Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Delefilter konstruktør? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Manituren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 November 2013 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har her de senere år gået væk fra consumer hifi og kastet mig over DIY.
Der har været mange konstruktioner efterhånden, som alle har været drevet af elektronisk delefiler.
Nu står jeg med et stereo setup som vist på billede 1 og et surround setup som på vist på billede 2.

Tiden er kommet til at ligge roderiet og legen på hylden og få ro og dertil har jeg ønsker om minimere mængder apparater
stående og få konstrueret nogle passive delefilter.

Har i nogle bud på kvalificeret eksperter på området som varmt kan anbefaldes til hjælp med bygge 2vejs delefilter til begge
setup - umiddelbart tænker jeg 6db oktav butterworth, men er på ingen måde fastlåst.

Til top Vis Manituren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Manituren

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 November 2013 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er en spændende højttalerkonstruktion.
Fortæl noget mere om konstruktionen.

Hvilken frekvens bliver der delt ved på stereo setuppet?
Hvor er afstanden ml. bånd (bånd formoder jeg) og basserne?

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 November 2013 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Hej!
Nice Nice

måske http://forum.speakerbuilder.dk/ kan hjælpe dig

Manituren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2013 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Stereo setup er som følgende:

2stk. OB140 special udviklet bånd (Konstruktøren fra MagAudio) Følsomhed 93db, 4ohm.

12stk. ss26w_8867t00 fordelt i 4 x basmoduler(2 per side) hvert modul indeholde 2 akustisk ventil og 3stk ss26w_8867t00
parrallel forbundet. Følsomhed ca. 93db, 3ohm.
- for at formindske evt. tvivl. Billedet viser kun 8stk monteret ss26w_8867t00. Der er plads til 12stk.

Afstand/forskydning mellem basmoduler og bånd ca. 15cm.

Surround LCR er som følgende:
Bohlender Graabener Neo3 PDR-W-i/FP + speciel fremstillet mæssig aluminium waveguide. Følsomhed 93db, 4ohm

2stk. Morel Supreme SCM634 parrallel forbundet. Lukket kabinet. Følsomhed ca. 91db, 4ohm

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 15 November 2013 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Manituren skrev:

2stk. OB140 special udviklet bånd (Konstruktøren fra MagAudio) Følsomhed 93db, 4ohm.

OB140 / MagAudio ??? Jeg kan ikke finde noget info?
Hvad kan båndet og hvor bliver der delt i det nuværende setup?

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Manituren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2013 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hej Robert,

MagAudio er en gammel dansk højtaler producent som solgte sin teknologi til Magnepan for over 20år siden. Af samme årsag
har der ikke været produceret noget siden, indtil for nogle år siden hvor en af mine venner fik speciel fremstillet nogle helt
nye bånd med særlige modifikationer.

Som udgangspunkt er tanken et 2vejs filter med deling omkring 500hz. Men det min overbevisning at jeg ikke skal fastlåse
mig på en konkret deling. Systemet skal ved måling og lyt tale for sig selv. Er det helt umuligt med et passivt 2vejs filter at
få tingene til at harmonere. I værste tilfælde har jeg et ekstra bånd der kan gå længere ned og derved lave et 3vejs system
hvor der deles 150hz/et sted mellem 1000-2000hz. Men igen må det være op til hvor enhederne begynde harmonere i det
passive filter burde afgøre hvor det nøjagtige niveau lander.

Det skal siges jeg ikke har sat mig særlig mig ind i filtre. Det har jeg ladet mit elektroniske filter måle ud og passe til efter
rum akustikken mm.

Er du mere end bare nysgerrig eller en mulig kandidat for opgaven?

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 16 November 2013 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det jeg fornemmer lidt er at du måske ikke er kommet helt i mål med dit aktive filter for umiddelbart ser jeg ikke meget roderi og så store mængder apparater på dine billeder i dit første indlæg.
Samtidig kan du måske løbe panden mod muren med et passivt filter, da båndet ikke rækker langt nok ned samtidig med at der er "for" stor afstand mellem bånd og 10" til at de fasemæssigt kan hænge sammen. Jeg har målt en del gange på og lavet setups på systemer med sådanne. De rækker oftest ikke så langt ned som forventet og når man lytte kan de også virke mindre "magtfulde" nedad til og her kan det være svært at rette op på via EQ.
Det kan sagtens forholde sig anderledes med dine OB140 bånd, derfor efterspurgte jeg mere info.

Jeg kan ikke hjælpe med et passivt filter, men jeg var mere nysgerrig omkring det med dit nuværende setup og om det som sagt ikke var kommet rigtigt i mål. Samtidig ser konstruktionen spændende ud og det skaber altid interesse hos mig - bad habit

Hvilket elektronisk (digitalt?) filter er det?

Mvh. Robert GS

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes