| Forfatter |
|
Loudspeaker Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 428
|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må nok erklære mig uenig med dig, Allan.
Den 8" enhed der findes i 120/150 serien er produceret af Peerless ifølge
BeoCentral. Det er mellemtonen, der er produceret af Seas, hvilket stemmer
meget godt overens med, at der står 'Made in Norway' på dem.
Basenheden i S80(.2) ville jeg på ingen måde beskrive som værende lignende dem fra 120/150 serien. De minder
overhovedet ikke om og har en lille fesen magnet på ca. 10 cm i diameter hvorimod dem fra 120/150 serien er udstyret med
en magnet med nogenlunde samme diameter som membranen - jeg kan lægge et billede op af enhederne, hvor de ligger
ved siden af hinanden; jeg har nogle defekte til at ligge i gemmerne.
Hvordan S80(.2) lyder, skal jeg ikke kunne udtale mig om, da jeg aldrig har hørt dem, men årsagen til at de lyder forskelligt
fra 120 serien skyldes nok til dels basenhederne og det faktum, at 120/150 serien er bygget op omkring basreflex princippet
hvorimod S80(.2) er en trykkammer konstruktion.
Modellerne er desuden ikke alle udstyret med samme mellemtone. Der findes 2 forskellige mellemtoner hvoraf den ene har
en plastikmembran (Kan ses hvis man klikker på ovenstående link til BeoCentral) og den anden har en tekstilmembran (Se
nedenstående billede af min ene BeoVox MS150.2). Hvis der står '.2' bag modelbetegnelsen er de udstyret med
sidstnævnte.
Her ses 2 billeder fra da jeg efter renovering af basenheder og defilter samlede mine BeoVox MS150.2 for omkring 1,5 år
siden:
/Dennis
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well det fik jeg at vide tilbage i 2006 og ja de enheder ligner B&O eller ihvertfald mine S120 på forsiden.
Nu er det jo sådan at der er 2 mellemtoner som er gået stille med 1 i S120 og 1 i M150 så der kan jeg se hvad der er tale om.
Så det bliver spændende at se om hvorvidt de enheder er originale.
Som jeg husker prisen så var det der opad ihvertfald.
|
| Til top |
|
| |
Loudspeaker Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kom lige i tanke om, at jeg har hørt om det problem med mellemtonerne af den type før. Limen, der blev brugt til at
fastgøre spolen til membranen svigter.
Se her.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke om du har tænkt dig selv at kigge på dem, eller om du sender dem en tur forbi Martin, men
Old_School lykkedes i hvert fald med at få hans til at virke.
Så vidt jeg husker raslede mellemtonen i min ene MC120.2 for nogle år tilbage, hvilket jeg vist aldrig fik gjort noget ved.
Derfor lyttede jeg ekstra godt efter, da jeg satte dem til her den anden dag efter et par års stilstand, men jeg har ikke kunne
høre nogen mislyde de sidste par dage hvor jeg har brugt dem. Måske var der bare noget i rummet, der raslede - jeg ved i
hvert fald at mine MS150.2'ere uden problemer er i stand til at få forskellige ting til at ryste og falde ned når volumen når
over 4.5 på BM8000.
/Dennis
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 366
|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basenhederne fra MC120.2 op til MS150.2 ER fra SEAS. Det har jeg både Jørns
og basrep's ord for. Og mellemtone enhederne i samme er fra Vifa. Det er helt
korrekt at de stammer fra SEAS i de første udgaver som havde plastik
mellemtoner. Men dem med de sorte filtmembraner er fra Vifa og ikke SEAS...
__________________ /Allan
|
| Til top |
|
| |
Loudspeaker Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har umiddelbart meget svært ved at tro, at disse to mellemtoner skulle stamme fra 2 forskellige producenter, når
etiketter og modelbetegnelser er magen til hinanden. Ellers er de i hvert fald fremstillet ud fra meget specifikke krav
fra B&O...
Den første er i hvert fald produceret af Seas:
Seas har desuden oprindelse i Norge (Der står 'Made in Norway' på enhederne, som jeg skrev i mit tidligere indlæg),
hvorimod Vifa er et dansk firma.
Mht. 8" basenhederne i 120/150 serien har jeg forskellige steder på nettet altid set dem omtalt som værende Peerless. Ingen
steder har Seas været nævnt i forbindelse med basenhederne.
/Dennis
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg siger bare hvad jeg ved...
__________________ /Allan
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|

Sådan ser den ud i S120 ihvertfald.
Den er nu afmonteret og vil sammen med den til M150 samt Beocord 6500 for motorlejer afgå til Martin. Jeg har sendt ham en besked samt link til den tråd med old school. Tak Dennis!
Jeg vil se om jeg kan få afmonteret den i M150 imorgen nu da jeg er så godt igang.
|
| Til top |
|
| |
mop007 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej B&O fans,
Jeg har et par spørgsmål som jeg meget gerne ville finde et svar på..
Hvad er forskellen mellem beosystem 6500 kontra 7000? Jeg tænker selvfølgelig på de tekniske forskelle..
Hvad med Beolab Penta i alle tre versioner? De fleste søger jo en mk 3 men er Mk1 og 2 egentlig ringere at man skal undgå dem? Årgangen på dem alle betyder jo at der skal kigges på enheder under alle omstændigheder!
Jeg håber der er en der kan hjælpe mig på vej så jeg bliver klogere :-)
Mvh Morten
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beosystem 6500 versus 7000?
Minimalt:
RDS på B&O Master og du kan få 7000 i sort.
Det er umildbart hvad jeg kan sige.
Belab Penta:
Orange, gult og grøn skrift i display. Ved Penta lab kan det anbefales at både enheder samt forstærker i bunden ses efter.
Er der mere ??
|
| Til top |
|
| |
mop007 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan. A skrev:
Jeg har et palisander SC 80 møbel til salg til 800 kroner afhentet.
|
|
|
Hej Allan, Jeg har set det i den blå.. Umiddelbart er det bordet uden sider jeg leder efter men hvis jeg ikke kan finde det skal jeg nok vende tilbage..
|
| Til top |
|
| |
mop007 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anderz skrev:
Minimalt:
Belab Penta:
Orange, gult og grøn skrift i display. Ved Penta lab kan det anbefales at både enheder samt forstærker i bunden ses efter.
Er der mere ??
|
|
|
Så det er kun displayet der er forskellen?
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
mop007 skrev:
Allan. A skrev:
Jeg har et palisander SC 80 møbel til salg til 800 kroner afhentet.
|
|
|
Hej Allan, Jeg har set det i den blå.. Umiddelbart er det bordet uden
sider jeg leder efter men hvis jeg ikke kan finde det skal jeg nok vende tilbage..
|
|
|
Det er umiddelbart blevet solgt. Jeg giver besked hvis det ikke sælges. __________________ /Allan
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
mop007 skrev:
Anderz skrev:
|
Minimalt:
Belab Penta:
Er der mere ??
|
|
|
Så det er kun displayet der er forskellen?
|
|
|
Ikke helt. Jeg oprettede en tråd på Beoworld:
http://forum.beoworld.org/forums/t/8575.aspx
Jeg håber at det giver et overblik.
|
| Til top |
|
| |
Mr_Tarantino Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1562
|
| Sendt: 21 December 2013 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående laser i CD afspiller på Beocenter 9000 serien:
Jeg har pt et BC8500 og har ladet mig at fortælle at når laseren i den er helt færdig kan denne ikke skiftes, har jeg hørt rigtigt?
Og kan man rense den blot?
Jeg vil gerne have enten et BC 9500 eller 9300, har en endda fået et BC9500 tilbudt til 800 kr inklusiv en ældre Beo4 med AV
knap, men hvad med laseren i et BC9500 kontra en BC9300? Kan man stadig skifte dem når den en dag står af?
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2013 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan jeg stadig høre på min CDX og Beogram CD6500 i år 20xx?
Ja det afhænger af hvem der foretager service på dem. Nogen siger lazer (uvidende B&O kendskab) andre siger lodninger og komponenter(Service folk med B&O erfaring). B&O butikker siger ingen reservedele og det er nok der den uvidenhed kommer fra.
Jeg vil skyde på at den BC9500 og hvis cd var i udu ville kunne fungere optimalt og lazeren ville være det sidste problem at spekulere sig på.
Hvis lazer i en B&O CD pånær Beosound 9000 var et problem så ville der være snak om det på bla. Beoworld og jeg har ikke hørt/ set andet end lazer i CDX er almost bullet proof! Jeg har endnu ikke fundet/set en CDX med lazer fejl beskrevet nogen steder.
Sidst er der min Beogram cd6500 som jo ikke var fuldt fungerende da jeg købte den men det eneste Martin gjorde for lazeren var at rense den foruden det andet der var galt.
Det eneste jeg kan konkludere er at selv 22 år senere er ikke tiden at spekulere i lazer problemer for B&O cd lavet omkring 1990 og det samme med CDX men der er det 27 år på bagen.
Så er der så spørgsmålet om backup ville gøre godt og jeg vil tro at ja ved brug af ældre B&O er det ikke en dum ide. Jeg gør det selv. Beocord 5500 bliver flittigt brugt istedet for 6500 der larmer på grund af beskadige motorlejer.
Jeg vil tro at den BC9500 skal ses efter men det er da et tilbud og hvis den er mere i smag/design mæssigt så ville den være god at have på lager eller i brug.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 December 2013 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så vil jeg da ikke bruge tid på at være nervøs over det :)
Er nogen iøvrigt interesseret i at bytte en TX-2 til en Beogram med Datalink må de gerne sende en PB :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 December 2013 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr_Tarantino skrev:
Jamen så vil jeg da ikke bruge tid på at være nervøs over det :)
Er nogen iøvrigt interesseret i at bytte en TX-2 til en Beogram med Datalink må de gerne sende en PB :) |
|
|
TX-2 har en MMC3.
|
| Til top |
|
| |
audia6turbo Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 279
|
| Sendt: 30 December 2013 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, nogen som har nogle erfaringer med Beovox ms 150, har læst meget om dem igennem tiden og nu køber jeg sgu et par som dog er renoverede
med nye ophæng i basserne og fine kabinetter, det er nu mest en for sjov højtallere for mig da jeg har fint grej i forvejen men har længe ønsket mig
et sæt selv om de jo har mange år på bagen, håber der en eller flere som der kan dele lidt viden om de gamle kæmper
|
| Til top |
|
| |
Vinylking Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2010 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 31 December 2013 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2013 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt nytår til alle her på hifi4all og specielt til alle old school B&O nørder.
Det bliver så 6500 og 6000 systemet der vil blive de primære systemer og vil sikkert være det i 2014.
Ellers er der ikke de store planer lige pt andet små detaljer Martin skal se på efterhånden og et retip hos Axel af MMC2.
Jeg nyder 6500 systemet både design og funktion men også lyden men glemmer lidt 6000 i det andet rum. En lidt sjov ting var i en pladebutik igår hvor jeg er rimelig kendt blev jeg spurgt om jeg var gået over til cd og lige på det tidspunkt var retip en smule undskyldningen for ikke at have en velfungerende Beogram igen. 6006 venter på brug og 9000 kan optage! Når ja det er også rigtigt. Så jeg er nok tilbage i perioden 2003-2006 med mit Beosystem 2000 hvilket var 3 problem frie år før Martin og 6000/8000/6500 systemerne. Jeg følger ingen grund til at opgradere pt eller andre systemer men who knows. B&O efter behov.
|
| Til top |
|
| |