Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Udskiftning af trafo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

rettet for ikke at udsætte folk for livsfare
Til top Vis dipolist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dipolist

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:

Fortsætter disse "gode råd", er det blot et spørgsmål om tid, før noget brænder alvorligt af eller måske det der er værre.
230V fra stikkontaken er dødelig, hvis nogen skulle være i tvivl. Og det er ikke "Bill Gates Style", hvor man først skal svare JA 3 gange før der sker noget!

Netop derfor giver det vel også god mening at du sletter hans tegning som han beder dig om. Inden nogen får lyst til at afprøve opstillingen trods advarslerne.     
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

@Dipolist. Der er intet galt med dine diagrammer. Men de indeholder jo heller ikke tilslutningerne: et vendbart stik med ledning hen en ekstern kasse med autotransformeren og videre til subben, som kan vendes forkert og sende fasen på den fælles del af autotransformeren og hæve nul til 120V i forhold til jord. Jeg ville aldrig have et problem med at sætte din konstruktion i en lukket kasse sammen med eksempelvis en motor, hvor autotransformeren var tilsluttet UDEN vendbart stik til nettet - altså ved en fast montering af kablet i dåse med ekstern kontakt.
Ingen af os aner hvordan forstærkeren er konstrueret. Hvordan tændes den? Hvad hvis der er tale en switch-mode-forsyning? Der fra vores synspunkt tale om en sort kasse, der står Polk på. Vi kan ikke vide noget som helst med sikkerhed om hvad der foregår inde i den - andet end at den er beregnet og godkendt til 0-120V AC. Hvordan den 'sorte kasse' ved en '120V til 230V i forhold til jord' tilslutning reagerer ved hurtigt sluk af sub eller autotransformer, strømafbrydelse eller hurtig fjernelse af tilslutningskablet under drift, aner vi ikke. Hvad hvis hans far sender ham et strygejern eller andet til 120V, som han nu tilslutter til den transformer, der fra hans synspunkt er sikker nok?
Din konstruktion virker og er sikker, HVIS trådstarter nu og i al fremtid opfylder en række betingelser, og udstyret er konstrueret, som du antager, og altid fungerer uden fejl. Det er mange antagelser, og 230V bør man altid sikre sig at ting virker og er sikre PÅ TRODS af diverse tænkelige fejltilslutninger og fejltilstande.
Og som jeg skrev tidligere, så bør man være klar over en autotransformers sikkerhedsmangler i forhold til en isoleret. Han skulle jo selv sætte den i en kasse, foreslog I. Hvis trådstarter ikke er klar over hvordan han ændrer til 110V i første omgang, så er han helt sikkert heller ikke klar over faren ved en autotransformer, og din tegning var et klar eksempel på hvordan man aldrig bør lave en tilslutning til en autotransformer, og intet tilhørende tekst efterlod ham med indtrykket af nogen farer.
Altid et lidt større billede end bare det simple diagram - det er mennesker, der betjener og fejlbetjener udstyret, men os, der bør have taget højde for dette i det omfang vi kan, når vi kommer med råd. Altid livrem og seler ved 230V og - for så vidt muligt - aldrig antagelser, forbehold eller betingelser for korrekt brug.

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Siankovic

Jeg gætter ikke og antager heller ikke, jeg spørger.

At min tegning var et klar eksempel på hvordan man aldrig bør lave en tilslutning til en autotransformer stiller jeg lidt et ? ved,
for den kan ikke tilsluttes på andre måder.

Men ja, ingen af os ved hvordan de subwoofere er opbygget, men jeg nægter at tro at den er uden strømforsyning

Men jeg vil da tro at der vil komme 110 V ud på sekundær siden uanset hvilken vej stikket vender på 230 primær siden.

Men lad os endelig afslutte den her

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

dipolist skrev:
Siankovic
Jeg gætter ikke og antager heller ikke, jeg spørger.

At min tegning var et klar eksempel på hvordan man aldrig bør lave en tilslutning til en autotransformer stiller jeg lidt et ? ved,
for den kan ikke tilsluttes på andre måder.

Men jeg vil da tro at der vil komme 110 V ud på sekundær siden uanset hvilken vej stikket vender på 230 primær siden.

Det var nu ikke ment som en anklage specifikt mod dig, bare ting man bør have i baghovedet ved disse spændinger. Men omkring tilslutningen, så kig lige gang på den fine tegning, der var lavet i et de to tidligere links. Hvorfor tror du, at han dedikerer en hel artikel på "TESTING AND CORRECTING AUTOTRANSFORMER POLARITY", hvis den kun kan tilsluttes på en måde?
Spændingsforskellen mellem de to ender ud autotransformeren vil altid være 115V ud ved 230V ind, hvis den er centertapped. Så folk opdager aldrig, at noget er rivende galt, før de kommer galt af sted. Det er en af grundene til, at autotransformere er så farlige. Men med fasen på fælleslederen og ikke i viklingen, så er de 115V kommet ved at trække 115V fra fasen. Spændingerne på sekundærsiden er altså 230V og 115V i forhold til nul på primærsiden Nu er vores laveste niveau, det vi bruger som ny nul, altså 115V i forhold nul og jord i resten af huset - potentielt livsfarligt. Med den korrekte tilslutning er der 115V - 0V set fra primærsidens nul og jord.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 04:23 | IP-adresse registreret  

@Dr. G

Du har nemlig 100% ret, Det er menneskeligt at fejle, men ikke at lærer af dette er nok den største

har lavet en Blog om dette emne, (måske et sted at starte)
Transformer og Strømforsyning

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Londorf skrev:
Hej med jer. Håber at kunne få lidt hjælp her :)

Min onkel i Californien har været så venlig at sende mig 2 aktive subwoofere af et mærke han forhandler derovre. (Polk audio)
Jeg er desværre ret sikker på at de kun kan bruges i US dvs 110Volt AC 50hz.
Men når der ikke er spændings switch på kan man så ikke på en eller anden fornuftig måde skifte trafo eller noget i dem så de kan bruges
herhjemme. Jeg vil helst undgå at bruge convertere imellem. De er i øvrigt os ret dyre når de skal være plus 100 watt.

Hej Londorf

Har læst lidt i tråden, og der er alt for mange hvis det ser sådan ud så gør sådan her, og hvis det ser ud på en anden måde så gør noget andet.
Derfor vil jeg tilbyde at kigge på det for dig hvis/når du modtager subwofferne.
Det er ikke et tilbud om ombygning eller andre sjove ting, heller ikke et løfte om at det kan lade sig gøre til en fornuftig pris.
Blot en vurdering ved selvsyn.
Hvis vi er lidt heldige kan den stilles om, ellers er der kun ombygning eller stepdown transformer tilbage. Glem autotranformeren

Send evt. En PB med telefonnummer, når/hvis du modtager subwofferne og vil tage imod mit tilbud.

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
@Dr. G

Du har nemlig 100% ret, Det er menneskeligt at fejle, men ikke at lærer af dette er nok den største

har lavet en Blog om dette emne, (måske et sted at starte)
Transformer og Strømforsyning

Er vi ude i, at det er OK at give folk herinde potentielt livsfarlige råd, hvis bare man kan forsvare sig med at man tog fejl,
fordi man ikke lige vidste noget om emnet??
Det håber jeg virkeligt ikke, for så er overlæggeren godt nok sat lavt!

Når folk stiller konkrete spørgsmål, som eks det med de 2 subwoofere i denne tråd, så er det typisk fordi de ikke selv
kender løsningen, og gerne vil have hjælp af folk med den fornødne viden. Det er typisk ikke fordi de ønsker svar fra andre
der heller ikke kender løsningen, men som kommer med livsfarlige anbefalinger.
Så hvis det man har tænkt sig at skrive er rent gæt-værk, skulle man måske lige tælle til 10, mens man overvejer om det
man vil skrive bidrager med værdi eller ej.
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

Dr. G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Det har jeg ikke skrevet. Se min pointe. Selv 100% korrekt råd kan være potientielt livsfarligt. I denne situation.

Dette skrev jeg

Ingen er døde. Alle kan tage fejl, selv professionelle.

Godt det velmenende råd blev korrigeret. Selv med en korrekt løsning der indbefatter en lodekolbe og 230 volt og spørgsmålsstillerens manglende viden er en farlig cocktail ! Med det i mente så må man vel sige det beste for spørgsmålsstilleren vil være et færdigt produkt.

Selv skift af en transformator kan volde problemer, eks. Man får byttet om på primær og sekundær - så siger det også puf med evt. Brænd og døden til følge. Eller isætning af anden switchmode what ever. Så min pointe er selv korrekte råd kan få dødelig udgang, har nogen tænkt på det ?

/Dr. G

Jeg mener stadig uden den fornødne viden er det stadig livsfarligt at spørgsmålsstiller selv roder med det her.

Jeg ser ikke ret mange advarsler, eller ret mange ? Om det nu er en opgave som spørger bør kaste sig ud i. Min opfattelse er spørgeren bør gå efter en færdig løsning produceret professionelt. Eller få fat i nogen der kan lave det for ham. 

Og så er der vel ikke så meget mere at sige. Det der f... K......., vaden rundt i det samme ændrer ikke noget. De livsfarlige tegninger er væk. Ingen skade sket. Og der er en del også af dem der gav velmenene råd, der har lært noget. Dette gør at de i fremtiden ikke giver samme type råd. Så debatten har ført noget med sig.

/Dr. G

Til top Vis Dr. G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. G

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:

Er vi ude i, at det er OK at give folk herinde potentielt livsfarlige råd, hvis bare man kan forsvare sig med at man tog fejl,

Når folk stiller konkrete spørgsmål, som eks det med de 2 subwoofere i denne tråd, så er det typisk fordi de ikke selv
kender løsningen, og gerne vil have hjælp af folk med den fornødne viden. Det er typisk ikke fordi de ønsker svar fra andre
Så hvis det man har tænkt sig at skrive er rent gæt-værk, skulle man måske lige tælle til 10, mens man overvejer om det

Måske skulle du oprette et forum hvor du selv tjekker brugernes viden inden de bliver lukket ind, så alle er lige så kloge som
dig Men måske en tand mindre arrogant.

En undskyldning er da altid iorden hvis man har taget fejl, men måske er du typen der ikke giver undskyldninger ?

Er der ikke en undskyldning og rettelse, så står det der efter din opfattelse var en ren katastrofe jo stadig der, så hvad vil du
med det her indlæg, andet end spille overdommer og meget klog ?

Vi er heldigvis så forskellige Og nogle er lige en tand for Hurtig

Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2006
Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

BCBC

Tak. Det vil jeg lige notere mig :) tak for venligheden.

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

dipolist skrev:
kristianemail skrev:

Måske skulle du oprette et forum hvor du selv tjekker brugernes viden inden de bliver lukket ind, så alle er lige så kloge som

En undskyldning er da altid iorden hvis man har taget fejl, men måske er du typen der ikke giver undskyldninger ?

Er der ikke en undskyldning og rettelse, så står det der efter din opfattelse var en ren katastrofe jo stadig der, så hvad vil du

Jeg ærger mig over, at jeg ikke undlod at advare i første omgang. Tror denne diskussion havde set anderledes ud, når tråd-starter var kommet tilbage
med 2 ødelagte subs.
Så ville det måske være lidt mere accept af, at det ikke er smart at lokke andre ud i den slags, og så bare begrunde set med at man ikke bedste noget
om det. Det husket jeg næste gang :-)
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

Dr. G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Se du misser pointen. Og kører rundt i det. hvad nu hvis osv. Ingen er døde intet udstyr er ødelagt, så reelt er der ingen skade sket.

Hvad vil du ha dem der gav fejlagtige råd skal gøre nu? Som jeg læser det har de erkendt det ikke var de bedste løsninger og beklaget.
Skal de hoppe i havet eller hvad.

Det var godt du rettede det og spørger ikke kom galt afsted. Stadig var der stort set ingen, der advarede spørger mod at gøre det her selv.
Det kunne potentielt slå ham i hjel da han ikke har den fornødne viden. Når du nu bliver ved at bade rundt i det. Det forholder du dig slet ikke til !
Du bliver ved at lange ud af dem med de mindre gode råd.

