvrigt på adskillige ohm. Det duet
ikke!
At du føler dig ret sikker på at det virker, fortæller nok mest om dig, og at du ret beset intet ved om strøm.
Og set i det lys, synes jeg faktisk det et dybt forkasteligt, at du prøver at vejlede folk herinde.
Havde der ikke været nogle af os andre der hurtigt fik advarer mod din rådgivning, havde det med stor sikkerhed kostet 2 afbrændte subs.
Så kunne du ikke overveje at holde dine dårlige råd for dig selv, i stedet for at lokke folk i ulykke??

Overvej lige hvad du ville have svaret, hvis spørger havde fulgt dit råd og konfronterede dig med 2 defekte subs???
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

At diskutere på et forum er ligesom at vinde handicap OL....
Selvom du vinder er du stadig en spasser.. ;)

Spøg til side.

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Londorf skrev:
At diskutere på et forum er ligesom at vinde handicap OL....
Selvom du vinder er du stadig en spasser.. ;)

Spøg til side.

HAHA

Ja det kunne godt virke som om der var en der var lidt Hutig på tasterne i indlægget lige før dit

Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Der skulle selvfølgelig stå, ligesom at deltage i handicap OL.
Måske jeg skulle gøre det til min signatur :) hæhæ

Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Så det er hermed gjort

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

@ kristianemail OK - men SLAP HELT AF jeg har fjernet mit billed, men DU mangler at fjerne din citering,
Har ingen grund til at tvivle det du skriver (men tillid er godt , kontrol er bedre)
Har du selv prøvet at gøre det siden du skriver som du skriver ??
Kan du evt henvise til noget fagligt der beskriver årsagen til at det er noget man bare ikke gøre, når
der som her er tale om to ens produkter og derfor burde være ens

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

@D.A.O det er helt sikkert at du ikke har prøvet din "spændingsdeler fra helvede". Den virker ikke - slut, færdig. Hvis den fine forklaring på hvorfor ikke gjorde noget indtryk, så har du lang vej.

Så er der diagrammet med et almindeligt topolet vendbart stik på en autotransformer - fy for den lede!

Hvis man skal bruge en autotransformer skal man først og fremmest have 100% styr på fase, nul og jord. Hvis man anvender et almindeligt stik, så har man kun en dødsfælde halvdelen af tiden, hvis man vender stikket tilfældigt. At anvende en autotransformer kræver en fast installation uden mulighed for at bytte rundt på fase og nul - og da slet ikke når man efterfølgende jorder tilslutningen på apparatet på sekundærsiden med primærsiden af autotransformeren ved eksempelvis at sætte et signalkabel mellem forstærkeren, der er potentielt er jordet med primærsiden, og sin sub. Har man nu har fasen på den fælles del af autotransformeren (50/50) så har man nu forskudt sin subs spænding med 115V til henholdsvis 115V og 230V i stedet for 0 og 115V i forhold til jord. Det er livsfarligt!!!
Jeg kunne aldrig i øvrigt drømme om at montere en ikke-isoleret autotransformer foran noget som helst af værdi som en permanent løsning. Jeg bruger min variac - der er en autotransformer - som det stykke testudstyr det er, med og de forholdsregler man bør tage. Udover de førnævnte risici, er der nu også mulighed for uforvarende at øge spændingen, så subben brænder af.
Skal der anvendes en step-down-transformer, så brug altid en isoleret og aldrig en autotransformer med løse vendbare stik.

Slutteligt vil jeg da gerne have love at sige, at jeg finder det ualmindeligt uansvarligt at give folk "gode råd" omkring 230V, når man tydeligvis ikke aner noget om det - det gælder både D.A.O. og Dipolist. At høre andres holdninger og erfaringer omkring dette og hint angående lyd og udstyr, er da absolut en af glæderne ved at anvende dette forum. Men 230V-tilslutninger skal være baseret på viden - ikke meninger, holdninger eller "føler mig ret sikker".

Londorf skrev:

Min onkel i Californien har været så venlig at sende mig 2 aktive subwoofere af et mærke han forhandler derovre. (Polk audio)
Jeg er desværre ret sikker på at de kun kan bruges i US dvs 110Volt AC 50hz.

110V/50Hz? Hvis der står det på dem, så er en isoleret step-down-transformer en fin løsning, men ikke lige så god som en ny transformer monteret i hver. USA's net kører dog 120V/60Hz. At drive dem ved lidt lavere spænding betyder ikke noget for sikkerheden, men kan have betydning for eventuelle mindre udtag fra transformatoren, der driver regulerede forsyninger, der måske ikke designet med overhead nok til den sænkede spænding. Men problemet kommer ved bruge en 60Hz transformer ved 50Hz. Det er absolut ikke uden risiko og normalt no go!
Der er en grund til, at der både er specificeret en spænding og en frekvens for en transformer. Man øger fluxdensiteten i kernen markant ved den lavere frekvens, hvilket uundgåeligt medfører en temperaturstigning. Hvorvidt forøgelsen er stor nok til at mætte kernen og dermed medføre en hurtig defekt er uvist, men levetiden bliver i bedste fald bare væsentligt nedsat. Hvis transformeren har en termisk sikring, så er det forhåbentlig den der ryger, før isoleringen brænder af. Jeg ville aldrig løbe risikoen. Normalt er vi vant til se transformere, der bare er specificeret med 50-60Hz og mange tænker måske derfor at det er ligegyldigt med frekvensen, men det er jo bare af den simple grund, at vi køber dem i Europa (50Hz net), hvorfor de er konstrueret til 50Hz og at anvende dem ved 60 Hz er aldrig et problem, men det er det absolut den anden vej. Hvis nogen spørger mig om det er ok, så vil svaret altid være et rungende nej.
Men du ville tage nogle billeder. Det kan jo være at det har været billigere for Polk at anvende de dyrere 50Hz transformere med dobbelt 110V/120V primærviklinger, så de også kan anvendes ved 230V/50Hz ved at serieforbinde de to. Hvis der ikke er en knap til det, så skal man lige have styr på viklingsretningerne, så man ikke forbinder dem i modfase. Det er jo også muligt, det er switchmode-forsyning.

Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Det er lidt græsk for mig det der men så snart jeg modtager dem splitter jeg en af og tager billeder af trafo og om muligt kredsløb. Tak for hjælpen
indtil videre.

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:

Så er der diagrammet med et almindeligt topolet vendbart stik på en autotransformer - fy for den lede!

Hvis man skal bruge en autotransformer skal man først og fremmest have 100% styr på fase, nul og jord. Hvis man
anvender et almindeligt stik, så har man kun en dødsfælde halvdelen af tiden, hvis man vender stikket tilfældigt. At anvende
en autotransformer kræver en fast installation uden mulighed for at bytte rundt på fase og nul - og da slet ikke når man
efterfølgende jorder tilslutningen på apparatet på sekundærsiden med primærsiden af autotransformeren ved eksempelvis at
sætte et signalkabel mellem forstærkeren, der er potentielt er jordet med primærsiden, og sin sub. Har man nu har fasen på
den fælles del af autotransformeren (50/50) så har man nu forskudt sin subs spænding med 115V til henholdsvis 115V og
230V i stedet for 0 og 115V i forhold til jord. Det er livsfarligt!!!
Jeg kunne aldrig drømme om at montere en autotransformer foran noget som helst af værdi som en permanent løsning. Jeg
bruger min variac - der er en autotransformer - som det stykke testudstyr det er, med og de forholdsregler man bør tage.
Udover de førnævnte risici, er der nu også mulighed for uforvarende at øge spændingen, så subben brænder af.
Skal der anvendes en step-down-transformer, så brug altid en isoleret og aldrig en autotransformer med løse vendbare stik.

I det her tilfælde sidder den viste autotransformer før den almindelige transformer i subwooferen som så bliver ensrettet og
der er et nulpunkt som i de fleste tilfælde også er stel på signal/ HT minus/ Jord.

Ved at vende stikket "forkert" risikerer man at subwooferen for fase direkte ind på trafoen (Det gør den nu alligevel
almindeligvis)
Ved at vende stikket "rigtigt" risikerer man at subwooferen for nul direkte ind på trafoen (Det gør den så også almindeligvis)

Hvordan mener du så at man jorder den viste autotransformer ?

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

@Siankovic
De har en lang vej til en anstændig tone, men de når det bestemt aldrig
Sådanne en gang SVINSK talen ned til andre gider jeg bare slet ikke, KUN dumme mennesker gør den slags

møjn då

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Man spøger ikke med autotransformere, man skal være ualmindelig forsigtig, og have tungen lige i munden og tilslutte, så ingen fejltilslutning kan opstå. Hvis du ikke ser problemet, så se forrige indlæg omkring "gode råd" og hvornår man bør holde sig fra tastaturet.
Hvis trådstarter behøver hjælp til at finde ud af hvad han gør med sine subforstærkere, så har han da slet ikke styr på faren ved en autotransformer og skal ikke rode med en til fare for ham selv eller eventuelle andre, der bevæger sig 30 cm over gulvet.

Der selvfølgelig altid enten 110V eller 120V i spændingsforskel mellem de to sekundærviklinger afhængig af hvordan du vender stikket. Men det er der ikke forhold til jord. Med stikket den forkerte vej er der 120V og 230V i forhold til jord på de to ledere ud af autotransformeren. Det er forstærkeren ikke lavet til - meget kan gå galt, og i bedste fald brænder signaldelen bare af når man tilslutter signalkablet. I det værste tilfælde er forsyningens stel forbundet til bagpladen eller andre tilslutningssteder, så når trådstarter forsøger at tilslutte signalkablet, er der nu 120V mellem pladen og stel på signalkablet. Eller mellem pladen og en radiator for den sags skyld. Er de mest uheldige omstændigheder til stede, så har han hånd på hver, når har sætter stikket i, og HPFI-relæet svigter (hvis der er et), og så starter han muligvis ikke flere tråde....

Når man roder med forsyningsspændinger, så gælder det om at gardere sig mod alle tænkelige tilslutninger og ukendte konstruktioner, der efterfølgende tilkobles.

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

rettet for ikke at udsætte folk for livsfare

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
@Siankovic
Sådanne en gang SVINSK talen ned til andre gider jeg bare slet ikke, KUN dumme mennesker gør den slags

møjn då

I mine øjne er det kun dumme mennesker, der sætter andres sikkerhed og udstyr på spil. Velment eller ej. Det er min borgerpligt at gribe ind. Når du ikke vil lytte til kristianemail, og fortsætter med at tale imod bedre vidende, så kommer jeg på banen - muligvis med en lidt spidsere tone. Og jeg er egentlig lidt ligeglad med om du bliver fornærmet, jeg er kun interesseret i, at trådstarter ikke følger de vanvittig farlige råd, der er givet. Det er dødelige spændinger, vi har med at gøre. Det er ikke småelektronik, hvor en komponent bare kan skiftes, hvis man tager fejl. Trådstarter kan ikke bare skiftes, for nu at sætte sagen på spidsen.
Jeg har meget svært ved at forstå, hvorfor man føler trang til at byde ind uden den fornødne forankring i emnet. Jeg blev faktisk tæt på rasende, da først forundringen havde lagt sig. Jeg holder meget af dette diskussionsforum, men jeg holder bestemt ikke af diskussionsklub og hjemmestrikkede forslag i øst og vest med andres sikkerhed på spil.

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
@Siankovic

møjn då

Synes egentlig det er mere svinsk, at lokke folk til at gøre noget, der brænder deres grej af. Du kommer nok over lidt hård
kritik, uden de større varige skader. Men havde Londorf fulgt dit "råd", ville hans 2 subwoofere være ødelagte.

Så prøv lige at kigge lidt indad og se, at det trods alt er heldigt, at nogen fik stoppet ulykken! Overvej det lige inden næste gang
du kommer med "gode råd", du ikke aner noget om
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes