| Forfatter |
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Armen stop. Den svære del er designet af filteret, og kan man ikke selv dette kommer det selvfølgelig til at koste nogle kroner,
medmindre man forsøger sig med en Calculator som Fero nu engang har gjort.
Du skal ikke lade dig afskrække det behøver slet ikke være så dyrt.
Selv kommer delefiltrene til mine egne 2-vejs diy for 2 højttalere til at koste mig 6-800kr alt efter forhandler alt i alt.
Kommer an på hvor mange penge du selv mener er nødvendigt at ofre på komponenter, ligesom kabler kommer de jo også i
mange prislejer.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjekkede lige igen. Det ender i 470dkr + fragt fra tyskland for 18 komponenter.
|
| Til top |
|
| |
Peter ht-byg Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den pris jeg skrev er beregnet efter alt bliver lavet af andre, da trådstarter ikke selv kan lave delefilterne.
Lad os sige ca.2000kr-2500kr for måling og konstruktion af delefilter, delefilter komponenter 500kr-1000kr og til
sidst skal det hele loddes sammen pris ca.500kr, så det løber altså op aligevel.
Kan trådstarter finde en der kan/vil lave det meget billigere er han heldig, så lad os håbe han er det.
Forsøgte bare at være realistisk med priserne for der er ikke mange der laver noget gratis, vel.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 07:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skrev 3000 af de lange for komponenter alene, det var det jeg hæftede mig ved  Og det skal nok også passe at dit
delefilter koster det i komponenter, ville bare lige påpege overfor trådstarter at et filter sjældent behøver være så dyrt inden
han opgav projektet
|
| Til top |
|
| |
ux226 Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det dyreste i det omtalte filter er 300Hz-delingen i 4ohms impedans. Det kræver nogle halvstore komponenter og særligt spolen
i serie med bassen koster lidt hvis man skal holde DC-modstanden nede og bruge en kerne der ikke alt for let går i mætning.
Men ellers er det rigtigt at man kan holde prisen på et fornuftigt niveau. Jeg regnede det sammen til 14-1500 kr. i går, med
mulighed for at spare godt 200,- ved at bruge nogle billigere spoler til bassen. Så de sidste par kommentarer her ovenfor er
ikke helt i skoven __________________ Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, prisen på komponenter behøver ikke løbe derop! Hvad fanden er det der er galt med de ScanSpeak enheder siden at
man nærmest er nød til at gå fra hus og hjem bare for et delefilter?
http://frequence-shop.dk/produkter/4-delefilter-komponenter/
Fero har valgt nogle glimrende knæk (går ud fra at det passer nogenlunde med data bladet) på den calculator. Så er det
bare at finde komponenterne. Men Fero, læg dem på en plade, lod dem sammen som diagrammet viser. Måske en L-pad
skal ind i mellemtone og diskant der er en niveau regulering som du selv kan finde den balance du vil have.
Ja, ved godt du skrev at du ikke gider disse kommentarer, jeg kan ikke hjælpe rent fysisk, der er langt til Ribe....
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Ja, prisen på komponenter behøver ikke løbe derop! Hvad fanden er det der er galt med de
ScanSpeak enheder siden at man nærmest er nød til at gå fra hus og hjem bare for et delefilter?
|
|
|
Et udgangspunkt til delefilter kan vel også simuleres. Ved intet om det, men ved at der er nogle steder man kan betale sig
fra at lade dem simulere et delefilter til givne enheder.
Der må da også være et par DIY-nørder derude der lige kunne knalde det ind i et simuleringsprogram på 5 minutter?
Madisound
Wilmslow Audio
Måske det kunne være et bud? (igen der må i andre lige melde ind om det er pengene værd at betale for simuleringen).
Mvh
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med simulering er jo at man er nødt til at få målt enhederne ud, i kabinettet. Ellers skal man benytte de opgivne parametre, men de passer sjældent.
Især følsomhed på de enkelte enheder, samt hvis der er en pukkel på eks. mellemtonen som man på den måde kan få undertrykt.
Alle disse ting skal selvfølgelig ses i lyset af at man vil tilstræbe et så godt resultat som muligt, i første forsøg.
hvis man ikke har ambition om at de skal være superduber sukkertøj, ja så kan man jo gå på kompromis et eller flere steder.
I øvrigt ville jeg nok vælge at skære højere oppe mellem mid og high. Måske helt oppe ved 3,5KHz 18-24 dB.
Det vil også skåne diskanterne en hel del. :-)
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Flemming Skov skrev:
Ja, prisen på komponenter behøver ikke løbe derop! Hvad fanden er det der
er galt med de
ScanSpeak enheder siden at man nærmest er nød til at gå fra hus og hjem bare for et delefilter?
|
|
|
Et udgangspunkt til delefilter kan vel også simuleres. Ved intet om det, men ved at der er nogle steder man kan betale sig
fra at lade dem simulere et delefilter til givne enheder.
Der må da også være et par DIY-nørder derude der lige kunne knalde det ind i et simuleringsprogram på 5 minutter?
Madisound
Wilmslow Audio
Måske det kunne være et bud? (igen der må i andre lige melde ind om det er pengene værd at betale for simuleringen).
Mvh |
|
|
Hvis det skal være noget der forbedrer højttaleren og ikke bare bliver et projekt der æder lidt lommepenge uden reel
forbedring, så kan du ikke nøjes med en simulering af enhederne og filter.
Der bør laves en måling af højttaleren, hvor hver enkelt enhed måles fysisk i kabinettet, således man ved hvordan enheden
opfører sig. Herefter kan man begynde at simulere, så man kan få mest muligt ud af det eksisterende højttalerprojekt, så
det er ikke bare et 5 minutters projekt hverken for DIY-nørder eller andre.
Men hvis man skal nå helt i mål, så starter beregningerne og simuleringerne allerede inden man laver kabinettet. Ofte har
jeg selv måttet ændre kabinettet flere gange, inden de grundlæggende målinger var tilfredsstillende. Bare ting som ændring
af placeringen af enheden i fronten, giver udsving i målingerne, og her kan man ofte få nogle af de trælse peak i frekvensen
til at blive mindre eller helt forsvinde.
|
| Til top |
|
| |
Peter ht-byg Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til rskriver:
Det er korrekt det jeg skrev om mit filter, men skulle nok have skrevet at det er et filter med rigtige gode
komponenter (duelund modstande, stor fladvalset spole og lign.)
I mit nummer 2 indlæg skrev jeg, at trådstarter kunne spare på kvaliteten af komponenterne til delefilteret, men
at der bør måles på højtaleren.
Og nu vil jeg komme med en afsluttende bemærkning, hellere et korrekt billigt filter der virker end et dyrt
filter der ikke virker.
Ps: kommentarer ang. mit filter kan tages over PB og ikke i tråden her. God dag til alle her fra.
Mvh Peter.
|
| Til top |
|
| |
dipolist Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Hvad fanden er det der er galt med de ScanSpeak enheder siden at
man nærmest er nød til at gå fra hus og hjem bare for et delefilter?
|
|
|
Der er det samme galt med de Scanspeak enheder som der er med alle andre enheder (På nær et piezohorn  ), at man
ikke kan beregne et filter på en PC udfra den opgivne impedans.
Det kan man først idet man har sørget for at enhederne opfører sig tilnærmelsesvis en fast modstand og så skal man så lige
have frekvensgangen med oveni.
Derfor er det også super at der er nogle der er villige til at hjælpe med målinger osv, når der nu skal bruges en sum penge
på det
|
| Til top |
|
| |
cadmann Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2010 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har læst med på tråden Er der ikke nogen der af hobby int kan hjælpe med at måle ud så det ikke er så dyrt. Eller skal der Regning på Det er jo til eget hygge og ikke et en ny serie der skal laves med salg for øje
Venlig
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har foreslået at lave en tråd herinde : http://forum.speakerbuilder.dk/default.asp?C=4&title=selvbyg -af-hjttaler
De er smadderdygtige og meget hjælpsomme :-)
|
| Til top |
|
| |