| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
DET! skal da prøves!.. kikker straks på det..
SKAL! det være 390 & 90 ohm? (har en 300, 350 og en 400 ohm. samt 75 & 100 ohm. liggende i sjofel god kvalitet.)
Ku du tænke dig at uddybe nærmere pro /contra, vedrørende dette tweak samt teorien bag dette..
Hvis pulstraffoer ikke er godt? hvorfor så anvende dem? (hvad kan Denons motivation have været?)
Er der nogle "drawback's" ved at fjerne de pulstraffoer samt anvende modstande istedet?
Hvad har du oplevet ved det selv...
Godt at vide før man kaster sig ud i det..
mvh. |
|
|
Jæb det SKAL være 390 og 90 Ohm. Du kan desværre nok ikke få 90 ohm, men kun 90,9 Ohm +-1%. Og så kan du jo være rigtig heldig.  390 i serie efterfulgt af 90 parallelt mellem siganl og stel giver tilfældigvis 75Ohm i karakteristisk impedans og det SKAL du bruge. Når du har gjort det, så vil du alt andet lige, opleve digitalkabler som de er på godt og ondt. Impedansen kommer pludseligt til at betyde en del mere end før. Hos mig er ændringen sket for ganske nyligt, så jeg kan helt ærligt ikke være helt 100% skråsikker i mine udtalelser, men foreløbigt mener jeg det er en gevinst. Gevinsterne kommer til udtryk i større sikkerhed i de nedre oktaver (andre ville sige en helt og aldeles ubesværet basgengivelse. Egentlig er den der bare). I den anden ende er dte lidt ligesådan. En lidt bred lyd ændres til en stram, men samtidig smooth lyd. I virkeligheden sker der det, at effekten er den samme som før, idet formlen for effekt = U*I. Men energien er anderledes, idet formlen for energi = U*I*t, hvor t=tiden. Det er her forskellen opleves over hele skalaen. Man kan ikke sige lidt mere bund og lidt bedre top, eller hvad man nu kunne finde på. Det er tiden og nok kun den. Men det må så tiden vise. Teoretisk skulle man slippe af med en del ringning på pulserne. Prisen er langt større følsomhed for mistilpasning i impedans.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Jæb det SKAL være 390 og 90 Ohm. Du kan desværre nok ikke få 90 ohm, men kun 90,9 Ohm +-1%. Og så kan du jo være rigtig heldig. 390 i serie efterfulgt af 90 parallelt mellem siganl og stel giver tilfældigvis 75Ohm i karakteristisk impedans og det SKAL du bruge.
Ahaa... i seee... 75 ohm... jo vist! det giver mening.. 
Så må jeg ud til en kammerat og elektronik nørd ude på (bøhlandet) han ligger oftest inde med stort set det meste, der skulle være rimelig chance for at han har hvad jeg skal bruge..
Når du har gjort det, så vil du alt andet lige, opleve digitalkabler som de er på godt og ondt. Impedansen kommer pludseligt til at betyde en del mere end før.
Så er det godt at de Furukawa digital kabler jeg har faktisk vitterlig er ultra preci 75 ohm. ned på decimalerne stik og alt (de fabrikere selv deres stik.. og hedder jo iøvrigt nu ikke Furukawa mere eller retter markhedsføre sig ikke under det mere.. men Furutec..)
Vi har selv målt efter og målngen sage 75,07 ohm (precisere kan vi ikke måle med det måle grej vi har)
Så dette kabel BURDE! due... det fungere i all fall rigtig fint nu.. og ligeledes på faktisk de fleste drev / DAC løsningere med og uden pulstraffoer det har været anvendt på..
Iøvrigt så har jeg jo et AudioAlchemy Digital kabel ( Clear Streem, det med "pølsen") sjov nok kan jeg ikke få det til at fungere på DCD3560.. men kun på mit Audiolab drev samt et par andre cd. maskiner, der har lagt vejen ind om..???????

Nu du har AA. "elektronikken".. har du så prøvet dette kabel?? og har du observeret samme problem??
Hos mig er ændringen sket for ganske nyligt, så jeg kan helt ærligt ikke være helt 100% skråsikker i mine udtalelser, men foreløbigt mener jeg det er en gevinst.
Gevinsterne kommer til udtryk i større sikkerhed i de nedre oktaver (andre ville sige en helt og aldeles ubesværet basgengivelse. Egentlig er den der bare). I den anden ende er dte lidt ligesådan. En lidt bred lyd ændres til en stram, men samtidig smooth lyd.
Lyder spændende...
I virkeligheden sker der det, at effekten er den samme som før, idet formlen for effekt = U*I. Men energien er anderledes, idet formlen for energi = U*I*t, hvor t=tiden. Det er her forskellen opleves over hele skalaen. Man kan ikke sige lidt mere bund og lidt bedre top, eller hvad man nu kunne finde på. Det er tiden og nok kun den.
Men det må så tiden vise.
Teoretisk skulle man slippe af med en del ringning på pulserne. Prisen er langt større følsomhed for mistilpasning i impedans. |
|
|
Jeg vil vende "frygteligt" tilbage når jeg har fået foretaget nødvendige indgreb.. (der går nok nogle dage..)
Kender en der har en stabel AA. og har faktisk haft det hjemme og lytte lid på for noget tid siden.. de gjorde faktisk et ganske posetivt indtryk!... (har dog ik hørt dem med 3560 men en Teac samt en Audiolab8000CDM.) især faktisk med CS kablet...
Skal se om det CS kabel vil fungere efter dette tweak på 3560, en je kender mistænker at netop pulse traffoerne gør et og andet så dette kabel ikke fungere..???
Havde tænkt mig at "fyre" det af.. men tror jeg holder lidt på det endnu.. (ik meget for at skille mig af med noget der HAR virket kanon godt! og det gjorde det virklig med mit Audiolab setup 8000CDM + 8000DAC. mere HUL! igennem skal man lede længe efter!... og det er jo ik lige til at opdrive igen, var lidt ked af at jeg ikke har kunne få det til at funke med 3560)
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 September 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det Clearstream kabel kan du selvfølgeligt bruge hvor du vil, men så går idéen med ændringen lidt fløjten. Inde i pølsen sidder der netop en pulstrafo, hvilket kan forklare, at det ikke går alt for godt med 3560 og CS kablet. En pulstrafo er bergnet til at adskille stelplanerne på DAC og drev galvanisk. Hertil overfører den ikke mistilpasninger så kraftigt til transmitteren. Andre kan sikkert godt begrunde det endnu bedre en jeg. Transformeren er uanset dennes kvaliteter en lille klump jern, som signalet skal igennem. Selv de allerbedste af slagsen har ringning. Man kan forsøge at designe dem så godt det er muligt, og opnår sikkert en masse derved, men det er altså muligt at få det til at fungere helt uden. I 3560 gøres det ved at lodde den ene pulstrafo ud, der er frit valg. + siden på primærsiden forbindes nu til + siden på sekundærsiden med en modstand på 390 Ohm. - siden på primærsiden forbindes nu til + på sekundærsiden med en 90,9 Ohms modstand. Så er der hul igennem igen. Man bør tænke lidt i at undgå skarpe bøjninger i signalvejen. Det er HF der her er tale om, og det skal bare helst løbe lige ud. Spillen er i forvejen forsynet med et DC filter, så der ikke sendes forstyrrende DC til DACén. Det er realiseret med et par små lytter og lidt keramiske kondensatorer. Lad dem sidde hvor de sidder. I SPDIF gælder helt andre regler end i analog audio, her er bypass kondensatorer pludselig smarte nok, ligesom typerne generelt bør være keramiske el. lign. Nå men efter mod. har du så én digitaludgang med trafokobling og en anden uden. Så er det bare på med kablet og se om det går. Nu er det så nemt som ingenting at sammenligne de 2 principper. Og så er det jo bare at vælge den man synes bedst om.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 09 September 2006 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Det Clearstream kabel kan du selvfølgeligt bruge hvor du vil, men så går idéen med ændringen lidt fløjten.
Jeg fortsætter med at bruge mit fine Furukawa..
Inde i pølsen sidder der netop en pulstrafo, hvilket kan forklare, at det ikke går alt for godt med 3560 og CS kablet.
Ok.. ja men det stemmer godt med noget af samme forklaring jeg har fået andet steds fra, for hvorfor det kabel ikke fungerede med 3560.
En pulstrafo er bergnet til at adskille stelplanerne på DAC og drev galvanisk. Hertil overfører den ikke mistilpasninger så kraftigt til transmitteren. Andre kan sikkert godt begrunde det endnu bedre en jeg. Transformeren er uanset dennes kvaliteter en lille klump jern, som signalet skal igennem. Selv de allerbedste af slagsen har ringning. Man kan forsøge at designe dem så godt det er muligt, og opnår sikkert en masse derved, men det er altså muligt at få det til at fungere helt uden.
CS kablet spillede ganske fremragende med andre dev. men alligevel har jeg for det meste anvenmdt mit Furukawa, og det bliver jeg nok ved med.. det er ganske enkelt et af de bedste (mest neutrale eller rettere usynlige/uhørbare af slagsen jeg er stødt på næsten uanset pris..
I 3560 gøres det ved at lodde den ene pulstrafo ud, der er frit valg. + siden på primærsiden forbindes nu til + siden på sekundærsiden med en modstand på 390 Ohm. - siden på primærsiden forbindes nu til + på sekundærsiden med en 90,9 Ohms modstand. Så er der hul igennem igen. Man bør tænke lidt i at undgå skarpe bøjninger i signalvejen. Det er HF der her er tale om, og det skal bare helst løbe lige ud. Spillen er i forvejen forsynet med et DC filter, så der ikke sendes forstyrrende DC til DACén. Det er realiseret med et par små lytter og lidt keramiske kondensatorer. Lad dem sidde hvor de sidder.
Ok..
I SPDIF gælder helt andre regler end i analog audio, her er bypass kondensatorer pludselig smarte nok, ligesom typerne generelt bør være keramiske el. lign. Nå men efter mod. har du så én digitaludgang med trafokobling og en anden uden. Så er det bare på med kablet og se om det går. Nu er det så nemt som ingenting at sammenligne de 2 principper. Og så er det jo bare at vælge den man synes bedst om.
Jeg vil give mig i kast med det snarest muligt..
mvh.
|
|
|
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 September 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan nu så småt nok afsløre, at det der med herrejern nok er noget damer bedst kan lide. Jeg kan definitivt nok bedst lide mine kanaler som jernfri områder  . Transformers sucks!
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 09 September 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
heck lige at der ikke allerede sidder omtalte modstande før trafoen på den digitale udagng. F.eks på AA JTI er der en trafo på den digitale udgang. Denne er drevet på primærsiden af netop 374ohm i serie og 90,9ohm til stel som anbefalet i databladet på driveren CS8402...
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 September 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Groove]heck lige at der ikke allerede sidder omtalte modstande før trafoen på den digitale udagng. F.eks på AA JTI er der en trafo på den digitale udgang. Denne er drevet på primærsiden af netop 374ohm i serie og 90,9ohm til stel som anbefalet i databladet på driveren CS8402...[/QUOTE
Er checket! Den duer ikke uden de nævnte modstande.
|
| Til top |
|
| |
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilt ... her kan man jo næsten studere... med al den viden der bliver givet... mangler måske nogle teori billeder..
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |
Enthusiast Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 04 Februar 2011 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forsøger lige at genoplive en gammel tråd.
Så kom der en 3560'er i hus. Skruede hjelmen af her til aften. Jeg har aldrig set noget lignende. Det er ingeniørkunst !
Efter tidligere ejers udsagn skulle maskinen stå 100% original - original laser. Jeg kan heller ikke se nogen mærker på diverse skruer, der kunne indikere, at der har været "pilfingre" i maskineriet.
Den læser CD-erne hurtigt skifter hurtigt og præcist mellem "inderste" og "yderste" numre.
Men jeg har lagt mærke til, at den giver en periodisk bankelyd fra drevet måske hver 5. gang den har fået lagt en CD i skuffen. Når disken drejer, fremkommer den periodiske banken. Åbner man skuffen og lukker den igen, forsvinder førnævnte banken. Dernæst drejer det lydløst rundt derinde.
Er der nogen, der har oplevet dette med deres maskiner? Kunne det være tegn på, at den har brug for en justering?
|
| Til top |
|
| |
Enthusiast Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2011 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, denne tråd er vist helt død. Men meget rart at tweak beskrivelserne stadig er her
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 09 Februar 2011 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Købte du denne maskine her på KSB. ?
Jeg havde muligvis denne maskine før ejeren du købte den af. Har den en lille ridse øverst på fronten ?
En rigtig kampvogn og absolut et fremragende drev.
__________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 09 Februar 2011 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, tillykke med spillen, det er en fin gammel spille. Fejlen skyldes at drevmekanismen ikke arbejder 100% tip top, enten er det clamperen der ikk elukker 100% hver eneste gang elle skufferem der glider en gang imellem.. Af med låget og rens/smør skinner op, hvis du har mod på det, så ud med remme, både top og bund og giv dem en gang belt dress. Er du helt blank, så pak den i en kasse og indlever den til rep i din nærmeste hifi klub.
Ellers kan jeg varmt anbefale IKKE at gøre noget af det denne tråd beskriver, lev med den som der er eller find noget andet. dog vil jeg varmt anbefale en DAC, dog kræver det lidt at finde noget der er bedre end den der sidder i spillen på alle parametre.
GO VIND
|
| Til top |
|
| |
Enthusiast Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2011 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
Jeg havde muligvis denne maskine før ejeren du købte den af. Har den en lille ridse øverst på fronten ? |
|
|
Næ... jeg købte den nu på dba. Den har en lille ubetydelig ridse lige på bukket mellem fronten og toppen. Men man skal helt hen og stå over den for at se den. Ellers står den som ny. Kunne godt tænke mig at prøve et par af de simple tweaks, blot for at se, hvad man kan få ud af den. Ellers havde jeg lige så meget tænkt mig at benytte den som drev på et senere tidspunkt.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
|
Hej, tillykke med spillen, det er en fin gammel spille. Fejlen skyldes at drevmekanismen ikke arbejder 100% tip top, enten er det clamperen der ikk elukker 100% hver eneste gang elle skufferem der glider en gang imellem.. Af med låget og rens/smør skinner op, hvis du har mod på det, så ud med remme, både top og bund og giv dem en gang belt dress. Er du helt blank, så pak den i en kasse og indlever den til rep i din nærmeste hifi klub.
Ellers kan jeg varmt anbefale IKKE at gøre noget af det denne tråd beskriver, lev med den som der er eller find noget andet. dog vil jeg varmt anbefale en DAC, dog kræver det lidt at finde noget der er bedre end den der sidder i spillen på alle parametre.
GO VIND
|
|
|
Nu er det jo meget individuelt om det er en velspillende konverter der sidder i den, men vil nok bruge penge på en god dac. Konverteren er ikke dårlig, men mangler rum og opløsning iforhold til de nyere dacs. Men en god dac koster. En Stello DA100 sig. kunne være et godt bud til rimelig pris. __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enthusiast skrev:
Music4life skrev:
|
Jeg havde muligvis denne maskine før ejeren du købte den af. Har den en lille ridse øverst på fronten ?
|
|
|
Næ... jeg købte den nu på dba. Den har en lille ubetydelig ridse lige på bukket mellem fronten og toppen. Men man skal helt hen og stå over den for at se den. Ellers står den som ny.
Kunne godt tænke mig at prøve et par af de simple tweaks, blot for at se, hvad man kan få ud af den. Ellers havde jeg lige så meget tænkt mig at benytte den som drev på et senere tidspunkt.
|
|
|
Så har det ikke været min tidligere maskine . Min havde absolut ingen skavanker og betjeningen var en fryd. Har aldrig oplevet en cd afspiller være så hurtig til at aftaste cd skiven- Det fungerer bare! tyst og lækkert. Vær dog opmærksom på dig. in & ud. Stikkene kan blive løse og give dårlig kontakt. En lille lodning og den kører igen . __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Enthusiast Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2011 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
GO VIND |
|
|
Mange tak for tippet. Jeg har åbnet og kigget lidt. Støjen skyldes at clampen rammer selve drevet nogle gange (clampen er ikke 100% rund og rammer på det punkt, der "stikker" ud). Vil lige prøve at rense skinner og remme en gang og se, om det hjælper.
|
| Til top |
|
| |
klitgt Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 232
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
|
GO VIND
|
|
|
En G-Dis DAC V Mark 2 fra Svalander Audio vil med garanti løfte det hele markant :-)
http://www.svalander.se/shoppen/elektronik/g-dis_dac_v_mkii
Efter tilspilning er den skræmmende god til prisen (16.900 DKK). Købte min da kursen på SEK var lav og gav bare 14.800.
|
| Til top |
|
| |