Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Denon DCD tweaks (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KingOS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu blir man jo inspireret af trådene ang Denon's DCD-3560.... :D
Jeg har nemlig en gl. Denon DCD-1510 som skam stadig virker upåklagelig selv efter mange 1000 timers lytning :) Desuden har jeg haft flere forskellige CD-Afspillere siden men er altid blevet træt af lyden i dem HDCD eller ej det lyder sgu stadig bedst i min gl Denon synez jeg.

Så mit spørgsmål til alle de kloge hoveder : Er der nogen der har erfarring med at tweake/modde denne Denon model?

Mvh

Jens-H
Til top Vis KingOS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KingOS

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

sh*t manse, det er sgu en old gammel fætter fra før far rigtigt kom igang med hifi. Tror du ikke du har vænnet dig til lidt gammel lyd ? Den skal jo nærmest på museum :) - det giver ikke meget mening at modde på noget så gammelt. Den fortjener at blive skiftet ud.
Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Må indrømme at lyden i en 1510 i forhold til DCD3560 ikke rigtig kan sammenlignes!!.. og med brugt prisen på en 3560 ( eller en DCD2560 eller 2700 ) er der ikke meget fidus i at smide penge i en så gammel maskine!..

Du gør bedre ved at prøve at finde en ad disse før omtalte maskiner altså : DCD 3520 / 3560, 2560 eller 2700...  og så få udskiftet upamps og eventuelt clock i disse..  her får du til meget rimlige penge en lyd der langt vil overgå hvad du på NOGEN! måde kan få ud af en 1510!!.. ( uanset hvad du gør ved den og hvor meget du ofre..)

Den store fidus i hele dette! er netop den omtalte DCD3560!.. som til prisen og med omtalte modefikationer.. er en super fidus!!...  dette er den i kraft af sin ekstremt fine opbygning og sit exclusive løbeværk samt stadig selv set med dagens tekniske øjne, fornuftige DAC`s og digital del mm.

Allerede ved så relativ fine maskiner som lillebror DCD2560 og den lidt nyere 2700 er lidt af fidusen og hvad man kan få af vellyd for investerede kr. i forhold til hvad DCD3560 giver og også set i forhold til nye maskiner, gået lidt af!...

En DCD2560 / 2700 er ikke noget at decideret gå efter brugt for at tweake!!! men de er ok! hvis man allerede har en.. så kan man godt få lidt godt ud af disse ved at tweake med dig nye upamps og clock mm... og på den måde få nogle flere års brug med en lyd der matcher selv nye maskiner med den ny pris disse gamle maskiner i sin tid har haft!... men heller ikke meget mere!!... DCD3560`s potencielle når de dog aldrig!!.. meget langt fra!..

Denne kan jo bringes til at ikke bare matche nye maskiner i dag, i den prisklasse denne i sin tid havde (8999 kr.) men langt overgå selv nye maskiner i en prisklasse 2 - 3 gange her over og endda mere!!..

Det er DET! der gør lige denne maskine så speciel og en god fidus!!...

Så mit råd er at kan du lide DEN! lyd din Denon har!.. så pensioner den og anskaf en DCD3560...  modeficer så DENNE!! og få samme grund lyd bare MEGET!! bedre og oppe på beatet!...

Dette hvis du kan finde en brugt DCD3560... men det skulle med lidt tålmodighed være muligt ( endnu!!)

Men selv en DCD2560 / 2700 vil give bedre ydelse... og også her med samme generelle grund klang og egenskaber som du i den gamle svend du nu har er så glad for...

S10 er da også værd at se på!!...  den spiller også ganske fornuftigt!!...  ( men DCD3560 er dog KONGEN!!)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

bitnissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Halløj Miju (og andre)

Har du erfaringer med S10, og evt modifikationer af denne? Du skriver at fidusen med 3560 går af ved 2560 og 2700 - hvordan med S10? Er det fx værd at give den en overhaling hos LC?

Lyden i S10 (Mk I) er efter min mening ganske fin men ikke fantastisk, og jeg lurer lidt på enten at opgradere eller skifte til anden maskine...

