Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 20:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvilket HT kabel skal jeg købe ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henrik_sdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 08 November 2010 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt det kraftige kable fra jem og fix, lyder fint..
Til top Vis Henrik_sdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik_sdk

Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 November 2010 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Interessant med dit Jem og Fix kabel, men det var ikke det mit spørgsmål gik på 
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen

Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 November 2010 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Kan se der er forskellige meninger angående sølv belagt kobber eller rene kobber kabler.
Er der noget om snakken at sølvbelagte fremmer de høje frekvenser eller hvordan ?
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 November 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Det er min erfaring at kobberkabler giver en god dyb bas og er lidt dæmpede i diskanten. Modsat oplever jeg sølv som værende mere detaljeret i diskanten, men til gengæld mere tynde i bassen.

Ved forsølvet kobber kan resultaterne være lidt forskellige. Nogle byder på det bedste fra begge verdener, andre har mere egenskaber som ligger tættere på enten det ene eller det andet.

Fx hybrider fra Van den Hul med forsølvet kobber synes jeg ligger tættere på kobberkabler. Der er en god dyb bas, mellembas og mellemtone er lidt varm og fyldig, hvorimod diskanten er lidt dæmpet, omend den er en anelse mere detaljeret end i kobberkabler.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 November 2010 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Megaton skrev:

Jeg vil ikke starte en krig, men der var behov for noget videnskabeligt modvægt til al name-dropperiet.

At henvise til materialers evne til at overføre elektroner er ikke særligt videnskabeligt. Jeg vil kalde det ren teori.

Hvis det skal være videnskabeligt, skal teori kombineres med forsøg i praksis. Og så vil resultatet være et andet - hvis resten af signalkæden er godt nok til at afsløre de små detaljer...

Bare et lille indspil, for at understrege at teori og praksis ikke altid går hånd i hånd!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 November 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Megaton skrev:
Bulletdodger skrev:
Megaton skrev:
Så længe kablets impedans er lille i forhold til højttalerens, er alt andet underordnet, inkl. materiale og pris. Et tværsnitsareal på 4mm^2 burde være rigeligt, hvis du holder du ikke trækker mere end 10 meter.

I hvert fald, så er din holdning meget konservativ og der må være noget galt med dine ører, hvis ikke du kan høre forskel på forskellige kabeltyper. Eller også, så vil du bare ikke høre forskel.

Du rammer hovedet på sømmet med din sidste sætning. Jeg vil ikke stikkes blår i øjnene. Elektronerne er p***eligeglade med farven, materialet, mærket og prisen på kablet, så længe de får lov at passere uforstyrret, og hvis de ikke kan mærke forskel, kan vi heller ikke.

Jeg vil ikke starte en krig, men der var behov for noget videnskabeligt modvægt til al name-dropperiet.

Bare sørg for, at kablet kan lede strømmen. Så kan du altid beslutte dig senere for, om du kan høre forskel.

Nu skal man jo alid have "faglig respekt" for en mand med en "øl-bællende avatar" .......og kan så sandelig godt forstå dine teoretiske udtalelser......- de er blot helt forkerte i den "virkelige verden".

'Har deltaget i flere blind-lytninger, og forskellene var bestemt til at høre ( - dog også således, at det ikke altid er det dyreste som lyder bedst)

Og som et andet medlem fremfører, så er det også min erfaring at som udgangspunkt giver tykt kobberkabel mere fyldig lyd/bas, sølv mere lys (skinger?) lyd.

MVH

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juni 2011 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hør ALTID kabler på dit eget udstyr.
Det kabel som lyder fantastisk hos mig, er helt forkert hos dig. Sådan er det i hvert fald ofte.

Mine generelle erfaringer med B&W (kender dem ret godt) og kabler er...
At B&W er en ret neutral højtaler, dog med sin egen "lyd"...
De lyder rigtig langt hen ad vejen som virkeligheden.
Og som sådan synes jeg det klæder dem med færrest mulige betoninger, og især da i diskanten.

Jeg har endnu til gode at høre en bedre B&W-højtaler der spiller godt med sølv til diskanten. Mellemtone og bas derimod, kan lyde rigtig fint med sølv, hvis de vel og mærke er af ordentlig kvalitet, hvad alt for mange sølvkabler ikke er, fordi de så bliver for dyre.

Du kan betone dig til subjektivt mere diskant med sølv. I mine ører bliver det dog let skingert og koldt.
Derimod kan kabler som eksempelvis Nordost de bedre (over red dawn, mindst) åbne for diskanten uden at den bliver markant forandret.
Det er mere som at fjerne et gardin, lyden ændrer sig sådan set ikke, der bliver blot mere af det hele.
Det er nok mest i topmodellerne dette forekommer, men synes egentlig at red dawn også har noget af det.

Du kan komme langt brugt med lidt tålmodighed.

Og husk så lige at bemærk at det selvfølgelig afhænger af udstyr, preferencer og rum.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes