Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 14:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Denon DCD3560 opgradering/tweaks. ny tråd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 30 November 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Har nu foretaget beskrevende modefikation, og ført kabler direkte fra I/V konverter upampsene og til de balancerede udgange.

OG der er HUL! igennem! ingen problemer, kun en fantastisk hidtilds uhørt klarhed og renhed og dynamik fra denne ellers fantastiske maskine.

I/V oknverter upampsene er jo også skiftet til NE5532 så nu høres kun de første NE upamps i maskinen, og ikke de andre der normalt sidder i signalvejen ( SSM i filter og NE5532 i buffer  der nu bypases helt )

Har skiftet de balancerede udgange til nogle bedre Neutrik.

Maskinen lyder nu enestående godt!!!..   det kan varmt anbefales!!

Så mangler vi bare at prøve nye DAC. chips og se om det giver endnu mere!??? hvis ikke? så newer mind! for det spiller helt fantastisk som det er lige nu..

Der er en skræmmende dynamik og kontrol og en åbenhed og detaljering samt luft op efter, selv de bedste nye 24/96 maskiner har svært ved at gøre efter.. 

Kun SACD kan tænkes at gøre det lige så godt eller marginalt bedre.

denne modefikation var lige det sidste der skulle til før maskinen smækkes op i højste gear og viser de nyeste og bedste konkurenter baghjul!.. 

LInn cd12 mf.. go home!!

Prøv det!!  prøv det!! prøv det!!   

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 30 November 2004 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Gratulerer med ny spiller! That`s sannelig kjempemorro to hear! Jeg funderte på om noen av dere Dansker i det hele tatt ville forsøke denne banalt enkle modifiseringen

Dette løfter den ærverdige gamle Denon opp på aller øverste hylle. Og du kan fortsatt hente mer ut av den Mike, "oversized" analogtrafo bakpå + solid core nettkabel  + solid core strømtråder fra powerprint til analogprint f.ex. for ikke å glemme mine hjemmesnekrede Vivanco KX-710 signalkabler

- igjen; gratulerer Mike!

Mvh.   RS

Til top Vis PaleRider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PaleRider

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 November 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

miju: Har du et scop og kan måle hvad der ligger af hf sjov på udgangen?

Hvad siger LC effekterne til det? De plejer ikke at være glade for hf på indgangen. Har svitset et zobel net på en mill. pga hf støj fra et pc lydkort jeg havde sat den direkte til.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 December 2004 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Hej Miju!

Jeg tillader mig at være forbeholden.
Øget klarhed opefter er ikke på min ønskeliste for den maskine.
Det er grundtoneområdet der først og fremmest mangler dynamik.
Den øvre ende mangler stram kontrol og opløsning.
Virker den løssluppen eller hvad?
Typisk kan det du skriver tolkes lidt i retning af Eben syndromet, blot længere oppe i frekvens.
Har du prøvet at hoppe tilbage på RCA med et lignende kabel.
Kigger man på diagrammet, så vil udtagning af signalet i I/V konverteringen gøre maskinens performance afhængig af indstilling af volumen, ligesom konstruktionen af indgangstrinnet i preampen får betydning.
Hertil sender den HF videre, det kan føre til ustabilitet og afbrændte HT/amps hvis man er lidt uheldig.
Har du checket for DC på dens udgang?
Hvordan ter den sig ved tænd/sluk?

Du er i øvrigt betydeligt bedre kørende rent strømmæssigt på udgangen af NE5532 end på uPC4570. NE typerne er langt mere strømstærke, ligesom øvrige data også er bedre, om det så måtte betyde noget. Men strøm i lange baner skal man bruge på udgangen for at drive kabel og efterfølgende amp.
Hvis der sidder FET´s i indgangen på den, så har den det lidt bedre end hvis der sidder bipolar teknik.
Du kan ikke rigtigt undgå at kapacitet /induktans og impedans kommer til at påvirke DAC chippen på dens udgang via modkoblingssløjfen. Her får du noget uforudsigeligt filtrering/resonans af en slags.
år du nu er i gang derinde, hvorfor prøver du så ikke lige at bypasse S/H kredsen. Den er simpelthen så ulækker, PCM58PK skulle ikke sende problemer videre, den sulle være glitch fri.

Har du lyst til det der Vivanco stunt?
Kender du et sted det kan købes?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Kurt:  " Virker den løssluppen eller hvad? "

-netto pp! 

Mvh.  RS

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 December 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

PaleRider skrev:

Kurt:  " Virker den løssluppen eller hvad? "

-netto pp! 

Mvh.  RS

Well det var frygtet
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 04 December 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Kurt von Kubik]

Hej Miju!

Jeg tillader mig at være forbeholden.

Øget klarhed opefter er ikke på min ønskeliste for den maskine.

der er kommet mere "luft" ikke decideret mere top!..  men der er en øget klarhed og renhed.

Det er grundtoneområdet der først og fremmest mangler dynamik.

Det er LIGE! det den ikke længere gør!..

Den øvre ende mangler stram kontrol og opløsning.
Virker den løssluppen eller hvad?

Der er hul igennem og luft.. men bedre kontrol og styr over tingene end nogensinde før!.. der er bestemt intet løssluppent over lyden her.

Stram og kontroleret! men med dynamik og pondus samt klar og ren hed samt super opløsning.. ( på den fede måde!)

Jeg vil heller kalde lyden FRIGJORT! og mere frit flydende, det er som om der var nogle begrænsninger i dynamil og luftighed op mod toppen, en frekvens mæssig begrænsning der ikke længere er der!..

Det høres ikke som mere top eller nogen fravning af toppen, men kan sammenligne det med at gå fra en diskant i højtaleren der ruller skarpt af lige omkring de 20 kHz. og så en af de nye der spiller snore lige og liniært op til 40 - 40 kHz. 

Det giver ikke MERE! diskant, men det opleves som mere "luft" og mere "rigtigt"

Typisk kan det du skriver tolkes lidt i retning af Eben syndromet, blot længere oppe i frekvens.

Nope!.. Eben lider af foor meget precens i et tone område.. det er der på ingen måde tale om her.

Det samme i bunden, her er der samme forbilledelige kontrol, og vægt!.. men det er som om den spiller en oktav dybere ned efter, det giver en mere markant fysisk følelse ( noget man nok dog skal have en stor 12" eller støre ( der med mærkbart og brugbart niveau rækker under de 20 Hz. ) for at rigtigt mærke.

Løssluppent er lyden på ingen måde! den er lige så kontroleret som den SKAL! være men den er løssluppen på den måde at den flyder mere frit eller frigjort og ubegrænset. D

et kan sammenlignes lidt med den følelse man får når man høre en rigtig god SACD maskine med en SACD skive kontra en alm. 16/44 skive, her er også den der følelse af ubegrænset her i frekvens området..

Har du prøvet at hoppe tilbage på RCA med et lignende kabel.

Ja jeg har ens kabler til både balanceret og ubalanceret ( Taralabs RSC Reference Gen2 ) og her høre man tydeligt begrænsningerne i de ekstra upamps (uanset hvor gode den nu ellers er!.. ) det er som om der her ligges en dæmper på dynamikken og et lettere slør over tingene.

Denne "tåge" lætter på de balancerede udgange dirækte fra I/V.

Der er også klart mere jern greb i hele tone området og kniv skarp skårende detaljer og perspektiv.

Maskinen har bevaret sine posetive lyd egenskaber og egen lyd, altså det der i bund og grund fra begyndelsen gør den så god!

Grundklangen er altså ikke ændret! men er stadig lige rigtig! 

Der er som sagt bare mer "hul" igennem til musikken, der er fjernet endnu nogle "slør" mellem dig og musikken og dynamikken er endnu bedre, og ubegrænset!

Alt lyder renere og klare, står mere tydeligt, det gælder detaljer, perspektiv, dynamisk kontrast mm. ( men igen! det tonale / klang balancen er uændret! eller måske endnu mere NEUTRAL!?? de der er mindre finger aftryk fra upamps mm. i analog delen.)

Som sagt alt ære de gode NE5532 & 34 upamps ( samt SSM ) men jo færre af disse der smides ind i signalvejen jo bedre!... det høres!

Alle komponenter har jo negativ indflydelse på en og anden måde! så jo færre ud over de absolut lydgivende nødvendige!.. jo bedre!

Det er ganske tydeligt her!..............

Kigger man på diagrammet, så vil udtagning af signalet i I/V konverteringen gøre maskinens performance afhængig af indstilling af volumen, ligesom konstruktionen af indgangstrinnet i preampen får betydning.

Har ikke bemærket nogle problemer.

Hertil sender den HF videre, det kan føre til ustabilitet og afbrændte HT/amps hvis man er lidt uheldig.

So far no problems af nogen art..

Har du checket for DC på dens udgang?

Nej..

Hvordan ter den sig ved tænd/sluk?

Voldsomt PLOP! lidt knitren og det er det! ( anbefaler at man har skruet godt ned!!)

Du er i øvrigt betydeligt bedre kørende rent strømmæssigt på udgangen af NE5532 end på uPC4570. NE typerne er langt mere strømstærke, ligesom øvrige data også er bedre, om det så måtte betyde noget.

Har også Ne5532 i I/V konverteringen.. så reelt er det dette ene par der lyttes til ( for uden den digitale del )

Men strøm i lange baner skal man bruge på udgangen for at drive kabel og efterfølgende amp.

Hvis der sidder FET´s i indgangen på den, så har den det lidt bedre end hvis der sidder bipolar teknik.

Der sidder AD8065 i pre. amp.

Du kan ikke rigtigt undgå at kapacitet /induktans og impedans kommer til at påvirke DAC chippen på dens udgang via modkoblingssløjfen.

Her får du noget uforudsigeligt filtrering/resonans af en slags.
år du nu er i gang derinde, hvorfor prøver du så ikke lige at bypasse S/H kredsen. Den er simpelthen så ulækker, PCM58PK skulle ikke sende problemer videre, den sulle være glitch fri.

OK.. det vil jeg kikke på..

For så er det jo vitterligt KUN! PCM58PK og et sæt NE5532 man høre på ( foruden div. digitale filtre før disse.. 

Her har man en rigtig enestående mulighed for at høre DAC. delens forcer og begrænsninger.. (måske er den bedre end først antaget!.. ) og så selvfølgelig det enestående gode drev.

Jeg hælder lidt til at noget af det du har savnet i maskinen måske vil findes på denne måde!!?? selv med den gamle DAC!!!

Tør slet ikke tænke på hvad den kan med de nye. når og hvis dette project komer optimalt og vellykket op og køre!??..

Så er vi i klasse med det TUNGESTE! maskiner der kan opdrives inden for 16/44 formidling!! enden måske foran! menge af disse!..

En hvis meget dyr maskiene af Skotsk afstamning er allerede vist baghjul!!  af den gamle tøs som hun er nu.. uden sin analog del og balanceret..

Gode gamle JB. ville nok i all hemlighed fælde en tåre eller to hvis han hørte den nu! og tænke på hvor meget musik og andet vitalt til anlæget der ku købes for de resterende 145000 kr. op til de 150000 ( som er differencen mellem denne og Denon som den nu står fuldt opgraderet og modeficeret!) han måtte "bløde" for sin "Skotske" maskine ( lavet i en salig "dis" at Scotch!)

Kan kun igen anbefale at prøve at droppe analog delen helt!!..  

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 04 December 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=DarkWing]

miju: Har du et scop og kan måle hvad der ligger af hf sjov på udgangen?

Nej.. men kender en der har... 

Hvad siger LC effekterne til det? De plejer ikke at være glade for hf på indgangen.

No problems af nogen art!..

Har svitset et zobel net på en mill. pga hf støj fra et pc lydkort jeg havde sat den direkte til.

Er dog lidt bekymret for muligheden for problemer.. så jeg skal have en sikrings anordning.. Zobel eller en kondensator i udgangen på den cd.  ( just in case!!)

Men indtil nu har det INTET! været. det spiller og det spiller godt...

Bedste ord må være total "hul" igennem"

Maskinens "egenlyd" ( på den posetive måde) altså alle dens gode egenskaber kommer blot på denne måde tydligere til sin ret.

mvh.

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

" Er dog lidt bekymret for muligheden for problemer.. så jeg skal have en sikrings anordning.. Zobel eller en kondensator i udgangen på den cd.  ( just in case!!) "

- ingen grunn til engstelse Mike, tenk heller på å anskaffe en solid 2x15v trafo m. ca. 2-2,5mm tråd på sekundær, f.o.m. 100watt og forbered neste trinn!

Mvh.  RS  

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 December 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Har i (miju & PaleRider) bevaret signalvejen fra I/V konverter opamp'ene og videre igennem de andre opamps, eller har I skåret printbanerne/fjernet komponenter (f. eks. R539, R540, R638, R639), så signalet ikke ledes ind i de videre trin?

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Alt er bevaret, kun avklippet signalbaner +/-  inn på XLR-plugger.

Mvh.  RS 

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Til PaleRider & miju

Nu har jeg også ført signal ud fra ben 7 på I/V konverter IC'erne 511/611 (har ikke bal. udstyr efter CD'en) efter mange gange gåen rundt om mig selv for at tage mod til mig.

Milde moster, hold på hat, briller, løse tænder med videre!!! Mere er der ikke at sige til det! Man kommer jo ind i rummet hvor musikerne har lavet indspilningen, ingen gardiner, der slører rummets 3D opbygning.
Nu begynder legen med at eksperimenter med clock og skifte uPC4570C ud med NE5532 eller NE5534.

Kunne det tænkes at denne nye måde at tage signal ud på alligevel ville kunne give noget endnu bedre med fet'ter på disse IC'ers pladser. De er jo ellers blevet bandlyst på I/V konvertertrinet tidligere i trådene om modding af denne familie Denon maskiner.

Vi får se....

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 December 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=klitgt]

Til PaleRider & miju

Nu har jeg også ført signal ud fra ben 7 på I/V konverter IC'erne 511/611 (har ikke bal. udstyr efter CD'en) efter mange gange gåen rundt om mig selv for at tage mod til mig.

Milde moster, hold på hat, briller, løse tænder med videre!!! Mere er der ikke at sige til det! Man kommer jo ind i rummet hvor musikerne har lavet indspilningen, ingen gardiner, der slører rummets 3D opbygning.
Nu begynder legen med at eksperimenter med clock og skifte uPC4570C ud med NE5532 eller NE5534.

Kunne det tænkes at denne nye måde at tage signal ud på alligevel ville kunne give noget endnu bedre med fet'ter på disse IC'ers pladser. De er jo ellers blevet bandlyst på I/V konvertertrinet tidligere i trådene om modding af denne familie Denon maskiner.

Vi får se....

Bare vent til du får udskiftet uPC med NE5532...   så lyder det hele meget mere "rigtigt" og lækkert!...

Har prøvet nogle OPA627 fra BurBrown i maskine nr.2

Har en der er relativ umodeficeret den har kun fået ny clock ( XO3 der er absolut suveren!!) og NE5532 i I/V konverteren samt SSM2139 i filter.. ( har stadig NE5534 i buffer ) samt bypas af HP filter i udgangen..

Og så har jeg en der har fået hele turen helt igennem.. med andre upamps hele vejen. nye bøsninger, netbrøn, intern kabel udskiftning XO3 clock med egen strømforsyning.

Her er valget faldt på BB OPA627 i I/V konvertering & Buffer samt stadig SSM2139 i filter.. ( da disse er de optimale her til!!)

Begge maskiner har jeg nu bypased analog delen for de balancerede udgange ( de er jo aligevel ikke brugbare som de er!!..  så  no harm done anyway!!)

NE5532 i I/V giver stadig en noget mildre og mere analog lyd!... 

BB. OPA627 giver skræmmende hul igennem og en opløsning der er overlegen på alle måder! men man får her den typiske nye cd. lyd.. meget opløst og detaljeret og dynamisk mm... men ikke lige analogt eller "organisk"  her er INGEN! nåde! det er råt for usødt!...  kan man lide denne lyd?? er denne løsning nok lige sagen! og her får man en maskine der på netop detaljering og opløsning mm. er på forkant med det aller bedste af det nye!! ( inden for 16/44 afspilning)

Er man til den mere "romantiske" / behagelige og analoge gengivelse.. men stadig formidabel velopløst og god!!  så er det NE5532!!..

Jeg er faktisk lidt til begge alt efter humør og musik!!.. 

Så foruden de gode gamle NE kan jeg anbefale BurBrown OPA627

( Har prøvet div. AD. og de anbefaler jeg IKKE!! de er for "digitale" og kliniske!!)

mvh.

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Tak til miju for en interessant fremstilling af NE versus OPA.

Hvor finder man OPA627? De er ikke til salg nogen steder i København & omegn. De er desuden single, så i I/V konverter-positionerne skal man jo lave visse ben-omplaceringer. Er der desuden nogle modstande, der skal erstattes af andre værdier, f. eks. R537/538 og R542/641 m.v. som det er tilfældet, hvis der udskiftes til NE5534 i I/V konverterne?

Skal jeg forstå det sådan at der er sat OPA627 som I/V konvertere i den maskine, der kører signalet ud fra ben 7 på IC509/511/609/611 og bypasser LP filter (IC513/613) og buffer (IC512/612/514/614)?

Umiddelbart er mit næste skridt at prøve NE5532 som IC509/511/609/611 og tage signalet ud fra ben 7 her. Men hvis det er umagen værd at få OPA627 her i stedet for NE5532 skal det jo også forsøges.

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 13 December 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:
Men hvis det er umagen værd at få OPA627 her i stedet for NE5532 skal det jo også forsøges.

Det er det virkeligt bare overhovedet ikke hvis du spørger mig.

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2004 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

miju, nu tror jeg det er f*set ind, at du har 2 maskiner,
den ene (nummer 1) med NE5532 i I/V, SSM2139 i filter og NE5534 i bufferne.
Den anden (nummer 2) har OPA627 i I/V, SSM2139 i filter og igen OPA627 til bufferne. Dette er hvad jeg ser af dit seneste svar før Asbjørn og mig selv.

Og så må der være en tredje, som du har udsat for "den norske kastrering" og med NE5532 i I/V? Det er den du omtaler her øverst side 11:

"Har nu foretaget beskrevende modefikation, og ført kabler direkte fra I/V konverter upampsene og til de balancerede udgange."

Eller er det nummer 1 du har forsøgt udtag fra ben 7 på I/V konverterne?

Er i øvrigt faldet over en anden anbefaling:
Det drejer sig om Denon DCD2700, som fik skifter uPC4570C i I/V konvertrne ud med OPA2604. Disse skulle være endnu mere "analoge" end NE5532, men til gengæld mangle det slam og punch i bassen, NE'erne giver.
Det er der sikkert nogen her der har en mening om?

mvh

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 December 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:

Er i øvrigt faldet over en anden anbefaling:
Det drejer sig om Denon DCD2700, som fik skifter uPC4570C i I/V konvertrne ud med OPA2604. Disse skulle være endnu mere "analoge" end NE5532, men til gengæld mangle det slam og punch i bassen, NE'erne giver.
Det er der sikkert nogen her der har en mening om?

mvh

Hejsa Klitgaard!
Det der med det analoge er jeg ikke lige 100% enig i, men jeg er enig i at klangbalancen er ret meget mere naturlig på NE5532/34 end den er på OPAérne.
Det der sker er efter min pfattelse, at spændstigheden går af musikken med OPA, som jo er fulde af FET´s.
Det går meget hårdt ud over grundtoneområdet, og deler ligesom musikken op i 2. Bunden og toppen.
NE typerne har meget bedre sammenhæng, idet de ikke trykker sig i det vigtige grundtoneområde og i nedre mellem. Her kører de igennem med fuldt niveau, således at man ikke alne mærker bulder fra en stor tromme, men også smækket fra trommeskindet.
I mn verden er det én af de allerstørste forskelle på elektroniklyd og så ordentlig hifi. I øvrigt er det da lige værd at bemærke, at en OPA627 nok er 25 gange dyrere end en NE.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 14 December 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=klitgt]

miju, nu tror jeg det er f*set ind, at du har 2 maskiner,
den ene (nummer 1) med NE5532 i I/V, SSM2139 i filter og NE5534 i bufferne.

JA nemelig!...  moderat modeficeret!

Den anden (nummer 2) har OPA627 i I/V, SSM2139 i filter og igen OPA627 til bufferne.

JA...  noget kraftigere modeficeret..  pt. er det opa. ( der er IC. sokler så udskiftning er relativ nem!...)

(Begge maskiner har XO3 clock. med egen strømforsyning)

Og så må der være en tredje, som du har udsat for "den norske kastrering" og med NE5532 i I/V? Det er den du omtaler her øverst side 11:

Nej der er kun to!... 

Begge har de balancerede udgange taget direkte fra I/V konverteren... så en spiller gennem OPA og den anden NE.

Begge har stadig de ubalancerede udganges analogdel intakt!.. altså de u bal. udgange køre gennem analogdelen...

"Har nu foretaget beskrevende modefikation, og ført kabler direkte fra I/V konverter upampsene og til de balancerede udgange."

JA! det der det jeg siger.

mvh.

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2004 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Svar til flere

(1. Kurt og
2. min læremester Asbjørn, som efter lange mails fik mig til bl. a. at fatte forskellen på aktive og passive LPF'er og andre kundskaber det er godt at have når man skal læse et diagram,
3. samt miju)

Tror dig gerne Kurt, men det var nu ikke OPA627 jeg skrev om, men OPA2604.

Efter en del øvelser med en gammel DCD3300, som Asbjørn hjalp mig med at tolke diagram på, er der nu taget mod til "modding" af DCD3560'eren.
Nu ser vi hypotetisk bort fra den horrible pris for OPA627 i forhold til NE5532A. OPA627 databladet påstår, at der er tale om en ny type fet (difet) med "dynamic performance not possible with previous precision fet op amps".

Mijus's iagttagelser tyder på, at der er stor forskel på NE og OPA som I/V konverter. Kurt mener at NE er meget dynamisk i grundtoneområdet og miju mener at der er masser af dynamik i OPA. Samt opløsning og detaljering.

Det er nok de sidste to egenskaber, der skiller OPA fra NE, som slører detaljeringsgraden, så de (NE) lyder mere "romantisk og behageligt".

Summa sumarum: Smag og behag. Og hvad man ellers har i hifi-kæden.

Sidst men ikke mindst til miju:

"der er IC. sokler så udskiftning er relativ nem!..."

Nu er jeg for alvor nysgerrig: OPA627 er single, mens der oprindelig sad dual opamps på I/V konverter-positionerne.

Har du lavet de nødvendige benomplaceringer på OPA627, inden de er proppet ned i soklerne på pladserne IC509/511/609/611?
Er det "relativt nemt" at skifte IC'er her??

Og skal OPA'erne afkobles yderligere med f. eks. 0,1 uF over strømforsyningerne?

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 15 December 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=klitgt]

Sidst men ikke mindst til miju:

"der er IC. sokler så udskiftning er relativ nem!..."

Nu er jeg for alvor nysgerrig: OPA627 er single, mens der oprindelig sad dual opamps på I/V konverter-positionerne.

Har du lavet de nødvendige benomplaceringer på OPA627, inden de er proppet ned i soklerne på pladserne IC509/511/609/611?
Er det "relativt nemt" at skifte IC'er her??

Det kræver lidt snilde og ben manipulation...

I øvrigt anvendes også NE5534 i den anden maskines I/V konverter, Kurt V Kubik har været så venlig at sende mig en hvor det er gjort og som jeg så har fået gjort efter på de andre.

Ne er jeg ikke helt 100% selv til sådanne små elektronik modeficeringer, det lader jeg en noget mere kompotent og finger færdig kammerat om!  jeg begrænser mig til at tege en stump ud og sætte en anden ind! plug & play!!.. ( efter der er gjort det nødvendige for at det skal fungere)

Så laver jeg ikke noget galt, mine lodde færdigheder begrænser sig til delefiltre i højtalere, og sådanne noget støre komponenter!

JEG! skel personligt ikke nyde noget af at svinge en lodde kolbe i mine kære apperater!...

Bort set fra det!  så skulle NE5534 lyde bedre end NE5532 selv om de teoretisk skulle være ens, den ene bare dobbelt og den anden single, men en ting er teori en anden praksis, ( især her inden for hifi)

Altså med andre ord SINGLE upamps skulle lyde bedre!! ( dette har flere faktisk påstået)

Jeg må dog indrømme at jeg har ganske svært ved at høre forskel! så svært at jeg ikke kan sige om der ER! forskel?

Men Kurt V Kubik hævder dette hårdnakket!.. så det skulle jo gøres!.. og det har under alle omstændigheder ikke gjort skade.

Så med lidt bøjen ben og lodden ekstra leder på, rundt omkring på upampsen så det hele passer. går det fint med single upamps, selv om der oprindeligt bar monteret dobbel upamps.. ( mærkligt nok da den ene side jo alligevel ikke bruges!???)

Man må sige at Denon har lavet nogle lidt mærklige dispositioner her og der i den ellers fine maskine..  eks. fuld balanceret til og med I/V konvertering, hvor efter det er single endet!??? for så at anvende ekstra upamps og komponenter til at atter balancere signalet lige før de balancerede udgange!?? makes NO! sense!!???, dobbel upamps hvor der kunne være brugt single istedet og er det andet steds! ( buffer) samt de relativ billige og i forhold til NE5532 / 5534 dårligere lydende uPC4570C??  fat det hvem der kan???

Og så det der grumme og ekstrem dynamik og opløsning ædende høj pas filter i udgangene!! føj da!...  ( dette har dog måske nok nogle praktiske årsager som denon & andre måske nok har været nødsaget til at tage hensyn til! og som vi andre så ikke behøver!?? ) 

Men ok! når disse svipsere er rettet til!! så synger den gamle "tøs" jo engle sang!!

NE eller OPA????  tjaa... jeg vil sige smag & bahag!.. ( jeg kan jo faktisk lide begge løsninger!..)

Jeg kan ikke følge Kurt Kubik i at der skulle være ringere dynamik i OPA?????? 

De er ganske fremragende!... skal vi snakke om tynd lyd skal vi kikke på AD 825 & 8065!!.. som desverre også har siddet i min LcAudio pre. amp!.. øv føj!!  (og som var årsagen til at den i sin tid i hedengangene Norske Audio blev testet lidt grå i lyden og en smule til det tynde!!... hvor imod effekttrinene rykkede tænder ud!!) men nu er de udskiftet med OPA!!  (B.B. kan bare det der!!..) og nu rykker den!...

Jeg kan med sinds ro anbefale at prøve begge!... 

mvh.

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum