Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 20:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Denon DCD3560 opgradering/tweaks. ny tråd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Har syslet mad tanken om at fjerne alt elektronikken i en DCD3560 og kun anvende drev! og så helt ny DAC & analogdel monteret I maskinen med alle de fordele dette kan give i forhold til seperat drev & DAC løsning!...

Men det er jo ik så nemt ( se blot hvordan det gik for LcAudio! genial god DAC mm. katastrofal udfald når der skulle drev til og komplet løsning!..  med Zapplayer "projecktet" ak ak! jeg ved om nogen!!   ) og en støre operation!.. samt som sagt DCD3560 maskiner hænger ik just på træerne!!..

Men det er en fristende tanke!..

Hvis jeg nu tar min Zap`s DAC & analogdel og...........................!???  tjaaa...??

Eller man ku tænke sig at se om man kan finde en DIY DAC. der er helt up to date!?  med 24/192 og hele svineriet!!!??...  dette med et DCD3560 drev!!... 

A KILLER!!!!!

mvh.

Man kan ikke lige sådan fjerne elektronikken i 3560, idet clocken sidder på audioboardet nederst i maskinen.
Der er derfor brug for det hele.
Men man kunne, som jeg har forsøgt det, godt skifte DAC chips og rense ud i signalvejen efter dem. Det sidste har du sådan set nok gjort det meste af.
Skift af DAC chips kræver så, at der implementeres en 5V regulering af den negative forsyningsspænding til DAC chippen. Det er der ingen ben i. En 7905 IC og så en lille lyt efterfølgende. Jeg har bare ikke rigtigt gidet af andre grunde.
Jeg tror nemlig ikke den bliver bedre end min S1 allerede er. 1704 er ganske vist nyere og med 24Bit opløsning, men jeg mener nu stadig, at 1702PK er en usædvanlig god DAC chip. 1704 bygger da også videre på 02, jeg har dem såmænd blot mistænkt for blot, at have tilføjet ekstra gates på den.
Men ingen tvivl om, at 1704 er den rigtige at vælge d.d.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
miju skrev:

Har syslet mad tanken om at fjerne alt elektronikken i en DCD3560 og kun anvende drev! og så helt ny DAC & analogdel monteret I maskinen med alle de fordele dette kan give i forhold til seperat drev & DAC løsning!...

Men det er jo ik så nemt ( se blot hvordan det gik for LcAudio! genial god DAC mm. katastrofal udfald når der skulle drev til og komplet løsning!..  med Zapplayer "projecktet" ak ak! jeg ved om nogen!!   ) og en støre operation!.. samt som sagt DCD3560 maskiner hænger ik just på træerne!!..

Men det er en fristende tanke!..

Hvis jeg nu tar min Zap`s DAC & analogdel og...........................!???  tjaaa...??

Eller man ku tænke sig at se om man kan finde en DIY DAC. der er helt up to date!?  med 24/192 og hele svineriet!!!??...  dette med et DCD3560 drev!!... 

A KILLER!!!!!

mvh.

Man kan ikke lige sådan fjerne elektronikken i 3560, idet clocken sidder på audioboardet nederst i maskinen.
Men man kunne, som jeg har forsøgt det, godt skifte DAC chips og rense ud i signalvejen efter dem. Det sidste har du sådan set nok gjort det meste af.
Skift af DAC chips kræver så, at der implementeres en 5V regulering af den negative forsyningsspænding til DAC chippen. Det er der ingen ben i. En 7905 IC og så en lille lyt efterfølgende.

Man kan godt spare sig de dyre dacs hvis man vælger den slags løsninger til strømmen. Man kan også godt spare sig det til de billige dacs. Det hører i det hele taget ikke hjemme i ordentlig hifi.

Jeg har bare ikke rigtigt gidet af andre grunde.
Jeg tror nemlig ikke den bliver bedre end min S1 allerede er. 1704 er ganske vist nyere og med 24Bit opløsning

Nøø det er den ikke. Husk på at det er en da konverter - dvs. at det skal over i det analoge domæne med den opløsning :) Men den er sikkert nyere :)

Prøv at regne lidt på de 24 bit f.eks. ved 96khz - hvilket dynamik område giver det ? - og hvilken temperatur skal dit anlæg have for at nå denne opløsning ?

Hint-hint - det bliver svært med din eff

, men jeg mener nu stadig, at 1702PK er en usædvanlig god DAC chip. 1704 bygger da også videre på 02, jeg har dem såmænd blot mistænkt for blot, at have tilføjet ekstra gates på den.

Der kan sikkert godt være lydmæssige grunde til at vælge en 1702. Der er jo også andre chips at vælge imellem. Der er eks. en skov af kompetente mennesker på diyaudio der har lyttes sig igennem alt på denne jord, og en 1702 står altså ikke på deres ønskeliste.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2005 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Båt båt kære Kramer!

Helt OT.
Fortæl mig hvilke komponenter du ville anvende i digitaldelen på en DAC du skulle bygge fra bunden. Reciever, filter, DAC og hvad du ellers lige synes der hører til, f.eks. upsampler eller what ever.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2005 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Skift af DAC chips kræver så, at der implementeres en 5V regulering af den negative forsyningsspænding til DAC chippen. Det er der ingen ben i. En 7905 IC og så en lille lyt efterfølgende.

Man kan godt spare sig de dyre dacs hvis man vælger den slags løsninger til strømmen. Man kan også godt spare sig det til de billige dacs. Det hører i det hele taget ikke hjemme i ordentlig hifi. Så rigtigt så rigtigt, den burde efterfølges af en finregulering.

Jeg har bare ikke rigtigt gidet af andre grunde.
Jeg tror nemlig ikke den bliver bedre end min S1 allerede er. 1704 er ganske vist nyere og med 24Bit opløsning

Nøø det er den ikke. Husk på at det er en da konverter - dvs. at det skal over i det analoge domæne med den opløsning :) Men den er sikkert nyere :)

Prøv at regne lidt på de 24 bit f.eks. ved 96khz - hvilket dynamik område giver det ? - og hvilken temperatur skal dit anlæg have for at nå denne opløsning ?

Hint-hint - det bliver svært med din eff  Den er da skudklar til hvad som helst. Hører lige nu Argerich spille Shumann på den nu Heart Glasses
Man må nappe sig selv i måsen, ellers tror man bare man drømmer

, men jeg mener nu stadig, at 1702PK er en usædvanlig god DAC chip. 1704 bygger da også videre på 02, jeg har dem såmænd blot mistænkt for blot, at have tilføjet ekstra gates på den.

Der kan sikkert godt være lydmæssige grunde til at vælge en 1702. Der er jo også andre chips at vælge imellem. Der er eks. en skov af kompetente mennesker på diyaudio der har lyttes sig igennem alt på denne jord, og en 1702 står altså ikke på deres ønskeliste.

Jeg er såmænd udmærket klar over kulten omkring de gamle Phillips kredse, ligesom NOS DACs har fået renaissence, men ikke hos mig. Jeg mener stadig at traktor PCM DACsene holder i almindelighed og PCM1702 og fremad i særdeleshed, specielt K versionerne har hvad CD manglede i mange år.
Der er dog stadig adskillige særdeles betydningsfulde parametre i digital audio, som jeg fortsat ikke fatter en dyt af.

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 03:20 | IP-adresse registreret  

Skifte af DAC`er i 3560 er absolutt overflødig for ikke å si bortkastet. At man ved nyere teknik har sett seg i stand til at krympe DAC`ene er ikke ensbetydende med at de er blivet forbedret.

- min bypassede og strømmessig kraftig oppgraderede 3560 spiller forøvrig i en helt annen liga end hvad S-1 gør.  Udsettes S-1 for tilsvarende indgreb åbner den seg meget, dog uden at følge 3560`ens overtonegengivelse.

Mvh.  RS

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2005 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

PaleRider skrev:

Skifte af DAC`er i 3560 er absolutt overflødig for ikke å si bortkastet. At man ved nyere teknik har sett seg i stand til at krympe DAC`ene er ikke ensbetydende med at de er blivet forbedret.

- min bypassede og strømmessig kraftig oppgraderede 3560 spiller forøvrig i en helt annen liga end hvad S-1 gør.  Udsettes S-1 for tilsvarende indgreb åbner den seg meget, dog uden at følge 3560`ens overtonegengivelse.

Mvh.  RS

DAC Chipsene er blot én ting, den efterfølgende SH chip er en anden.
SH kredsen er en switch, som næst efter en kondensator i signalvejen, nok er det værste jeg kan finde på.
Desværre kan filter DAC kombien i 3560 ikke rigtigt klare sig uden, idet der ellers ryger HF ud fra den.
Hvis du elsker den og den efterfølgende NEC uPC4570 opamp, så er det jo fint - ikke?
I øvrigt ville jeg kigge på strømforsyningen fra en helt anden vinkel, idet reguleringerne er nogle tarvelige ICér, der alt alt for langsommelige.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

OK!..... hvad vil du anbefale at skifte i strømforsyningen i stedet for de langsomme IC`r????????????..  (hvilke komponenter ifølge skema og hvordan mm.?)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

OK!..... hvad vil du anbefale at skifte i strømforsyningen i stedet for de langsomme IC`r????????????..  (hvilke komponenter ifølge skema og hvordan mm.?)

mvh.

Ikke skifte!
Den skal udbygges med yderligere reguleringer, som er langt hurtigere og mere lniære.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

En serieregulator er i virkeligheden en modkoblet forstærker med to indgange og en udgang (som en op-amp). Udgangen er den regulerede spænding. Denne spændingsdeles via modstande og føres tilbage til minus indgangen. Her sammenlignes den med plus indgangen. Denne er i dette tilfælge en reference spænding...

I sin simpleste form er det to transistorer, en serietransistor og en transistor der føler output og regulerer serietransens basis.

Så der er mange lighedspunkter med audiofrostærkere, regulatorchips er PSU'ens op-amp

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Sjovt med Kurt og PaleRider....der ryger i totterne på hinanden.

Kurt er ikke til brændte CDer og plademåtter, men der er Pale , kurt er ikke til monsterkabler i PSUen og amputerede filtre, det er Pale

Begge er dog enige om Denon 3560 og S1.........life is strange

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

mvh.

Langsomme IC`er er ikke det største hinder ved denne spiller, det tør jeg sige efter i årenes løb å ha udprøvet det meste ved den. Næst efter den simple by-passingen av analogdelen gav udskiftning av analogdelens trafo++ den største forbedring. Her har jeg fundet meg en overdimensioneret sag(efter å ha startet op med mer "normale") på 200W+ og ikke mindst viktig; med 2,5mm tråd ud fra sekundærsiden. Æ(2x15V) Opplæv hvad tyk massiv tråd kan gjøre her og du revurderer kanske mit tip ad højttalerkabling..  

Det store trafo har jeg monteret på spillerens bagside. Der er den svært godt elektrisk avskærmet i forhold til intern elektronik. Ser man på Denons originale trafoer er de mekansis afkoblede ved at være monteret på gummimuffer. En tilsvarende afdæmping bør gøres her i og med den store trafos mekaniske bidrag. Jeg har her anvendt en gjennomgående bolt + 3mm sorbothanematte a`la den jeg kjører ovenpå mine PC-brændte CD`er. Mærk; hellre en "for stor" end for liden trafo her, dette er spillerens hjærte!

Trafoens in-strøm tages fra rød+hvid leder på socket CB801, ud-strøm leveres til de to orange plus den grå leder på CB811. Spillerens hovedsikring må selvfølgelig oppgraders tilsvarende. Om du også har gjort deg en nettkabel av massiv tråd, som ELFA`s EKKJ 3x2,5mm er du ferdig med "trinn 1".

For bedst mulig å dra nytte av den store trafoens tykkere tråd må spillerens interne strømbaner oppgraderes tilsvarende. Fra 4-pins socket CB812 og dens 3-pins nabo(ser ikke!) går tilsammen syv ledere til anlogprintets bagdel. Disse erstattes med 2,5mm massiv tråd, her har jeg loddet direkte uden kabelsko. For all del ikke bagatelliser bort dette, det fungerer voldsomt!

Når dette er udført kan du ta frem et par favoritt-CD`er. Joda, det er fortsatt den samme spiller, du må bare vendes til den. Og først når spilleren er på dette nivå er den moden for en forfining av powerprintets komponenter, evt, + digitaltrafo, langsomme IC`er mm. Om du da finder det "nødvendig"..

Mvh.  RS

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Sjovt med Kurt og PaleRider....der ryger i totterne på hinanden.

Kurt er ikke til brændte CDer og plademåtter, men der er Pale , kurt er ikke til monsterkabler i PSUen og amputerede filtre, det er Pale

Begge er dog enige om Denon 3560 og S1.........life is strange

Jeg forsøger da at holde mig på den sobre side for tiden, men vær på vagt.
Jeg har måske en lille tendens til at blive ganske let småivrig, når jeg bliver udnænt til 6. rangs hifinørd, med mangel på kvalifikationer både her og der.
Den opgave skal jeg nok selv påtage mig i samarbejde med min kone.
Men ellers så må folk jo ligesom selv om, hvorledes de splitter sagerne ad.

Lige netop mht. den foreslåede mod af 3560, så har jeg en gammel test liggende af Holfi´s dyre DAC, husker ikke lige navnet, men den billige hed vist Terra.
Den dyre havde PCM58PK og sendte signalet ufiltreret ud via et enkelt transistorpar. Sådan lød den også. De efterfølgende aktive komponenter har meget nemt ved at gå i en slags "mætning" ved høje frekvenser. Det påvirker det hørbare område kraftigt videre ned igennem elektronikken. Det har jeg respekt for, idet det er en af hovedårsagerne til TIM og andre højQede resonansfænomener.
Min poweramp tror jeg endog vil lukke for løjerne, den accepterer slet ikke HF på indgangen, og vil sikkert smække relæerne fra med ordentligt knald.
Med andre ord mener jeg ikke det er en sund fremgangsmåde, det vil være meget afhængigt af efterfølgende led, om det går eller ej.
Havde jeg rør, så ville jeg ikke være betænkelig, men jeg gider godt nok ikke have mine amps til at stå og sovse rundt i utilsigtet HF.
Så vil jeg hellere satse på en separat DAC, for 3560 er ud fra et kostruktionsmæssigt synspunkt, ikke særlig anderledes end de modeller der omgiver den. Principperne fra den, går igen i både S10, 3000, 2700, S1, 1015 og sikkert mange flere. de er grundlæggende bygget over samme princip, men med forskellige komponenter.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Den billige hed Tera, og var med en billig konverter - ikke 58P - og spillede slet ikke som sin storesøster; Den dyre hed Ida, og spillede i den grad røven af en 3560 i en grad så det nærmest var ufatteligt - på den samme konverterteknologi.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Marts 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Har du nogle detaijler omkring opbygningen?

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Har du nogle detaijler omkring opbygningen?

Er det et spm til mig ?  - jeg kan ikke huske noget om opbygningen - andet end at den var diskret i begge tilfælde. Teraen var der ikke meget sjov ved. Idaen, i en mk2 udgave med bedre clock, synes jeg lød super lækkert dynamisk og behageligt. Mon ikke man kan finde en brugt til en 1500 kr  - gad vide om ikke der også var brugt noget umodkoblet diskret strømforsyning ? - lur mig om det ikke også er noget af tricket.

Chewbacca
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 05 April 2005 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

PaleRider: hvor kan man få fat i sådan en trafo? 
Til top Vis Chewbacca's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chewbacca

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Hvem sælger trafoer der nede i Danenes rige? Svenske ELFA er måske tilgjengelige? Trafoens watt-størrelse er ikke det væsentligste, trådtykkelsen på sekundærviklingene bør derimod være minimum 2 kvmm for at give rigelig og stabil strøm=grand slam.

Mvh.  RS   

Chewbacca
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

den her fx?

Effekt 120 VA

Dimensioner:

Æ98×h45 mm

Vikt:

1,3 kg

Bult:

M6

< size=3 value=1 name=_56_124_45>

2×15 V~

56-124-45   

283.00

239.00

206.00

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Du er på sporet!  Det er dog godt om plads bakpå spilleren, 200va-udgaven er nærmere hvad jeg bruger. Følger du op dette med hva jeg tidligere har skissert blir den gamle Denon virkelig brutal!

Mvh.  RS

Chewbacca
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

ok, så tager jeg den der 200VA

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne