| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 06:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad - ud over udseendet - er forkel på Systemdek II og Systemdek IIX - hvilken er bedst ?
Er de dårligere bedere en en rega planar 3 med gl. buet arm / en nyere rega planar med 300 arm ??
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 07:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener ikke at sammenligning mellem en Systemdek IIX og en Rega Planar 3 på nogen måde giver mening :) De er på alle måder forskellige både i opbygning og ideal. Planaren er nemmere at arbejde med men Systemdek'en har en - efter min mening - langt bedre egenklang. Personligt synes jeg Regaen er lidt flad og kedelig hvor Systemdek'en er mere fremadrettet.
Med hensyn til forskel mellem II og IIX der ville jeg altid vælge en IIX. II er så vidt jeg husker en "kiksedåse". Den ville jeg gå langt udenom. Men der er sikkert nogen der har en anden mening.
Venligst
Mirland
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har armen Helios Scorpio noget at gøre med "det fremadrettede" eller er det med dyrere tonearme du har hørt systemdeket
Det er rigtig med IIeren den ligner en Kjeldsen småkagedåse med tonearm
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må jo med skam melde at jeg ikke ved hvilken arm, der sidder på
min. Men det er ikke en Helios. Men jeg vil tilskrive Systemdek'ens lyd
til dens konstruktion og motor.
Venligst
Mirland
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv i tidernes morgen spillet med en Systemdeck IIX. Det er et ok værk ... men Helius armene (de billige ihvertfald) er efter min vurdering ikke på højde med Rega's.
Jeg vil sige at valget mellem systemdeck eller Rega afhænger meget af underlaget ... Rega er ret dårligt afkoblet, mens Systemdeck IIX er flydende ... meget flydende.
Sååå .. man kan ikke give et generelt svar uden at kende budgetrammen, men står valget mellem de to værker, så kan jeg bedst li Systemdeck - gerne med en Rega arm!
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er 100% enig med SATMIT :)
...især med punktet omkring "meget flydende". Hoppegynge er et ord der falder mig ind.
/Mirland
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er heldigt at jeg kan prøve dem side om side - og om en uges tid på et par duelund egoist horn - det glæder jeg mig til
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med det meget flydende betyder det at systemdek skal stå på et megt stabilt grundlag eller at den ikke behøver så meget "granit i sandkasse" placering ??? eller er det noget helt andet "meget flydende" hentyder til ??
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det betyder at selve tallerken og arm er flydende ophængt i 3 fjedre
som er ret bløde. Du tager ikke pladen af mens den kører rundt, så går
det hele i selvsving :)
/Mirland
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
"De er rigtig nok meget flydende ophængt og netop dette konstruktionsprincip er med til at gøre demfremragende formidlere med præcision og perspektiv som er svært at finde på spilleredåser op til mange mange gange flere penge end disse koster. Jeg har personligt sammenlignet, i lyttetests, med pladespillere op til langt over kr. 50.000,- og her kunne ingen af dem jeg lyttede til slå Systemdek'en. Specielt svært har stift ophængte pladespillere det med at følge med i åbenhed og perspektiv og....... ja......... i det hele taget.........."
godt du fik de tre magiske ord "jeg har personligt" med..
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Systemdeck IIX kan nå et pænt stykke vej ... hen mod rigtigt god vinyl-lyd, som der skrives af Dolph.
Svaghederne er efter min vurdering bassen som ikke helt har den udstrækning, kompleksitet, fasthed og nuancering som de bedste spiller. Om den så kan være med op til 50k det er nok et spørgsmål.
Problemet med Systemdeck er at den trods alt har mange år på bagen, og den har en forholdsvis støjende motor, som faktisk vibrerer en held del - man ville nok have gjort det anderledes idag. Men anyhow så får man en god, simpel spille, der giver en engageret gengivelse, der giver lyst til mere musik.
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
waf! Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
når du skal lytte på sytemdeken , så smæk noget musik på hvor der er et piano der klinger langt ud, mange ældre system deck har problemer enten i motor eller ophæng , der gør at der er rigtig meget wow/flutter, ellers så er det nogle ganske fint spillende plove, særligt klang mæssigt er de fine,, de kan give masser af gode musik oplevelser, men armen "spiller" en stor rolle
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Bliver nødt til at sige, at der intet ligger til grund for at et flydende ophæng skulle have nogen lydmæssige fordele overfor et stift ophæng, medmindre der er tale om motorer der støjer/vibrerer, snarere tværtom. Et flydende ophæng vil have hastighedsafvigelser (flutter) der blandt andet har indvirkning på basgengivelsen, dynamikken og klangkarakteren, der kan blive lidt "chorusagtig". Dermed ikke sagt, at en flydende ophængt pladespiller ikke kan lyde godt, har selv haft 1 Void (den var jeg ikke så glad ved) 11 Systemdeck (dem var jeg mere glad ved) og 2 Pink Triangle (dem var jeg mest glad ved, specielt når de kørte med et 12 DC batteri). Nu kører der, som det sikkert kan regnes ud, Rega under pladen og det er ikk` så ringe endda.
venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
|
Hej
Nu kører der, som det sikkert kan regnes ud, Rega under pladen og det er ikk` så ringe endda.
venligst
Bent
|
|
|
Jo det er...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Milu
Go`værkstedshumor
Venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
|
Hvad - ud over udseendet - er forkel på Systemdek II og Systemdek IIX - hvilken er bedst ?
Er de dårligere bedere en en rega planar 3 med gl. buet arm / en nyere rega planar med 300
arm ??
|
|
|
Hej
Jeg ønskede mig brændende en Systemdek i mange år med acryltallerken og købte til sidst en spritny. Den var flot husker jeg, men...
så hørte jeg lige en Garrard 401 i direkte sammenligning med en skod pu på og så var jeg færdig med Systemdek. Købte en kort stund efter en 401 og en ordentlig pu. Sammenlignede efterfølgende de to pladespillere med samme pu og der var intet at sammenligne...!
Synes i dag at Systemdek er mindre godt.. !!! Rega har jeg aldrig brudt mig om, heller ikke deres arme, vil i såfald hellere have en Scorpio...
Hvad med en god gammel seriøs direct drive med seriøs motor osv...?
Sorry, bare min mening.
vh, Mr. Beryllium
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en direct drive Revox b790 med ortofon M20E hvor jeg godt vil skifte til en Dynavector DV 10x5 og så min Rega med buet arm hvor jeg før havde en ortofon 10 og nu en ortofon super 30 - jeg skal ikke betale for systemdek IIX - men havde set Kagedåsen på nettet (blev solgt for et par tusinde) og var nysgerrig - jeg kan ikke helt bestemme mig for hvad jeg bedst kan lide af det jeg har - før lød regaen dårligt- specielt i inderste spor, men atiskating og pu tryk/vægt m.m. ståd som det skullel - efter pickup skiftet lyden den vild godt - som sagt skulle jeg være færdig med at restaurere Duelund hornene i næste uge (ha Ha - de mangler staidivæk at blive malet) og så får de lov at komme på en prøve- pladespillerne altså (systemdek kommer midt i juli først) - ((tilrettet 11/06 rlb))
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |