Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Denon DCD tweaks (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 21 November 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:

Interessant kritik!

Kramer71 kom gerne med et bud på en ny stereo-afspiller som opfylder dine krav og lyttesmag!!

Det kan jeg slet ikke. Jeg hører ikke på forskelligt hifi længere. Det er som du siger lyttesmag. Og jeg skal have det lyttevenligt. Det skal være både kropsligt og letflydende i mellemtonen. Jeg ville til enhver tid bytte noget opløsning og detaljerigdom i diskanten for mere af dette. Hvad jeg er ret overbevist om er, at mange forskellige konvertertyper kan levere den nødvendige kvalitet, det er implementeringen, der er bestemmende. Jeg tror bare at opamps giver en trættende og ikke særlig kropslig lyd, selvom samme opamp kan implementeres i mange forskellige lydkvaliteter - og de forskellige opamps selvfølgeligt har meget forskellig lyd.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Må jeg lige give et eksempel på ovenstående.

En Holfi xarus nfb rex bat. En konverter til 8 kr, 2 bipolare transer efter konverter skal vi sige maks. 10 kr. I en afspiller der blev solgt for 25k. Det illustrerer pointen med at vi skal fokusere på det vigtige.

Fattigrøvene der kan lodde selv kan kikke her:

http://www.diyparadise.com/dackit/1545dackit.html

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 21 November 2004 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Hvis der mangler dynamik, krop og fylde i grundtoneområdet skyldes det altså ikke de bb58k, men det elendige bipolar opamp sh*t der følger efter. Prøv at tage en lyt til den gamle holfi ida mk2, med 58k og diskret bipolar efter. Det er krop og fylde i grundtoneområdet. Letflydende, lyttevenlig lyd er måske ikke de rette ord for bb58 - men det er hammer svært at skelne fra resten.

Det er præcist de mangler opamp har. Ingen krop og fylde i grundtoneområdet. Godt hørt kubik  - Hvad angår opløsning i højtoneområdet, er det jo heller ikke ligefrem her, at en ne5534 er den bedste.

En 3560 er altså fyldt op til randen med billig elektronik, på nær konverterne. Typisk Denon, men ofte kan det nu også være et godt det bedste sted at spare - specielt når den bruges som drev .

Dette er dog heller ikke riktig; den klemte lyd oppstår definitivt etter op-amps.  Når jeg ser deres debatt undrer jeg meg på hvorvidt vi virkelig snakker om samme spiller.  Spilleren lyder tvertimot meget dynamisk & organsisk t.o.m. op-amps, ben 7..

Mvh.  RS

Til top Vis PaleRider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PaleRider

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

ahh - jeg synes ikke helt den holder. At den ligepludselig skulle være så fantastisk når der er rydet efter ben 7, holder ikke. Men jeg skal da gerne lade det komme an på en prøve. Hvis der er nogle der gider slæbe deres modificerede, med eller uden lpf, 3560 til åbyhøj i århus er jeg da mere end klar. Jeg kan sgu godt lide lyden i de 58k og jeg er også til bipolar, bare det ikke er pakket ind i en frygtelig modkoblingssuppe.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 November 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

ahh - jeg synes ikke helt den holder. At den ligepludselig skulle være så fantastisk når der er rydet efter ben 7, holder ikke. Men jeg skal da gerne lade det komme an på en prøve. Hvis der er nogle der gider slæbe deres modificerede, med eller uden lpf, 3560 til åbyhøj i århus er jeg da mere end klar. Jeg kan sgu godt lide lyden i de 58k og jeg er også til bipolar, bare det ikke er pakket ind i en frygtelig modkoblingssuppe.

Hej Kramer!
Jeg tror heller ikke på, at det skulle blive bedre at snuppe lyden på udgangen af I/V konverterne. MEN når det nu er sagt, så er det nok det bedste sted at snuppe et ballanceret signal i den. Den næste kreds er nemlig en inverter/noninverter.

Jeg ville dog 100% sikkert skifte den uPC4570, som sidder netop i I/V konverteringen. Her vil NE5532 eller 5534 (rettet til efter mine anvisninger), gøre et langt bedre job. den er nemlig strømstærk nok til at drive det efterfølgende trin.
uPC4570 er ikke verdens dårligste opamp, men den er lidt damet i lyden.
I øvrigt vil det være fordelagtigt at sørge for +-15V til NE5534AN, det giver ekstra dynamik.
Den ambience oplevelse, som Palerider beskriver tidligere, må han dog nok vinke lidt til, idet jeg tillægger uPC4570 denne egenskab, specielt når den sidder som det sidste trin. Det er faktisk fordi den ikke rigtigt har dynamik, at det sker.
NE5534 er væsentligt mere magtfuld og kontant.

58PK tror jeg næppe du vil være vild med, om du fik mulighed for A/B sammenligning. De er altså for klemte.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 November 2004 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt

Vi er nogle, der er spændte på at høre hvad "rettet til efter mine anvisninger" er for nogle. Der er tidligere her i forum skrevet:

Ombygningen kræver også lidt tilpasning af nogle modstande, nærmere bestemt 10 stk.

Disse er : R636, 637, 537, 538 der skiftes fra 10K til 6,8K.

R641, 542 skal skiftes fra 2,2K til 2,7K.

C529, 629 skal fjernes.

R563 og 662 skal ret beset være på 100 Ohm, men det kan være en ide at forsøge sig med en 150 Ohm. Kul film her i stedet.

Er det dine anvisninger?

Du har også skrevet, at ved udskiftning af LP filter opamp'en NE5532 til SSM2139 skal ændres nogle modstande, men hvilke er det og til hvilken værdi?

Der er så vidt diagrammet til DCD3560 15 volt til alle opamps i analogdelen. Regulatorerne er 7815/7915, men ved f. eks. alle uPC4570'erne står der +12V ved ben 8 og -15V ved ben 4.

Det er da lidt mystisk med +12 og -15 V, eller er der en naturlig forklaring?

Diagrammet viser ingen modstande, der kunne sænke spændingen ved ben 8, med mindre disse ikke er angivet, men bare er der på printet.

Bliver spændende at høre fra dig, hvis ikke der er så langt ned til noget så banalt som ovenstående, at det kun er det mere eksotiske, der kan omtales i nuværende udvikling af tråden :-) Torben

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

På min forrige 3560 skiftet jeg opamps i samarbeid med Norsk Audio Teknikk. Etter lang innspilling ble spilleren etterhvert en tanke mer gjennomsiktig, men ikke så mye at jeg bryr meg med å skifte på min nåværende. Og da ha jeg vel og merke et anlegg som ikke skjuler noe.

For noen år siden hadde jeg kontakt med en Danske som holdt på å modifisere sin 3560. Inntil han fikk høre min..  

Ambiense; vi snakker opera, stor avstand til mikrofoner osv. På min kamerats 260000,- CD kombinasjon opplever vi å ha sangerne inne i hans stue, imponerende. Da jeg kobler opp min gamle 3560 blir vi flyttet til konsertlokalet; nå kan vi tydelig registrere vokalens utklingning og lokalets størrelse, takhøyde osv. Til sammenligning hadde vi en meget oppegående vinylrigg via Jadis JP80MC. Min kastrerte Denon er fortsatt den eneste CD-spiller som har kommet fra en sammenligning med denne med æren i behold.  

Mvh.  RS

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

OK, jeg ved ikke om du har skrevet det før, men kan du ikke lave en liste med dine modificeringer ?

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Det skal jeg gjøre, i en egen tråd. Men igjen; kun noe så enkelt som å føre signalet fra ben 7 på IC511/509,611/609(+/- til XLR) evt. kun fra 611/511 til + til RCA-uttak er hovedpoenget. Vær forberedt på et kraftigere signal og en brutal dynamikk!

Mvh.  RS 

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Og lige for at få det helt på plads: Er IC511/509,611/609 de originale uPC4570 eller er de skiftet til anden type?

Hvis ja, hvilke type drejer det sig om og hvilke modstande/kondensatorer er evt. ændret og til hvilke værdier?

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hos meg er op-amp`ene originale!

Mvh.  RS

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 November 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:

Hej Kurt

Vi er nogle, der er spændte på at høre hvad "rettet til efter mine anvisninger" er for nogle. Der er tidligere her i forum skrevet:

Ombygningen kræver også lidt tilpasning af nogle modstande, nærmere bestemt 10 stk.

Disse er : R636, 637, 537, 538 der skiftes fra 10K til 6,8K.

R641, 542 skal skiftes fra 2,2K til 2,7K.

C529, 629 skal fjernes.

R563 og 662 skal ret beset være på 100 Ohm, men det kan være en ide at forsøge sig med en 150 Ohm. Kul film her i stedet.

Er det dine anvisninger?

Du har også skrevet, at ved udskiftning af LP filter opamp'en NE5532 til SSM2139 skal ændres nogle modstande, men hvilke er det og til hvilken værdi?

Der er så vidt diagrammet til DCD3560 15 volt til alle opamps i analogdelen. Regulatorerne er 7815/7915, men ved f. eks. alle uPC4570'erne står der +12V ved ben 8 og -15V ved ben 4.

Det er da lidt mystisk med +12 og -15 V, eller er der en naturlig forklaring?

Diagrammet viser ingen modstande, der kunne sænke spændingen ved ben 8, med mindre disse ikke er angivet, men bare er der på printet.

Bliver spændende at høre fra dig, hvis ikke der er så langt ned til noget så banalt som ovenstående, at det kun er det mere eksotiske, der kan omtales i nuværende udvikling af tråden :-) Torben

Hejsa!
Det i nævner burde være det hele.
Prøv evt. lidt frem og tilbage med seriemodstanden i udgangen.
Jeg har ved flere lejligheder fundet 150 ohm for det rigtige, men den burde have det fint med blot 100 ohm.
Det kan dog sagtens have noget med typen af modstand at gøre.
Prøv at lodde én i på 150 ohm, og så lav en mulighed for at parallelkoble med en passende værdi.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jamen hejsa tilbage!

Det er skønt at konstatere, at tråden stadig har plads til alm. dødelige, der stadig har tillid til, at de oprindelige mods er umagen værd at prøve.

Går ud fra at manglende svar vedr. spørgsmål om +12v til ben 8 og -15V til ben 4 ved alle uPC4570'erne på diagrammet betyder, at det ikke er noget der skal tænkes over og derfor ikke kræver specielle foranstaltninger ved udskiftning af uPC4570 til NE5532 eller NE5534. Bortset fra selvfølgelig R636, 637, 537, 538 osv

Igen tak for hjælpen!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 November 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:

Jamen hejsa tilbage!

Det er skønt at konstatere, at tråden stadig har plads til alm. dødelige, der stadig har tillid til, at de oprindelige mods er umagen værd at prøve.

Går ud fra at manglende svar vedr. spørgsmål om +12v til ben 8 og -15V til ben 4 ved alle uPC4570'erne på diagrammet betyder, at det ikke er noget der skal tænkes over og derfor ikke kræver specielle foranstaltninger ved udskiftning af uPC4570 til NE5532 eller NE5534. Bortset fra selvfølgelig R636, 637, 537, 538 osv

Igen tak for hjælpen!

Nej der burde ikke være brug for ændringer.
Men hvis du vil have det helt på det rene, kunne du evt. skifte 78/7912 til15 typerne i stedet. NE typerne tåler 15V og ud over DAC´sene der har deres egen regulering, burde der ikke være andet der ikke tåler 15V.
Lyden af 4570 er helt utroligt lækker - at slippe af med .
Så good luck.
Pas i øvrigt godt på spillen, det løbeværk gør underværker.

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2004 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Som sagt længere oppe i tråden er der allerede 78/7915 typer til analogdelen på diagrammet, men der kan jo godt være 12 typer i dyret (det sker jo at der ikke altid er overensstemmelse mellem papiret og virkeligheden), det må jeg have set efter og skifte til 15 hvis det er tilfældet.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2004 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Hvis der absolut skal være elendig 3 benet regulator sh*t i den maskine, så giv den da i det mindste noget der er en smule bedre. Er lm typerne ikke betydeligt bedre ?

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2004 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Hej kramer71

Hvad har du at byde på ud over elendige 3benede sh*t regulatorer?
Kritik kan da være OK, bare den er konstruktiv :-)

Med venlig hilsen
Torben

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 November 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Hej.

Nu vil jeg også være med, til lidt tweak'en. Så jeg har lige købt en DCD1700, uvist om hvad den indeholder.

Er der nogen som kan hjælpe med at fortælle hvilke DAC der sidder i sådan en fætter ?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Der er én nem måde at få svaret: skru låget af og se efter 2 eller 4 chips med BB i en aflang ramme påtrykt. Denon bruger vist nok kun BurrBrown DAC chips.

Hvornår er den fra som ny? Det kan være en BB PCM54, PCM56, PCM58, PCM61, PCM64, PCM17xx serien eller ??

Der kan være 2 eller 4 afh. af hvor meget der er gjort ud af DAC/Analogdelen i denne maskine.

Hvorfor er du interesseret i DAC chippen? Det er nemmere at skifte andre komponenter som f.eks. opamps. Se i øvrigt

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=40

God fornøjelse!

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 November 2004 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hej Klitg.

Tak for svaret, men jeg har ikke fået afspilleren endnu (skal lige betale først).

Grunden er at jeg nok først vil lave et diskret udgangstrin til den.

Derefter kunne det være at den skulle forsynes med en DIY dac & clock.

Jeg ved ikke helt hvornår den er fra, men omkring 1990 vil jeg tro.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes