| Forfatter |
|
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fandt en fin tegning her
Ellers prøv Rod Elliotts fine forklaring af samme problemstilling. __________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
Londorf Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Betyder alt det der at jeg ikke kan købe en ringkerne autotrafo 230/110 volt 1100watt ??
__________________ What he said..
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Londorf skrev:
| Betyder alt det der at jeg ikke kan købe en ringkerne autotrafo 230/110 volt 1100watt ?? |
|
|
Jeg synes også, du bør læse Rod Elliotts artikel. :-) __________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
Londorf Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er sq for meget energi at bruge på det jeg tror bare jeg finder en der kan løse problemet for mig
|
| Til top |
|
| |
dipolist Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
rettet for ikke at udsætte folk for livsfare
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du allerede læst artiklerne?
__________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
Londorf skrev:
| Betyder alt det der at jeg ikke kan købe en ringkerne autotrafo 230/110 volt 1100watt ?? |
|
|
Jeg synes også, du bør læse Rod Elliotts artikel. :-) |
|
|
Hvis Londorf ikke forstår hvad der står i artiklen , havde det været snedigt om du bare besvarede hans spørgsmål !
men ja, Londorf - man kan købe både en autotrafo, eller en skille-trafo til de 1100 watt - men det er da nok billigere at få 2 korrekte trafoer fra Polk !
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
| Har du allerede læst artiklerne? |
|
|
Gider du forsøge at være lidt mindre arrogant og forklare mig det jeg spørger dig om ?
Har du et problem med at forklare det jeg spørger om, så skriv det - det er ærlig snak.
Dine link/artikler og fine tegning, er med jordledning, den "mangler" i mit indlæg og så må du gerne svare på det jeg
spørger om i det indlæg
|
| Til top |
|
| |
Londorf Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis i skal slås herinde så er det udenfor :)
|
| Til top |
|
| |
Londorf Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og nej jeg har ingen artikler læst. Jeg er ikke den store læser og når jeg endelig er er det mere tegneserieagtigt med masser af billeder. Men altså det
korte af det lange er at jeg synes det er for meget energi at bruge på det når jeg ikke engang har subwooferne endnu. Så jeg vil hellere tage stilling til
det når de kommer nu når løsningen åbenbart ligger så fjern for mig. Jeg er i hvert fald langt mere forvirret nu.
Ønskemuligheden er jo bare at kunne sætte dem direkte i stikkontakten og det kan vel ikke være så fandens svært taget i betragtning af at de
strømforsyninger der sidder i er på 110v og laver et step down til en foreløbig ukendt spænding og kan levere en foreløbig ukendt strøm. Så hvis jeg
kan aflæse de data når subberne bliver åbnet er det vel bare at købe de rigtige trafoer i 230 volt og ilodde. Er det ikke ?
Og måske er de allerede mulige at bruge dem der sidder i med et måske mindre indgreb. Sådan har jeg forstået det. Så jeg venter tålmodigt til de
ankommer, skiller dem ad og oploader billeder hertil.
:)
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
dipolist skrev:
Siankovic skrev:
|
|
Gider du forsøge at være lidt mindre arrogant og forklare mig det jeg spørger dig om ?
Har du et problem med at forklare det jeg spørger om, så skriv det - det er ærlig snak.
Dine link/artikler og fine tegning, er med jordledning, den "mangler" i mit indlæg og så må du gerne svare på det jeg
spørger om i det indlæg |
|
|
Jord mangler i din tegning, men tro mig jord findes i den virkelige verden - altid. Jeg synes faktisk ikke jeg skal bruge tid at forklare dig noget, når jeg linket til steder, hvor nogen har brugt langt tid på at skrive en rigtig god forklaring. Hvis du har et problem med at forstå artiklerne, så er det jo også ærlig snak. Jeg var mest interesseret i at stoppe trådstarter fra at følge forslagene.
__________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Londorf skrev:
Og nej jeg har ingen artikler læst. Jeg er ikke den store læser og når jeg endelig er er det mere tegneserieagtigt med masser af billeder. Men altså det
korte af det lange er at jeg synes det er for meget energi at bruge på det når jeg ikke engang har subwooferne endnu. Så jeg vil hellere tage stilling til
det når de kommer nu når løsningen åbenbart ligger så fjern for mig. Jeg er i hvert fald langt mere forvirret nu.
Ønskemuligheden er jo bare at kunne sætte dem direkte i stikkontakten og det kan vel ikke være så fandens svært taget i betragtning af at de
strømforsyninger der sidder i er på 110v og laver et step down til en foreløbig ukendt spænding og kan levere en foreløbig ukendt strøm. Så hvis jeg
kan aflæse de data når subberne bliver åbnet er det vel bare at købe de rigtige trafoer i 230 volt og ilodde. Er det ikke ?
Og måske er de allerede mulige at bruge dem der sidder i med et måske mindre indgreb. Sådan har jeg forstået det. Så jeg venter tålmodigt til de
ankommer, skiller dem ad og oploader billeder hertil.
:) |
|
|
Præcis
Hvis jeg lige må opsummere, hvad jeg ser, der kan bruges uden fare for sub og sikkerhed, såfremt den eksisterende trafo ikke har dobbelt primærviklinger, men ellers er beregnet til 50Hz net, så er det:
- Ny trafo i hver sub
- Ny switchmode forsyning i hver. Det er nok langt billigere
- Isoleret step-down-transformer. Aldrig en ekstern autotransformer, slet ikke med vendbart stik
I alle tilfælde bør du få nogen med fornøden viden og udstyr til at gøre det enten sammen med dig eller for dig. __________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
Londorf Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke hvad mulighed 2 og 3 betyder.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
dipolist skrev:
Siankovic skrev:
|
|
spørger om i det indlæg |
|
|
Jord mangler i din tegning, men tro mig jord findes i den virkelige verden - altid. Jeg synes faktisk ikke jeg skal bruge tid at
forklare dig noget, når jeg linket til steder, hvor nogen har brugt langt tid på at skrive en rigtig god forklaring. Hvis du har et
problem med at forstå artiklerne, så er det jo også ærlig snak. Jeg var mest interesseret i at stoppe trådstarter fra at følge
forslagene.
|
|
|
Ja jord findes alle vegne.
Nul i stikkontakten er faktisk jord ude ved tranformatorstationerne, men det ændrer ikke en tøddel ved det jeg skrev/viste
Det jeg viste viser faktisk at jord slet ikke har noget med den autotrafo at gøre - overhovedet.
Og nej du behøver bestemt ikke forklare mig noget som helst mht autotrafo før en anden trafo
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op! Man kan da for alvor blive ristet herinde, hvis man tager fejl (håber alle forstod den dobbelte betydning af den kommentar?)!
Emnet er alvorligt, ingen tvivl om det, men alvoren kunne nu nok fint være kommet frem uden ligefrem at anvende så grov en sprogbrug. Det har
ikke været videre kønt.
Hmmmmmmm ... selv om du får subwooferne gratis, så har jeg på fornemmelsen, at de i sidste ende kommer til at koste dig en del penge og
besvær.
Du skal for det første betale told, toldgebyr og moms for at få dem ind i landet ... hvis du altså overhovedet kan få dem ind i landet. Som du selv er
inde på, så kan evt. manglende CE-mærkning godt betyde, at du end ikke kan få produktet udleveret. Og det er altså ikke noget skatteteknisk, men
noget teknisk-teknisk, hvor en producent skal leve op til nogle bestemte tekniske krav, førend et givet produkt lovligt kan indføres, anvendes eller
sælges på det
fælleseuropæiske marked.
Så er der problemet omkring netspændingen. Hvis jeg har afkodet indlæggene korrekt, så har du to muligheder. Du skal enten købe en "rigtig" og
tilstrækkelig dimensioneret step-down trafo med en primærside beregnet til 230 Volt og en sekundærside på 115-120 Volt, eller udskifte trafoerne i
sub'erne med nogle beregnet til 230 Volt primærspænding (hvis det er en switch-mode forsyning, så skal den skiftes) - ideelt set får du trafoerne
(switch-mode forsyningen) fra Polk, så du får præcis det produkt, som er tiltænkt det
europæiske marked.
En autotransformer skal du holde dig langt fra!
Hvis du får trafoerne fra Polk, så skal du så nok være forberedt på, at du endnu engang skal have penge op af lommerne til told og moms.
Jeg aner ikke, hvad sub'erne koster i Europa/DK (hvis de overhovedet kan fås?), men du bør måske lige regne på/overveje, om det i sidste ende
overhovedet giver økonomisk mening at sige ja tak til gaven fra din velmenende, californiske onkel.
Det kan gå hen og blive en noget dyrere gave, end du måske nogensinde havde forestillet dig?
Valget er selvfølgelig ene og alene dit, og jeg undskylder, hvis mine bemærkninger bliver betragtet som utidig indblanding.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
@kristianemail DU CITERE STADIG den fejl jeg har lavet, det er altså også en fejl
jeg har erkendt min dumhed og fejl og beklager  ingen skade sket og takker faktisk
har fjernet mit indlæg og dermed er sagen slut for mig  fordi mere kan jeg ikke gøre
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Londorf skrev:
| Jeg ved ikke hvad mulighed 2 og 3 betyder. |
|
|
2. En switchmode power supply er kort sagt en forsyning uden nettransformator. Du kan se en masse eksempler her :
http://www.el-supply.dk/?Gid=439&Page=3
Det kræver så bare at du ved hvilke spændinger du skal bruge i dine subwoofere. Der er dog næppe nogen af de viste fra El-supply der er kraftige nok, det er bare eksempler.
http://da.wikipedia.org/wiki/Switch-mode-str%C3%B8mforsyning
3. Forskellen på isoleret og ikke isoleret stepdown er om sekundær og primær holdes 100% adskilt. Det er faktisk beskrevet ret godt med tegninger i den artikel han linkede til.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Londorf skrev:
Der skulle selvfølgelig stå, ligesom at deltage i handicap OL.
Måske jeg skulle gøre det til min signatur :) hæhæ |
|
|
Din signatur er jo ganske underholdende, hvis man kan klare den slags humor ...
At den så er helt forkert, er jo en ganske anden side af sagen. Ved Handikap-OL har deltagerne jo alle mulige former for fysiske handikap - vi "nøjes"
skam ikke kun med spastiske lammelser. Der er også deltagere med amputationer, blinde, døve, trafikofre og andre, der på den ene eller anden måde
har mistet (dele af) førligheden. Så det er ikke kun spassere, der kan vinde medaljer.
Citius, Altius, Fortius - og så tilbage til trådens emne!
|
| Til top |
|
| |
kristianemail Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig
Bruger siden: 24 August 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
@kristianemail DU CITERE STADIG den fejl jeg har lavet, det er altså også en fejl
jeg har erkendt min dumhed og fejl og beklager ingen skade sket og takker faktisk
har fjernet mit indlæg og dermed er sagen slut for mig fordi mere kan jeg ikke gøre
|
|
|
Fint at du har erkendt din dumhed, som du selv udtrykker det. Og ja, dermed er sagen vel slut. Og så alligevel ikke.
For det er jo bare et spørgsmål om tid, før endnu en hobby-elektriker giver sig til at komme med "gode råd".
Tror man er nødt til at se i øjnene, at når det gælder tekniske problemstillinger, skal man bare ikke udtale sig om noget man
ikke er 112% sikker på. Og man ved ikke pr automatik alt om strøm, fordi man selv har loddet et byggesæt sammen ude at
der gik ild i det.
Fortsætter disse "gode råd", er det blot et spørgsmål om tid, før noget brænder alvorligt af eller måske det der er værre.
230V fra stikkontaken er dødelig, hvis nogen skulle være i tvivl. Og det er ikke "Bill Gates Style", hvor man først skal svare
JA 3 gange før der sker noget!
|
| Til top |
|
| |
Dr. G Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1016
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen er døde. Alle kan tage fejl, selv professionelle.
Godt det velmenende råd blev korrigeret. Selv med en korrekt løsning der indbefatter en lodekolbe og 230 volt og spørgsmålsstillerens manglende viden er en farlig cocktail ! Med det i mente så må man vel sige det beste for spørgsmålsstilleren vil være et færdigt produkt.
Selv skift af en transformator kan volde problemer, eks. Man får byttet om på primær og sekundær - så siger det også puf med evt. Brænd og døden til følge. Eller isætning af anden switchmode what ever. Så min pointe er selv korrekte råd kan få dødelig udgang, har nogen tænkt på det ?
Hvis spørger ikke har de nødvendige forudsætninger, kan selv en om kobling af en transformator være livsfarlig.
/Dr. G
|
| Til top |
|
| |