Input er meget velkomne

\bitnissen

Til top Vis bitnissen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bitnissen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

bitnissen skrev:

Halløj Miju (og andre)

Har du erfaringer med S10, og evt modifikationer af denne? Du skriver at fidusen med 3560 går af ved 2560 og 2700 - hvordan med S10? Er det fx værd at give den en overhaling hos LC?

Lyden i S10 (Mk I) er efter min mening ganske fin men ikke fantastisk, og jeg lurer lidt på enten at opgradere eller skifte til anden maskine...

Input er meget velkomne

\bitnissen

Asbjørn har modded en DCD3000, som er en lidt billigere udgave af DCDS10. Resultatet var ved sidste lyt ganske fornuftigt. Ombygningerne er rimeligt nemme at udføre. Konverterne er skiftet til 1702PK, en del opamps er skiftet.
Der er ændret lidt på afskæringsfrekvenserne i filtreringen og spændingen er øget fra 12 til 15V i analogdelen. Måske lidt mere, men det må Asbjørn hellere selv beskrive. Spillen bliver i hvert tilfælde en del mere dynamisk af modden.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Har ikke de store erfaringer selv med S10 & 3000... men en del med 2560 & 2700 da jeg selv for en del år siden har haft disse...

de egner sig ikke hel i samme grad til opgradering som DCD3560 gør det! man får ikke samme super resultater...

Dog vil man da bestemt få en noget bedre gengivelse og bedre maskiner ud af dette..  så har man en sådan er den da værd at tweake og så måske beholde...

Det samme gælder formodenligt S10 & 3000...

Om S10 kan komme på højde med DCD3560?? ved jeg ikke??  måske Kurt Von Kubik kan kaste mere lys over dette???? da jeg ikke har andet end kort hørt på S10 modellerne hos de bekendte der her eller har haft sådanne..

Men de lyder som de da ganske fornuftigt! så hvor meget mere man kan vinde ved tweak og modefikation skal jeg ikke kunne udtale mig om.. men da sikkert en del...  hvor meget i forhold til 3560??? det ved jeg heller ikke... men drevet og en del andre faktore taget i batragtning bliver det vanskeligt at nå samme formidable resultater tror jeg?!! men jeg skal ikke 100% kunne sige det??

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 September 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Hvem kender Denon DCD3300?

Hvad kan der gøres her for at få den til at spille bedre? HighFidelity gav den i sin tid stor ros. Eneste aber dabei var en "lidt glasagtig top".

Den har samme drevmekanisme som DCD 3560 så vidt jeg kan skønne. Rigtig solid satan på den anden side af 10 kg.

http://www.torbenklitgaard.dk/dcd3300/dcd3300.jpg

Dette er billede af den ene kanals analogdel. Der er 3 stk. NE5532P. Hvad laver hver af disse NE'er? DAC chippene er BurrBrown PCM 56P.

Kan det betale sig at sætte LClock XO 3 i denne CDS spille?

Hører gerne experternes mening

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 September 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:

Hvem kender Denon DCD3300?

Hvad kan der gøres her for at få den til at spille bedre? HighFidelity gav den i sin tid stor ros. Eneste aber dabei var en "lidt glasagtig top".

Den har samme drevmekanisme som DCD 3560 så vidt jeg kan skønne. Rigtig solid satan på den anden side af 10 kg.

http://www.torbenklitgaard.dk/dcd3300/dcd3300.jpg

Dette er billede af den ene kanals analogdel. Der er 3 stk. NE5532P. Hvad laver hver af disse NE'er? DAC chippene er BurrBrown PCM 56P. De samler typisk det differentiale signal fra de 2 DACs , hvis der sidder 2 stk pr. kanal. Sidder der kun én pr. side, så er der I/V konvertering, filtrering og så buffer.

Kan det betale sig at sætte LClock XO 3 i denne CDS spille? Det ville jeg ikke gøre.

Hører gerne experternes mening

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 September 2004 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Tak Kurt, men jeg er analfabet på området, så jeg skal have det i pap.

Der sidder tre NE5532P i hver kanal. Hvilke af disse skal skiftes og til hvad?

Hvorfor ville du ikke skifte "klokkeværk" på den?

Torben

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

proac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Sendt: 24 September 2004 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

hej.

denon dcd serie er der ikke noget i vejen med syntes jeg.jeg har en denon dcd 3520.og har prøvet wadia og audioresearch.og de var slet ikke den enorme merpris værd .

har kigger på deres nye modeller og de er jo slet ikke i den kvalitet som i gamle dage.

der må være andre som har lignende erfaringer på dette feldt.

mvh kenn

Til top Vis proac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af proac

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 September 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:

Tak Kurt, men jeg er analfabet på området, så jeg skal have det i pap.

Der sidder tre NE5532P i hver kanal. Hvilke af disse skal skiftes og til hvad?

Hvorfor ville du ikke skifte "klokkeværk" på den?

Torben

Hej Torben!

Jeg synes faktisk ikke du skal skifte nogen af dem, jeg kender ingen der umiddelbart vil trække fra, så det gør noget.
DAC chippen ville jeg hellere kaste mig over, men det er lidt mere besværligt end som så, den er lidt halvgammel og med eksternt Sample and hold kredsløb.

Clock modifikationen har jeg desværre aldrig hørt lyde godt.

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 24 September 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hjælper gerne med opgradering af dcd3000, s10 og s10 mkII. De har alle 3 potentiale for at blive gode D/A convetere, imens det endnu ikke vides om 3560 har. Uanset hvad kræves der større indgreb i 3560 end i s10 for at få en god dac-del. Tilgengæld har 3560 et godt løbeværk, som s10 aldrig vil komme op på siden af.

Læg mig en PM hvis du vil høre min mening og valget falder på en af overstående eller ligende.

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 September 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:

Hjælper gerne med opgradering af dcd3000, s10 og s10 mkII. De har alle 3 potentiale for at blive gode D/A convetere, imens det endnu ikke vides om 3560 har. Uanset hvad kræves der større indgreb i 3560 end i s10 for at få en god dac-del. Tilgengæld har 3560 et godt løbeværk, som s10 aldrig vil komme op på siden af.

Læg mig en PM hvis du vil høre min mening og valget falder på en af overstående eller ligende.

Hej Asbjørn!
Jeg tror det er en 3300 der her er gang i.
Den er med PCM56P, som er en ældre 16bit sag med ekstern S/H.
Hvor gammel er den spille monstro?

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 September 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Er der nogen af de gamle dcd der har samme gode løbeværk som 3560 ?
Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

hmm den der pcm56 med non os, skulle efter sigende på diyaudio ikke være så tosset.

Angående clock, så er kurts bemærkninger knald i låget og i modstrid med resten af hifi-verden- og der findes jo andre clocks end lc. Men at bruge flere hundrede kr. på sådan en gammel spille virker nu lidt knald i låget.

Jeg mindes faktisk at jeg havde en gammel tung kenwood spille fra midtfirsene måske slut firserne, med et godt drev, hvor der sandsynligvis var pcm56, krystal flydende ophængt samt en række diskrete bipolare sager i udgange. Det lød temmeligt meget af fårre væddeløb, men der var ikke meget jitter i drevet.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Asbjørn skrev:

Hej Asbjørn!
Jeg tror det er en 3300 der her er gang i.
Den er med PCM56P, som er en ældre 16bit sag med ekstern S/H.
Hvor gammel er den spille monstro?

DCD-3300 er fra 1987 - ret gammel fætter efterhånden. Har faktisk kendskab til et enkelt eksemplar som stadig kører på samme laser - det er sgu fornemt, og gutten har haft den fra ny!

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 03:14 | IP-adresse registreret  

Ok så kom jeg også med på dcd vognen med en god gamel dcd2700. Den skal have den store omgang med nye opamps og måske k grade dacs. Den har presis samme dac del som dcd3000 og s10 (har kigget på diagrammer), samme alpha filter, 4stk pcm1702, samme analogdel (opamps svinger lidt efter model) og samme laser, men lidt ældre drev der ser knap så stabilt ud.

Eneste problem er så at der ikke er spdif indgang som på de store modeller, så der skal jeg selv have bygget en hvis jeg skal prøve med andet drev som 3560 eller 3520. (Mener ikke at dac delen i 3560 er på højde med dac delen i en moddet 3000/s10) Nogen der har erfaring med det, eller ved hvad interface denon bruger til deres alpha filter? i2s eller lign? Regner med at bruge en cs8414. 

Kramer71: Hvordan går det med jeres clock project? Ingen tvivl om at kurt har knald i låget og er i modstrid med resten af hifi-verden, men det betyder nødvendigvis ikke at han er forkert på den.  Men forskellige clocks skal da prøves. Har en lc clock mk1 men hvor køber man gode løse krystaller til rimelige priser?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

DarkWing skrev:

Ok så kom jeg også med på dcd vognen med en god gamel dcd2700. Den skal have den store omgang med nye opamps og måske k grade dacs. Den har presis samme dac del som dcd3000 og s10 (har kigget på diagrammer), samme alpha filter, 4stk pcm1702, samme analogdel (opamps svinger lidt efter model) og samme laser, men lidt ældre drev der ser knap så stabilt ud.
Du kan med fordel skifte uPC4570 til enten NE5532, som passer lige i øjet, eller til NE5534, men så skal benstillingen ændres. Du kan også skifte filter chippen til SSM2139. Der skal ændres en smule modstandsværdier også. Forsyningsspændingen kan så øges til +-15V. Men ike før alle uPC4570 er fjernet.

Eneste problem er så at der ikke er spdif indgang som på de store modeller, så der skal jeg selv have bygget en hvis jeg skal prøve med andet drev som 3560 eller 3520. (Mener ikke at dac delen i 3560 er på højde med dac delen i en moddet 3000/s10) Nogen der har erfaring med det, eller ved hvad interface denon bruger til deres alpha filter? i2s eller lign? Regner med at bruge en cs8414. DAC Chippen er der noget der tyder på, er lidt betændt. Resten af analogdelene er sejere i 3560 end i S10/3000, derfor er projekt DACudskiftning i gang.

Kramer71: Hvordan går det med jeres clock project? Ingen tvivl om at kurt har knald i låget og er i modstrid med resten af hifi-verden, men det betyder nødvendigvis ikke at han er forkert på den.  Men forskellige clocks skal da prøves. Har en lc clock mk1 men hvor køber man gode løse krystaller til rimelige priser?

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
DarkWing skrev:

Du kan med fordel skifte uPC4570 til enten NE5532, som passer lige i øjet, eller til NE5534, men så skal benstillingen ændres. Du kan også skifte filter chippen til SSM2139. Der skal ændres en smule modstandsværdier også. Forsyningsspændingen kan så øges til +-15V. Men ike før alle uPC4570 er fjernet. Er der helt styr på, har bjørnen med på sidelinien

Eneste problem er så at der ikke er spdif indgang som på de store modeller, så der skal jeg selv have bygget en hvis jeg skal prøve med andet drev som 3560 eller 3520. (Mener ikke at dac delen i 3560 er på højde med dac delen i en moddet 3000/s10) Nogen der har erfaring med det, eller ved hvad interface denon bruger til deres alpha filter? i2s eller lign? Regner med at bruge en cs8414. DAC Chippen er der noget der tyder på, er lidt betændt. Resten af analogdelene er sejere i 3560 end i S10/3000, derfor er projekt DACudskiftning i gang.

Venter da også spændt på at høre hvordan 3560 kommer til at lyde med 1704, men en 3560 er næsten umulig at opdrive brugt efter alt det reklame den har fået herinde. Har dog lidt kig på en 3520, har du haft benklæderne af sådan en fætter og kan sige noget om opbygningen? Skulle efter hvad jeg har hørt være samme drev som i 3560.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Hej Darkwing!

Prøv at checke om der står "Bulk moulded compound" på den nogensteder.
Det er det der gør 3560 så speciel, tror jeg.

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes