| Forfatter |
|
Chewbacca Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 07:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
|
|
|
|
24-bitars BiCMOS Sign-Magnitude D/A Fabr Burr-Brown En 24-bitars precisions D/A för professionella audioapplikationer. Den har mycket låg distorsion, högt signal-brus förhållande och glitchfri utgång. Den klarar med ett interpolationsfilter (DF 1704) 8 ggr översampling vid 96 kHz. Omvandlaren har inbyggd referens och är TTL-/CMOS-kompatibel. | | |
| |
Matningsspänning: |
±5 V ±5 % |
| |
Strömförbrukning: |
+5/−30 mA typ |
| |
Samplingsfrekvens: |
16 till 96 kHz |
| |
Settling time: |
200 ns typ |
| |
Distorsion (THD+N): |
0,0008 % typ vid 0 dB |
| |
Signal-brus förhållande: |
120 dB typ (A-vägt) |
| |
Temperaturområde: |
−25 till +85 °C
|
|
|
|
|
|
24-bitars audio-D/A Fabr Burr-Brown En 24-bitars stereo-D/A med mycket goda egenskaper för audioapplikationer. D/A-omvandlaren kan samplas upp till 200 kHz och klarar tillsammans med interpolationsfiltret DF1704 8 ggr översampling. | | |
| |
Matningsspänning |
|
| |
analog del: |
+4,75 till +5,25 V |
| |
digital del: |
+3,0 till +3,6 V |
| |
Strömförbrukning (IDD + ICC): |
58 mA typ vid 96 kHz |
| |
Samplingsfrekvens: |
10 till 200 kHz |
| |
Distorsion (THD+N): |
0,0005 % typ vid 4,5 V rms |
| |
Signal-brus-förhållande: |
128 dB typ (A-vägt) |
| |
Dynamikområde: |
128 dB typ (A-vägt) |
| |
Temperaturområde: |
−25 till +85 °C | | | | | | |
|
| Til top |
|
| |
Chewbacca Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 07:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er forskellen?
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
PCM 1704 er en high end 24 bit mono DAC. PCM 1792 er en kombineret 24bit differential DAC med indbygget DSD konverter (SACD)
Den første er beregnet til high end CD afspillere, den anden er tænkt til multiformatspillere i den bedre ende.
Hertil koster den bedste 1704K ca. 5gange så meget som 1792, når man samtidig påregner, at der skal 4 stk 1704 til at erstatte 2 stk 1792.
Hvis du i øvrigt tænker på en applikation til DCD3560, så kan du bruge PCM63K, PCM1702K og PCM1704K. Alle kræver temmelig meget tilretning, PCM63 kræver tilmed justering af MSB.
Hvis du har mod på projektet, så har jeg bæreprint til enten PCM1702U eller til PCM1704U. Du bør vælge K udgaverne i begge tilfælde.
Bæreprintet er udformet som SMD print, hvor du kan montere 1702/04U herefter skal der loddes ben på printet og voila! så passer det fysisk og elektrisk i hullerne til PCM58PK. Jeg tror jeg har til 3-4 maskiner.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
PCM 1704 er en high end 24 bit mono DAC.????
Det vil altså sige at man faktisk kan få 3560 "banket" op med 24 bit`s DAC hvis man bruger PCM1704k istedet for 1702!??
Det var da vist nok noget med strømforsyningen der gik galt i dit forsøg hvis jeg forstod det ret eller hvad?? 5 volt vs. maskinens egen spænding der var for høj eller ???
Hvad med en seperat strømforsyning til DAC`n der passer til dens spænding??... ik så meget roderi på den måde!!... eller??
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
1704 har vel output relativ til 0V, mens den anden har halv forsyning som reference?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
PCM 1704 er en high end 24 bit mono DAC.????
Det vil altså sige at man faktisk kan få 3560 "banket" op med 24 bit`s DAC hvis man bruger PCM1704k istedet for 1702!??
Det var da vist nok noget med strømforsyningen der gik galt i dit forsøg hvis jeg forstod det ret eller hvad?? 5 volt vs. maskinens egen spænding der var for høj eller ???
Hvad med en seperat strømforsyning til DAC`n der passer til dens spænding??... ik så meget roderi på den måde!!... eller??
mvh.
|
|
|
Halløjsa! Der behøves ingen ny strømforsyning. Det der gik bananas var såmænd blot, at mit ellers skarpe øje aldrig opdagede, at mine gamle PCM58PK kørte på +5V og -15V. Det er for meget superbenzin til 1704, der bedre kan lide en symmetrisk forsyningsspænding på +-5V. Det man gør for at nedbringe spændingen fra de +5-15V er såmænd blot at kappe forsyningen og indsætte en serieregulator, så spændingen f.eks. når ned på 7V og så efterfølges af en lyt. Herefter en finregulering til de ønskede 5V. Måske endda man på +5V siden kunne indskyde en finregulering af en slags, men så skal den eksisterende 5V regulering ændres til en lidt højere spænding. Men det absolut nødvendige er altså en -5V regulering og en lyt, måske efterfulgt af en lynhurtig afkoblingskondensator. Dette forhold vil gælde for ALLE erstatnings DAC´s, ingen af dem kører mere end +-5V. I øvrigt er 1702 en 20 bit DAC og 1704 er en 24 bit DAC. Om den ene er bedre end den anden tror jeg egentlig næppe. Det oversamplede signal i 3560, gør kun brug af max 20 bit og dermed punktum. Der vil med andre ord blot være 4 bits på 1704, der aldrig åbner. Fidusen ved at skifte til de mere moderne DAC´s er, at der ingen justering kræves og at de nye er helt og aldeles glitch free og aldrig behøver S/H kredse. Derfor bør det være muligt, at bypasse S/H kredsen i 3560 efter DAC skiftet. Som sagt har jeg print til opgaven inkl. de nødvendige passive komponenter. Du skal selv sørge for chipsene.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
1704 har vel output relativ til 0V, mens den anden har halv forsyning som reference?
|
|
|
Det ved jeg faktisk ikke, men det kunne vel sagtens være så.
|
| Til top |
|
| |
Chewbacca Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
kurt: hvad skal du have for et sæt med print og de der passive ting?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chewbacca skrev:
|
kurt: hvad skal du have for et sæt med print og de der passive ting? |
|
|
Så vidt jeg husker er det, gav jeg vist kr. 200 pr. 4 stk. Ca. ca. ca.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må indrømme at jeg ik selv kan /tør give mig i kast med det! det vil jeg nok i så fald lade en anden og mere kundig person om!...
Jeg ventede nu med spænding ( og gør det stadig!!) på at du skulle få det op og køre som det skulle, så man kunne få en nøjagtig beskrivelse af hvad der skal til og hvordan det realiseres så`n samlet under et! og ikke mindst og meget vigtigt! en vurdering af den lydmæssige koncekvens!?.. er det det hele værd eller ej!???????
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Chewbacca Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man bypasser hele analogdelen hvilke opamps skal skiftes?
|
| Til top |
|
| |
Chewbacca Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
og lige et andet spørgsmål: er DENON DAP-5500 ægte balanceret?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Jeg må indrømme at jeg ik selv kan /tør give mig i kast med det! det vil jeg nok i så fald lade en anden og mere kundig person om!...
Jeg ventede nu med spænding ( og gør det stadig!!) på at du skulle få det op og køre som det skulle, så man kunne få en nøjagtig beskrivelse af hvad der skal til og hvordan det realiseres så`n samlet under et! og ikke mindst og meget vigtigt! en vurdering af den lydmæssige koncekvens!?.. er det det hele værd eller ej!???????
mvh. |
|
|
Du venter - det gør jeg osse  . Egentlig skylder jeg osse Musifix at få fedtet mig selv færdig. Han har på den venligste vis designet printlayoutet til modifikationen. Jeg er dog kommet dertil, hvor jeg udmærket ved hvad der skal gøres, men jeg er blot ikke for vild med, at skille min 3560 mere ad end jeg allerede har gjort. 10 gange af og 10 gange på, vil unægteligt sætte sine spor, endda selvom jeg har været i specielle værktøjsfirmaer for at købe de ypperste bits m.m. Derfor har jeg ledt lidt efter endnu en 3560, men hidtil uden held. Måske Totyggebakka købte den der var i Åbyhøj  . Den bød jeg på, men der var en anden der gik med den. Men når det lykkes, så kigger jeg igen på sagen. Det er ikke nogen kæmpe operation der skal foretages, men jeg har dog overvejet hele power supply opbygningen i analogdelen. Dog intet der ligner Paleriders udgave. Det gider jeg simpelthen ikke. Jeg kender udmærket virkningen af at forstørre trafoer, den ene dag er det lykken, den næste er det betændt. Den eneste måde at sikre sig en kanontrafo på er, at få én viklet til den krævede VA værdi, men med dobbelt dimensioneret kerne. Det virker, men det er altså-efter min opfattelse- ikke det primære problem i 3560. 3560 har først og fremmest en lidt tyndbenet og ensfarvet DAC chip, som jeg ikke anser det muligt at kompensere for ad andre veje. Analogdelen er bygget med opamps og dermed finale. Opamps vil aldrig være den rigtige løsning, men som plaster på det ømme sår, kender jeg kun 5534/32A. Alle kneb for at undgå PCM58 lyden og 4570 eren uden at disse fjernes, tror jeg ikke på, før nogen tropper op på min adresse og viser mig hvordan den kage skal skæres. Jeg er i særdeleshed skeptisk, når fortalerne samtidig hylder brændte skiver med sorbothane plademåtter ovenpå. Alle mine forsøg i med slige sager, peger noget så skrækkeligt i en gal retning.
|
| Til top |
|
| |
PaleRider Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 08 April 2005 kl. 06:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chewbacca skrev:
|
hvis man bypasser hele analogdelen hvilke opamps skal skiftes?
|
|
|
Man behøver strengt tatt ikke skifte noget,(med undtak av signalbøssinger på bagpladen) dog KAN IC509/511,609/611 godt oppgraderes, uden at dette er i nærheden av å bedre lyden på linje med mine foreslåtte tweaks.
Mvh. RS __________________ Høyttalerkabler, delefilter samt intern høyttalerkabling er at anse som forlægning av forstærkers strømbaner og bør derfor dimenisjoneres derefter
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 08 April 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
PCM 1704 er en high end 24 bit mono DAC. PCM 1792 er en kombineret 24bit differential DAC med indbygget DSD konverter (SACD)
Den første er beregnet til high end CD afspillere, den anden er tænkt til multiformatspillere i den bedre ende.
Hertil koster den bedste 1704K ca. 5gange så meget som 1792, når man samtidig påregner, at der skal 4 stk 1704 til at erstatte 2 stk 1792.
Hvis du i øvrigt tænker på en applikation til DCD3560, så kan du bruge PCM63K, PCM1702K og PCM1704K. Alle kræver temmelig meget tilretning, PCM63 kræver tilmed justering af MSB.
Hvis du har mod på projektet, så har jeg bæreprint til enten PCM1702U eller til PCM1704U. Du bør vælge K udgaverne i begge tilfælde.
Bæreprintet er udformet som SMD print, hvor du kan montere 1702/04U herefter skal der loddes ben på printet og voila! så passer det fysisk og elektrisk i hullerne til PCM58PK. Jeg tror jeg har til 3-4 maskiner. |
|
|
Husk lige at tjekke Output Current og Outpur Impedance på de DAC's I hiver ud og de DAC's I sætter i maskinen.
PCM1704 (8xOS @ 96kHz): +/-1,2mA, 1kOhm,
PCM1702 (16xOS @ 44,1kHz): +/-1,2mA, 1kOhm
PCM63 (16xOS @ 44,1kHz): +/-2,0mA, 670Ohm
Kan godt være I bliver nødt til at ændre I/V-kredsløbet, da ovennævnte værdier ændrer sig... __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |
Chewbacca Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad bruges den chip til?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 April 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhhh!
Det er et digitalfilter. Det fjerner rester af samplingstøj i det digitale domæne i stedet for et analogt brickwall filter. Desuden oversampler det signalet, således at hver 16 bit sample gentages 8 gange, det bringer støjen langt op i frekvens. Ud over dette er filteret interpolerende, hvilket vil sige, at det ikke blot gentager den samme sample 8 gange, men i stedet tilføjer passende værdier til de 7 samples, således at du får en mere analog kurveform fremfor den trappetrinsagtige digitale kurveform. Dette har specielt relevans ved svage niveauer og ved høje frekvenser.
|
| Til top |
|
| |
Chewbacca Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad kan man skifte IC511, 509 og IC611, 609 til?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 April 2005 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chewbacca skrev:
| Hvad kan man skifte IC511, 509 og IC611, 609 til? |
|
|
Ouwhadada ouhadadada! I princippet til alverdens dual opamps. De eksperimenter jeg har deltaget i, er alle faldet ud til fordel for NE5532A. Men du kan jo prøve dig frem. Der findes 1 milliard million typer med FET´s. Der findes enkelte uden. I dit tilfælde skal der kunne leveres strøm i lange baner, om du vil bypasse analogdelen.
|
| Til top |
|
| |
Chewbacca Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2005 kl. 07:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja jeg vil bypasse hele analogdelen. det der med de der FET's hvad er foorskellen om der er med eller uden?
|
| Til top |
|
| |