Emne: Kassettebåndoptager ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
stig42 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 128
|
Sendt: 20 August 2014 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 3 kasettebåndoptager, 1 stk. Beocord 9000, 2 stk. Beocord 5500,jeg optager fra radio,DR P1 natursyn,DR P1 radio
drama,DR P1 radio klassikeren,DR P1 stedsands , og så optager jeg musik fra forskellige radio kanaler,her er de bånd jeg
bruger,BASF chrome extra II 60 minutters,SK chrome class cx II 60 minutters,Sony metal master 90 minutters,Maxell UR 90
minutters,Maxell 120 minutters normal position,er der andre end mig der bruger en gammeldags kasettebåndoptager ???, og hvad
type bånd bruger i ??? og hvad optager i ???
|
Til top |
|
|
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
Sendt: 20 August 2014 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det efterhånden en del år siden at jeg har brugt kasettebåndoptager, men jeg har en klar erindring om at metal bånd lød klart bedst og uanset mærke  Tættest på herefter kom TDK SA-X. __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 20 August 2014 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej stig42
Hvis du går ind på vintagehifi, så er der flere brugere derinde der netop bruger kassettebånd.
Med venlig hilsen
Birger
|
Til top |
|
|
stig42 Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2014 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Struktøren skrev:
Hej stig42
Hvis du går ind på vintagehifi, så er der flere brugere derinde der netop bruger kassettebånd.
Med venlig hilsen
Birger |
|
|
mange tak
|
Til top |
|
|
stig42 Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2014 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
Nu er det efterhånden en del år siden at jeg har brugt kasettebåndoptager, men jeg har en klar erindring om at
metal bånd lød klart bedst og uanset mærke Tættest på herefter kom TDK SA-X. |
|
|
Ja metal bånd er det bedste,chrome
bånd er også meget gode,jeg må indrømme jeg har aldrig haft et TDK bånd i hånden
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 20 August 2014 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke mere end 3 år siden jeg havde en Alpine AL65 som jeg var glad for at bruge. Her brugte jeg mest Metal bånd fra TDK og Fuji. Men brugte også jernbånd som Maxell med de spole nav á la spolebåndoptager i. Men jeg solgte den dog. Har haft den over 2 gange.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 20 August 2014 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad os sparke CD ud til højre, og igen indføre kassebåndet, så ved man hvad man få, når LP kan få en renaissance kan vel også kassebåndet, eller endnu bedre spolebåndoptager eller sony´s elcaset (spolebånd i kasse form), så hvis Sony fik genoplive elcaset igen, kunne det værre at de igen begynde at tjene penge, i sted for at udviklet noget nymoden bras som CD og SACD som ikke kan sælges, nej så hele kassebåndet, spolebåndoptager og elcaset, det ved man hvad er
PS. Har skam stadig en kassebåndet optager, og skal snart også havde en Pladespiller, så jeg klar helt til fremtiden
Så bare mono udgivelse begynder at finde frem, ja så galt kan man nu købe en mono pick-up, se også frem til den dag, hvor man igen begynde at lave sort/hvid tv og udsende også er i sort/hvid (med det sidst nymodens lyd format nemlig mono lyd)
|
Til top |
|
|
stig42 Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2014 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Det er ikke mere end 3 år siden jeg havde en Alpine AL65 som jeg var glad for at bruge. Her brugte jeg mest
Metal bånd fra TDK og Fuji. Men brugte også jernbånd som Maxell med de spole nav á la spolebåndoptager i. Men jeg solgte den
dog. Har haft den over 2 gange.  |
|
|
Der var da
en spændene Alpine du hade der
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 20 August 2014 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Lad os sparke CD ud til højre, og igen indføre kassebåndet, så ved man hvad man få, når LP kan få en renaissance kan vel også
kassebåndet, eller endnu bedre spolebåndoptager eller sony´s elcaset (spolebånd i kasse form), så hvis Sony fik genoplive elcaset igen, kunne det
værre at de igen begynde at tjene penge, i sted for at udviklet noget nymoden bras som CD og SACD som ikke kan sælges, nej så hele kassebåndet,
spolebåndoptager og elcaset, det ved man hvad er
PS. Har skam stadig en kassebåndet optager, og skal snart også havde en Pladespiller, så jeg klar helt til fremtiden
Så bare mono udgivelse begynder at finde frem, ja så galt kan man nu købe en mono pick-up, se også frem til den dag, hvor man igen begynde at
lave sort/hvid tv og udsende også er i sort/hvid (med det sidst nymodens lyd format nemlig mono lyd)  |
|
|
Lidt provokerende
Er tankegangen ikke efterhånden sådan , at enten er det sort eller hvidt?
