Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lave delefiltre? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fero
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2004
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2013 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hey til alle i selvbyggere derude :)

Jeg mangler en der kan bygge et sæt delefiltre til mig. De skal se nogenlunde således ud.

Jeg har ingen ide om hvad sådan noget står i? Det skal helst ikke være det billigste "pis" - men heller ikke den forkromet
lsning. Jeg tænker 500kr stk.. 1000 kr for et sæt. Ved ikke om det overhovedet kan lade sig gøre?

Meld jer på banen, så tager vi den derfra :)

Håber at høre fra en/nogle der har lyst til at hjælpe en anden selvbygger :)

pft. Robert (ribe / sydjylland)
Til top Vis Fero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fero

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Det er da nok muligt at bygge delefilterne for det nævnte beløb af komponenter i en rimelig kvalitet. Problemet er nærmere at det er et teoretisk filter, som i praksis vil kræve en del justeringer for at virke korrekt. Du vil så ende med nogle andre komponentværdier end de beregnede. For at justere delefilteret skal du anskaffe en (billig) målemikrofon og tilslutte den til en PC, så du kan måle på dine delefiltre sammen med højttalerenhederne og kabinettet.
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 05:44 | IP-adresse registreret  

Ja, ja nu er det heller ikke værre. Har selv benyttet den calculator og det har indtil nu virket fornuftigt. Det der rigtigt kan snyde
er den der impedans, hvis den er nogenlunde omkring de 4 ohm vil dine knæk komme til at passe fint.

Dit niveau enhederne imellem er straks mere tricky og her kan den mikrofon være nyttig. Ellers må du stole på data blads
opgivelser.

Vedr de 3mH til bassen. Her bør du vælge en med en ordentlig jernkerne da en luftspole vil have alt for høj modstand i
sammenligning med dine 4 ohm. Du taber hurtigt niveau hvis modstanden i spolen kommer op over 1 ohm osv...

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Hej Fero, og velkommen til DIY-verdenen indenfor hifi.

Den del, du gerne vil have hjælp til, er faktisk den sjoveste del af hele hobbyen, så derfor vil jeg opfordre dig til at tage din egen handske op og selv forsøge at udføre resten af arbejdet. Det er sikkert rigtigt, at du ikke ved en sk** om det, men du kan forhåbentlig se, at der vil være en læreproces, som alle - selv du - skal igennem.

Før du går videre, så vil jeg opfordre dig til at gennemlæse den artikelserie om højttalere, der ligger her på sitet:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1616&zoneid=2

Der er ialt 8 artikler, og de vil fortælle dig en masse nyttige ting. God fornøjelse.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Fero
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Har forsøgt, ville skam gerne selv lave dem - men det siger mig ikke rigtig noget og det fanger mig slet ikke :) Det er lidt
ligesom at læse en kedelig bog... man læser og læser fra side 1 til slut, men bagefter ved man ikke hvad den handlede om :)

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Uden brug af målegrej og et kvalificeret beregningsprogram er det penge ud af vinduet. Ved brug af førnævnte skal der laves
prototyper (måles) og laves justeringer før du kan bygge de endelige højttalere.
Vil du absolut bygge DIY højttalere så hold dig til byggesæt med kendt ydeevne.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

aijs-hifi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2013
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Den nemme og bedste løsning ville nok være at købe et der allerede er færdigt... Her er en liste over nogle delefiltrer: http://elektronik-lavpris.dk/c5143/Audio/H%C3%B8jttalere_+_t ilbeh%C3%B8r/Delefiltre/

Der burde du kunne finde et, der kan bruges..

Mvh Anders :)

Til top Vis aijs-hifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aijs-hifi

Fero
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

hullevad: Højttalerne er allerede bygget. Kan overhovedet ikke se ideen med at købe et "færdig" DIY sæt. Forstår slet ikke
folk
gør det, så kan man da ligeså godt bare købe et færdig sæt i hifi klubben og "slippe" for bøvlet med at samle dem.
Jeg har et sæt "færdige" delefintre i, i dag - men de deler ikke som jeg ønsker.

aijs-hifi: Tak - endeligt noget jeg kan bruge til noget :-) Men desværre kan jeg kun finde 3-vejs 8ohms filtre - ingen 4ohms.

Igen - dette topic drejer sig om "Kan du lave mig nogle delefiltre.." Topic'et er blevet ændre fra "Har du mod på at lave mine
delefiltre" til "Lave delefiltre?" af en admin - hvorfor ved jeg ikke.
Hvordan og hvorledes er jeg ligeglad med, hvis de skal måles, så er det jo det der skal til - men jeg vil gerne have at folk
skriver, hvis de ren faktisk KAN hjælpe mig, istedet for bare at skrive hvorfor, hvordan, hvorfor ikke og hvorledes osv osv
osv.
Det er ikke det jeg søger!

Fero
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

(Fejlpost)

ux226
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da godt lodde delene sammen for dig hvis du betaler en smule for det. Er det bare det du søger?

Fero
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Jeg søger en der kan tjekke hvilke dele der skal bruges, hvor meget de koster (inkl fabrikationen :)), og en der kan samle
delene på en plade, således jeg har et færdigt produkt jeg kan montere i mine højttalere :)

Hvis du har mod på det - så sig til :p

ux226
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hvad indebærer "tjekke hvilke dele der skal bruges"? Har du besluttet dig for at bruge filtre baseret på de beregninger du har
lavet og vist ovenfor, eller er det en "full service" med målinger, simulationer osv. du efterspørger...

Jeg kan godt hjælpe dig med at indkøbe og samle delene og sende færdige filtre til dig. Men målinger osv. kan jeg ikke hjælpe
dig med da der er lidt for langt over til dig.

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Rabo Acustics kan måske hjælpe med konstruktionen af dit delefilter prøv at skrive til dem for at høre om de kan og
evt. pris.
Højtaleren skal udmåles og der skal konstrueres et delefilter der kun passer til dine højtalere og så skal de
kontrolmåles og lyttes på, det er det der skal til for at få et delefilter der virker ordenligt til dine højtalere
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg

ux226
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Peter har helt ret. Men jeg fornemmer en vis modvilje fra trådstarter i forhold til at acceptere at det virkelig er sådan

Fero
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Ja det har vi ligesom fået slået på plads...

Nej det er ikke modvilje - men jeg er bare ved at være ret træt/irriteret af den måde folk skriver i forum'et. Der er nu 13
svar i dette emne, men ikke én har besvaret det stillet spørgsmål. Eller dvs. ux226 har, men ellers! Det er ikke kun i dette
emne, men ser det også i mange
andre, inkl. mine egne tidl. opslag hvor jeg hver eneste gang bliver irriteret over folk der skriver i øst og i vest!

Jeg spørger ganske simpelt- er der en der vil være behjælpelig med at lave nogle delefiltre til mine højttalere... Svaret jer
eg ude efter er følgende fra en anden bruger: "Ja Robert, det kan jeg godt, jeg bor endda ikke ret langt fra dig - send mig en
besked så tager vi den der fra" (eller noget lign - for at der ikke skal herske mere tvivl)

Som jeg skriver længere oppe og jeg citere: "hvis de skal måles, så er det jo det der skal til"
Jeg var også godt klar over fra starten at hvis det skal være helt 100%, så skal de måles. Men mit "regnestykke" er lavet ud
fra producenten af enhedernes, forskrevne mål og derfor spørger jeg til om nogle kan lave dem. Det er et ja/nej spørgsmål.

Så gider jeg ikke at der er 13, nu 14 ,ligegyldige kommentare om alt muligt andet jeg ikke kan bruge til noget. Det spilder
både min, og jeres tid!.

Hvis konen/kærsten spørger om ikke i vil lave boller i karry i aften, så gider hun ikke have opskriften på boller i karry og et
svar: ingridenserne kan købes nede ved købmanden.

Hvis jeg beder en murermester om at bygge mig et hus, vil jeg også være træt af at få beskeden: Ja, du starter bare på
teknisk skole, så tager du bare uddannelse der tager 3,5 år. Programmet til at tegne huset kan du købe nede i EDB butikken,
og muresten kan købes ved byggemarkedet. Fortsat god dag!

Igen - simpelt spørgsmål for lige at understrege det igen igen igen.

Er der én der kan hjælpe mig med at lave et par delefiltre EVT INKL UDMÅLING: Ja/Nej

Simple as that...

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Hej Fero.

Jeg har fulgt dine forskellige tråde omkring de her højtalere. Jeg kan til dels forstå din frustration, men jeg synes jeg kan
se de samme svar på det samme spørgsmål.
Jeg ved ikke hvor du bor i landet, men mener det er omkring Århus. Rabu ligger der, ligeså Troels Gravesen. De er dygtige,
men ikke gratis :-)
Jeg vil tro du skal regne med at det kan koste op mod 5-6000 at få målt, simuleret, prøvesamlet et filter og målt igen.
Dertil kommer komponenter og samling af endeligt filter.
Jeg har været møllen igennem og det bliver nemt langhåret, hvis man ikke har teorien på plads. Jeg endte endda med at
køre aktivt, fordi jeg synes jeg kunne blive ved med at finde ting at ændre på filtrene. En beslutning jeg nok skulle have
taget fra start af. Nu er jeg ikke besværet af pladsmangel og kan på den måde have flere effekttrin stående.
Jeg kan ikke huske om du er blevet foreslået forum.speakerbuilder.dk
Der er mange meget dygtige og hjælpsomme folk derinde, og mange af dem bor i Jylland.
Måske du skulle prøve at høre derinde?

Fortsat god aften :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Fero
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hej svenborg@email

Ja det er også det jeg tænker mht. udmålingen og det er 5-6000 kr jeg ikke lige er klar til at ofre på det. Der sidder et par
tilfældige delefiltre i nu til et par 100kr og de spiller egentlig "ok", men jeg kan bare høre at der er for meget mellemtone i
bassen og for meget diskant i mellemtonen - og derfor er jeg nu ude og lede efter en der kan lave de her delefiltre efter
overstående udregning.
Jeg har ikke lyst til at tage møllen igennem, som dig - men det er som om det er det eneste "svar" jeg kan få :)

Kan jeg nu være heldig at de her delefiltre bare forbedre lyden 10-20% så er jeg glad. Jeg behøver ingen 100% udmåling.

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Du ender med at spilde din penge på det filter , betal for måling og konstruktion af delefilter og så køb de
billigste komponenter og spar pengene på komponenterne istedet, men filteret vil virke!!!
Hvis jeg husker rigtigt havde Rabo fast pris på det jeg anbefaler, mener prisen lå omkring 1700kr- 2500kr for måling
og konstruktion af et delefilter og det er billigt.
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg

Fero
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Ja det er jo også en hel anden pris som 5-6000kr. 1700-2500 kunne jeg sagtens finde på at give.

Har skrevet med ux226 over privat beskeder - han ser lige hvad han kan gøre, mht. lave et færdigt filter. Imellemtiden kan jeg
jo lige prøve at høre Rabo af hvad de tager for det. Det tyder jo lidt på at der er lidt delte pris variationer mellem folk :)

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Men delefilter er blevet dyrt at lave i dag desværre, spoler er blevet dyre hvis de skal være gode.
Du skal nok regne med det løber op i ca.4000-5000kr med alt.(inc.samling af filteret og filterkomponenter)
Det løber stærkt det ved jeg, er selv i gang med et to-vejs filter til mine transmisionslinieHT og i komponenter alene
løber det op i over 3 af de lange

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes