Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 22:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Eltax Monitor III (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 September 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Så kunne jeg ikke stå for fristelsen og så manglede jeg også lige et sæt højttalere.

Skulle lige hente 2 liter mælk i den lokale Føtex, de havde tilbud på disse Eltax Monitor III, som jo skulle være en ganske velspillende højttaler.

De kostede den horrible sum af kr. 499,95 , ja man bliver fattig i denne HiFi-verden .

Jeg har i forvejen nogle Tangent HTD-50 som spiller okay til køkkenbrug, så nu vil jeg sammenligne og se om disse Eltax´er er så gode som der antydes.

More to come.

Folks erfaringer med disse er meget velkomne.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 September 2007 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kender dem udemærket. Et rigtig god højttaler til den pris. Den er til den sprælske side, og derfor ikke til den kedelige britiske side. Monitor er nok for at det skal lyde smart, for en monitor det er den ikke.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

glæder mig til videre info om oplevelser med dem 

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Så er jeg endelig fået lyttet lidt til disse højttalere.

Højttalerne er en 2 vejs reolhøjttaler med basrefleksport.

Finish på kabinettet er som man kan forvente, ikke prangende flot lavet, men ok kvalitet .

Kabinettet er udstyret med spikes og der følger "spikes-bekytter" med, kan anes på billedet.

Bagsiden af medaljen

Hjørnesamlingerne kunne godt være lavet pænere

Fronstoffet er ikke for godt

Enhederne ser ganske fornuftige ud.

Diskanten, kabling er ikke noget prangende

Bas/mellemtone

Bi-wire

Basrefleksporten og spikes

Fordelen ved portens placering i bund er, det er muligt at hænge den tæt på væggen.
Desværre har jeg ingen billeder af delefilter, det var for godt gemt i dæmpematerialet.
Direkte ud af kassen har de "kasselyd".

"Sikke en gang fis" tænkte jeg, nå men en chance skulle de jo have, så efter at have masseret enhederne med en gang massive attack i et par timer, gik jeg så i gang med prøvelytningen for alvor.

Og nu havde højttalerne "åbnet" sig ganske flot.

Stemmer som Georg Michael, Lisa Nelson og Marjana Lipovsek (opera) står rigtig flot og klart uden nævneværdig skinger lyd.

Bassen er ganske overraskende fylddig, størrelsen taget i betragtning. Massiv Attack, Prodigy gengives med god dynamisk og dyb bas, selv ved højt lydtyrk, her er dog diskanten lidt skinger.

Pink Floyd´s "anvancrede" musik gengives også med rigtig mange facetter og guitaren på "What do you want for me" står nydeligt i lydbilledet.

Perspektivet i dem er ret bredt, igen når man tager den klejne størrelse i betragtning.

Så her er min dom:

En virkelig fin højtaler til normalprisen, på tilbud er den et fund, selvfølgelig kan den ikke følge med en gulvhøjtaler som dem jeg har, men helt klart gode højttalere som kan gøre sig rigtig godt som surroundenheder også.

Pris/kvalitet til normalpris 4 ud af 5 stjerner

Pris/kvalitet til nedsat pris 5 ud af 5 stjerner

Spørgsmål er meget velkomne.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Til den pris kan det jo næsten heller ikke være anderledesmed pris/kvalitetsforholdet (for nu at bruge en gammel HiFi og elektronik-term)

Rart at se at der en nogle der prøver noget og tager nogle chancer - Godt gået Hans J

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Yes..

Jeg netop erhvervet mig sådan et sæt højttalere.. Og til prisen må jeg sige at jeg er meget positivt overrasket.. Smed dem på anlægget, og fik samme oplevelse som Hans J hvad angår første indtryk.. De fik dog lov at spille lidt til et par timer med drøn på til noget Volbeat, og så var det pludselig en helt anden lydoplevelse.. Overraskende drøn på bassen, godt stram og med fornuftig punch samt en diskant der ikke foresager lyttetræthed på højt lydniveau..

De spiller faktisk rigtig godt, og så til den pris fra ny!!? Min tidligere holdning ang. Eltax om at det er noget l*** blev blæst væk af disse små perler.. (købte i mine yngre dage et sæt af de der pyramide eltax fra bilka.. )

Kan varmt anbefale disse til studerende som jeg selv, der gerne vil have noget godt lyd på værelset til en billig penge.. Lige nu er min stue kun på ca. 20kvm, og det rum klarer de ganske godt at spille op.. flytter til 1. marts, hvor de så skal afprøves i større stue (40-45kvm)..

Prisen taget i betragtning får de 5/5 stjerner herfra

Selv gav jeg 320+fragt for dem via vundet auktion på qxl.dk.. Og til den pris tror jeg man kan få svært ved at finde noget andet der spiller ligeså godt. Oven i hatten er du her sikker på at ingen af enhederne er blevet "spillet i smadder", eller at ophænget er ved at gå til pga. alder m.m. som man kan risikere ved at købe brugt

ellers fås de på wupti.com til 700kr sættet pt.

God jagt

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Føtex plejer at have dem til 500 for et sæt
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Super.. har dog ikke set dem på tilbud endnu  Men når nu de er på tilbud, er det så kun i bøg? eller har de også sort?
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Ligger på jorden flad af grin over de 4 terminaler!  Klart jeg vil biampe en højttaler der er mindre end bassen på mine CV'er :P

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Der er andre der mener de er gode til prisen http://www.reviewcentre.com/reviews4492.html
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Ligger på jorden flad af grin over de 4 terminaler!  Klart jeg vil biampe en højttaler der er mindre end bassen på mine CV'er :P

Nu er det jo ikke størrelsen på bassen som skal afgøre om man bi-amper eller ej. Jeg har ikke prøvet bi-amp på denne højttaler, så om der er forskel lydmæssigt ved jeg ikke.

Den er selvsagt ikke lavet til at spille et diskodasko op, men spiller trods sin liden størrelse overraskende dybt.

Tror dog ikke det er en højttaler for Cerwin Vega fans .

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

Nu er det jo ikke størrelsen på bassen som skal afgøre om man bi-amper eller ej. Jeg har ikke prøvet bi-amp på denne højttaler, så om der er forskel lydmæssigt ved jeg ikke.

Den er selvsagt ikke lavet til at spille et diskodasko op, men spiller trods sin liden størrelse overraskende dybt.

Hehe nej det har du helt ret i, og jeg tvivler slet ikke på den er en fin højttaler. Jeg har bare svært ved at se scenariet hvor man tænker: "Aah.. den bas kunne godt bruge noget mere effekt, jeg tror lige jeg giver den en seperat effektforstærker!". *Fnis*

Men om alle omstændigheder tror jeg dig gerne, Eltax er sådan set udmærket. :)

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Hans J skrev:

Hehe nej det har du helt ret i, og jeg tvivler slet ikke på den er en fin højttaler. Jeg har bare svært ved at se scenariet hvor man tænker: "Aah.. den bas kunne godt bruge noget mere effekt, jeg tror lige jeg giver den en seperat effektforstærker!". *Fnis*

Det er for at få bedre styr på enhederne man bi-amper, ikke nødvendigvis for at få mere effekt. Meningen er at formindske påvirkningen imellem bas og mellemtone/diskant.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Hans J skrev:

Nu bi-amper man som regel ikke for at få mere effekt.

Jeg griner den dag nogen rent faktisk bi-amper et par CV for at forbedre lydkvaliteten

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

*Tager sig til hovedet* Nøj hvor skal der ikke meget til at hvisse personer (floe) tager sjov som noget personligt. Jeg ved udmærket godt hvorfor man biamp'er, og hvis floe ikke tror man får noget ud af at biampe en CV, siger det mere om hans erfaring.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
 *Tager sig til hovedet* Nøj hvor skal der ikke meget til at hvisse personer (floe) tager sjov som noget personligt. Jeg ved udmærket godt hvorfor man biamp'er, og hvis floe ikke tror man får noget ud af at biampe en CV, siger det mere om hans erfaring.

Undskyld mig, men hvem er det der tager ting personligt i øjeblikket. Min kommentar var ment i sjov - ligesom din? - men det opfangede du åbenbart ikke. Det er DIG der netop har draget debatten ned på et personligt plan

For at svare på dit faktuelle spørgsmål, så kunne jeg ikke drømme om at bi-ampe et par CV'ere. Jeg kunne sandsynligvis finde på at smide et par monoblokke på dem eller brokoble 2 stereoforstærkere på dem, men bi-amping - nej.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
BjarkeHedegaard skrev:

Undskyld mig, men hvem er det der tager ting personligt i øjeblikket. Min kommentar var ment i sjov - ligesom din? - men det opfangede du åbenbart ikke. Det er DIG der netop har draget debatten ned på et personligt plan

For at svare på dit faktuelle spørgsmål, så kunne jeg ikke drømme om at bi-ampe et par CV'ere. Jeg kunne sandsynligvis finde på at smide et par monoblokke på dem eller brokoble 2 stereoforstærkere på dem, men bi-amping - nej.

Nu kan det godt være din korttidshukommelse ikke er så god, og hvis det er tilfældet vil jeg da heller ikke træde i det mere end hvad højst nødvendigt er. Faktum ville at du trække følgende ind i debatten: "jeg griner den dag man biamp'er en CV". Det kan kun tolkes som en personlig fornærmelse bygget på mit tidligere indlæg? Man kan selvfølgelig altid sige det bare var for "sjov", men da ikke ret mange der griner? Nå, jeg vil ikke trække yderligere bad vibes ind i debatten, så jeg vil ikke engang afsætte tid til at forklare dig hvorfor man godt kan bi-ampe CV'er. (Og NEJ, det er ikke en undskyldning for manglende argumentationsgrundlag..)

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Nu er den nok kommet off topic, men BjarkeHedegaard det er altså dig som lægger ud med
Citér:

Du tolker så floe´s
Citér:

jeg griner den dag man biamp'er en CV

som en personlig fornærmelse, hvad skal jeg så opfatte dit indlæg som ?

Du fortsætter ovenikøbet med følgende
Citér:

Jeg har bare svært ved at se scenariet hvor man tænker: "Aah.. den bas kunne godt bruge noget mere effekt, jeg tror lige jeg giver den en seperat effektforstærker!". *Fnis*

Men jeg kan så oplyse dig om, at en lille højttaler sagtens kan være lige så svær at drive som en stor gulvhøjttaler.

Du påstår dit indlæg var for sjov, når floe så gør det samme, så er det ligesom ikke acceptabelt. Se du nu hellere at finde en rød tråd i dine indlæg, i stedet for blot at mere eller mindre handle imod dine egne indlæg.

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Eltax Monitor III fik sin tid en pæn anmeldelse i hedengangne HIFI & Elektronik. Den kostede den gang (så vidt jeg husker) kr. 2200/sæt. Det er den samme der sælges for 5-700 kr. i dag.

God weekend

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Nu er den nok kommet off topic, men BjarkeHedegaard det er altså dig som lægger ud med
Citér:

Du tolker så floe´s
Citér:

jeg griner den dag man biamp'er en CV

som en personlig fornærmelse, hvad skal jeg så opfatte dit indlæg som ?

Du fortsætter ovenikøbet med følgende
Citér:

Jeg har bare svært ved at se scenariet hvor man tænker: "Aah.. den bas kunne godt bruge noget mere effekt, jeg tror lige jeg giver den en seperat effektforstærker!". *Fnis*

Men jeg kan så oplyse dig om, at en lille højttaler sagtens kan være lige så svær at drive som en stor gulvhøjttaler.

Du påstår dit indlæg var for sjov, når floe så gør det samme, så er det ligesom ikke acceptabelt. Se du nu hellere at finde en rød tråd i dine indlæg, i stedet for blot at mere eller mindre handle imod dine egne indlæg.

Jeg må indrømme at jeg også har lidt svært ved at se hvad han hidser sig sådan op over.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum