| Forfatter |
|
Loudspeaker Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 428
|
| Sendt: 26 November 2013 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit MX3500 kan så vidt jeg husker også kommunikere to-vejs, jeg har dog ikke mulighed for at teste det, da det er pakket
væk. Der ligger en engelsk manual på B&O's hjemmeside
her.
Den mangler dog netop den sektion, der beskriver, hvordan den omstilles til en-vejs kommunikation, men så er det jo godt, at
den er her - og så endda på dansk!
/Dennis
|
| Til top |
|
| |
Mr_Tarantino Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1562
|
| Sendt: 26 November 2013 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak Dennis! :)
Jeg vender tilbage når jeg har fået min Beolink 5000.
Fandt desuden en MX3500 på dba hvor der bagpå er et lille mærke hvor der står Two Way Terminal, så den vil jeg da lige høre
nærmere om.
|
| Til top |
|
| |
Mr_Tarantino Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1562
|
| Sendt: 26 November 2013 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og sjovt at den del ikke er med i den engelske - skulle nogen have en komplet dansk manual til BL5000, enten på tryk eller
download, så sig endelig til!
Tak igen for hjælpen Dennis.
|
| Til top |
|
| |
Loudspeaker Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2013 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er de sidste dele til min BM8000 bestilt; de kabler, der skal erstatte fladkablerne samt nye trimmere. Jeg regner med at
påbegynde renoveringen i løbet af næste uge. Indtil videre har jeg ikke gjort så meget andet end at skille den ad og rengøre
den indvendigt. Det er planen, at renovere de forskellige moduler ét ad gangen, og så starte den op hver gang jeg har
færdiggjort et modul. Derved har jeg hele tiden har styr på, hvor langt jeg er nået og samtidig sikrer jeg mig, at der ikke er
opstået fejl. Ellers kan det hurtigt ende i et værre rod. Og hver gang jeg starter den op, bliver det selvfølgelig med min B&O
RT12 skillevariotrafo foran (Den glæder jeg mig forresten ikke til at flytte rundt på)!
Og i skal da ikke snydes for et billede af mine B&O måleinstrumenter! På billedet ses B&O TG8, B&O WOW/FLUTTER METER
WM1A/2, B&O WATTMETER RWM 4 og B&O POWER SUPPLY RT12 (Øverst kan man lige spotte et B&O Millivoltmeter og et
B&O IR-EFFEKTMETER).
Jeg synes disse gamle B&O måleinstrumenter har en vis charme over sig. Jeg er på udkig efter et B&O RV9 eller RV11 - så
er der næsten alt, man kan få brug for.
/Dennis
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 366
|
| Sendt: 10 December 2013 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa alle.
Jeg ville høre om nogen herinde kunne være intereseret i et SC80 møbel til deres B&O 8000 anlæg?
Jeg vil gerne sælge mit i palisander.
__________________ /Allan
|
| Til top |
|
| |
mop007 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej B&O Fans..
Det har været fedt at læse 5 års indlæg og jeg er til min kones store skuffelse blevet grebet af B&O feberen.. Jeg er oprindelig udlært i slut firserne i det hedengange Fredgaard på Sjælland som butikssælger og jeg er åbentbart ved at finde tilbage til rødderne :-)
Jeg har i al hast fået indkøbt en beomaster 8000 som jeg ikke har fået endnu, en beomaster 6000 med beocord 8002, Terminal 6000 samt et sæt S120.
S120 er ved at få skiftet kantophæng af sælger så de burde være ok! Jeg har taget det til mig efter at have læst alle indlæg at udseendet er meget vigtigt da det er svært at ændre så jeg har vægtet udseende højt..
Min Beomaster 6000 kan ikke tænde overhovedet selvom at have set og hørt den ved sælger. Det lyder som om det starter op men der sker intet..
Min plan har hele tiden været at finde en fast kompetent mekaniker der har lyst til at redde disse gamle ting.. Jeg har jo læst om Martin men da jeg bor i Kolding ville jeg gerne finde en i Jylland. Mon der er en der kan hjælpe mig med kontakt til Jørn?
Nå men min plan er yderligere at finde et SC60 eller SC80 møbel i palisander på et tidspunkt og et sæt MS150 til Beomaster 8000'eren og en fin Beogram..
Mvh Morten
|
| Til top |
|
| |
Loudspeaker Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg langt om længe tid til at lave en opdatering. I lørdags blev jeg færdig med min BeoMaster 8000 for denne omgang.
Jeg kunne ikke færdiggøre den 100%, da jeg mangler et par dele til den endnu, men det er ikke noget, der betyder noget for
dens funktionalitet på nuværende tidspunkt, så det bliver først udbedret, når jeg har alle de dele, jeg mangler - sådan en
BM8000 tager lidt tid at åbne!
Indtil nu har jeg:
- Skiftet alle elektrolytter over 1uF undtagen nogle få i FM delen, som ikke var med i kittet, og de 4 store 10.000 uF
- Skiftet trimmere i udgangsforstærkeren
- Skiftet 3 fladkabler
- Skiftet microprocessoren (Den gamle kan ikke vise frekvenser over 97,7. Heldigvis havde jeg en fungerende til at ligge,
som jeg købte sammen med en masse andre reservedele i sommers)
- Rengjort hele apparatet grundigt
Følgende mangler stadig at blive udbedret:
- Højttalerafbryderne
- Tomgangsspændingen skal justeres helt på plads (Afviger muligvis med få procent, dog er der ingen problemer med
varmeudvikling)
- Udskiftning af 5 fladkabler
- Evt. udskiftning af LED segmenter - 2 mangler på nuværende tidspunkt, men stadig kun i frekvensudlæsningen
Den lyder eminent godt med mine gennemrenoverede BeoVox MS150.2. Det er utroligt, hvor højt det kan spille, uden at der
opleves forvrængning. Langt om længe har jeg et anlæg, hvor outputtet udelukkende bestemmes af det, jeg sender ind i
det; fed fornemmelse!
Her er først et par billeder, der blev taget under renoveringen af det højre udgangstrin:
Som man kan se, var den pænt beskidt indvendigt. De sorte elektrolytter og trimmerne er ikke originale, så nogen har
været her før.
En pensel og en støvsuger gjorde underværker.
Ud med det gamle (Læg specielt mærke til den sorte kondensator længst til venstre - den trængte bestemt til at blive
skiftet!)...
... og ind med det nye.
Klar til at blive klikket på plads igen.
/Dennis
|
| Til top |
|
| |
Loudspeaker Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
@mop007
Velkommen i Old School B&O verdenen! Det lyder spændende, og godt valg at lægge ud med nogle af top of the line
produkterne fra dengang; vellyd, som efterhånden kan skaffes for meget få midler. Der får man virkelig valuta for pengene i
forhold til meget andet.
Når du skal hente dine BeoVox S120, så husk at sikre dig, at membranerne er blevet centreret korrekt, dvs. at svingspolen
sidder i midten af magnetgabet og ikke skraber imod. For at sikre dig, at den ikke umiddelbart skraber imod, kan du trykke
forsigtigt på membranen med jævnt pres over centerpunktet. Lyt og mærk efter friktion - hvis du ved denne øvelse
hører mislyde, så hold dig væk og drop handlen!
Ved skiftevis at trykke forsigtigt på hver side af membranen, kan du tjekke, om svingspolen tilnærmelsesvis sidder i
midten af magnetgabet - man skal kunne trykke membranen lige langt ind i hver side, før man mærker modstand.
God vind med det!
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
mop007 skrev:
Hej B&O Fans..
Det har været fedt at læse 5 års indlæg og jeg er til min kones store skuffelse blevet grebet af B&O feberen.. Jeg er oprindelig udlært i slut firserne i det hedengange Fredgaard på Sjælland som butikssælger og jeg er åbentbart ved at finde tilbage til rødderne :-)
Jeg har i al hast fået indkøbt en beomaster 8000 som jeg ikke har fået endnu, en beomaster 6000 med beocord 8002, Terminal 6000 samt et sæt S120.
S120 er ved at få skiftet kantophæng af sælger så de burde være ok! Jeg har taget det til mig efter at have læst alle indlæg at udseendet er meget vigtigt da det er svært at ændre så jeg har vægtet udseende højt..
Min Beomaster 6000 kan ikke tænde overhovedet selvom at have set og hørt den ved sælger. Det lyder som om det starter op men der sker intet..
Min plan har hele tiden været at finde en fast kompetent mekaniker der har lyst til at redde disse gamle ting.. Jeg har jo læst om Martin men da jeg bor i Kolding ville jeg gerne finde en i Jylland. Mon der er en der kan hjælpe mig med kontakt til Jørn?
Nå men min plan er yderligere at finde et SC60 eller SC80 møbel i palisander på et tidspunkt og et sæt MS150 til Beomaster 8000'eren og en fin Beogram..
Mvh Morten
|
|
|
Velkommen til old school B&O tråden Morten!
Når jeg hentydede til udseende så mente jeg først designet. Hvad B&O kan lide? Skal det være hvidt osv. Derefter den kosmetiske stand. I en del tilfælde så har ældre B&O været blevet brugt indtil det trængte til service og så opbevaret hvor der var plads(garage/stald osv.). Med den kosmetiske er det hvad du kan leve med. Jeg finder B&O 6000/8000 meget holdbare hvad det angår men jeg har dog gået på kompromi nogen gange.
Det lyder til at du skal have fat i Allan A for han har kontakt til Jørn og et SC80 tilovers i palisander. Du kan sende ham en privat besked.
Dennis:
Det ser godt ud. Keep it comming!
|
| Til top |
|
| |
Loudspeaker Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Loudspeaker Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er forresten meget nemmere at service, når man har mulighed for at tage printene ud af apparatet! Her ses FM
modulerne:
Tilbage på deres plads:
Efterfølgende fik forforstærkeren en tiltrængt rengøring samt 12 nye kondensatorer (På billedet ses de gamle):
Gammel vs. ny (brugt) microprocessor. Jeg var lidt i tvivl, om den nye kunne bruges, da den lugtede en kende "varm" eller
"brændt" i det, og jeg ville helst ikke montere den, hvis der var overhængende fare for, at den kunne ødelægge noget i
resten af apparatet, men efter at have målt diverse halvledere igennem, turde jeg godt montere den - fungerer uden
problemer.
Ny kondensator blev ligeledes monteret her.
/Dennis
|
| Til top |
|
| |
Loudspeaker Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2013 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er vi efterhånden nået til vejs ende med billeder af processen. Her ses 2 nye vs. to gamle kabler, der henholdsvis går fra
det ene FM modul til strømforsyningen og fra det samme FM modul til microprocessoren:
Apparatet bliver så småt samlet igen.
Sidste billede jeg tog, inden den blev lukket for denne gang; et glædens moment.
Et endnu større glædens moment var det dog, da jeg efter at have løftet det 21 kg tunge apparat 200m hjem, kunne tilslutte
mine BeoVox MS150.2'ere og tænde for bæstet. Her ses billeder af, hvordan det står og spiller her til aften.
Med så mange anlæg (Har stadig BeoSystem 3500 og MPAV9000 hængende på væggen) og et anlæg af den kaliber, melder
der sig igen en tvivl. Jeg ser så godt som ikke TV længere, hvorfor jeg har overvejet at skaffe mig af med mit ene AV9000.
Tilbage står jeg så med valget mellem BeoSystem 6500 med BeoLab Penta MKIII og BeoMaster 8000 med BeoVox MS150.2.
Det er et svært valg, for sidstnævnte er klart overlegen, når vi snakker lydkvalitet. Første kombination er dog visuelt
pænere og passer bedre ind i rummet, og den enkle betjening kan man ikke slå. BeoLab Terminal... jeg er ikke ligefrem fan.
Når man er vant til en BeoLink 1000/Beo4, er det et stort skridt nedad betjeningsmæssigt. Men der er jo ikke andet for, end
at lade det komme an på en prøve, og jeg synes nu det står udemærket, som det står nu. Og måske er det slet ikke
nødvendigt at vælge. I virkeligheden er det jo et luksusproblem, der sådan set bare giver muligheden for variation og
udveksling i ny og næ, for jeg har jo alligevel ikke tænkt mig, at skille mig af med nogle af delene - man er vel samler!
Lige en lille sidenote, inden vi slutter for i aften. Det er jo desværre ikke første gang, vi her på Old School B&O tråden har
kunne berette om, at der har været klamphuggere i nærheden af vores udstyr, inden vi fik fat i det. For et par timer siden
flyttede mine BeoVox M100 ind i et andet rum. Jeg kom til at kigge bag på den ene, og så til min store irritation, at en
tidligere ejer har lavet to aflange huller i bagsiden af kabinettet og senere sat tape over!  Jeg kan ikke lige se motivet
for at skulle lave disse huller, men der er vel ikke andet for end at finde en måde at lukke dem på, når jeg engang skal til
at renovere dem...
/Dennis
|
| Til top |
|
| |
Vinylking Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2010 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 14 December 2013 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot arbejde Dennis, gratulerer
__________________ Collecting vintage B&O is not a hobby, its a lifestyle
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2013 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis:
Jeg vil også lige gratulerer med det flotte arbejde. Køre hele display'et så perfekt
efter din renovering?
Du kan spartle hullerne i dine M100 op igen, nu husker jeg dog ikke om det er
plastik bagside eller træ, men det kan uden tvivl laves så det hverken kan ses
eller høres.
Morten:
Jeg har et palisander SC 80 møbel til salg til 800 kroner afhentet.
|
| Til top |
|
| |
Loudspeaker Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2013 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Allan. A
Den er efter udskiftning af microprocessoren i stand til at vise frekvenser over 97,7. Der mangler dog på nuværende
tidspunkt 2 segmenter i frekvensudlæsningen, så LED'erne står for udskiftning på et tidspunkt, men da det er sjældent, jeg
hører radio, haster det ikke. Så længe den er i stand til at vise volume og kilde uden problemer, er jeg fint tilfreds - jeg
kunne derfor også sagtens have levet med den gamle microprocessor, men når jeg nu havde den anden, kunne jeg lige så
godt bruge den i stedet.
Bagsiden på M100 er lavet af spånplade med et lag sort laminat. Løsningen bliver nok at lime et lille stykke tilpasset
spånplade i hvert hul for at sikre, at det er helt tæt og så bliver resten spartlet ud. Hvis prikken over i'et skal med, bliver det
lige efterfulgt af et lag matsort spraymaling.
/Dennis
|
| Til top |
|
| |
mop007 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 16 December 2013 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu afhentet min Beomaster 8000 og den spiller fint. Den har stået to dage på en testbænk og den render ikke varm og strømforbruget ser ud til at være konstant.
Der mangler LED i volumen og manuel knappen lyser ikke men det kan forhåbentlig laves ved et rigtig efter syn.. Sælgeren havde og en fin beogram 8002 med en MMC2 pu som jeg har sat mig på..
Der er forresten kommet liv i min Beomaster 6000 som kan tænde efter 30 minutter. Ingen LED fejl men jeg må indrømme at den render mere end håndvarm. Den er dog 100% optisk i orden så måske ryger den videre med fjernbetjening til reservedele.. Den er endda med original emballage :-)
@Loudspeaker
Tak for hintet omkring højttalerne. Desværre kom jeg slet ikke så langt da sælger fortale at den ene basenhed er defekt men jeg måtte tilgengæld hente dem gratis. De er fuldstændig som nye i både finer, stof og fødder og det er lykkedes mig at finde et komplet sæt NOS højttaler enheder til en M150 som jeg kan bruge til erstatning i bassen.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 03:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er altid en fryd at se ældre B&O blive taget kærligt af for endnu en tid som værende i brug for de kommende generationer uanset hvor det bliver. Thumbs up Dennis
Også til Morten med den første Beomaster 8000 og en Beogram 8002 der venter. Et ganske fint sammensætning som jeg også har nydt. Det lyder til at begge Beomastere kunne trænge til service hvilket ikke er så underligt med den alder de har. Min Beomaster 8000 har display og radio fejl men den venter stadig på at jeg beslutter mig for at bruge den men sælges skal den ikke.
Da jeg fik mine Beovox M150 da var der ligeledes skiftet enheder og de skulle vist nok være orginale B&O.
Men 6500 versus BM8000? Ja jeg kan heller ikke afgøre det. Det er ved at være noget tid siden 2-3 år siden jeg brugte BM8000 men begge har sine egenskaber og hvert deres design foruden lyden.
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 06:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anderz skrev:
Det er altid en fryd at se ældre B&O blive taget kærligt af for
endnu en tid som værende i brug for de kommende generationer uanset hvor det
bliver. Thumbs up Dennis
Også til Morten med den første Beomaster 8000 og en Beogram 8002 der venter.
Et ganske fint sammensætning som jeg også har nydt. Det lyder til at begge
Beomastere kunne trænge til service hvilket ikke er så underligt med den alder de
har. Min Beomaster 8000 har display og radio fejl men den venter stadig på at jeg
beslutter mig for at bruge den men sælges skal den ikke.
Da jeg fik mine Beovox M150 da var der ligeledes skiftet enheder og de skulle vist
nok være orginale B&O.
Men 6500 versus BM8000? Ja jeg kan heller ikke afgøre det. Det er ved at være
noget tid siden 2-3 år siden jeg brugte BM8000 men begge har sine egenskaber
og hvert deres design foruden lyden. |
|
|
Anders jeg kan så fortælle dig at dine basenheder ikke er originale. De udgik af
produktion i 1987. Med sælger har måske troet de var originale. __________________ /Allan
|
| Til top |
|
| |
Loudspeaker Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for roserne.
Er for tiden ved at lege med både MS150.2 og MC120.2, det er dog lidt upraktisk, at den ene højttalerkontakt ikke virker, så
lige nu er det enten MC120.2 for sig eller alle 4 på en gang. Jeg skal lige have rykket MC'erne helt ind til væggen, før det er
fairplay mht. til basgengivelse, men hold k*ft en forskel der alligevel er i det nedre toneområde. Der bliver muligvis lejlighed
til tests i et lidt større lokale i weekenden.
Display i min BM8000 skal der også kigges på engang, men som sagt er det ikke et forstyrrende element lige pt.
Anders, mht. basenheder i M150, skal de være magen til dem i dine S120, hvis de er originale. S120, MC120.2, M150,
M150.2, MS150 og MS150.2 brugte samme type 8" basenhed.
/Dennis
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Både MC120.2 M150.2 & MS150.2 er fremragende højttalere. Dog er MC120.2 i
mine øre temmelig bas-svage hver selv S80.2 i mine øre går dybere.
Men ja de MC120.2 M150.2 anvender den præcis samme basenhed (også
anvendt som øvre basenhed i MS150.2)
Det er specialbyggede SEAS enheder som kun er anvendt i de ovennævnte
modeller fra B&O. De er aldrig blevet anvendt i andre højttalere fra andre
fabrikater.
S80.2 anvender en lignende basenhed som dog er lidt mere simpel bygget og
hvor der anvendt pap til membranerne i stedet for plastikmaterialet som er
anvendt på enhederne til de store modeller.
Diskanter og mellemtone enheder er dog de samme i alle modellerne ud over i
S55.2 hvor der er anvendt en igen knap så fin mellemtone driver som i de større
modeller hvor det er en stor Vifa domeenhed.
|
| Til top |
|
| |