| Forfatter |
|
laine Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 25 November 2015 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristian - spændende tråd du har startet 😊
Hvordan har du lavet dine basstraps ?
Jesper
|
| Til top |
|
| |
Kristian Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2015 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 25 November 2015 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wega:
Den hårde model var kun tiltænkt til halvvæggen, det skulle gerne kunne lade sig gøre at hvile hovedet lidt på den uden at falde
helt igennem. Men en mellemting mellem den helt hårde, og de normale A/Flex batts kunne nok også lade sig gøre? Ved du om
der findes en type som den?
Det er forresten denne her jeg spurgte efter mht. lydegenskaberne
Superfrg:
Jeg kan absolut anbefale et besøg af Wega.
Mht. GIK Acoustics har jeg fået kigget en del på deres forskellige produkter, men har egentlig mest brugt dem som inspiration.
Hvis jeg skulle bygge noget selv, ville det i høj grad også være for min egen håndværksmæssige fornøjelse. Umiddelbart virker
deres priser jo yderst rimelige, så det er ikke det der holder mig fra dem. Derudover føler jeg mig lidt låst på deres faste mål, jeg
har godt nok læst mig til at de kan lave produkter efter kundernes ønsker, men jeg tvivler lidt på at prisen så bliver ligeså
fornuftig måske?
Men det kan jo slet ikke skade at smide dem en mail som du skriver, så kan jeg da evt. forhøre mig hvad det ville koste ekstra at
få produkterne i custum mål. Ved du om de har en dansk afdeling, eller skal jeg få støvet de engelske/tyske ordbøger af?
laine:
Jeg er glad for at du synes om emnet, og håber da du evt. føler dig inspireret.
De er bygget så simpelt som muligt, da de egntlig mest er tiltænkt som en prøve - Jeg har udskåret nogle strimler krydsfinér på
en bredde der passer til det isolering du vil have, i mit tilfælde har jeg skåret dem på 140 mm, da jeg har valgt en 145 mm
isolering. Jeg har med vilje trukket 5 mm fra til krydsfinéren da du let kommer til at klemme det lidt sammen i rammen, og de
måler alligevel sjældent 145 mm præcis. Jeg tror også det giver en flottere afslutning når/hvis der skal stof udover, hvis isolering
bare stikker lidt udenfor rammen. Jeg kunne forestille mig at stoffet nok skal presse det isolering der evt. skulle være ude over
rammen, ind ved opstramningen, men da mine ikke er betrukket endnu ved jeg det reelt ikke.
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 25 November 2015 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Superfrg: Du siger bare til :)
Kristian: Har lige siddet og kigget Rockwools produkter igennem, men der er ikke lige noget der rammer de rigtige data. Det er så også kun ca 1/4
af deres produkter hvor de opgiver de data på nettet, og ellers skal der ringes til dem igen.
Men jeg tænker at du sagtens kan bruge den hårde til halv muren, og hvis du vil kan du eventuelt lime et par cm af A/Flex batts udenpå. Derved
opnår du bedre akustiske egenskaber (De absorbere bedre over en bredere del af frekvensområdet), og de bliver lidt blødere at læne hovedet mod,
uden at være lige så bløde som en fuld tykkelse af A/Flex batt ville være.
Det var også den du viser et billede af, som jeg tidligere på dagen snakkede med Rockwool om.
Omkring GIK, så har de ingen afdelinger i Danmark. De har i Tyskland, Frankrig, England og Nord Amerika. Glenn som ejer det er en super flink gut,
som ikke er bleg for at hjælpe. Men selv om deres produkter ikke koster så meget, er fragt tit noget der kan gøre det lidt mere bekosteligt, og jeg
tænker at du får en del mere for pengene ved at lave dem selv. Men det tager jo selvfølgelig også lidt tid :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 November 2015 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var ikke en tosset ide med at kombinere de to forskellige produkter. Det vil jeg lige kigge lidt nærmere på.
Du har nok ret i at fragt godt kunne blive dyrt, det står godt nok gratis fragt, men det er ved køb over 1000 pund. Det havde jeg
ikke lige umiddelbart i tankerne at jeg skulle købe for ;) I hvert fald ikke af én gang.
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2015 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ej du kan godt nok komme langt for 10.000kr ved at lave det selv!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2015 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg klar til at fortsætte min vej mod den gode lyd!
Hvor ville I sætte ind som det næste punkt? Jeg har indtil videre forsøgt mig med dæmpning af første reflektion. Jeg har selv lidt
muligheder i tankerne:
1: Dæmpning af væggen bagved højttalerne.
2: Dæmpning af endevæggen (modsat HT)
3: Evt. en blanding af dæmpning og diffusion af endevæggen
Jeg tænker at diffusion af området bagved lyttepositionen måske ville kunne få musikken til at føles større? Eller hvad tænker I?
Jeg havde en 1D diffuser i stil med denne i tankerne, evt. nogle der var den halve højde, men så 2-3 stykker i stedet.
En anden ting jeg har tænkt på, er om det ville give noget at fylde undersiden af min sofa med isolering? Der er plads til ca. 3-4
m2 200mm isolering. Der er godt nok kun en sprække på 5 cm hele vejen rundt under sofaen, så jeg ved ikke om det ville have
stor/nogen effekt overhovedet?
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2015 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
I dit rum ville jeg starte med at tilføje lidt mere absorbering, og se om du synes det gør noget positivt for lyden. Det er let at forsøge sig med, og
koster ikke alverden at lave. QRD diffuser som du viser her er bestemt også en mulighed, men det tager enten mange timer at lave eller koster en
del. De skal også laves efter nogle bestemte mål.
Så jeg ville starte med at prøve at absorbere noget mere, da dit rum har meget efterklang. Kan du ikke lide hvad det gør ved lyden, så vil diffusere
være en god mulighed for at afhjælpe flutter ekko og få et mere diffust "Sound field" (som det så fint hedder på engelsk), uden at absorbere ret
meget.
Klumpen under sofa'en vil helt sikkert tage noget bas, også selv om der "kun" er 5cm for lyden at trænge igennem på. Bas opfører sig anderledes
end mellemtone og diskkant, og derfor er sofa'en ikke en hindring for at isoleringen kan absorbere bassen, set i forhold til de 2 andre tone områder.
Så prøv det af :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2015 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil helt sikker forsøge at få dæmpet under sofaen, det er jo billigt og ændrer intet på den øvrige indretning.
Har du noget bud på om der er nogle bestemte steder jeg skal forsøge at dæmpe noget mere, eller er det bare at få fyldt lidt på
der hvor det passer bedst ind?
Mht. den QRD diffuser, så har jeg fint med adgang til de materialer der skal bruges, og den tid der bruges på det, gør mig ikke så
meget. Jeg tror jeg vil bygge mig en "billig" udgave først, og hvis det virker så vælge nogle lidt mere eksotiske materialer. Du
snakker om bestemte mål, er det noget man kan regne sig frem til? Eller kan man finde de præcise mål på f.eks. den QRD diffuser?
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2015 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en ganske udemærket regnemaskine, som kan hjælpe dig hvis du vælger mål og dybde, samtidig fortæller den også hvilke frekvenser den er
effektiv ved: http://www.mh-audio.nl/Diffusor.asp
|
| Til top |
|
| |
laine Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2015 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik du prøvet m dæmp under sofaen ?
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 15 December 2015 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
En simpel måde til at få både diffusion og dæmpning på bagvæggen er,
at placere eet enkelt tæppe midt på bagvæggen.
Tæppet i sig selv er en dæmper, men fungerer samtidig som diffusion for lyden, der glider hen over siderne på den nøgne bagvæg.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 December 2015 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
laine:
Jeg fik fyldt ca 3.5 m2 195 mm isolering i min sofa. Og jeg vil mene at det har givet noget, jeg er i hvert fald nået dertil hvor jeg
tror at jeg er ved at være der mht. mængden af dæmpning. Jeg har forsøgt mig med nogle ekstra batts 145 mm, opstillet lidt
forskellige steder, og jeg tror det er for meget.
Jeg prøvede med at stille en batt lige bagved højttalerne, og det syntes jeg ikke fungerede særlig godt. Det kom til at lyde ret
indelukket.
Så jeg beholder det under sofaen, og så tror jeg det meste at det nytilførte 145 mm bliver flyttet ud igen.
nils valla:
Det lyder lidt utroligt at et tæppe både kan fungere som dæmper og diffuser samtidig? Er det ikke begrænset hvad det kan give
af begge dele?
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2015 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diffusor på bagvæggen vil stoppe og sprede en bølge af lyd, så lyden ikke hober sig op i hjørnerne.
Når et tæppe hænger midt på selve bagvæggen, er det vel også at betragte som en diffusor i den forstand, at det spreder lyden og er med
til at undgå at lyden hober sig op i hjørnerne.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2015 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps.
Det fungerer fint hos mig.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
laine Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2015 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan fik du rockwool i sofaen? Havde du stoffet af nedenunder og klipsede det fast igen ?
Super godt du kan høre forbedringer 😊
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2015 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nils Valla: Godt at høre det er en løsning der fungerer godt hjemme ved dig, men for at noget skal kunne diffusere skal det være lavet af reflektivt
materiale. Den energi som skulle blive diffuseret, bliver jo istedet absorberet i tæppet, og dermed ikke sendt tilbage til rummet i spredt form, som
det jo kræves for at man kan diffusere noget.
Kristian Hansen: Dejligt at se der stadig sker fremskridt :)
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2015 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er kun i virkningsmæssig forstand jeg kan kalde det for diffusor.
Noget af lyden paserer forbi bagom det hængende tæppe og andet (nok det meste) foran.
Så lydbølgen kan vel ikke andet end at skifte form.
Under alle omstændigheder har jeg med tæppet hængende midt på bagvæggen, en god lytteposition midt for højttalerne med et godt
forhold imellem direkte og reflekteret lyd og passende tryk for bassen.
Uden tæppet forsvinder bassen fra midterpositionen, den rykker ud i krogene, hvorefter jeg så må placere lyttepositionen ude i det ene
hjørne hvis stadig jeg ønsker et passende bastryk,
men nu med en smule anderledes perspektiv, dog stadig så godt at jeg foretrækker positionen ude i siden, når tæppet ikke hænger ned
midt på væggen.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 December 2015 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
laine:
Lige præcis, der var godt nok kun stof under den ene halvdel af min sofa. Så på den del der ikke var, klipsede jeg noget ståltråd på
tværs så ikke rockwoolen falder ned på gulvet. Jeg tror dog at jeg vil købe noget stof og smide under den del, så slipper jeg for evt.
drys fra isoleringen.
|
| Til top |
|
| |