Du trådte til og fik det stoppet, og det er det vigtigste. Og der var en debat om det og det er fint.

/Dr. G

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg er ikke ude på at få folk til at hoppe i havet.

Det jeg gerne vil kæmpe for er, at den slags ikke sker igen, som følge af at uvidende forsøger at rådgive andre uvidende.
Jeg synes det er en tendens til, at en betydelig del af de råd der gives, er decideret uheldige, netop fordi det efterhånden er mere anerkendt at
komme med dårlige råd (og så bagefter sig undskyld), end at være den der kommer og fortæller at rådet er skadeligt. Og det er i mine øjne en
uheldig drejning.

Dr. G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Det er en uheldig drejning, hel enig.

Lige som det reelt også er en uheldig drejning at, der er mange her inde uden den nødvendige viden begynder med en lodekolbe i deres udstyr, når det er gået i stykker. Mange aner intet om strøm, og ved absolut ikke hvad en transistorer er og så tro man kan reparere det selv.

Se det skræmmer mig lidt, især hvis det er noget med en defekt switchmode PSU, og vedkommende ingen forudsætninger har. Når de gode råd kommer, følges de sjældent af en pas nu på det er 230 volt og potentielt livsfarligt. Er du sikker på det er en god ide du selv roder med dette? Se det bekymrer mig også.

/Dr. G

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:
dipolist skrev:
kristianemail skrev:

Jeg ærger mig over, at jeg ikke undlod at advare i første omgang. Tror denne diskussion havde set anderledes ud, når tråd-
starter var kommet tilbage
med 2 ødelagte subs.

Ved du hvad ? Det undrer mig slet ikke

Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Stop nu lige engang alt det fis der. Hvis man får stød er man et fjols uanset hvad. Det kræver jo nærmest at man vælger at slikke på subwooferen
mens man tænder for stikkontakten efter at have forsøgt en ændrig i den.
Jeg tror alle har fattet pointen i det i alle prøver at sige og nu er det kun rent flueknepperi...
Og bortset fra det føler jeg mig en smule stødt af at nogen af jeg tror jeg er et barn på 3 år der lige har fundet 2 strikkepinde...

Dr. G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Londorf skrev:
Stop nu lige engang alt det fis der. Hvis man får stød er man et fjols uanset hvad. Det kræver jo nærmest at man vælger at slikke på subwooferen
Jeg tror alle har fattet pointen i det i alle prøver at sige og nu er det kun rent flueknepperi...
Og bortset fra det føler jeg mig en smule stødt af at nogen af jeg tror jeg er et barn på 3 år der lige har fundet 2 strikkepinde...

Det med stød er en ting, hvad med brand ?

Den med de 2 strikkepinde Kan se det for mig rent billedeligt.

/Dr. G

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Londorf skrev:

Slikke på dem, mens man tænder? Det SKAL man kunne... Og det er intet problem, hvis produkterne er designet af folk med forstand på tingene, hvor der er taget højde for almindelige menneskers - til tider ret opfindsomme - dødsforagt. Ellers kan man sagtens komme galt af sted. Man skal eksempelvis altid forsøge at tage højde for den treårige med strikkepindene. Jeg gider ikke gentage mine argumenter omkring autotransformeren. Og jeg ser heller ingen grund til endnu en gang at gentage, hvad både kristianemail og jeg selv adskillige gange har sagt omkring at byde ind med velmente, men ikke-fagligt forankrede råd angående 230V.
Men jeg vil gerne gentage en ting jeg skrev tidligere; hvis du er tvivl om mulighederne for at ændre subberne, så bør du ikke foretage nogen af ændringerne uden kvalificeret hjælp. Det er ikke for tale ned til dig eller fordi jeg ser dig som en treårig, men hvis det er første gang man roder med den slags, så bør man have en til at kigge én over skulderen. Det er jo ikke umuligt, at andre kunne finde på at slikke på dem i fremtiden. :-)

Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Og kvalificeret hjælp får jeg og så er den røv barberet...

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes