| Forfatter |
|
Dark moon Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 01 November 2013 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Total nybegynder her!!!! bær over med mig..
- skærm 40pfl9704
- resciver NAD747
- Bluray NAD587
- front Dali Concept 8
- center og surr Dali Concept 1
som i nok kan se mangler der et eller andet til mit 5.1 setup. konen kan ikke unde mig mere gulvplads, hvorfor kompromiet er blevet sub under hver sofa. Da jeg i mine unge dage har bygget en del autostereo, ligger jeg inde med 2 stk. Earthquake DB10 sub som er tilsænkt opgaven. stue ca 28 m2. sofaer er i stof med nedhæng imellem benene således subkabinetter er skjulte. ca 25-26 cm frihøjde under sofaer.
Målet med projektet er en kontrolleret, ren, præcis og dyb buldren i hjemmebio. og til musik.
- hvad er mest anbefalelsesværdige for disse sub, lukket eller åben kabinet, når de skal under sofaen ? i bilen ville jeg smide dem i lukke kabinet.
- størrelsen (liter)på kabinet til en sub
- ville en Hypex HS200 plate amp eller 2.0 være det rette for opgaven.
- er det evt nok med kun en sub under den ene sofa?
- kan se alle apm er opgivet i 4 og 8 ohm, hvad er forskel og hvad skal jeg gå efter og hvordan forbindes de to sub til plate amp for bedste resultat.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 03 November 2013 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lukkede bokse er mere forudsigelige, og kræver mindre kabinet end refleks (for samme enhed). Til gengæld går de ikke så dybt. Det kan man så kompensere for med equalising, som et Hypex modul giver mulighed for. I din situation ville jeg vælge at bruge to subs, lukkede bokse. Hvordan du skal koble dem til ampen, afhænger af de to subenheders impedans; er de opgivet til 4 Ohm, skal de koples i serie - 8 Ohm (eller derover) kan fint parallelkoples. En forstærker må arbejde hårdere, når impedansen falder, til gengæld kan den levere mere effekt. Boksenes størrelse skal tilpasses enhedernes egenskaber (data) - du må regne med, at de to bokse kommer til at fylde det meste af pladsen under hver sofa, da frihøjden ikke levner megen plads i højden. Så skal de fylde mere i dybde og bredde for at få noget volumen.
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 03 November 2013 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af dem du nævner skal du bruge hypex ds 2,0. De enheder du her er 4 ohm oh skal dermed kobles i serie, som mollecon siger.
De er dog lidt effekthungrende, så det kan godt være en ds 2,0 kommer på noget af en opgave, måske en 4,0 burde
overvejes? Det er der nok andre der bedre kan svare på __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 03 November 2013 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Lukkede bokse er mere forudsigelige, og kræver mindre kabinet end
refleks (for samme enhed). Til gengæld går de ikke så dybt. Det kan man så kompensere for med equalising, som
et Hypex modul giver mulighed for. I din situation ville jeg vælge at bruge to subs, lukkede bokse. Hvordan du
skal koble dem til ampen, afhænger af de to subenheders impedans; er de opgivet til 4 Ohm, skal de koples i
serie - 8 Ohm (eller derover) kan fint parallelkoples. En forstærker må arbejde hårdere, når impedansen falder, til
gengæld kan den levere mere effekt. Boksenes størrelse skal tilpasses enhedernes egenskaber (data) - du må
regne med, at de to bokse kommer til at fylde det meste af pladsen under hver sofa, da frihøjden ikke levner
megen plads i højden. Så skal de fylde mere i dybde og bredde for at få noget volumen.
|
|
|
Lukkede kabinetter kræver generelt STØRRE kabinetter for at få en stram og dyb bas (Qtc)
|
| Til top |
|
| |
miba Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 03 November 2013 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dark Moon
Jeg vil foreslå at du laver to stk bokse i 18mm mdf. De skal være 22x40x40cm udvendigt. Bassen monteres ned mod gulvet, og
kabinettet hæves på 4 små (gummi?) fødder der giver 3-4cm frihøjde under kabinettet så lydtrykket kan "slippe ud"..
Husk at fylde kabinettet næsten helt op med dæmpemateriale når det er trykkammer. Det kan f.eks være rockwool som er billigt.
Earthquake anbefaler 17 til 35 liter i lukket boks for din enhed (pr stk.), så de 24,5 liter som ovenstående boks er skulle være lige i
øjet og samtidig ret kompakte.
Det bliver sikker fedt til film, men du får måske lidt problemer med at få det til at "spille" til musik da der vil være en form for
forsinkelse imellem dine subs (som du sidder oven på) og dine Concept 8 som er nogle meter væk.. hvis du køber en god plateamp
som de bedre Hypex, kan du måske kompensere lidt for den med fasejustering..? Det kan også være at din receiver kan nogle
tricks med tidsforsinkelse igennem en evt. subwoofer udgang?
Jeg ville montere forstærkeren i den ene boks. Husk at de skal serieforbindes, som det er blevet nævnt før, da de er 4 ohm. Jeg
ville også gå efter en lidt kraftigere forstærker en Hypex 2.0 (jeg har den selv, og den er efter min mening ikke god til højtalere
over 8" - Jeg prøvede med en 12"xxls sub, og det var et lidt fesent match)
Held og lykke med projektet! :)
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2013 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udmærkede forslag fra Miba. Men, er du sikker på, at frihøjden er nok til at slippe lyden ud? Jeg har ikke selv erfaring med nedadfyrende basenheder, så jeg spørger bare. Om forstærkeren er kraftig nok afhænger af meget, men hellere 'for' stor end for lille.
Roky, jeg véd ikke, hvad du baserer dit udsagn på, men det er ikke, hvad jeg har lært. Den generelle regel er, at i samme boksstørrelse og med samme følsomhed, vil refleksboksen gå ca. 1/3 oktav dybere, medens den lukkede vil levere den mest præcise bas. I sådanne generelle beregninger indgår enheden kun som en abstrakt størrelse i en ligning.
Har man en konkret enhed at arbejde med (som her), kan man i programmer, der kalkulerer boksstørrelser, se, at refleksbokse typisk skal være næsten dobbelt så store som det lukkede system (såfremt man vælger et såkaldt 'optium alignment' for begge bokses vedkommende). Til gengæld vil det åbne system række ca. 2/3 oktav dybere, ud fra -3 dB punktet, og det er meget i basområdet. Det lukkede system vil skulle equalises med ca. + 6 dB for at række lige så dybt. Men, det vil stadig være mere præcist.
|
| Til top |
|
| |
miba Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2013 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, med hensyn til frihøjden vil det nok være smart at undersænke basenhederne hvis man har mulighed for det. Kabinetterne
kunne også laves 20x44x44cm for at få øget frihøjde - tror stadig godt de kan gemmes under sofaen.
Jeg er iøvrigt helt enig i at man selvfølgelig ikke kan generalisere med hensyn til forstærkereffekt, det var lidt forhastet, men et par
"subber" der er designet til at spille dybt i et relativt lille kabinet og tage meget effekt peger i retning af at de er lidt sultne. :)
Her er lidt info på enheden:
http://www.earthquakesound.com/IMAGEJP/CAR/pdf/db_manual-sho rt.pdf
Det ville have været fint hvis de havde haft sammenlignende frekvensmålinger på de forskellige kabinetforslag..
|
| Til top |
|
| |
Dark moon Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2013 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa til alle de deltagende. og mange tak for indput..
for at summere det ovenstående op og for min egen forståelse:
- altså det er definitivt at jeg skal lave 2 subkasser ? (en under hver sofa og så forbundet via en serie forbindelse) eller hur pga de 8 ohm.
- HVIS det er nok /ok / tilstrækkeligt med en subkasse er det absolut at foretrække udførselsmæssigt, men ødelægger det lyden ?
- liter i lukket kabinet er ok.. (har haft svært ved at styre de basreflektor rør i mine unge dage og dermed bange for den ukontrollerede buldren). kan se på earthquakes hjemmeside at de har samme anbefalinger på str til kabinet uanset om det er portet eller closed.
- skal kamret bag enheden fyldes med ikalon /rockwoll/basotect eller lign når det er en lukket kasse og dermed kun lyd ud igennem enheden?
sad i går aftes og forelskede mig en smule i følgende plate amp : http://www.earthquakesound.dk/home-audio/loesdele-til-diy/me -320.aspx den er umiddelbart magen til hypex 2.0 på specs, dog væsentligt billigere. nogle erfaringer på den ?
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2013 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Roky, jeg véd ikke, hvad du baserer dit udsagn på, men det er ikke,
hvad jeg har lært. Den generelle regel er, at i samme boksstørrelse og med samme følsomhed, vil refleksboksen
gå ca. 1/3 oktav dybere, medens den lukkede vil levere den mest præcise bas. I sådanne generelle beregninger
indgår enheden kun som en abstrakt størrelse i en ligning.Har man en konkret enhed at arbejde med (som her),
kan man i programmer, der kalkulerer boksstørrelser, se, at refleksbokse typisk skal være næsten dobbelt så
store som det lukkede system (såfremt man vælger et såkaldt 'optium alignment' for begge bokses
vedkommende). Til gengæld vil det åbne system række ca. 2/3 oktav dybere, ud fra -3 dB punktet, og det er
meget i basområdet. Det lukkede system vil skulle equalises med ca. + 6 dB for at række lige så dybt. Men, det vil
stadig være mere præcist.
|
|
|
Jeg er enig med dig i at en given enhed i et kabinet på eksempelvis 60 Liter vil spille dybere med refleksport - Ud
fra en generel betragtning (jeg er ikke på så højt plan i teorien endnu at jeg kan vælge enheder ud fra enheders
parametre).
Men hvis enheden "passer" til at spille i 60 Liter til refleksport - Så spiller bassen i et lukket kabinet, med
tilsvarende volumen på 60 liter, ikke mere kontant. For lukket kabinet gælder det at Qtc (jo lavere Qtc, jo
strammere bas) falder med stigende volumen.
Med "passer" mener jeg hvor kontant bassen spiller. En vigtig parameter her er steprespons (men nu vover jeg
mig ud på dybt vand).
Det er hvad jeg har fået at vide på speakerbuilder, og kommer frem til ved simulering.
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2013 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dark moon skrev:
Hejsa til alle de deltagende. og mange tak for indput..
for at summere det ovenstående op og for min egen forståelse:
- altså det er definitivt at jeg skal lave 2 subkasser ? (en under hver sofa og så forbundet via en serie
forbindelse) eller hur pga de 8 ohm.
- HVIS det er nok /ok / tilstrækkeligt med en subkasse er det absolut at foretrække udførselsmæssigt, men
ødelægger det lyden ?
- liter i lukket kabinet er ok.. (har haft svært ved at styre de basreflektor rør i mine unge dage og dermed bange
for den ukontrollerede buldren). kan se på earthquakes hjemmeside at de har samme anbefalinger på str til
kabinet uanset om det er portet eller closed.
- skal kamret bag enheden fyldes med ikalon /rockwoll/basotect eller lign når det er en lukket kasse og dermed
kun lyd ud igennem enheden?
sad i går aftes og forelskede mig en smule i følgende plate amp :
320.aspx">http://www.earthquakesound.dk/home-audio/loesdele- til-diy/me -320.aspx den er umiddelbart
magen til hypex 2.0 på specs, dog væsentligt billigere. nogle erfaringer på den ?
|
|
|
Jeg ville putte akustiske ventiler i. Du får en kende dybere
og lidt stramere bas. Her skal der dog eksperimenteres med dæmpevat.
|
| Til top |
|
| |
miba Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2013 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dark Moon - du kan sagtens bygge de to kabinetter sammen til et langt. Altså 88x44x20cm med en skillevæg i midten til at dele
det op i to kabinetter indvendigt. Det gør det også lettere for dig at kable basserne sammen. Lyden vil være den samme. Du kan
overveje et lille seperat rum til forstærkeren.
Serieforbundet betyder at du trækker en ledning fra forstærkerens plus til nr1 bas plus og fra nr1 bas minus til nr2 bas plus og fra
nr2 bas minus til forstærkerens minus. Så lander du på 8 ohm samlet med dine to 4 ohms højttalere.
Du kan bare prøve dig frem med mængden af dæmpning. Jeg ville ikke bruge penge på dyrt specialfyld - eftersom kabinettet er
lukket kan du godt bruge rockwool uden at være bange for at der bliver blæst rockwool støv ud i dit lytterum :) - Du kan også købe
nogle ventiler som der bliver talt om, men du kommer hurtigt til at bruge 500,- på fire ventiler.. Ventilerne kan iøvrigt altid tilføjes
senere hvis du får lyst til at eksperimentere.
Den forstærker du henviser til er sikkert fin til formålet - måske kan du også finde noget brugt på DBA hvis du er på et budget!
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 03 November 2013 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hypex hs 200 har mulighed for at tilføre et boost på op til 6 db ved valgfri frekvens.
Højalerbutikken har nogle plateamps fra Jamo med fast boost,vistnok 6db. ved 35 Hz. http://www.hoejttalerbutikken.dk/product/jamo-subwooferforst aerker-988/
Jeg har to af dem til salg ,men de har ikke valgfri boostfrekvens.
Det bedste er hvis der er en parametisk eq.Det er der i de dyrere plateamps.
Bernt
|
| Til top |
|
| |
Dark moon Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2013 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
miba skrev:
Dark Moon - du kan sagtens bygge de to kabinetter sammen til et langt. Altså 88x44x20cm med en skillevæg i midten til at dele det op i to kabinetter indvendigt. Det gør det også lettere for dig at kable basserne sammen. Lyden vil være den samme. Du kan overveje et lille seperat rum til forstærkeren.
Serieforbundet betyder at du trækker en ledning fra forstærkerens plus til nr1 bas plus og fra nr1 bas minus til nr2 bas plus og fra nr2 bas minus til forstærkerens minus. Så lander du på 8 ohm samlet med dine to 4 ohms højttalere.
Du kan bare prøve dig frem med mængden af dæmpning. Jeg ville ikke bruge penge på dyrt specialfyld - eftersom kabinettet er lukket kan du godt bruge rockwool uden at være bange for at der bliver blæst rockwool støv ud i dit lytterum :) - Du kan også købe nogle ventiler som der bliver talt om, men du kommer hurtigt til at bruge 500,- på fire ventiler.. Ventilerne kan iøvrigt altid tilføjes senere hvis du får lyst til at eksperimentere.
Den forstærker du henviser til er sikkert fin til formålet - måske kan du også finde noget brugt på DBA hvis du er på et budget! |
|
|
hej Miba
der er ikke skyggen af brugte amps af den jeg linker til (desværre) er jo jyde så er ALTID på budget !!
grunden til jeg omtaler en sub under hver sofa er at fruen er bange for at hun går glip af sub effekten når hun kryber sammen i den anden sofa. og jeg har her ikke viden nok til at sige hende imod på dette område og guds nåde trøste mig hvis jeg tager fejl !! ungerne spørger pt om ikke snart gulvet begynder at ryste når de ser film. (7½, 6 og 3 år)
|
| Til top |
|
| |
miba Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2013 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, jeg tror ikke at hun og ungerne går glip af effekten! De lave frekvenser er ikke retningsbestemte. Tænk bare på en biograf,
hvor subwooferne ofte sidder bag lærredet. Men det bliver da nok lidt vildere i sofaen direkte over wooferen
Jeg kan se at der er 2 Hypex amps til salg, men jeg ville nok også gå efter den der Earthquake model du har fundet for at få lidt
mere effekt :)
Jeg har iøvrigt set at Earthquake sælger sådan nogle vibrations subwoofere som man kan bolte direkte fast til sin sofa, og som
skulle give en meget fysisk basfornemmelse.. kunne være sjovt at prøve engang!
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2013 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay , de er til salg,jeg har bare ikke lavet en anonce.
Send mig en PM.
Bernt
Hov det var ikke den du skrev om.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2013 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat Roky: "Men hvis enheden "passer" til at spille i 60 Liter til refleksport - Så spiller bassen i et lukket kabinet, med
tilsvarende volumen på 60 liter, ikke mere kontant. For lukket kabinet gælder det at Qtc (jo lavere Qtc, jo
strammere bas) falder med stigende volumen."
Jo den gør, det er netop pointen. Eftersvinget, udtrykt ved 'Q', er netop større ved en refleksboks. Det ses osse af faseresponsen - en lukket boks drejer fasen 90 grader v. - 3 dB, en refleks 180 v. samme punkt. Det er naturligvis rigtigt, at lukkede bokses Q falder med stigende volumen (proportionalt med resonansfrekvensen), given den samme enhed. I princippet gælder det samme for refleksbokse, som i forvejen har et boksprincip med et højere Q. Et 3. ordens reflekskabinet har et Q svarende til en lukket boks med et Q på én.
En akustisk ventil kan være en mægtig god løsning, men den giver ikke dybere, men mere præcis bas. Op til 50 liters intern volumen kan man klare sig med én.
|
| Til top |
|
| |
Dark moon Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2013 kl. 06:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båndsei skrev:
Okay , de er til salg,jeg har bare ikke lavet en anonce.
Send mig en PM.
Bernt
Hov det var ikke den du skrev om. |
|
|
Hej Bernt
Er det hypex eller earthquake du her omtaler.. Har nok kastet min kærlighed på earthquaken
|
| Til top |
|
| |
Dark moon Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2013 kl. 06:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
miba skrev:
Hehe, jeg tror ikke at hun og ungerne går glip af effekten! De lave frekvenser er ikke retningsbestemte. Tænk bare på en biograf,
hvor subwooferne ofte sidder bag lærredet. Men det bliver da nok lidt vildere i sofaen direkte over wooferen
Jeg kan se at der er 2 Hypex amps til salg, men jeg ville nok også gå efter den der Earthquake model du har fundet for at få lidt
mere effekt :)
Jeg har iøvrigt set at Earthquake sælger sådan nogle vibrations subwoofere som man kan bolte direkte fast til sin sofa, og som
skulle give en meget fysisk basfornemmelse.. kunne være sjovt at prøve engang!  |
|
|
Hejsa miba.
Er med på princippet omkring de lave frekvenser.. Som du selv er inde på så er det nok mere effekten at lydtryksbølgerne der rammer sofaen hun er
nervøs for hun ikke får med i den modsatte Sofie men ved ikke hvordan den vil være i en stue.. Havde det været auto Hifi, havde jeg ikke installeret
to, da trykbølgerne her fra sådan en Sub vibrerer hele køretøjet.
|
| Til top |
|
| |
Dark moon Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2013 kl. 07:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle Laver til en start et lukket kabinet!! Får jeg lyst til at eksperimentere monterer jeg en akustisk ventil i kamret.. Men stadig.. Hvad sker der hvis jeg kun montere een Sub på den earthquake plate AMP brænder enheden eller Sub så af ?? Mener nu hvor jeg ikke har mulighed for at skabe 8ohm modstand..
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2013 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|