Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 17:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Benq DLP demo? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2015 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg overvejer at købe en BenQ W1070 DLP, men har igennem alle årene hørt meget
om regnbueeffekt...som nogle mennesker åbenbart kan se. Jeg tænker at antallet
må være meget lille når man ser på hvor mange DLPer(m farvehjul) der kommer på markedet.

Hvor kan jeg gå hen og se en? Jeg vil bare se om jeg kan se regnbueer og checke sortniveau
og skarphed.

Mange tak,

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Berdel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Maj 2015 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

De har den i hifi klubben, så mon ikke du kan få en demo der?

For at fremprovokere det, så prøv at sætte en sort/hvid film på og bevæg hovedet fra side til side. Der skal også helst være et mørkt lokale.

Jeg kunne ikke leve med min ben q, men det var også den ældre w1000 model med lidt dårligere DLP teknologi.
Til top Vis Berdel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berdel

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2015 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Var det pga regnbueeffekt? Jeg troede ellers W1000 skulle være god

Tak!

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Berdel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2015 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Den var også god. Flotte farver og godt sort niveau

Men ja, jeg kunne ikke leve med regnbuerne.

lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Juni 2015 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Jeg gik selv i overvejelser om en DLP-projektor, herunder W1070 og W1400 for et års tid siden. Jeg fik demo af både BenQ og Optoma i hifiklubben.
Jeg prøvede virkelig at fortælle mig selv at RBE ikke var så slemt, og at jeg nok skulle vænne mig til det, men jeg kunne bare ikke abstrahere fra
det. Jeg så regnbuerne hele tiden! Jeg endte med at konkludere at DLP ikke er for mig. Jeg begyndte istedet at overveje LCD fra Epson, men
droppede helt tanken, da jeg blev skræmt af historier om støv og produktfejl.

Jeg forstår ikke at problemer som RBE stadig skal plage projektorer i budget-klassen her i 2015. På nogle områder går udviklingen bare ikke særligt
hurtig. Nu er jeg igen begyndt at overveje Epson LCD men kan ikke finde en med lens shift til rimelig pris (<7-8000 kr.). Brugtmarkedet lader også
til at være støvsuget for interessante emner :-(

Berdel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2015 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har en epson TW3600 som jeg er rigtig godt tilfreds med. Den er renset en gang for partikler under garanti efter jeg fik den fra den tidligere ejer.

Jeg er sikker på at TW3200 også ville ha opfyldt mit behov

lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2015 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Berdel,

Ja, jeg kiggede også på TW3600 og burde nok ha' købt dengang. Nu er de alle udgået og Epson har ikke rigtigt erstattet dem af noget tilsvarende i
samme prisklasse.

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2015 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

lacla skrev:
Jeg gik selv i overvejelser om en DLP-projektor, herunder W1070 og W1400 for et års tid siden. Jeg fik demo af både BenQ og Optoma i hifiklubben.
Jeg prøvede virkelig at fortælle mig selv at RBE ikke var så slemt, og at jeg nok skulle vænne mig til det, men jeg kunne bare ikke abstrahere fra
det. Jeg så regnbuerne hele tiden! Jeg endte med at konkludere at DLP ikke er for mig. Jeg begyndte istedet at overveje LCD fra Epson, men
droppede helt tanken, da jeg blev skræmt af historier om støv og produktfejl.

Jeg forstår ikke at problemer som RBE stadig skal plage projektorer i budget-klassen her i 2015. På nogle områder går udviklingen bare ikke særligt
hurtig. Nu er jeg igen begyndt at overveje Epson LCD men kan ikke finde en med lens shift til rimelig pris (<7-8000 kr.). Brugtmarkedet lader også
til at være støvsuget for interessante emner :-(

Åh nej, hvad er nu det med støv? Er det så en LCD-akilleshæl?

Jeg er blevet lidt bange for DLP. Jeg er med på at ikke alle er irriteret over RBE, men
herhjemme er vi mig(!) og min kone. Så er det allerede to personer der skal være
i den situation at RBE ikke går dem på....når min datter så bliver ældre, så er det tre
personer etc. etc.

lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2015 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Citér:
Åh nej, hvad er nu det med støv? Er det så en LCD-akilleshæl?

Ja det er det desværre. LCD-projektorer bygger på en teknologi, som kræver at der blæses luft ind i det, der kaldes lystunellen, for at køle LCD-
elementerne, som danner billedet ved at lyset passere igennem dem. Evt. støvpartikler som støvfilteret ikke har fanget, kan sætte sig på LCD-
elementerne. DLP har ikke dette problem, da det er en reflektiv teknologi, hvor kølingen kan foretages bag på DLP-chippen. Derfor er det muligt for
producenterne, at forsegle lystunellen så den er lufttæt og dermed i princippet støvfri.

Der er kun få teknologier, rettet imod private forbrugere, der har både fordelene fra DLP (bl.a. ingen støv og godt sortniveau) og fordelene fra LCD
(ingen regnbuer), bl.a. LCoS. Men så koster projektoren også 2-3 gange så meget. Sony's VPL-HW40ES og HW55ES bygger på den teknologi og er
uden sammenligning det bedste match imellem pris og kvalitet i øjeblikket. Men 16.000,- er jo også en slags penge...

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2015 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Well, så så jeg min første DLP-projektor, hvorefter jeg bestilte en LCD. Det er en meget
underlig oplevelse at se de superhurtige regnbuer flashe som en form for synsbedrag.
Lidt ligesom at se noget i ens perifere syn, og når man så kigger er det væk. Synd, jeg
gik til fremvisningen med det formål er jeg ville have en DLP. Jeg kan leve med
shortcomings, no problem, men RBE er for mig en defekt.

https://www.youtube.com/watch?v=pEdKcblmctA

Tak for alle råd.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juni 2015 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

DLP en chips udgave, lide alle af regnbuer effekt uanset pris, ja kan se på alle og jeg har set den del en chip DLP-projektor i alle pris klasse og jeg se regnbuer effekt.

Derud over lide rigtig mange DLP-projektor af et højder støj neveu, men når det komme til billede kvalitet fejle de ikke noget.

LCD lide så af det problem at paneler holdbarhed er betydelig ringe end på en DLP-projektor, hvor disse stort set kun er farvehjulet der blive slidt, og det er betydelig billige at få skifte en farvehjulet end af få skifte 3 LCD paneler.

Så når det komme til holdbarhed og billede kvalitet så vinder DLP overordnet over LCD, hvis man kan leve med regnbuer effekt og støj.

Men fremtid hedder vel UHD (4K) laser-projektor som sikke let kan slå alle de LCD og DLP projektor når det gælde holdbarhed og billede kvalitet, men der går desværre nok lidt tid før at de komme lang nok ned i pris, til at alle kan værre med, kunne god ønske mig at UHD (4K) projektor (og især laser udgaven) fald i pris ligeså hurtig som UHD-TV, det ville sige omkring 15.000 til 16.000kr. for den billiges UHD (4K) projektor.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes