Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Denon DCD tweaks (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Det er samme base der benyttes i DCD-3500, DCD-3520 og DCD-3560.

Har et billede af BMC-basen fra 3520 men serveren vil ikke godtage mit billede!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Her var et af dem jeg har støvet op, og her er et mere:

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hællowda!
der er den jo!
Hertil er den ramme laseren er ophængt i også lavet af BMC.
Løbeværket sidder i spillens venstre side set forfra. I højre side er der placeret kontravægte i kobber.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Exactly, og BMC-basen til laseren (inkl. laseren) stammer i sit fulde jeg fra Sony - stabilitet der rykker.

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Det ser jo nice ud, her er nogle pics af svinet med tøj på:

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

DarkWing skrev:

Ok så kom jeg også med på dcd vognen med en god gamel dcd2700. Den skal have den store omgang med nye opamps og måske k grade dacs. Den har presis samme dac del som dcd3000 og s10 (har kigget på diagrammer), samme alpha filter, 4stk pcm1702, samme analogdel (opamps svinger lidt efter model) og samme laser, men lidt ældre drev der ser knap så stabilt ud.

Eneste problem er så at der ikke er spdif indgang som på de store modeller, så der skal jeg selv have bygget en hvis jeg skal prøve med andet drev som 3560 eller 3520. (Mener ikke at dac delen i 3560 er på højde med dac delen i en moddet 3000/s10) Nogen der har erfaring med det, eller ved hvad interface denon bruger til deres alpha filter? i2s eller lign? Regner med at bruge en cs8414. 

Kramer71: Hvordan går det med jeres clock project? Ingen tvivl om at kurt har knald i låget og er i modstrid med resten af hifi-verden, men det betyder nødvendigvis ikke at han er forkert på den.  Men forskellige clocks skal da prøves. Har en lc clock mk1 men hvor køber man gode løse krystaller til rimelige priser?

FÆRDIG forhulen

Hey - endelig en gør det selv clock joe - hurra !

Se mit seneste indlæg på gør det selvprojekter. Her er der beskrivelse af en uendelig simpel clock. Dokumenteret gode jitter egenskaber. Tænkt ned til mindste detalje sammen med bl.a. LGrau. Simpelthen genial

Angående cs reciewer så klyt ikke noget omkring den, før du har læst hele tråden i ovenståede.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

FÆRDIG forhulen

Se mit seneste indlæg på gør det selvprojekter. Her er der beskrivelse af en uendelig simpel clock. Dokumenteret gode jitter egenskaber. Tænkt ned til mindste detalje sammen med bl.a. LGrau. Simpelthen genial

Angående cs reciewer så klyt ikke noget omkring den, før du har læst hele tråden i ovenståede.

Har opgivet at gnave mig igennem vco4all tråden. Tent clocken blev den endelige udgave eller va? http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10103&P N=13&TPN=1

Mener ellers at jeg så en anden fulerede i en tråd engang, men der var nok bare en prototype.

Men mangler stadig en god billig 16,9344MHz XO, i har ikke nogle af de tent til overs?

Hvad mener du ang. cs84xx? i2s/clock link er ikke lige en option i første omgang, vil have mulighed for alm spdif. Har også en dir1703 men fik i nogensinde lyttet forskel på den og cs84xx ?

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

DarkWing skrev:
kramer71 skrev:

FÆRDIG forhulen

Har opgivet at gnave mig igennem vco4all tråden. Tent clocken blev den endelige udgave eller va? http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10103&P N=13&TPN=1

Mener ellers at jeg så en anden fulerede i en tråd engang, men der var nok bare en prototype.

Men mangler stadig en god billig 16,9344MHz XO, i har ikke nogle af de tent til overs?

Hvad mener du ang. cs84xx? i2s/clock link er ikke lige en option i første omgang, vil have mulighed for alm spdif. Har også en dir1703 men fik i nogensinde lyttet forskel på den og cs84xx ?

Enden på historien blev en Guido Tent clock. Det kan vist ikke gøres meget bedre hvis man vil holde en fornuftig pris. :

http://www.tentlabs.com/

Tents angiver Jitter på sine clock modsat mange andre fabrikanter. Prisen på 29euro er vist ikke noget at sige til, hvis man sammenligener med andre alternativer.

Jeg er aldrig rigtigt kommet videre, har desværre alt for lidt tid + et defekt løbeværk. Jeg har også et par dir1703 liggende, og forventer bestemt at de bliver en del af min DAC. Jeg regner med at lave clocklink eller en PLL til at styre SPDIF frekvensen. Så receiveren bliver selfølgelig mindre kritisk her(heldigvis).

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6730&PN =1

har hele artiklen med clock. 300kr for en clock som dokumenteret virker. Strømforsyningen er jo også fuldstændig dokumenteret det er jo bare max kredsen. Evt. kan man droppe alle smd kondensatorerne, tent xo er afkoblet indvendig så en tantal på 22uf vil være tilstrækkelig.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

LGrau

Jeg er aldrig rigtigt kommet videre, har desværre alt for lidt tid + et defekt løbeværk. Jeg har også et par dir1703 liggende, og forventer bestemt at de bliver en del af min DAC. Jeg regner med at lave clocklink eller en PLL til at styre SPDIF frekvensen. Så receiveren bliver selfølgelig mindre kritisk her(heldigvis).

[/QUOTE skrev:

Det er ikke min erfaring. Ikke guido heller - (som i øvrigt har det eneste fornuftigt konstruerede digitaldel jeg har set af en dac). Jeg ved dælme ikke hvorfor, men måske omformes hele frekvensområdet af jitter i drevet til lavfrekventjitter før recieweren hvor det så siver igennem dacen på datasignalerne.

cs84xx er en bedre reciewer end dir. Det siger alle der har pr

Det er ikke min erfaring. Ikke guido heller - (som i øvrigt har det eneste fornuftigt konstruerede digitaldel jeg har set af en dac). Jeg ved dælme ikke hvorfor, men måske omformes hele frekvensområdet af jitter i drevet til lavfrekventjitter før recieweren hvor det så siver igennem dacen på datasignalerne.

cs84xx er en bedre reciewer end dir. Det siger alle der har prøvet dem. Vi har jo heller ikke set ordentlig teknisk dokumentation på nogle af dem, så lyttetestene må jo være det afgørende. I øvrigt skal jeg prøve nogle meget mere agressive værdier på pllen her i nærmeste fremtid, den skal dælme have fuld skrue ! :)

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Yeps. Det var en fuldstændig vanvittig ambitiøs konstruktion jeg aldrig fik til at virke. Jeg havde også planer om at bruge en comparator hvor der var 32 ben på 3 gange 3 milimeter og som gik til mange gigahertz. Det var sgu lige i overkanten. (jeg har den hvis nogle ønsker et grin - måske skulle man få den ind ha-ha)

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
LGrau

cs84xx er en bedre reciewer end dir. Det siger alle der har prøvet dem. Vi har jo heller ikke set ordentlig teknisk dokumentation på nogle af dem, så lyttetestene må jo være det afgørende. I øvrigt skal jeg prøve nogle meget mere agressive værdier på pllen her i nærmeste fremtid, den skal dælme have fuld skrue ! :)

[/QUOTE skrev:

Der kan man bare se.
Den teoretisk bedste receiver(har den ikke den lavest specificerede jitter ?), vinder ikke når det kommer til lytetest..

Det kan meget vel være at den type jitter DIR kredsen er af en mere øretrættende karakter.

Jeg håber somsagt at kunne gøre indflydelsen fra receiveren minimal, og vil nok defor bare benytte DIR som jeg har liggende derhjemme... Nå det er vist lidt uden for rammen af denne tråd..

Der kan man bare se.
Den teoretisk bedste receiver(har den ikke den lavest specificerede jitter ?), vinder ikke når det kommer til lytetest..

Det kan meget vel være at den type jitter DIR kredsen er af en mere øretrættende karakter.

Jeg håber somsagt at kunne gøre indflydelsen fra receiveren minimal, og vil nok defor bare benytte DIR som jeg har liggende derhjemme... Nå det er vist lidt uden for rammen af denne tråd..

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 November 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
DarkWing skrev:

Ok så kom jeg også med på dcd vognen med en god gamel dcd2700. Den skal have den store omgang med nye opamps og måske k grade dacs. Den har presis samme dac del som dcd3000 og s10 (har kigget på diagrammer), samme alpha filter, 4stk pcm1702, samme analogdel (opamps svinger lidt efter model) og samme laser, men lidt ældre drev der ser knap så stabilt ud.
Du kan med fordel skifte uPC4570 til enten NE5532, som passer lige i øjet, eller til NE5534, men så skal benstillingen ændres. Du kan også skifte filter chippen til SSM2139. Der skal ændres en smule modstandsværdier også. Forsyningsspændingen kan så øges til +-15V. Men ike før alle uPC4570 er fjernet.

Eneste problem er så at der ikke er spdif indgang som på de store modeller, så der skal jeg selv have bygget en hvis jeg skal prøve med andet drev som 3560 eller 3520. (Mener ikke at dac delen i 3560 er på højde med dac delen i en moddet 3000/s10) Nogen der har erfaring med det, eller ved hvad interface denon bruger til deres alpha filter? i2s eller lign? Regner med at bruge en cs8414. DAC Chippen er der noget der tyder på, er lidt betændt. Resten af analogdelene er sejere i 3560 end i S10/3000, derfor er projekt DACudskiftning i gang.

Kramer71: Hvordan går det med jeres clock project? Ingen tvivl om at kurt har knald i låget og er i modstrid med resten af hifi-verden, men det betyder nødvendigvis ikke at han er forkert på den.  Men forskellige clocks skal da prøves. Har en lc clock mk1 men hvor køber man gode løse krystaller til rimelige priser?

"Du kan også skifte filter chippen til SSM2139. Der skal ændres en smule modstandsværdier også."

Gælder ændring af modstandsværdier også hvis man skifter filterchippen fra NE5532P til SSM2139 i Denon DCD3560? Alt hvad der skrives om SSM2139 i Denon DCD3560 er, at den bare skal monteres i stedet for NE5532P, ikke en lyd om ændrede modstandsværdier.

Der skal kun skiftes modstande i Denon DCD3560 ved udskiftning af opampsene i I/V konverteringen til NE5534, så vidt jeg forstår? 

Hvis der alligevel skal skiftes modstande i DCD3560 ved isætning af SSM2139, hvilke modstande er det så og fra hvilken værdi til hvad?

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Hmm godt sprørgsmål, jeg kan heller ikke lige se hvorfor modstandene skuller ændres pga skift af opamp. Kurt må kunne forklare lidt nærmere hvad han mener?

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2004 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Kurt mener sikkert at ændring af modstande gælder, hvis man skifter I/V konverter IC'erne ud med NE5534.
Men som det står skrevet kunne det også betyde, at det er tilfældet hvis man skifter low pass filter IC'en fra NE5532 til SSM2139.

Vi får se hvad der kommer frem om dette.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 November 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Hvis man sifter fra uPC4570 til f.eks. NE5534AN eller 5532AN, KAN man udskifte enkelte modstandsværdier i modkoblingssløjfen.
Det er kun for at dele filtreringen mere jævnt, ligesom forstærkningen lægges i de(n) ønskede opamp.
Modkoblingssløjfen er meget afgørede for slope og forvrængning i det enkelte trin.
SSM2139 er fremragende i filtreringen, dens slope skal dog reguleres en kende.
Jeg skal nok finde de rigtige værdier og steder om I måtte ønske så.

Nu skal der hertil lige føjes, at ombygningen af analogdelen, klart gør analogdelen bedre. Men det ændrer altså ikke på det der ligger før analogdelen.
Her finder du PCM58P i kombination med et digitalfilter med sample and hold kreds, som har fat i signalvejen efter DAC chipsene og som indgår i modkoblingssløjen rundt om I/V konverteren.

De DAC´s der sidder i 3560 kan jeg ganske enkelt ikke lide.
Derfor bliver den lyd der kommer fra en modded 3560 ikke specielt god.
Der findes ikke top på den, og så mangler den dynamik, fylde og krop i grundtoneområdet. Den bliver altså lidt "damet" at lytte til.

Som løbeværk besidder den med det rigtige digitalkabel, nærmest de modsatte egenskaber. Jeg kender flere der bruger den med ualmindeligt godt resultat.

Paleriders modifikation af spillen, kan man jo forsøge sig med, men hvis man snupper signalet fra outputbenet af I/V konverteren, så bypasser man modkoblingssløjfen, og man får open loop frekvensgangen af en uPC4570 hældt lige i masken. At den lyder anderledes er der herfra udstedt statsgaranti for .
Venter man med at hente signalet til det har nået inputbenet på den inverterende og ikke inverterende indgang på den næste opamp, som er NE5532AN, så har man fået modkoblingssløjfen med i signalvejen. Så signalet burde ikke være væsentligt kraftigere på det sted, end det er på den normale udgang, ligesom frekvensgangen burde være på plads.

Jeg arbejder videre med problemerne omkring DAC udskiftningen og vender tilbage når der er nyheder.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 November 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Exactly, og BMC-basen til laseren (inkl. laseren) stammer i sit fulde jeg fra Sony - stabilitet der rykker.

Det gfør den faktisk ikke.
BMC basen og hele opbygningen af løbeværk excl. laser, magnetskinner, styring af laseren er faktisk Denons eget.
Hall motoren er også ren Denon.
Laseren findes i lidt ældre Sony produkter, men ikke med den base, ej heller med den skuffe, som er nødvendig, hvis den skal være en frontloader.

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Ja skuffen er faktisk små-genial, den sænker cd'en ned over spindlen i stedet for at hele drevet skal køre op som på nye plastik drev. Derfor kan der bruges den stabile base. Magnet styring af laser og andet godt har sikkert også meget at sige.

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!

Hvis man sifter fra uPC4570 til f.eks. NE5534AN eller 5532AN, KAN man udskifte enkelte modstandsværdier i modkoblingssløjfen.

Hejsa!
Ifølge miju her
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9192&PN =1 skal der ændres følgende hvis man vil skifte uPC4570 til NE5534AN, ud over ændret benstilling:

Citat: Ombygningen kræver også lidt tilpasning af nogle modstande, nærmere bestemt 10 stk.

Disse er : R636, 637, 537, 538 der skiftes fra 10K til 6,8K.

R641, 542 skal skiftes fra 2,2K til 2,7K.

C529, 629 skal fjernes.

R563 og 662 skal ret beset være på 100 Ohm, men det kan være en ide at forsøge sig med en 150 Ohm. Kul film her i stedet. Citat slut.

Så vidt jeg kan se er der nævnt 6 modstande, så to kondensatorer og til sidst 2 modstande. Og ikke 10 modstande!

Vil være glad for en præcisering af de modstande (nummer på diagram og fra originalværdi til ny værdi), der skal ændres ved udskiftning af uPC4570 til NE5534AN.

Det er kun for at dele filtreringen mere jævnt, ligesom forstærkningen lægges i de(n) ønskede opamp.
Modkoblingssløjfen er meget afgørede for slope og forvrængning i det enkelte trin.
SSM2139 er fremragende i filtreringen, dens slope skal dog reguleres en kende.
Jeg skal nok finde de rigtige værdier og steder om I måtte ønske så.

Ja tak, det ville være skønt at få præciseret hvilke modstande, der skal ændres (nummer på diagram og fra original værdi til ny værdi) ved udskiftning af NE5532P i LP filteret til SSM2139.

Går ud fra, at det er nogle helt andre end de, der skal skiftes ved I/V konverteringen (ovenstående R636, 637, 537, 538 der skiftes fra 10K til 6,8K. R641, 542 skal skiftes fra 2,2K til 2,7K)

Nu skal der hertil lige føjes, at ombygningen af analogdelen, klart gør analogdelen bedre. Men det ændrer altså ikke på det der ligger før analogdelen.
Her finder du PCM58P i kombination med et digitalfilter med sample and hold kreds, som har fat i signalvejen efter DAC chipsene og som indgår i modkoblingssløjen rundt om I/V konverteren.

De DAC´s der sidder i 3560 kan jeg ganske enkelt ikke lide.
Derfor bliver den lyd der kommer fra en modded 3560 ikke specielt god.
Der findes ikke top på den, og så mangler den dynamik, fylde og krop i grundtoneområdet. Den bliver altså lidt "damet" at lytte til.

Som løbeværk besidder den med det rigtige digitalkabel, nærmest de modsatte egenskaber. Jeg kender flere der bruger den med ualmindeligt godt resultat.

Paleriders modifikation af spillen, kan man jo forsøge sig med, men hvis man snupper signalet fra outputbenet af I/V konverteren, så bypasser man modkoblingssløjfen, og man får open loop frekvensgangen af en uPC4570 hældt lige i masken. At den lyder anderledes er der herfra udstedt statsgaranti for .

Det turde jeg heller ikke!!

Venter man med at hente signalet til det har nået inputbenet på den inverterende og ikke inverterende indgang på den næste opamp, som er NE5532AN, så har man fået modkoblingssløjfen med i signalvejen. Så signalet burde ikke være væsentligt kraftigere på det sted, end det er på den normale udgang, ligesom frekvensgangen burde være på plads.

Jeg arbejder videre med problemerne omkring DAC udskiftningen og vender tilbage når der er nyheder.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes