Hej
Jeg har nu haft en LX83 i 9 måneder og har da i den tid fået både gode og dårlige oplevelser med den.
Jeg har den koblet op til et par ældre JBL L7 som fronthøjttalere, en hjemmebygget center (Jamo 6 tommer basenheder og en JBL titaniumdiskant magen til dem i L7'erne) og 2 ældre Jamo dipol-baghøjttalere. Jeg anvender også en Onkyo M5890 effektforstærker som "subwoofer-forstærker", dvs. den er tilkoblet Sub-out på LX83'eren og basenhederne i L7'erne er koblet til M5890'eren, så det er en slags "bi-amp" setup.
Lydmæssigt er den lidt lys i det. JBL's titanium-diskanter kan dog også være svære at "styre" men LX83'eren klarer det dog nogenlunde. Jeg har dog måttet justere diskanten noget ned (-2db), før de høje toner blev tilfredsstillende/ikke så "skarpe" (i det der hedder X-curve i LX83'eren). Men det gode ved LX83'eren her er så de mange justeringsmuligheder man har. Men man skal så også forvente at bruge en del timer på at justere, før det lyder helt rigtigt.
En anden god ting ved LX83'eren er effekten i den, for den er kraftig! Der mangler ikke power i den! Og så er der ingen blæser i den pga ICE-power, så ingen blæserstøj, som med visse andre surroundreceivere. LX83's bluetooth-fjernbetjening er også et stort +, da den ikke skal anvendes som en pegepind som andre fjernbetjeninger.
Derudover har jeg kun oplevet nogle af de typiske småirriterende fejl, som vist er i de fleste store surroundreceivere, som efterhånden er overfyldte med elektronik og software. Eksempelvis vil LX83'eren til tider "bestemme" hvilken lydkilde jeg skal bruge. Dvs. den husker f.eks. hvis jeg, sidst den var tændt, brugte min Pioneer LX54 bluray-afspiller. Så starter den automatisk den op også, når jeg tænder den og skifter selv over på BD på LX83'eren. Men hvis jeg så vil bruge en anden indgang, så skal jeg slukke for LX54 og vente omkring 15 sekunder før den igen er slukket, før jeg må skifte fra BD-indgangen til en anden indgang på LX83'eren. Lidt irriterende nogle gange. Det kan dog slåes fra, men så ryger muligheden for at anvende Pioneer's PQLS også (lidt irriterende at de to ting hænger sammen). Der er til tider også lidt problemer med kommunikationen imellem LX83'eren og min Panasonic plasmaskærm (PX70), men her tror jeg nu oftest, at det er skærmen der driller, da det er ved at være en ældre model.
Til sammenligning har jeg også haft en Onkyo TX-NR905 og en Harman Kardon AVR760.
Onkyo'en er hånden på hjertet den der lød bedst sammen med mine JBL'er! Men da den gik i stykker efter 1 års tid kæmpede jeg med Onkyo, en forhandler osv. i 11 måneder inden det lykkedes mig at få mine penge igen (da den ikke kunne repareres efter 3 forsøg!). Det er en anden og meget lang historie, men konklusionen er, at jeg aldrig mere vil købe et Onkyo-produkt. Deres "kundeservice" og deres retur-/garantiregler er simpelthen det ringeste, jeg har oplevet!
Harman'en fik jeg da jeg havde store forventninger til Harman/JBL-kombinationen og den meget opreklamerede, tilbagelænede "amerikanerlyd". Hvor blev jeg skuffet! Aldrig har mine JBL'er skreget så meget i diskanterne! Efter flere ugers justeringer og setup-ændringer leverede jeg Harman'en tilbage! Den kunne bare ikke sammen med JBL'erne. En anden ting var en fæl blæserstøj fra Harman'en, som var trættende at høre på i længden (specielt i stille passager i film). Endelig så kom den lovede HDMI 1.4-opdatering til 760'eren fra Harman vist heller aldrig.
Så om LX83'eren vil jeg bare sige, at det er et meget godt produkt, som også lyder rigtig godt (hvis man bruger tiden på at få den justeret rigtigt ind). Er man til plug and play, så skal man ikke købe LX83'eren, for den kræver, at man bruger tid på den for at få det bedste ud af den. Til gengæld, så leverer den også, når man har brugt tiden på den!