hbuus skrev:
Du kan bruge pladsen til 3½ drev og lave et ophæng til harddisken af elastik købt i Føtex.
Det gør harddisken 90-95% lydløs, også når den læser/skriver.
Det har jeg gjort med min.
Så skal man bare huske på, at man skal være forsigtig, hvis man vil flytte pc'en.
Men ok, et moderne SSD drev larmer vist nok slet ikke.
Så er det jo løsningen, som du også er inde på. |
|
|
ja, go´ ide. Antecs originale monteringsmetode var siliconedæmpede, lange skruer. Om det var det, der var utilstrækkeligt, eller en af mine 2 diske bare var for støjende, ved jeg ikke - men min tanke var så at lægge SSD-disken (OS) i forreste afdeling og "finde et andet sted" til lagerdisken(e).
Den første kom ned på bagsiden af skillevæggen mellem Hdd- og bundkort-afdelingen - støttet bagud af Atx-stikket (der får en gummi-snut):

For at sikre luftgennemstømning mod (skum)væg, en skrue og flere gummisnutter:

- og endelig 2 rester bukseelastik til at holde på plads (regner ikke med at smide alt for meget rundt med maskinen :-):

Blæser monteret på Cpu-køler med endnu en favorit, 3 mm. hvid rund elastisk bukseelastik + gummisnutter underneden i hjørnerne:

Hvilket lydkort? Ht Omga Claro tv. og Audiotrak prodigy HD2 th. - begge med Akm 4396 Dac´s og begge til at finde rimeligt på brugtmarkedet. Synes umiddelbart Claro lyder bedst, trods mini-jack tilslutningerne..

Lydkort, Tvkort, Optisk drevholder (ø. th.)( - har allerede nu fjernet mig temmelig meget fra udformningen af en decideret lyd-pc; mere om dette senere) - og SSD placeret i forreste rum:

Havde en lagerdisk mere, som jeg først, lige kreativt nok, placerede oven på strømforsyningen (naturligvis behørigt afkoblet). Psublæseren reagerede dog på temp-stigningen ved at blive hørbar, så jeg "skummede" den op i den forreste afdeling, dæmpet på alle berøringsflader:

Topplade med bitumen og monteret (kabinetbunden underneden minus udluftningsgrill samt optisk drevholder også bitumen-dæmpet - den samlede vægt steg ikke så meget som frygtet, anslået et par kg):

Resultatet: Ikke hørbar pc, før jeg er tættere på end en meters penge; fra lytte/se-position flere meter væk, er der intet.
Hdd og Cputemps holder sig under 40C, selv v. load (FFdshow opskalering til HD).
Men det er stadig ikke en decideret lyd-pc; højst en (bedre) mulighed for at kunne sammenligne lydkvaliteten af forskellige softwaresystemer, i øjeblikket Cmp/Cplay med den avancerede upsampler og Linux med Music Player Daemon.
Begge kan, sandsynligvis med endnu bedre lyd (og strømbesparelse) til følge, køres "headless", dvs. uden keyboard, mus og skærm, over netværk - og med det rette hardwarevalg, køres nedclocket, uden blæsere etc. Næste projekt! (når jeg er færdig med at tweake kabler og HT, der nu er de svageste led :-)