Emne: Nogen fordel ved at købe bananstik? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 04 Februar 2011 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
LasseH. skrev:
Okay, jeg tror jeg tager ud og køber nogen her en af de næste par dage, kan fås til 25 kr pr stk, så det er
jo ikke en formue
jeg spilder, hvis det er :) |
|
|
Du skal ikke købe dem, hvis det er fordi du har en forhåbning om, at det fjerner den omtalte støj.
Hvis det er fordi du gerne vil have nogle praktiske og pæne stik og noget nyt til dit anlæg, så tag ned i klubben og læg de 100
kr  .
|
| Til top |
|
| |
LasseH. Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 90
|
| Sendt: 04 Februar 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
LasseH. skrev:
Okay, jeg tror jeg tager ud og køber nogen her en af de næste par dage, kan fås til 25
kr pr stk, så det er
jo ikke en formue
jeg spilder, hvis det er :) |
|
|
Du skal ikke købe dem, hvis det er fordi du har en forhåbning om, at det fjerner den omtalte støj.
Hvis det er fordi du gerne vil have nogle praktiske og pæne stik og noget nyt til dit anlæg, så tag ned i klubben og læg de
100
kr . |
|
|
Nej, det er heller ikke fordi jeg regner med at det fjerner støjen, for har fundet ud af at støjen nok er som den er på alle
andre anlæg og så afhænger den også at kvaliteten af lyden, alt efter hvilket kvalitet filerne er ændrer støjen sig.
Ja, jeg synes netop det vil gøre det noget pænere.
De har i Hifi-klubben to versioner af argon bananstik, den ene version med plastickapper og den anden som er med "forgyldt
finish".
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/hojttaler/argon _5452_bananstik_arg5452.htm
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/hojttaler/argon _5451_bananstik_arg5451.htm
Jeg synes de forgyldte er klart pænest, men der står at dem med plastkappen "og plastickappen giver en god sikkerhed mod
at kortslutte forstærkeren, hvis du har været uheldig med monteringen eller kommer til at tabe en metalgenstand ned over
stikkene", så vil de være de mest forsvarlige at købe?:)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 04 Februar 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LasseH
Det er også muligt du har noget indstråling via dine kabler. Måske har du noget trådløst kørende. Det kan også være forstærkerdelen, der er konstrueret sådan, at den lave lidt højfrekvent støj.Et sted mener jeg at have læst, at selve volume kontrollen alt efter den kobling, kan støje.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
LasseH. Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Hej LasseH
Det er også muligt du har noget indstråling via dine kabler. Måske har du noget trådløst kørende. Det kan også være
forstærkerdelen, der er konstrueret sådan, at den lave lidt højfrekvent støj.Et sted mener jeg at have læst, at selve volume
kontrollen alt efter den kobling, kan støje.  |
|
|
Nu ved jeg ikke om jeg har forstået det rigtigt, men jeg har en trådløs router til at køre, var det det du mente?
Okay, det med forstærkeren kan jeg ikke svare dig på, så meget viden har jeg ikke :)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LasseH
Det blot et par muligheder jeg kom med. Jeg har også en router kørende og den giver ingen problemer, så det gør din heller ikke. Men det kan være en trådløs fastnet tlf eller noget i den dur. Det kan også være en cd afspiller, især 1bit typerne. Jeg kan ikke give et fuldgyldigt svar på det, men kun komme med et par bud. Der er så meget støj omkring os, så....... __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
LasseH. Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2011 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja okay, men vidste ikke helt hvad det var du mente :). Vi har ingen trådløse fastnet telefoner.. Men ja, du har ret.
Hilsen Lasse :)
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 04 Februar 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har jo en del banan stik i min kæde. Faktisk 6 pr side. Nu har jeg valgt ud fra denne tråd, af fjerne dem alle og skrue direkte og med venlig hilsen, i terminalerne. Nu sidder højttalerne godt fast i kablerne, lige som effekt forstærkeren i den anden ende, også sidder godt fast i kablet. Der er vist ingen tvivl om, at bananerne har en vis modstand, for lydmæssigt har det givet pote i form af en mere destinkt og let måde at servere transienter på. Ligesom der også er kommet en anelse mere skub i anslagene.  Det jo bår dæjli't  Uff, det kilder i terminalerne. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....hmm jeg talte vist forkert.  Det er 8 stik pr side.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg oplever ind imellem at højt musik har vibreret spændeskruen en smule løs med det resultat at når man spiller middelhøjt eller højere vibrerer det let løse kablel i takt med musikken og laver en irreterende lyd. Så det lige en tur rundt og efter spænde samtlige skruer.
At lodde dem på bananerne har jeg ikke haft så meget helt med. Spændte dem bare sammen på bananerne men det giver jo en ekstra samling hvilket jo ikke er optimalt. Så lodning det må jeg prøve i den nærmeste fremtid. __________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
jamo 707i gulvhøjttalere 4 stk plus center
SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
| Til top |
|
| |
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
| Sendt: 11 Februar 2011 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
__________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
jamo 707i gulvhøjttalere 4 stk plus center
SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
| Til top |
|
| |
Megaton Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 13 Februar 2011 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
LasseH. skrev:
| Jeg synes bare nogle gange når jeg spiller lidt højt, men eksempelvis acoustic musik (altså stille sange), at jeg kan høre en
form for støj, altså ikke noget højt, men jeg føler ihvertfald stadig at jeg kan ane at det er der. |
|
|
Hvilken type støj kan du høre, og hvilket medium hører du det på? På alle medier er der er støjgulv, som regel i form af bredspektret "brusende" støj. På en grammofonplade er det vist omkring 40-50 dB nede, hvilket sagtens kan høres, hvis man skruer meget op. På CD er det betydeligt længere nede, men hvis musikken i sin tid er optaget på et analogt medium, kan støjen godt være hørbar selv på CD. Denne type støj kan du godt glemme at gøre noget ved. Hvis der er tale om forstyrrelser fra lysnettet (som en foreslog), vil støjen nok være af en anden karakter, f.eks. impulsagtig (knitren, klik osv.) eller harmonisk (brum, hylen osv.). Denne type "støj" kan du sikkert godt gøre et eller andet ved, men bananstik er næppe løsningen. __________________ Og bum bummelum
|
| Til top |
|
| |
Thomas8260Dk Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal sku ikke acceptere brummen fra sin forstærker..
Punktum.
Brummer eller suser det uden et medie afspiller, så er der
noget galt.
Jeg har absolut INTET brummen eller susen ( kun et træls
smæld fra køleskabet ), som mit anlæg er sat op pt.
Jeg har dog fundet ud af at det skyldes mit udtag, deler
fase med gruppen hvor der sidder et køleskab.
Dette køleskab smider en højtransient strøm igennem hele
gruppen.
Men som sagt, er der intet støj ellers ( som om det ikke er
nok )
Og jo, jeg kan sagtens få sus og brummen, men så
stammer det fra en dårlig indspilning.
Prøv at finde "The Eagles - Hell freezes over", og afspil
nummeret Desperado..
Her er der forstyrrelser fra en mikrofon indgang, meget
tydeligt...
Nu er mit anlæg også sat op, til at være meget
analyserende/uforgivende, så jeg ved vel selv om det.
Men acceptere sus og brun, nej aldrig.
Selv ved volumen på kl 12, og cd på pause, er der
bomstille.
Har man meget støj, stammer det sikkert fra ens kabler.
De skal være placeret korrekt, så strøm og signal ikke løber
sammen, de må gerne krydse hinanden i et kryds ( 90
grader ).
Derudover kan man bruge skærmede netkabler, det har jeg
ikke, og får det heller aldrig.
Kunne godt finde på at lave en ny gruppe, og trække nye
kabler, men det ender nok lige med at jeg skifter
køleskabet først :)
__________________ 2 x Rotel RB-980 BX.
1 x NAD C325BEE.
1 x Yamaha SA-CD DVD-S657.
2 x System Audio SA1250.
4 x 3m Van Den Hul - Magnum.
3 x Van Den Hul D102 III Hybrid.
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 12 April 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Thomas8260Dk] Man skal sku ikke acceptere brummen fra sin forstærker..
Punktum.
Kan ikke være mere enig
Min mere end 30 år gamle nikko reciever er også totalt lydløs - selv ved max-volumen. Og det til trods for at antenneledning, lakridser fra video, tv-tuner, og b&o grammofonen i samme årgang ligger snoet sammen bagved den i racket. I øvrigt sammen med strømledningen der er et par klasser under det man køber Silvan til 1 kr/m.
Det er en af årsagerne til at Nikkoen har fået lov at blive i så mange år, selvom jeg mange gange har været fristet af nyere legetøj.
Når jeg skal lytte til en forstærker, starter jeg altid med at få lov til at skrue helt op for volumen, på en indgang uden signal. Er der støj gider jeg slet ikke høre den spille  Adskillige - også relativt dyre forstærkere (regnet efter min pengepung  ) er røget på den konto.
|
| Til top |
|
| |
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 19 Juni 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan bruge bananstik eller spader, hvis du ønsker en god kontakt.
En rigtig god kontakt mellem kabel og forstærker/højtaler, lyder markant anderledes end en bare alm. fingerskruet kontakt.
Der er flere ting at overveje her.
Hvor stor er den samlede kontaktflade?
Er kontaktfladerne helt rene?
Hvilke materialer er der bruggt i stikket?
Og meget, meget mere.
Hvis du bruger afisoleret kabel, så brug en tang til at spænde efter med, og gør det med en måneds mellemrum, da materialet arbejder.
Bruger du bananstik så brug et stik som sidder stramt.
Nogle stik kan spændes og er ofte bedre end de billige som ikke kan.
Der er dog bananstik fra LOK som ikke koster så meget, og har en formidabel kontakt.
Løst anslået mener jeg de koster ca 60 kr stk. i rhodium-versionen. De sidder så fast, at de næsten skal hamres ind.
De skal ikke skrues, men er lavet med en stikpind som bliver klemt sammen i hele sin længde når detn sættes i.
Jeg har ikke haft bedre stik, heller ikke til ti gange denne pris.
De fås i en forgyldt version også, så er prisen 20 kr. mindre.
De kan købes hos www.hificable.dk
Jeg kan i øvrigt varmt anbefale at lodde kablerne på.
Husk så at bruge loddetin uden flus-middel, og gerne en baseret på sølv.
Om du kan høre forskel afhænger af dine ører og dit udstyr.
Selv oplevede jeg et "tab" af diskant da jeg fik skruet mine første kabler ordentligt på.
Sandheden var dog at jeg faktisk fik et mere troværdigt og korrekt lydbillede.
Med hensyn til støj fra en forstærker, så er der altid lidt støj.
Jeg tror dog gerne at en gammel nikko er ude af stand til at få den frem i lydbilledet.
Højtalerne til en sådan har næppe heller de fornødne egenskaber til at få den "frem"
Det kan man glæde sig over hvis man gider.
God fornøjelse.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|