Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 14:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Input vedr. lytterum? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kristian Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 November 2015 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har sat mig selv på en opgave, forbedre mit lytterum.
Umiddelbart har jeg gjort mig tanker omkring gulvtæppe, basstraps, diffusere, absorbenter osv. Men jeg kunne godt tænke mig
hvis I ville dele jeres ideer og forslag omkring mit rum.
Jeg har overvejet at få målt mit rum, så jeg har en ide om hvor jeg skal starte. Men jeg ved ikke om det er noget jeg kan gøre
selv, ved indkøb af måleudstyr til en overkommelig pris. Eller jeg evt. skulle få en der har godt styr på det til at hjælpe mig
med det.
Jeg har svært ved at sætte ord på hvad det er jeg mangler, men der mangler lige den sidste "wauw" effekt. Min Lyngdorf har
Room Perfekt, og det hjælper faktisk en del, især i bas området synes jeg.

Jeg har forsøgt mig med en plantegning og lidt billeder af mit rum og udstyr, som jeg håber kan give jer en ide omkring det
hele.

Det er en ældre lejlighed, så vi snakker trægulve på strøer, en blanding af gips/murede vægge og pudsede lofter.

Alle inputs er velkomne.

Til top Vis Kristian Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian Hansen

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 12 November 2015 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hej Kristian!

Det er et lækkert rum, du har, og det har masser af potentiale. Først og fremmest er det meget spartansk og bart. Nogle flere møbler vil gøre en stor forskel, ikke mindst for at diffusere lyden. Men det er meget typisk for danske hjem, at de er meget enkelt indrettet.

Hvordan lyder dit rum, når du ikke hører musik? Runger det, eller er der "ekko". Hvad med klap/knipse-testen... kan du høre et "smæk" retur, når du klapper én gang i hænderne?

Men start med, at gøre noget ved de bare flader. Tæppe på gulvet, noget på væggene, som ikke er med glas eller andre "hårde" materialer, f.eks. nogle store flotte billeder med moderne kunst malet på lærred. På bagsiden af rammen kan du evt. fylde op med mineraluld, som dæmper rigtig godt i mellemtone/diskant, og kan dæmpe efterklangen i rummet (ekko). Endelig kan et besøg af en akustiker sætte evt. "problemer" helt på plads.

Måske ville jeg også rykke anlægget, så højtalerne får samme afstand til hjørnerne, men bibeholder samme afstand til hinanden. Det kan kvæle nogle af de basproblemer, som Lyngdorf'en lige nu "kun" retter lidt på. De fleste højtalere har ikke noget imod, at stå tæt på en bagvæg. Men hjørner er en "dræber" for god bas...

En stor tung lampe i loftet kunne også medvirke til, at fjerne refleksioner fra den store bare flade, som loftet udgør i så stort et rum.

Håber det svarer lidt på dit spørgsmål

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 November 2015 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Dejlig detaljeret!

Mine tanker:

Din lytteposition er tæt på midten af rummet, hvilket er et akustisk problem.

Den lille væg bag dig er ikke god med sofaen helt op ad.
Du kan ikke rykke sofaen frem, for så er du præcis i midten af rummet hvilket er det værste sted at sidde.

De 2 ting kan kun løses ved at flytte dine højtalere og lytteposition over på den anden væg.

Dine højtalere står ikke centreret i rummet.
Det er svært at vurdere hvor meget der er tale om da det ser meget forskelligt ud på billederne, og den ene væg er jo ikke lige som
den anden alligevel.
Men de bør stå symmetrisk såvidt muligt

Det ligner Epicon 8, de kunne godt tåle 5 graders Toe-in, selv om Dali siger de skal spille ligeud.
De har også godt af at være tiltet en smule bagud, sådan at de ikke står og spiller direkte horisontalt - bare en smule.

Hvis du skal sidde hvor du sidder ville jeg koncentrere mig om at behandle den lille mur der er lige bag dig, og få basstraps i
hjørnerne til at starte med.

Der er gode generelle tips her om akustik og en masse artikler som er lige til at gå til.
http://realtraps.com/art_room-setup.htm

Hvis du vil igang med basstraps/akustik paneler er der en masse gode guides og videoer på GIK acoustics hjemmeside.
Jeg har nogle af deres produkter, de er fine og til at betale.

Lige hvad jeg tænkte, ellers ser det godt ud.

Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg

kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 November 2015 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Hej Kristian

Først og fremmest! Tillykke med dit anlæg. Det ser fedt ud.
Jeg har selv et dedikeret lytterum, hvor jeg har tunet det ind med diffusere, møbler og troldtekt!
Først og fremmest ville jeg koncentrere mig om live-end! dvs. væggen, som er bag dine højttalere! Det er vigtigt, at du har noget, som kan diffusere lyden der!
Som tommelfingerregel bør man have den væg godt dæmpet.
Så er dead-end - Dvs. væggen i modsatte ende af anlægget faktisk bedst, hvis den ikke er alt for dæmpet.
Derudover ville jeg sørge for, at der er et stort kraftigt tæppe på gulvet foran højttalerne.
Hæng gerne evt. en plade rockfon eller lignende på væggene ved siden af højttalerne, for at fjerne side resonanser!
Under vejs kan du prøve at "klap-teste" og høre, om du kommer af med ekkoniveauet. Gå rundt i rummet og klap, og vær kritisk!
Der hvor du hører tydelig genklang af klappet skal du sætte ind. Vent med at fastgøre noget, men ha' evt. nogle batches Rockwool du kan flytte rundt med og forsøg dig frem. Det er lidt tålmodighedskrævende..
Da jeg "tunede" mit rum, havde jeg et sted, som jeg virkelig havde svært ved at detektere. Men efter lang tids klappen, fandt jeg ud af, at stedet var på live-end væggen midt for. Altså lige over mit anlæg. Så da jeg fik placeret en diffuser der, var jeg i mål.
Derudover ville jeg hænge nogle relativ tunge stofgardiner i vinduerne, som med fordel kan rulles for, når der rigtig skal lyttes!

Når du kommer i mål vil du opleve, at fornemmelsen af, at "rummet forsvinder" når du spiller blive forstærket. Dit perspektiv bliver helt fantastisk.

God fornøjelse og held og lykke med projektet. Det bliver en af de større opgraderinger vil du nok opleve!

Mvh. Kenobi!
Til top Vis kenobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenobi

kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2015 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

NB: Kan kun tilslutte mig, at det ikke er godt for perspektivet, at sidde helt op af en bagvæg, så ryk gerne sofaen ca. 20-30 cm ud fra den lille mur, så du får noget luft bag nakken. Ellers kommer du til at mangle den 4 dimension i lydbilledet og bassen kan nemt blive for buldrende..

Kenobi

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 November 2015 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Kristian Hansen: Jeg vil helt sikkert ikke begynde at gøre noget får du har noget grej at måle med. Det er som at placere skud i tågen, når ikke du
ved hvad du egentlig er "oppe i mod". Hvis du har 800kr til en mikrofon, og en bærbar, samt modet til at prøve lidt selv, så vil jeg meget gerne
guide dig igennem det at måle. Det giver dig et redskab som du kan bruge til at kortlægge de faktiske problemer du har, og så lave målrettede
løsninger ud fra det.

Superfrg: Hvorfor mener du at det værste sted man kan sidde er midt i rummet? Det handler vel helt om hvordan frekvensgangen er på den
pågældende placering i det pågældende rum, og kan vel ikke generaliseres?

Kenobi: Jeg tror der er noget omkring LEDE design du har misforstået, eller også tolker jeg dit indlæg forkert. For ved LEDE design er det den ende
af rummet hvor højtalerne står som er "Dead end" som skal hvor der skal være stor grad af absorbering. Og den modsatte ende af hvor anlægget
står som er "Live end", hvor det gælder om at diffussere lyden i stedet for.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2015 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hvis han rykker sofaen frem sidder han præcist i midten af rummet, hvilket er det værste sted at side akustikmæssigt.

Nu nævner jeg den gode Ethan Winer igen og en af hans artikler i forbindelse med at behandle frontvæggen (væggen bag
højtalerne)
http://realtraps.com/art_front-wall.htm

Jeg ville personligt ikke rode med diffusion til at starte med, men prøve at få de mest enkle ting til at fungere hvis jeg skulle starte
på at behandle rummet akustisk, med basstraps til hjørnerne, basstrap bag lyttepositionen (da den er så tæt på) og første
reflektioner som andre nævnte.
Det var hvad jeg gjorde og det har været den bedste investering i mit hifi-setup.

Der er mange veje til den gode lyd, og trådstarter er blevet præsenteret for en masse gode fifs.
Kunne den manglende wauw effekt uddybes kunne man måske snævre det lidt ned.

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2015 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Vedr. midten af rummet (firkantede rum) står det praktisk talt alle steder der har noget med akustik at gøre, og jeg oplever det
samme da jeg har testet for sjov, da jeg ikke kan sidde i midten af rummet uden at ligne en kegle :)

Ville du ikke mene at det var en generel holdning at undgå at sidde lige i midten af et firkantet rum Wega?

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2015 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Superfrg skrev:
Hvis han rykker sofaen frem sidder han præcist i midten af rummet, hvilket er det værste sted at side akustikmæssigt.

Nu nævner jeg den gode Ethan Winer igen og en af hans artikler i forbindelse med at behandle frontvæggen (væggen bag
højtalerne)
http://realtraps.com/art_front-wall.htm

Jeg ville personligt ikke rode med diffusion til at starte med, men prøve at få de mest enkle ting til at fungere hvis jeg skulle starte
på at behandle rummet akustisk, med basstraps til hjørnerne, basstrap bag lyttepositionen (da den er så tæt på) og første
reflektioner som andre nævnte.
Det var hvad jeg gjorde og det har været den bedste investering i mit hifi-setup.

Der er mange veje til den gode lyd, og trådstarter er blevet præsenteret for en masse gode fifs.
Kunne den manglende wauw effekt uddybes kunne man måske snævre det lidt ned.

Jeg er helt enig med dig i at akustisk regulering er en af de bedste investeringer man kan gøre for sit lydrum, og at diffusering bør vente til man
har styr på frekvens gangen. Men jeg fik ikke lige svar på hvorfor du mener at midten af rummet per definition er et dårligt sted at sidde? Jeg vil
jo mene at det 100% afhænger af hvordan frekvensgangen er på det pågældende sted, og ikke noget man generelt kan sige er en dårlig ide. Jeg
er med på at man ofte vil have et dyk i bas frekvenserne i midten af rummet, men i nogle tilfælde kan dette jo være en fordel.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2015 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hov, så kom dit svar direkte til mig efterfølgende

Min pointe er nok bare at det er et gæt om hvor vidt det er godt eller skidt at sidde i midten af rummet, og noget man bør måle sig/lytte sig frem til
som minimum. Jeg sidder selv meget tæt på midten af mit rum, da det er der jeg får langt den mest flade frekvensgang i bas området.

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2015 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige thumps up for at du tilbyder at guide igennem brugen af REW og lignende herinde, for dem der vil gå den vej

Jeg har selv investeret i en Minidsp for noget tid siden med Dirac som bare står gemt væk, da jeg ikke brød mig om det den gjorde
ved lyden, selv om jeg også forsøgte med kun at korrigere de lave frekvensområder.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 November 2015 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har eksperimenteret med at placere mine HT'ere sådan, at jeg ikke sidder lige i midten af lytterummet - med rigtigt godt resultat. Hvis du skubber den højre højttaler lidt tilbage mod bagvæggen, og lader din højre sofaplads med benstøtten være lyttepositionen opnår du det samme. Alternativt trække den venstre lidt ud. Jeg ville også foretrække en lytteplacering lidt tættere på højttalerne, men det er en smagssag hvor tæt man vil sidde. 

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2015 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Superfrg skrev:
Jeg vil sige thumps up for at du tilbyder at guide igennem brugen af REW og lignende herinde, for dem der vil gå den vej

Jeg har selv investeret i en Minidsp for noget tid siden med Dirac som bare står gemt væk, da jeg ikke brød mig om det den gjorde
ved lyden, selv om jeg også forsøgte med kun at korrigere de lave frekvensområder.

Takker

Jeg har også en Mini DSP til at stå, som er pillet fra af samme årsag. EQ har sin plads, men det kræver bare at der er nogle betingelser der er
opfyldt først, for det efter min mening er en god løsning.

Kristian Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2015
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 November 2015 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest tak til alle. Fedt med så mange gode input!

Mikkel G:
Klaptesten synes jeg giver tæt på det samme resultat i hele rummet, altså en del efterklang. Mht. tæppe plus div.
indretningsting, er jeg så småt på sagen. Jeg forestiller mig umiddelbart noget bogreol lignende på den modsatte væg af vinduet
og hvad jeg/vi lige kan finde på. Jeg er ikke alene om at bestemme indretningen ;).
Umiddelbart er jeg ikke meget for at rykke hele anlægget til højre, ikke til at starte med i hvert fald. Det ville betyde at jeg
skulle flytte min lytteposition med samme vej, og så synes jeg "gangen" mellem sofa og væg bliver lidt smal, især hvis jeg skal
have noget reol-lignende på den væg også.

Superfrg:
Til at starte med vil jeg helst undgå at flytte for meget på anlæggets position, som beskrevet i mit svar til Mikkel G. Du har ret
mht. HT-modellen, så jeg vil da helt bestemt forsøge mig med den toe-in du taler om. Jeg prøver mig for tiden lidt frem med
forskellig afkobling mellem HT og gulv. Og overvejer at bestille nogle Herbie's Audio lab fødder hjem fra USA, de er ret dyre
synes jeg, men jeg har læst om en del der er ret glade for dem.
Jeg vil prøve at kigge lidt på de forskellige produkter fra bla GIK. Ved du hvor hårde de basstraps er fra GIK, jeg tænker at hvis
jeg skulle sætte en lige bagved hovedet på halv-væggen må den gerne kunne holde til at man læner hovedet tilbage på den?
Den basstrap jeg skulle placere i hjørnet ved den enkelte dør, ville den overhovedet give mening? Den kan maks være 10x10 cm
på de korte sider?

Kenobi:
Mange tak for din ros, det er ikke helt nyt, men jeg er stadig ret glad for det. Men det kan jo altid blive bedre tænker jeg ;).
Jeg har lige prøvet at tjekke lidt op på det med live-end og dead-end (det er et nyt begreb for mig) og umiddelbart læser jeg det
sådan at live end er den vej HT spiller mod? Så dead-end altså er bagved HT. Men jeg ved ikke om det er mig der ikke har
forstået det helt rigtigt. Hvis det er som du siger, ville det så give mening at behandle væggen bagved HT i stil med det her

Eller skulle de hellere være på den væg som HT spiller mod?
Pladen du anbefaler på siden af HT, er det direkte på siden? Altså i samme linie som de to HT?
Jeg har prøvet at sætte mig lidt frem på sofaen i dag, og kan sagtnes fornemme forskel på rumfølelsen ved at komme lidt væk
fra halv-væggen. Så der er helt bestemt et problem der skal kigges på der.

Wega:
800 kr for en mikrofon vil jeg umiddelbart gerne ofre. Jeg går stærkt udfra at det er noget dyrere at få en ud og måle det for
mig. Og min tekniske snilde er helt fin, hvis jeg selv skal sige det. Så med lidt hjælp skulle det nok være noget jeg kunne finde
ud af. Vil man kunne se på den måling om jeg skal satse mest på at absorbere eller hellere skulle kigge på noget diffusion?

Hifiigen:
Dit forslag med at rykke højre HT tilbage eller den venstre frem, lyder som noget jeg godt ville give et forsøg. Det og så en
behandling af halv-væggen kunne jo muligvis afhjælpe nogle af problemerne.

Hvis jeg skal prøve at komme tættere ind på hvad jeg synes der mangler, er det nok rumfølelsen jeg synes der halter lidt. Det er
som om at musikken ikke rigtigt fylder hele rummet omkring mig. Det kunne jo umiddelbart godt hænge lidt sammen med den
halv-væg.
Når jeg skal forsøge mig frem med de forskellige ting, ville I så anbefale at slå Room Perfekt fra på min forstærker? På den måde
kan jeg måske bedre vurdere hvad de forskellige tiltag gør ved mit rum?
Til top Vis Kristian Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian Hansen

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 November 2015 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om, at du har en lang efterklangsting, hvilket kan resultere i en "hård" trættende lyd. Det primære du kan bruge en mikrofon til, er
det samme som "klap-testen" MAO et waterfall diagram.

Hvis jeg var dig, ville jeg i første omgang, forsøge med bløde elementer. Eks en dyne på gulvet foran lytteposition og lige bagved.

Ja, prøv uden Room Perfekt i første omgang.

Du kan også forsøge dig frem med at åbne døre og vinduer. På den måde kan bassen slippe ud. Hvis du altså også har problemer med den.

Alternativt, er du kommet til at koble højttalerne i modfase?

Lækkert grej
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2015 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Hej Kristian..

Sådan som jeg mener med Live-end og Dead-end er, at Live-end er den ende, som anlægget er placeret. altså scenen, og dead end er i den ende hvor du lytter. Altså den retning som højttalerne spiller mod.

Håber det hjalp lidt! :-)

Kenobi.

kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2015 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Og ja..

Det som du viser med billedet er præcis i stil med hvad jeg har erfaret og er faktisk meget tæt på måden mit er lavet!

I mit rum har jeg også koncentreret absorbenter og diffusere som på billedet.

Til gengæld består min bagvæg af klædeskabe og en dør, altså væggen bag mig når jeg lytter, så det må man kalde hårde flader! :-) Og det fungere virkelig godt her hjemme.. Når man lytter og lukker øjnene, glemmer man tid og sted, og bliver nærmest forundret når man åbner øjnene igen, og får øje på hvor tæt man egentlig sidder på anlægget! Dvs. du slet ikke fornemmer rummets størrelse når du lytter, men i stedet for rummet, hvor musikerne har indspillet i. (Selvfølgelig ikke så meget på producerede albums, som på live og one-take plader) :-)

Men pøj pøj med projektet!! ;-)

Kenobi

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2015 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

De produkter fra GIK acoustics er ret bløde i det.

De har nogle videoer som er meget nemme at forstå, og de går meget op i at hjælpe en.

Faktisk ville du kunne skrive en mail til dem med hvad du oplever og vedhæfte de billeder og få et kompetent svar, som nok er lidt i
stil med hvad der ellers er præsenteret.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2015 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Kristian Hansen: Dejligt med detaljeret tilbagemelding og gode beskrive beskrivelser. Du virker seriøs og derfor vil jeg også godt være det. Hvis du hellere har lyst til det, så vil jeg gerne komme over og måle dit rum, hvis du vil betale transport udgifterne. Det skulle være under de 800kr en mikrofon koster. Vil du gerne selv have en mikrofon til senere brug, vil jeg selvfølgelig gerne stadig hjælpe med at guide dig igennem hvordan det bruges.

Som du nok kan fornemme, så kommer der lidt forskellige svar og modstridende informationer. Min anbefaling vil være at enten selv at sætte dig ind i stoffet, eller vælge at finde en du stoler på har styr på tingene. Hvis du selv har mod på det, kan jeg klart anbefale bogen "Master Handbook
of Acoustics" af F. Alton Everest. Det er klart den bedste akustik bog ud af de 4-5 stykker jeg har læst, den kommer ind på rigtige mange ting og går i dybden på en tilpas måde så tingene ikke bliver FOR langhåret. Jeg er selv i gang med at læse den for 3 gang

En god måling kan fortælle dig alt om akustikken i dit rum. Om du skal satse på absorbering eller diffusion kan den egentlig også fortælle dig, men det er efter min mening en lidt forkert tilgang at have til det. De to forskellige ting har hver deres funktion og indvirkning på lyden, og der findes nogle grundregler for hvad der er bedst at bruge hvornår. Men nu er det jo sådan at god lyd er subjektiv, og derfor kan man ikke altid bruge grundreglerne til så meget. Akustik kan formes til det man gerne vil have, men det kræver at man ved hvad man har, så man ved hvad retning man skal gå for at nå målet. Absorbering handler både om refleksioner men også om frekvensgang, hvor diffusion handler mest om refleksioner. Efter min mening giver det bedst mening at få styr på frekvens gangen, og dernæst efterklangstider.

Rocky: Jeg er meget uenig med dig i at det primære man kan bruge en mikrofon til, er det samme som klap-testen. Frekvensgang er en ret væsentlig faktor også, og den er altså lidt svær at måle ved at klappe i hænderne

Kenobi: Det er selvfølgelig helt ok at du godt kan lide at have rummet bygget op på den måde, men LEDE (Live-End-Dead-End) er altså et koncept hvor tingene forholder sig modsat af det du beskriver. Og det kan jo godt komme til at skabe lidt forvirring LEDE handler i øvrigt om meget
mere end "bare" det med hvor man absorbere og hvor man bruger diffusion: http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=3965

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2015 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Kenobi: Glem det jeg har skrevet i mit indlæg til dig, jeg må have misforstået dig, og vi er åbenbart enige om at man absorbere i den ende
anlægget står, og bruger diffusion i den ende lytteren sidder i. Beklager misforståelsen.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes