| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 06 December 2014 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er den ikke på 75W/kanal? Har været til et på fester med sådan én og en Apollon kassette afspiller som kilde, da jeg var dreng i 70'erne.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Vinylking Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2010 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 07 December 2014 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Vinylking skrev:
| Jeg er også ude og rejser, i Texas, kommer hjem på Tirsdag, men rejser igen onsdag til Aguascalientes i Mexico. Så jeg kan kun komme på internet sporadisk, synd at Beolab 5000 var solgt, men forsætter med at lede |
|
|
Er det slet ikke nemmere, at rejse direkte fra Texas til Aguascalientes?  |
|
|
Jow, men jeg skal hjem med familien, som er med her i McAllen, og derefter klargøre et andet sæt værktøj til Aguascalientes. Medbringer fra McAllen, 2 styk M70, med trumpet fødder, 1 BG 3000 (ikke Thorens), en BG CD50, reservedele til diverse BMer BGer og kondensatorer for M70erne. Desværre får jeg ikke tid til at lave noget ved mit B&O, før sidst i Januar, Jeg er i den ulykkelige situation, at jeg skal arbejde for at leve. Og tak til Anderz for anstrengelserne, lad os se hvad der kan dukke op. __________________ Collecting vintage B&O is not a hobby, its a lifestyle
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
| Sendt: 08 December 2014 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan så en Beomaster 3000 reklame ud i 1969 for den første version indtil 1972.
Jeg venter stadig på svar fra Martin så overvejer at sætte den til min pc for at se hvad der vil ske. Dog har jeg haft toppen
af og den ser meget original ud for dens alder inklusive hvide ROE caps! Jeg ser ingen tegn på noget defekt eller noget. Og
heller ingen brum som godt kan præge disse modeller.
Jeg må se om jeg kan finde Beocord 1900 og sætte den til.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2014 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beocord 1900 er lidt forsvundet så derfor satte jeg den til min pc som jo var hoved formålet.
Jeg har bare aldrig været klar over hvilket indgangs muligheder bortset fra phono, beovox og tape + det ville 5 pin DIN for
en '70r Beomaster. Næ der findes RCA og DIN uanset hvilket stik du vil benytte så tilslutning fra pc lyd ud via mini jack 3,5
til stereo sort,rød tape in RCA på Beomaster 3000. Lidt volume styring på PC og så kørte det derudaf.
Jeg satte Beovox 2702 til. De har ikke været i nogen brug siden 2008 hvor jeg benyttede dem med Beovison LX5500 som
jeg husker det. Desværre så kan de ikke klare Beomaster 3000 og lød for skarpt uanset hvor meget treble/hi cut der var
benyttet og raslen fra den ene. Så S45-2 blev det så til og det bragte ihvertfald bund i lyden med meget bas som skulle
skrues noget ned for ikke at virke for meget.
Efter nogen timers brug har den siden igår aftes begyndt at larme ret kraftigt fra transformeren.
Så jeg tror at jeg har fundet årsagen til hvorfor den er havnet i den genbrugs butik og været der et godt stykke tid siden den
sidst var i aktiv tjeneste.
Derfor ryger den nok højst sandsynligt til Martin her en af de nærmeste dage for dens nok første service i de små 40 år +
siden den forlod Struer.
Selve ideen med at at bruge den til PC lyd var ellers god nok til trods for at den en smule for lang i designet.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2014 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg lige skal lokalisere en kasse der er lang nok er Beomaster 3000 så ikke sendt afsted endnu men den er pakket ind i
bubble wrap indtil videre. Her et lille stemnings billed fra hvordan det kommer til at se ud. Min printer skulle så stå ovenpå. den
vejer ikke alverden.
Ellers må i havde en god Beojul hvor end I må befinde jer. Her er der så lidt hygge med en '60 version af Messias i 3 vinyl box
fra readers digest. 6 sider totalt. Gammel familie tradition der hænger ved.
|
| Til top |
|
| |
Hannibals søn Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 27 December 2014 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Anderz
Hmm, de der ældste Beomaster 3000, -2, 4000: Nogle har trafoer, der gerne vil brumme. I 1973 købte jeg en 4000 fra ny - ½ år efter brummede den. Ny trafo - ½ år senere igen en ny trafo - sikkert en ny / bedre model - for ingen brum mere.
Det er noget meskemekanisk - noget med at lamellerne bliver løse. Nogen har prøvet at dyppe hele trafoen i varmt & flydende lak og med held.
Men da vi alle er præget af julen, er her et tilbud til dig: Hvad med at få den byttet til en 4400 i stedet for?
Jeg mangler faktisk en 3000 - ikke 3000-2 i min samling, og har (masser af) 4400ere til overs. Stand ukendte!
Tror Martin hellere vil lave en 4400 end en 3000? Jeg har i hvert tilfælde købt kondensatorsæt til 4400 hos ham....
Mit eneste krav er faktisk kun, at den er pæn på fronten - ingen ridser og hakker og ikke for nikotin-gul.
Kontakt mig direkte på drlykkes-mail-dk
Forsat god efterjul
Mvh, Leif
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2014 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det nikotingule kan du vaske nemt af med Flüggers Fluren 37. Den er meget effektiv.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2014 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hannibals søn:
Det vil jeg overveje og jeg takker for tilbuddet indtil videre.
Jeg har læst om Beomaster 3000 og den til dens med at brumme men det var mere en højlydt snerren efter et par timers brug
der så dagen efter stadig kunne høres og havde overtaget alt lyd der kom ud af Beovox S45 inklusive hvis jeg prøvede FM altså
radio støj var væk.
Men altså det tekniske er Martin og hans ord er lov hvis han får lov at se på den for en vurdering.
Om det bliver 3000 eller 4400 er underordnet til mit behov. Så hvis du vil kan jeg komme forbi med den 3000 og vi kan se hvad
der sker. Jeg vil mene at den er kosmetisk pæn nok inklusive på front.
|
| Til top |
|
| |
Vinylking Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2014 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af mine 6 Beomasters er min BM 4400 den absolut bedste, så kom afsted Anderz  , Jeg er igang med at renovere et par M70ere, faktisk 2 lig som jeg købte på US ebay. Og et par dage efter dette køb fandt jeg sørme et par trumpet fødder. M70erne bliver en perfekt combination til BM 4400. Jeg jager nu en tweeter til M70, begge tweetere er dårlige, de to phase link er med løse magneter, jeg for søgte at reparere en, men ødelage spolen i den, har dog fået lovning på to fra en god ven i USA, han har også sendt mig EN tweeter, så nu leder jeg efter en til.
__________________ Collecting vintage B&O is not a hobby, its a lifestyle
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2014 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter en grundig tur i tænke boksen må jeg hellere stoppe ved BM3000 i henhold til udgangs effekt og dertil passende
Beovox. Det bliver ikke til BM4400 denne gang og jeg har jo rigeligt vellydende Beomastere inklusive BM8000, 6000 og
6500.
Hvis 901 eller 1100 havde været det værd havde jeg ikke haft noget problem. 3000 var der bare den dag jeg var i
Silkeborg. Jeg har dog planer om at vænne tilbage og tjekke begge butikker snarest. Det nåede jeg desværre ikke. Kun den
hvor Beolab 5000 skulle havde været.
Så hvis ikke Hannibals søn har andre BM at bytte med så kommer 3000 afsted efter nytår til Martin for jeg er som altid
nysgerrig på hvad der kunne få den til at snerre højlydt efter nogen timer og dagen derpå lidt mindre men stadig den eneste
lyd der kom ud. Men så lang tid under en stabel andet i en genbrugsbutik uden 220 volt stik også lige pludseligt fuld 240 volt
et par timer. Den så ellers ud til at kunne klare mosten og et besøg hos Martin eventuelt.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2015 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom der skam noget nyt B&O ind tidligere idag.
Hannibals søn kom personligt forbi med 1, 2, 3, 4 nej 5 stk. Beomaster 901 af varierende stand kosmetisk også elektronisk.
Så efter en gennem gang af dem er nummer 1 den nederste og 2 nok den anden nederste som vil en af gangen blive sendt
til Martin.
Faktisk vil jeg tro at de 3 måske alle 5 kan komme til at fungere fint igen. Finer skal skiftes men som det ser ud er det med
at finde det matchende og så lime nyt på efter det gamle er væk. Måske en white edition?
Nummer 1 har problemer med venstre kanal der er lidt død i det og lamper så jeg ikke noget der lyste op men Beogram
1202 spillede ganske fint ved phono udgang samt FM støj. Jeg mangler en god antenne at prøve.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Januar 2015 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glæder mig over at vi begge er tilfredse.
I forbindelse med afleveringen, opdagede vi, at der er forskel på modellerne: På den ene sidder der 2 sæt højttalerudgange - anden nederst. Nogen der ved noget om et modelskift - årstal - sjældenhed osv.?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2015 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne måske være noget til 4 kanals lyd.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2015 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske ikke. Senere udgave havde 2 par højtaler udgange da 901 kørte fra 1972 til 1977 er en mulighed.
Desuden er der ikke mulighed for at slå højtaler udgang 1 eller 2 til men kun 2 højtaler par. Det er der på Beomaster 3000.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Januar 2015 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Anders: Kiggede lige på diagrammet på Beoword's arkiv. Der er der 1 sæt udgange.
Måske kan et kig på dem der er i dine fortælle årstallet for skiftet - det står allernederst på siden.
Mangler du en servicemanual, så send mig en PM med din emailadresse, jeg har den.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2015 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej desværre jeg havde lige toppen af den med 2 par udgange men der var intet årstal forneden.
Faktisk stort set identisk med en af de andre efter hvad jeg kunne se.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2015 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er nummer 1 pakket og bliver afsendt til Martin i morgen.
Umildbare fejl:
Ingen lys hverken grøn eller rød
Bass slider sidder løst
Venstre kanal er lidt underlig da først er der næsten intet, Skru op for volume og så virker det indtil du dæmper volume hvor
den så er der en smule men går tilbage til næsten intet igen.
Jeg har ellers set lidt på finer som ikke er den store formue via ebay.co.uk så der bliver nok forsøgt mindst 1 af dem for at
prøve det.
|
| Til top |
|
| |
Vinylking Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2015 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 3 forskellige diagrammer for BM 901, en har 2 par højtaler udgange, en anden et par. Den tredie har et par udgange, men er anderledes i forstærker delen, forskellige modstande og så vidt jeg husker et par forskellige transistorer. Jeg kender ikke årstallene for de forskellige udgaver. Det var sgu et ordentlig læs du fik der. Jeg har lavet et par sidestykker med ny finer på en BM 2400, fik finer fra USA. Hvis du kan finde det i UK så forsøg at starte med en udvalgs pakke med forskellige slags finer. Jeg fik en med omkring 30 forskellige træsorter, og derefter vidste jeg havd jeg skal bestille næste gang, både for palisander, eg og teak. Jeg limede fineren med almindeligt hvid trælim, satte det i pres, og lod det tørre, sleb det og gav det kogt linolie.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2015 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er en god bunke at starte en samling med eller hvad det må blive til.
Måske en bliver "custom" når vi snakker det kosmetiske men så kræver det matchende Beovox/Beogram/Beocord så måske
ikke. White editon er jeg ved at undersøge muligheden for. Martin siger at det findes fra B&O men 901 i den udgave er ikke så
tit set og han ejer ihvertfald en.
En prøve pakke lyder som en fin ide. Tak for det. Jeg set noget som kan stryges på men jeg holder mig til trælim og fint sand
papir. Hvad type sandpapir anbefales der?? Kogt lindolie? Lindolie har jeg hørt og set vist nok i et byggemarked men kogt?
Kommer det sådan?
Ellers er 901 nummer 1 sendt afsted idag. Vi ser hvad dommen bliver.
|
| Til top |
|
| |
Vinylking Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2015 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sliber med 200/220 korn sandpapir på nyt finer, derefter et tykt lag linolie, lad det stå en halv time, tør derefter overskuddet af med en ren klud, lad det tørre 24 timer, slib let med sandpapir, og giv det olie igen ligesom før, lad det stå 24 timer og poler med en fnugfri klud (gammel T shirt). Hvor det drejer sig on beskadiget finer på større overflader begynder jeg med 100 korn sandpapir, og går derefter over til 200/220 korn, men ellers på samme måde som beskrevet. Kogt Linolie er en direkte oversættelse fra engelsk "Boiled Linseed oil" det do finder i byggemarkedet er sikkert det samme. Du kan se her hvad jeg laver med mine M70, om kring begyndelsen er olie behandlingen beskrevet. Jeg har en 901, det er dejligt at vide hvor jeg kan henvende mig for dele
|
| Til top |
|
| |