Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Denon DCD3560 opgradering/tweaks. ny tråd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 18 December 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har ved adskillige lejligheder kunnet konstatere, at man ikke bruger opamps uden en seriemodstand i udgangen. Det giver tårnhøj forvrængning, som man endda nemt kan høre - den bliver klemt i lyden.

Efter de nevnte ti år har jeg fortsatt tilgode å høre nogen bemerkning om at spilleren lyder klemt. Var det derimot tilfelle ville saken været en anden. Igjen; husk at hele analogdelen forblir urørt og dermed stabil. Og ja, den spiller højt, dog ikke +/-10V, som er dens kapacitet. Typisk2-3V, avh. av program.

Mvh.  RS

Til top Vis PaleRider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PaleRider

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 December 2004 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg fatter efter 1 år stadig ikke hvordan i bare laver de der erstatninger af opamps ved at plugge en ny i. En opa627 kræver (eksempelvis) da betydelig hurtigere afkobling for at fungere end en gammel bipolar type - specielt i en cdafspiller hvor signalet for dacen er mere kantet. Der må da også være andre forhold. Se f.eks. denne tråd:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=38984&perpage=10&pagenumber=2

Man kan sgu da ikke bare planke en 627 i en gammel denon cd og så forvente at den lyder ok.

God afkoblings og biasing jul og husk at minimere loops og ground bounce.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 December 2004 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
klitgt skrev:
Kurt von Kubik skrev:
miju skrev:

Will do!....  takker for fidusen..  og ser frem til om de bliver bedre?  hvis det gør det er det helt vildt!............. for det lyder allerede sindsygt godt som det er nu!!

mvh.

Der skal sidde 300 Ohm i serie med udgangen.
uPC4570 bør ikke drive indgangen på preampen. Her bør signalet hentes på indgangene til den næste opamp, hvor det har været igennem en 4,3 KOhm modstand.

Vil det sige først igennem 4,3 KOhm og derefter gennem 300 Ohm? Og hvad med modstanden på 10 KOhm, der går til stel inden 300 Ohm modstanden?
Det var bare elektronikanalfabeten, der spurgte her

:-) tk

Hejsa!

Hvis du hægter dig påefter de 4,3KOhm, så behøver du ikke mere. Siganlet er så væsentligt svagere end hvis du gør det direkte på udgangen. Så det vil ændre dit behov for gain senere i kæden.
I/V konverteren har peak to peak maks 20 Volt på udgangen, som attenueres før inverteren, som igen har 20V på udgangen . Først i bufferen er modkoblingen så hård, at der kun er 7V ud P to P.
Det betyder at man bruger opampsenes naturlige afrulning som en del af filtret. Hvis du skifter uPC4570 til NE 5534, så pas lidt på, idet modkoblingen ikke længere vil medføre den samme afrulning. Det betyder at der vil være lidt mere HF på udgangen.
Den ændring fra 10KOhm til 6,8KOhm i modkoblingen, som jeg oprindeligt foreslog, bør man derfor undlade, idet den vil øge båndbredden i dette trin.
De 10Kohm går ikke til stel, men er modkoblingssløjfen rundt om I/V konverteren og sample and hold kredsen.

Kunne godt tænke mig at høre lidt om de lydmæssig forskelle på de 2 metoder. Den Pale Rider foreslår, må give et kraftigt niveau ud med høj forvrængning.
Efter de 4,3 KOhm må niveauet være svagere og du burde opleve lavere forvrængning.

De 10Kohm går ikke til stel.....

Forstår godt svaret, men jeg taler om de 10 Kohm, der konsekvent sidder før 150Ohm eller 300Ohm modstandene lige før udgangene. Eksempelvis R562 på 10 Kohm der går fra signalvejen til stel lige før R563 på 150 Ohm, der sidder lige før udgangen (RCA pluggen) på venstre kanal.

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Her i denne tråd bliver fremført synspunkter for og imod NE5532 med eller uden A.
En københavnsk forhandler af elektronikkomponenter siger, at en 5532 JRC (som altså ikke har "NE" forrest i navnet) skulle være audiophilernes foretrukne udgave af NE5532.

Nogen der har hørt dette? JRC'en er jo ikke omtalt her i forum så vidt jeg ved. Og JRC virker som om det er en kopi, samme måde som f.eks. AMD skulle være kopi af Intel når vi taler CPU'er i PC'er

En anden ting der heller ikke kommer frem her er "Class A biasing" af opamps, uanset type. Det skulle gøres ved at lodde en modstand fra output benet til det ben, hvor stømforsyningens - (minus) sidder. Ved f. eks. +/-15 V forsyninger skal modstanden være ca. 1,8Kohm.

Se her, der er nogle, der kan lide lyden!

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=38984&perpage=10&pagenumber=1

Hvad siger I? Gælder dette trick ikke når det drejer sig om opamps i CD spillere? Det er ikke helt klart i tråden på diyaudio.com.

Med fare for at starte ennu en storm eller blive bedt om at rykke et sådant spørgsmål over i en anden tråd, forbliver jeg fuld af respekt og interesse for hvad erfarne har at sige  TK

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 December 2004 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:

Her i denne tråd bliver fremført synspunkter for og imod NE5532 med eller uden A.
En københavnsk forhandler af elektronikkomponenter siger, at en 5532 JRC (som altså ikke har "NE" forrest i navnet) skulle være audiophilernes foretrukne udgave af NE5532.

Nogen der har hørt dette? JRC'en er jo ikke omtalt her i forum så vidt jeg ved. Og JRC virker som om det er en kopi, samme måde som f.eks. AMD skulle være kopi af Intel når vi taler CPU'er i PC'er
Ikke helt. NE5534AN er fra National Semiconductors og NE 5534AP er fra Phillips (eller omvendt). Der er altså allerede "kopier" af den. Jeg mener endnu flere laver NE5534/33/32.
A typerne er specielt beregnet på Audio, idet det skulle være ekstra ekstra low noise.
Jeg vil lige indskyde, at jeg egentlig ikke vil forherlige NE5534A opampen på nogen måde, jeg kan bare ikke lige komme på en bedre opamp til audio.
Prøv dem selv, de koster nul og nix og spiller ganske hæderligt. I mine ører er 34 klart overlegen, men den er altså single.
Hvis man skulle lige inde med nogle tykfilmsmoduler fra den gamle HF preamp, kunne det sagtens være en seriøs konkurrent.
Der findes også et lille print med transer og lidt andet godt på, som kan realiseres og erstatte en single opamp. Også det kom i sin tid fra HF

En anden ting der heller ikke kommer frem her er "Class A biasing" af opamps, uanset type. Det skulle gøres ved at lodde en modstand fra output benet til det ben, hvor stømforsyningens - (minus) sidder. Ved f. eks. +/-15 V forsyninger skal modstanden være ca. 1,8Kohm.

Se her, der er nogle, der kan lide lyden!

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=38984&perpage=10&pagenumber=1

Hvad siger I? Gælder dette trick ikke når det drejer sig om opamps i CD spillere? Det er ikke helt klart i tråden på diyaudio.com.

Med fare for at starte ennu en storm eller blive bedt om at rykke et sådant spørgsmål over i en anden tråd, forbliver jeg fuld af respekt og interesse for hvad erfarne har at sige  TK

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 December 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:

Det er ikke være noget i vejen for at udføre samme trik i en cd-afspiller. Man skal blot sørge for at den maksimale udgangsstrøm ikke overstiges

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Hva siger eks. ML og LINN til dette ?

Er der ikke nogen der ligger inde med diagrammer på nogle fine op627 cdafsp. og 5534 ? - så tager en en rask afprøvning af forskellige opsætninger !

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

klitgt skrev:

Det er ikke være noget i vejen for at udføre samme trik i en cd-afspiller. Man skal blot sørge for at den maksimale udgangsstrøm ikke overstiges

Ja. Men som jeg skrev tidligere tror jeg at afkoblingen af eks. en opa627 i cdafspiller skal være ret hurtig og stiv, for den stakkels opamp kan levere varen på de firkantede signaler fra dac delen. Det må være et godt princip at skrue ned for denne hastighed og fokusere på liniaritet, og minimering af loops og impedansvariationer, i strømforsyningen i stedet for, i forforstærkeren. Virker det ikke som en rimelig betragtning ?

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 December 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
LGrau skrev:

klitgt skrev:

Ja. Men som jeg skrev tidligere tror jeg at afkoblingen af eks. en opa627 i cdafspiller skal være ret hurtig og stiv, for den stakkels opamp kan levere varen på de firkantede signaler fra dac delen. Det må være et godt princip at skrue ned for denne hastighed og fokusere på liniaritet, og minimering af loops og impedansvariationer, i strømforsyningen i stedet for, i forforstærkeren. Virker det ikke som en rimelig betragtning ?

Ja den vil trække mere strøm i det højfrekvente område da den er hurtigere.

Hvis man beholder lavpasfilteret er der nok ikke den store forskel.

Men hvis vi snakker NON-OS eller tager signalet lige efter I/V så vil jeg mene at en hurtig opamp skal have en passende hurtig fosyning tæt på. Det er nok et meget overset fænomen, normalt proppes en hurtig opamp i uden at tænke på at den måske kræver andre arbejdsbetingelser for at yde det optimale.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Jeg havde sgu ikke lige set den med NON os og afkoblingproblematikken. Men det er jo indlysende. Måske er en NON os også mere følsom på at der anvendes opamps i stedet for diskrete løsninger hvor det måske er lettere at håndtere den højfrekvente støj på signalet ? (det er trods alt begrænset hvad LPF filteret kan håndtere af firkantet skrammel, hvis man ikke ønsker at skævvride hele signalet i fasedrej :)

Man skulle måske endda bruge cg0 smd 805 typer til at fjerne højfrekvent indstråling i den stakkels opamp ?  Jeg ved ikke hvor følsomme de er for højfrekvent støj på strømdelen ? - man kunne forestille sig at det måske kunne give sig udslag i nogle uheldige forvrængningstrukturer.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 29 December 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Indtil nu har jeg selv kunne føre noget godt kabel fra I/V konverter (NE5532) til de balancerede udgange ( som er udskiftet med nye forgyldte Neutrik) og det fungerede KANON!!... 

Har ladet en kammerat indsætte en form for (passivt) lowpas filter for at beskytte resten af udstyret, det indgræ var faktisk ikke hørbart på nogen som helst negativ måde, men der sku nu være sikret mod for meget DC og højfrekvent støj mm. på udgangen samt som Kurt V Kubik var inde på belastes Upampen i I/V konverteren knap så hårdt og direkte.

Lyden er nu ganske enkelt fremragende, klangen og dynamikken samt opløsning mm har ikke ændret sig hørbart, og er stadig lige så fantastisk, MEN! faktisk kom der en anelse mere "ro" i lydbilledet og en form for stabilitet og kontrol især i det perspektivske, efter indgræbet ( filtret) hvilket faktisk jo er posetivt!

Maskinen lyder nu på højde med det aller bedste jeg har hørt inden for 16/44 afspilning!!.. og jeg menere DET ALLER! BEDSTE!!

DEN! maskine udskiftes ALDRIG her!...  der er intet der afspiller de gode gamle cd`r bedre.. lige så godt MÅSKE!???  ( men så koster det om et middel stort paracellhus)

Hvis de nye converter chips der eksperimenteres med kommer til at fungere og giver bare en lille smule mere!?? vil det være rent chokerende!..

Nu får vi at se!...........

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Nåja, vent bare til du har oppgraderet strømforsyningen

Et par andre tips er f.ex å brænne kopier av dine CD`er, kopiene lyder mærkbart renere, mindre digitalt. På min spiller anvender jeg også en dæmpematte i 3mm sorbothane ovenpå CD`erne, dette holder pladen i ro og dermed sporer/læser laseren bedre. 

Mvh.  RS

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 December 2004 kl. 03:59 | IP-adresse registreret  

PaleRider skrev:

Nåja, vent bare til du har oppgraderet strømforsyningen

Et par andre tips er f.ex å brænne kopier av dine CD`er, kopiene lyder mærkbart renere, mindre digitalt. På min spiller anvender jeg også en dæmpematte i 3mm sorbothane ovenpå CD`erne, dette holder pladen i ro og dermed sporer/læser laseren bedre. 

Mvh.  RS

Hva´ba??

Brændte CDér??
Jeg har endnu aldrig hørt en der blot nærmede sig originalen i lydkvalitet.
Brændte foretrækker jeg dog i bilen, der kan jeg nemlig mikse numrene selv.

En måtte ovenpå CDén?
Sådan et par stykker har jeg, de kan gratisafhentes.
Jeg tror de forøger strømmene i servokredsløbene til styringen af hastigheden, og på den måde ødelægger lyden.
I hvert tilfælde forsvinder den information over 10KHz, der trods alt findes på enkelte CD skiver helt og aldeles.
Og det harmonerer jo egentlig fint med den ro du nævner.

Er der i øvrigt nogen der har fået skiftet laser i maskinen.
Og hvordan oplevedes det?

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2004 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Eftersom jeg ikke har hatt gleden(?) av å møde deg og ikke minst høre dine vudreringer omsatt i praksis har jeg forsøgt å avventende vurdere din troverdighet Kurt. Først fatter du ikke verdien eller effekten av nettkabler, så dette..

Mvh.  RS

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Indtil nu har jeg selv kunne føre noget godt kabel fra I/V konverter (NE5532) til de balancerede udgange ( som er udskiftet med nye forgyldte Neutrik) og det fungerede KANON!!... 

Har ladet en kammerat indsætte en form for (passivt) lowpas filter for at beskytte resten af udstyret, det indgræ var faktisk ikke hørbart på nogen som helst negativ måde, men der sku nu være sikret mod for meget DC og højfrekvent støj mm. på udgangen samt som Kurt V Kubik var inde på belastes Upampen i I/V konverteren knap så hårdt og direkte.

Lyden er nu ganske enkelt fremragende, klangen og dynamikken samt opløsning mm har ikke ændret sig hørbart, og er stadig lige så fantastisk, MEN! faktisk kom der en anelse mere "ro" i lydbilledet og en form for stabilitet og kontrol især i det perspektivske, efter indgræbet ( filtret) hvilket faktisk jo er posetivt!

Maskinen lyder nu på højde med det aller bedste jeg har hørt inden for 16/44 afspilning!!.. og jeg menere DET ALLER! BEDSTE!!

DEN! maskine udskiftes ALDRIG her!...  der er intet der afspiller de gode gamle cd`r bedre.. lige så godt MÅSKE!???  ( men så koster det om et middel stort paracellhus)

Hvis de nye converter chips der eksperimenteres med kommer til at fungere og giver bare en lille smule mere!?? vil det være rent chokerende!..

Nu får vi at se!...........

mvh.

Kunne det afsløres hvordan dette passive LPF er implementeret?

I øvrigt er jeg tilbøjelig til at holde med NE5532-elskerne. det er sgu' ikke så tosset en opamp!

Godt nytår til alle, der bakser med en gammel DCD3560!

TK

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Januar 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:

Kunne det afsløres hvordan dette passive LPF er implementeret?

I øvrigt er jeg tilbøjelig til at holde med NE5532-elskerne. det er sgu' ikke så tosset en opamp!

Godt nytår til alle, der bakser med en gammel DCD3560!

TK

Hej Klitgt!
Det er nemlig rigtigt med NE5532/34.
Det er ikke så tosset en opamp, når det nu skal være opamps.
Jeg er måske nok tilbøjelig til at sige, at den heller ikke er værd at skrive hjem om, men hvilken opamp er så lige det?
Gute Vergnügung

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Januar 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

PaleRider skrev:

Eftersom jeg ikke har hatt gleden(?) av å møde deg og ikke minst høre dine vudreringer omsatt i praksis har jeg forsøgt å avventende vurdere din troverdighet Kurt. Først fatter du ikke verdien eller effekten av nettkabler, så dette..

Mvh.  RS

Fatter værdien af netkabler??
Jeg har prøvet ganske afsindigt mange og sætter stor pris på dem jeg finder bedst. Jeg er helt bevidst om hvad man kan lave med netop netkabler.

Mht. brændte CDér, da hører jeg sørme gerne fra nogen der har erfaringer med det.
Det er blevet diskuteret i en tidligere tråd, hvor absolut ingen gad de brændte.
Min opfattelse af brændte CDér er at de støjer.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt V. Kubik.

Hvordan går det med de nye DCD chip?? sker der noget??

Hvad er det for problemer du er løbet ind i??

Sker der noget eller har du helt skrin lagt projecktet!??

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Hej Kurt V. Kubik.

Hvordan går det med de nye DCD chip?? sker der noget??

Hvad er det for problemer du er løbet ind i??

Sker der noget eller har du helt skrin lagt projecktet!??

mvh.

Hejsa!
Projektet er monteret og det hele, der var bare lige præcist 1 detalje som blev overset af alle der deltog.
PCM58PK får sin spænding som +5-15V, hvor PCM1704UK skal have +-5V.
Så nu sidder PCM1704UK og hygger sig med +5-15V på klemmerne .
Jeg har så ikke rigtigt gidet at skille den ad igen igen igen igen igen igen igen, idet det altid er lidt hårdt ved en maskine at gå gennem den operation hele tiden.
Planen var derfor at anskaffe nok en 3560, som jeg så skal bruge til pænt brug. Så kan jeg rode videre med min nuværende.
Nu er det så bare sådan, at 3560 ikke lige hænger på træerne for tiden - hvorfor monstro?
Men når den tid kommer, så kaster jeg mig nok over den igen og får rettet fejlen og monteret en regulering. Men måske er PCM1704UK stået af. Er de det, så koster det 1.800 dask at prøve igen. Humoren heri er lidt begrænset .
Desuden er der i al stilfærdig topsecrethed belvet sat gang i noget der virkelig sætter adrenalinen i gang. Et mystisk og topnice projekt, der måske ender ud i noget helt andet, men mere om det når tiden oprinder.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Har syslet mad tanken om at fjerne alt elektronikken i en DCD3560 og kun anvende drev! og så helt ny DAC & analogdel monteret I maskinen med alle de fordele dette kan give i forhold til seperat drev & DAC løsning!...

Men det er jo ik så nemt ( se blot hvordan det gik for LcAudio! genial god DAC mm. katastrofal udfald når der skulle drev til og komplet løsning!..  med Zapplayer "projecktet" ak ak! jeg ved om nogen!!   ) og en støre operation!.. samt som sagt DCD3560 maskiner hænger ik just på træerne!!..

Men det er en fristende tanke!..

Hvis jeg nu tar min Zap`s DAC & analogdel og...........................!???  tjaaa...??

Eller man ku tænke sig at se om man kan finde en DIY DAC. der er helt up to date!?  med 24/192 og hele svineriet!!!??...  dette med et DCD3560 drev!!... 

A KILLER!!!!!

mvh.

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum