Emne: Diy gulv? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Fjelle Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 25 April 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 27 December 2015 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel,
Jeg er lige flyttet ind i den her lejlighed. Rummet er den eneste mulighed jeg har, hvis det også skal passe med kæresten, så hun kan være i fred, og jeg kan høre musik osv. Og ja, det er sgu et sølle rum, men jeg kan dog afsløre, at i den gamle lejlighed var mit lytterum ikke meget anderledes (måske en halv til en hel meter bredere), men der var fantastisk akustik (efter min mening). Der er ingen tvivl om, at konstruktionen er anderledes i den her lejlighed, da vi også generelt har lagt mærke til, at vi kan høre en masse forskellige lyde, som vi slet ikke var vant til i den gamle. Bare det, at bilerne (hvis de kører langsomt med lave omdrejninger) udenfor kan frembringe dybe frekvenser igennem stuen, siger noget om, at der er dårlig akustik.
Så jeg er derfor nødt til at finde en løsning. Så kan det bare ikke blive perfekt, men det må kunne blive bedre end nu, og hvis det så er et valg om at skifte til mindre højttalere, så vil jeg gerne kigge på den mulighed, men jeg er selvfølgelig lidt på bar bund mht hvilke det skal være osv.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 27 December 2015 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor mange penge er du klar til at bruge? Hvad musik lytter du til? Hvad forstærker bruger du? Disse oplysninger vil være rart at have i tankerne, hvis
du skal have lidt hjælp  Jeg vil ikke kigge efter højttalere med bagudrettet basport, da det nok ikke vil lyde godt i dit rum, nok igen, et par små
stander højttalere der har en fremadrettet basport.
|
| Til top |
|
| |
evox Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 399
|
| Sendt: 27 December 2015 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Fjelle
Hvis jeg havde dit rum og de problemer at slås med (Resonanser, biler på gaden og ro til kærsten), så solgte jeg højttalerne og købte mig et sæt rigtig gode og lækre hovedtelefoner med tilhørerne forstærker.
Bingo - alle problemerne løst
vh evox
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 27 December 2015 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Høretelefoner, eller et par Q Acoustics 3020, der hænger på væggene, et stykke fra vindue og radiator, vinklet ind i din lytteposition....
Så gør det ikke noget at der er basrefleksport bagved...
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
Fjelle Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 27 December 2015 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er denne forstærker http://www.pioneer-audiovisual.eu/eu/def/products/VSX-930
Jeg lytter til meget forskelligt. Som tiden er gået, lytter jeg mere og mere til blød pop. Men indimellem kommer den gamle djævel op i mig, og så
vil jeg gerne høre noget electronic/house/trance mm., og der er det rigtig vigtigt, at man kan nyde bassen, og der er det bestemt ikke særlig
lækkert, når gulvet spiller med, for det ødelægger oplevelsen.
Høretelefoner har jeg brugt et par gange i løbet af det seneste stykke tid. Jeg er lidt påpasselig med høretelefoner, da jeg har tinnitus på det ene
øre, men dejligt, at man i det mindste kan lytte med dem indimellem, når nu jeg bokser med de her problemer i det rum :-)
Det ser meget fornuftigt ud prismæssigt med de der Q Acoustics 3020. Dog ikke så bred en frekvens respons.
Jeg har mulighed for at få dem her brugt via en kammerat. Var det noget?
https://www.komplett.dk/product/839428/elektronik/hjttalere/ boghyldehjttalere/klipsch-rp-150m-premiere#
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4902
|
| Sendt: 27 December 2015 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fjelle skrev:
Hej Mikkel,
Jeg er lige flyttet ind i den her lejlighed. Rummet er den eneste mulighed jeg har, hvis det også skal passe med kæresten, så hun kan være i fred... |
|
|
Hvorfor kan kæresten ikke få fred i det lille rum? Du har måske vundet en lille sejr, og har fået "lov til", at beholde dit anlæg... men kan ikke bruge det i praksis.
Hvor stor er stuen, hvor kæresten får ro og ser fjernsyn? Det pragtfulde ved fjernsyn er, at de ikke stiller krav til rumfang, kun afstand... hun kan sagtens være i det lille rum, du nu er henvist til.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 27 December 2015 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
evox skrev:
Hej Fjelle Hvis jeg havde dit rum og de problemer at slås med (Resonanser, biler på gaden og ro til kærsten), så solgte jeg højttalerne og købte mig et sæt rigtig gode og lækre hovedtelefoner med tilhørerne forstærker. Bingo - alle problemerne løst
vh evox |
|
|
OK, så fordi kæresten siger "NEJ!", så skal man bare sælge sit anlæg, og rette ind til højre??? Jeg er sikker på, at kæresten sidder i en dejlig stor og blød sofa, i en stor stue, og ser "dame-serier", men Fjelle er henvist til kammeret, fordi det ikke er pænt med højtalere i "tronsalen"
Jeg er så træt af disse "Men konen/kæresten siger"-tråde... 
Undskyld, men jeg skulle lige have luft for min frustration 
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6419
|
| Sendt: 27 December 2015 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så så Mikkel, du har jo heller ikke højttalere i "tronsalen"    __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 28 December 2015 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skyldes udelukkende, at akustikken er bedre på kontoret! 
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 28 December 2015 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fjelle har du fået over talt konen til at du også godt må være der i JERES fældes bolig.. .. går ud fra at du også betaler halvdelen at huslejen..
et muligt forslag .. at i bytter rum hver 3 mdr.. eller hun kan få stuen om sommeren og du har den om vinteren..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Fjelle Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 December 2015 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, tak for udbruddet Mikkel. Jeg forstår sagtens, hvad du mener :-D
Men ja, vi har en relativ stor stue, og den bruges ganske rigtigt i kombination med en stor sofa og tilhørende stort tv med eksterne speakers + sub. Som det er nu, så bliver det svært at få sofaen til at passe ind i det lille rum, og vi kan begge to godt lide at se en masse film, og det er mest belejligt i den dejlige sofa. Så man kan selvfølgelig godt sige, at der så ikke prioriteres rigtigt. Havde jeg boet alene, så havde jeg fundet en anden løsning, det er der ikke tvivl om. Dog, som jeg har sagt før, så er der samme vibrationer i gulvet i stuen. Hvis jeg hører musik derinde med det setup jeg har derinde, så er det samme problem som i det lille rum.
Jeg har tænkt en del siden igår, og jeg er kommet til den konklusion, at jeg nok vil forsøge mig med et par boghyldehøjttalere. Jeg kan godt se rationalet i, at mine nuværende gulvhøjttalere er for store til rummet. Jeg har lige forsøgt at sætte to pc højttalere til + en sub inde i det lille rum, hvor jeg forsøgte at sætte subben på en stol med en skammel ovenpå stolen, således at subben var cirka 1 meter oppe. Der er en mærkbar forskel, hvorfor jeg tænker, at to full-range boghyldehøjttalere må give en bedring ift. mit problem, for de kommer også til at sidde oppe i samme højde, og de vil ikke have lige så stor slagkraft som en sub.
Det er selvfølgelig ærgerligt, at jeg så kommer til at undvære mine kære gulvhøjttalere, som jeg er utroligt glade for.
|
| Til top |
|
| |
Fjelle Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 December 2015 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan man ikke købe musik udstyr med øjnene, det skal høres dér hvor det skal anvendes.
Små højttalere med port foran, vil være en fordel i dit lille rum......og gerne flytte dem længere væk fra bagvæggen - målet fra bagvæg må
ikke være det samme som målet fra sidevæg, for så aktiverer du samme frekvens 2 gange !
Dit rum er jo nærmest et stort sæt høretelefoner, så der skal arbejdes meget med placering, str. og akustik !
Digital baskorrektion på sub, kan måske fjerne resonanserne.
Men inden du kaster penge og tid efter flere exp., så prøv at se hvad 3 små træklodser under hver højttaler kan forandre ( så hårde som
muligt, men spånplade kan bruges i mangel af bedre ). Jeg har hørt træklodser rydde op i rigtig meget resonans-rod, men hvis du har et
flydende gulv, er det svært at kompensere for.
Som jeg skrev til dig tidligere, højttalerne må ikke kunne rokkes frem og tilbage, når man skubber til dem !
__________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ret så overbevist om at dine problemer er pga. uheldige mål, af højde - brede - dybde på dit lytterum.
MEN .. i så lille et rum, vil det være strengt nødvendigt at spille på den bredde væg, for at undgå at højttalerne kommer for tæt på hjørnerne, da de
jo forstærker bassen voldsomt  .. Ja, vil nærmest gå så vidt, som at sige dit rum er uegnet til et sæt højttalere .. med mindre de er små og ikke
spiller særligt dybt.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Fjelle Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim: Tak, men jeg har allerede forsøgt alle tænkelige muligheder for at få afkoblet højttalerne, hvilket jeg har skrevet flere steder i tråden. Desuden har jeg ikke nogen sub, men jeg har dog forsøgt at bruge nogle pc speakers med sub, men mit udgangspunkt er to gulvøjttalere, som nævnt i tråden. Jeg har også fået gjort, så højttalerne ikke kan rokke af nogen art.
PTHJ: Den er jeg med på. Altså at rummet er et problem.
lille_smed: Jeg har forsøgt med rumkorrektion via MCACC i min nye forstærker. Det hjalp på bassen, men jeg mistede også en del af lydoplevelsen.
Nu blev jeg jo anbefalet i tråden her, at jeg skulle finde nogle mindre højttalere, og det har jeg så fulgt op på. Jeg har også skrevet, at jeg kan få de der klipsch brugt af en kammerat, så det kunne være interessant at prøve, men mangler lidt feedback på dem. Jeg ved godt de er med bagudvendt reflexport, men vil det gøre så stor en forskel, hvis de vil være mere end 1 meter fra lytteposition?
I tråden her, har jeg et foto af mit rum, hvordan ville det evt. være, hvis jeg sad skråt op mod det venstre hjørne? Med et par kompakthøjttalere? Vil den position udligne nogle problemer? Det skal der sikkert måles efter, men måske I kan se det allerede lidt nu.
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fjelle: 1. "jeg har allerede forsøgt alle tænkelige muligheder for at få afkoblet højttalerne"
2. "Desuden har jeg ikke nogen sub"
3. "jeg kan få de der klipsch brugt af en kammerat, så det kunne være interessant at prøve, men mangler lidt feedback på dem"
1.Jeg har ikke set træklodser nævnt, og de lyder altså anderledes end noget andet....burde altid prøves ved opstilling af
anlæg/apparater ! Og du skriver ikke om du har brugt 3 eller 4 "dimser" - det giver en stor forskel !
2. En, f.ex., Velodyne digital baskorrektion med sub, korrigerer basresonanserne fra dine højttalere i lyttepositionen, og giver evt tilskud
i bunden ( hvis du indstiller den til det ).
3. Prøv dem, det er svært eller umuligt at spå om resultatet !
I øvrigt: Hvis du er vant til at høre store gulvhøjttalere i et lille rum, har du sandsynligvis vænnet dig til massiv meget bas - det kan godt
tage lidt tid at vænne sig fra "dén slags" ( hvis du altså vil undvære/ændre på det ).
__________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
Superfrg Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har en ven som vil sælge dig de der Klipsch højtalere, kan du så ikke få lov til at sætte dem op i rummet og høre for dig
selv om det er sagen, før du køber dem?
Jeg er enig med gruppen der mener at højtalerne er for store for rummet.
Jeg ville mene at EQ og evt. små tweaks, om det så er træklodser eller andet godt, kan være med til at finjustere lyden.
Tror ikke at det kan ændre det grundlæggende problem at de højtalere ikke fungerer i det rum.
|
| Til top |
|
| |
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
Fjelle: 1. "jeg har allerede forsøgt alle tænkelige muligheder for at få afkoblet højttalerne"
2. "Desuden har jeg ikke nogen sub"
3. "jeg kan få de der klipsch brugt af en kammerat, så det kunne være interessant at prøve, men mangler lidt feedback på dem"
1.Jeg har ikke set træklodser nævnt, og de lyder altså anderledes end noget andet....burde altid prøves ved opstilling af
anlæg/apparater ! Og du skriver ikke om du har brugt 3 eller 4 "dimser" - det giver en stor forskel !
2. En, f.ex., Velodyne digital baskorrektion med sub, korrigerer basresonanserne fra dine højttalere i lyttepositionen, og giver evt tilskud
i bunden ( hvis du indstiller den til det ).
3. Prøv dem, det er svært eller umuligt at spå om resultatet !
I øvrigt: Hvis du er vant til at høre store gulvhøjttalere i et lille rum, har du sandsynligvis vænnet dig til massiv meget bas - det kan godt
tage lidt tid at vænne sig fra "dén slags" ( hvis du altså vil undvære/ændre på det ). |
|
|
Hvis træ skal ændre noget som helst i det rum, så skal han fylde to store sække med 4 kubikmeter savsmuld og stille i hjørnerne ! En afkobling med træklodser under højttalerne hjælper altså ikke en dyt. Problemet her er, at rummet simpelthen ikke egner sig til musiklytning med større højttalere (og sikkert også mindre) pga. af rummets umusikalske dimensioner. Endnu et eksempel på at lytterummet har MEGA stor indflydelse på det "perfekte" signal vi sender ud i det ! Kom ud af det lokale :-)
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
olepro skrev:
.....Hvis træ skal ændre noget som helst i det rum, så skal han fylde to store sække med 4 kubikmeter savsmuld og stille i hjørnerne |
|
|
Du skal vist nomineres til årets sjoveste forslag :)
Manden har et rum på "Længde: 521 cm * Bredde: 224 cm * Højde: 255 cm"
altså omkring 25 kubikmeter - og du foreslår 2 sække med 4 kubikmeter savsmuld ?
Øehhhhhh..........
Godtnok ryster jeg tit savsmuld ud fra hjernekisten med alligevel.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|