Er retorikken på Christiansborg ikke temmelig monotont? Og nogle hifi tråde?  Især der hvor de "river" hovederne af hinanden
Nå, sengen kalder, men kassettebånd, niks, nej tak, har været der, engang.
Mvh
Birger
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 20 August 2014 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Struktøren skrev:
StarTrek skrev:
Lad os sparke CD ud til højre, og igen indføre kassebåndet, så ved man hvad man få, når LP kan få en renaissance kan vel også
kassebåndet, eller endnu bedre spolebåndoptager eller sony´s elcaset (spolebånd i kasse form), så hvis Sony fik genoplive elcaset igen, kunne det
værre at de igen begynde at tjene penge, i sted for at udviklet noget nymoden bras som CD og SACD som ikke kan sælges, nej så hele kassebåndet,
Så bare mono udgivelse begynder at finde frem, ja så galt kan man nu købe en mono pick-up, se også frem til den dag, hvor man igen begynde at
lave sort/hvid tv og udsende også er i sort/hvid (med det sidst nymodens lyd format nemlig mono lyd)  |
|
|
Lidt provokerende
Er retorikken på Christiansborg ikke temmelig monotont? Og nogle hifi tråde? Især der hvor de "river" hovederne af hinanden
Mvh
Birger |
|
|
Ja det var mening med at det skulle værre lidt provokerende, men med et glimt i øjet, og man derfor ikke skal tage for mere end det er
Men et fakta er jo at Pladespiller og LP vinder frem (skal selv ud og finde en brugt til omkring 4000-5000 kr.), jeg savner virkelige min gamle Luxman PD310 (skulle aldrig havde solgt den).
Ja man er også begynde at udgive mono LP, men dertil udviklet mono pickup, ja selv mono højtaler er ved at vinde indpasse som iPhone dock eller til at streaming trådløse til.
Men i Reto konteksten passe kassebåndoptager godt ind, og de sidst top modeller lå i lyd klasse med LP og spolebånd, så de var skam ikke så ringe endda, har så galt hør en indspilning fra CD hvor man ikke kunne høre forskel.
Så derfor kunne jeg ikke lade være med at tage lidt gas på det, selv om baggrund er seriøs
|
Til top |
|
|
stig42 Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2014 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Struktøren skrev:
StarTrek skrev:
Lad os sparke CD ud til højre, og igen indføre kassebåndet, så ved
man hvad man få, når LP kan få en renaissance kan vel også
kassebåndet, eller endnu bedre spolebåndoptager eller sony´s elcaset (spolebånd i kasse form), så hvis Sony fik genoplive elcaset
igen, kunne det
værre at de igen begynde at tjene penge, i sted for at udviklet noget nymoden bras som CD og SACD som ikke kan sælges, nej så
hele kassebåndet,
Så bare mono udgivelse begynder at finde frem, ja så galt kan man nu købe en mono pick-up, se også frem til den dag, hvor man
igen begynde at
|
|
Lidt provokerende
Er retorikken på Christiansborg ikke temmelig monotont? Og nogle hifi tråde? Især der hvor de "river" hovederne af
hinanden
Mvh
Birger |
|
|
Ja det var mening med at det skulle værre lidt provokerende, men med et glimt i øjet, og man derfor ikke skal tage for mere end
det er
Men et fakta er jo at Pladespiller og LP vinder frem (skal selv ud og finde en brugt til omkring 4000-5000 kr.), jeg savner virkelige
min gamle Luxman PD310 (skulle aldrig havde solgt den).
Ja man er også begynde at udgive mono LP, men dertil udviklet mono pickup, ja selv mono højtaler er ved at vinde indpasse som
iPhone dock eller til at streaming trådløse til.
Men i Reto konteksten passe kassebåndoptager godt ind, og de sidst top modeller lå i lyd klasse med LP og spolebånd, så de var
skam ikke så ringe endda, har så galt hør en indspilning fra CD hvor man ikke kunne høre forskel.
Så derfor kunne jeg ikke lade være med at tage lidt gas på det, selv om baggrund er seriøs  |
|
|
Jeg er da meget enig
med dig star trek
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 20 August 2014 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej stig42,
Når du nu har interesse i båndoptagere, så kan det være, du vil finde min artikel om, hvordan jeg renoverede en Nakamichi 600II, interessant.
Du finder artiklen på min blog http://analog-blok.blogspot.dk/
Jeg benytter i øvrigt TDK-bånd, som jeg har en New-Old-Stock-stak af (herlig ordkombination, hvis jeg selv skal sige det).
|
Til top |
|
|
stig42 Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2014 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Hej stig42,
Når du nu har interesse i båndoptagere, så kan det være, du vil finde min artikel om, hvordan jeg renoverede en Nakamichi 600II,
interessant.
Du finder artiklen på min blog http://analog-blok.blogspot.dk/
Jeg benytter i øvrigt TDK-bånd, som jeg har en New-Old-Stock-stak af (herlig ordkombination, hvis jeg selv skal sige det).
|
|
|
Det er da en god artikel,og en spændene båndoptager,jeg kan godt lide at din kone tager gas på dig og jeg kan godt lide
at du tager gas på det med evig ungdom, i har da begge to humor
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 21 August 2014 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
stig42 skrev:
allanowich skrev:
Det er ikke mere end 3 år siden jeg havde en Alpine AL65 som jeg var glad for at bruge. Her brugte jeg mest Metal bånd fra TDK og Fuji. Men brugte også jernbånd som Maxell med de spole nav á la spolebåndoptager i. Men jeg solgte den dog. Har haft den over 2 gange.  |
|
|
Der var da en spændene Alpine du hade der |
|
|
Ja, det var en ganske fin 3 hovedet båndoptager, med et fint indjusteret Dolby C. Og så havde den jo også de fine spejl galvano metre. Optog lp'er jeg lånte og af og til også hele radio udsendelser i form af musik programmer. Enkelte Torsdags Koncerter blev det da også til.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
Sendt: 21 August 2014 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg overhovedet skulle bruge bånd til noget ville det være DAT bånd, gavebånd og til nød FM båndet.
Den gang jeg gik fra kassette til DAT var et mirakel (på det nærmeste) Jeg var til at starte med nervøs for om det ville lyde koldt og digitalt. Oplevelsen var bare at optagelsen lød fuldstændigt som kilden, man slappede helt af, for nu var man fri for små krøllede anslag på guitar strengene og vibrato på klaver tonerne... alt det som kassetten er berømt for, og så har jeg slet ikke omtalt Dolby dit og (dat) ;-)
Kassetten kommer med garanti ikke tilbage... hos mig... og DAT'en er for længst erstattet af harddisken.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 21 August 2014 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, olepro, det var vist så ikke, hvad trådstarter spurgte om, men fint at høre din mening
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 21 August 2014 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smed mere en 400 cassettebånd ud for et par år siden. Da havde de ligget længe på loftet. Der var mange gode TDK og Maxell imellem.
Har stadig en stor Pioneer super cassette med computer og hele molevitten, men nej. Belive skuffet hver gang jeg prøver den.
Min gode gamle Technics ½ spors spolebåndoptager på 38 cm/sek og EMTEC bånd slår den med flere længder. Til gengæld er båndene så en hel del dyrere end cassetter! __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
Sendt: 21 August 2014 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Tja, olepro, det var vist så ikke, hvad trådstarter spurgte om, men fint at høre din mening  |
|
|
Næh-nej det kan du have ret i, men jeg fik da sagt hvad jeg bruger min kassettebåndoptager til, nemlig... ikke noget For jeg har den stadig
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 21 August 2014 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
for 30 år siden brugte jeg (en sony)Kasettebåndoptager for at optage fra FM DR
for at blive inspireret til nyt eller andet musik
føler bare aldrig at Kasettebåndoptager kunne måle sig med en LP (sus mm selv med dolby)
prøvede også spolebåndoptager samme sag, men ja uden dolby
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 21 August 2014 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, for at bringe tråden tilbage på sporet i forhold til, hvad trådstarter spurgte om, så bruger jeg min Nakamichi 600II til at optage fra min lp-samling (fx til at lave såkaldte "blandede bånd"), som jeg så afspiller på nævnte båndoptager i mit kælderværksted.
Der er ofte metal- og træspåner i luften i værkstedet, og bånd er alt andet lige noget mindre følsomme over for luftbårent snask i den slags omgivelser end lp'er
Det ville sikkert være en bedre løsning med en cd-afspiller, men da jeg ikke - overraskende nok! - har mere end en håndfuld cd'er og ingen cd-afspiller, så har jeg altså valgt båndoptagerløsningen ud fra et princip om de for hånden værende søm.
Men ellers spændende at læse diverse indlæg om, at I ikke længere bruger kassettebåndoptager, og hvor skodagtigt I synes, det er ... det tror jeg virkelig hjælper trådstarter med at få svar på sine spørgsmål
PS. Der kan være anvendt humor og ironi i mit indlæg, men det er ikke sikkert ...
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|