Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nyt vs gammelt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 09 April 2016 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

tjaa Dai Zensor 7 står il 3000 og Opticon til 4000 .. så ja 33% men også klart bedre lyd :-)
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

pipper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 April 2016 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke gerne over 7000 kr for et sæt, men får man bare meget bedre højttalere til 8000 kr for et sæt er det ikke det der skal gøre en forskel.

Jeg hørte netop opticon 5 og zensor 7 igår.

Opticon var da klart bedre, men også 4000 kr dyrere. Havde de kostet 8000 kr var det dem jeg valgte. Men syntes egenligt at Zensor 7 gjorde det rigtig fint.
Til top Vis pipper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pipper

pipper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2016 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hvad med et par brugte Mentor 6 fra Dali.

Vil jeg kunne udnytte dem med min receiver, eller vil det være spild af
penge at købe dem.
De kan fåes brugt til 9000 kr.

BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 April 2016 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

pipper skrev:
Jeg har en surround reciever YAMAHA RX-V779

Behold dine Dali 104 og sats på noget bedre forstærkning
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund

pipper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2016 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
om den er smal er fuldstændig lige meget, mange smalle system audioer kan sagtens spille ok

Om de kan levere ordentlig lyd er jo noget du selv skal bedømme

Wharfedale Diamond 230 dem bør du også lytte til

De er da godt nok billige. 3000 kr for et sæt.
Men er der front med til dem, da det er et "must" herhjemme?

pipper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2016 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

BLund skrev:
pipper skrev:

Har lige købt Yamaha'en, så der går en rum tid inden jeg skal have noget andet :-(

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 April 2016 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

pipper skrev:

gasolin skrev:
om den er smal er fuldstændig lige meget, mange smalle system audioer kan sagtens spille ok Om de kan levere ordentlig lyd er jo noget du selv skal bedømme Wharfedale Diamond 230 dem bør du også lytte til
De er da godt nok billige. 3000 kr for et sæt.Men er der front med til dem, da det er et "must" herhjemme?

Det er der men ikke traditionel frontgitter,stof, kun foran enhederne plan med fronten af højtaleren

Prisen og den generalle lyd gør dem til et bedre køb end dali zensor 5 (ikke så lyse som dali)
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 April 2016 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

De gamle Dali 104 var udstyret med Vifa C17WG enheder, altså magnet mæssigt den svagere udgave af C17WH. Men mebran og ophæng er ens.
Det var billige enheder, men alligevel særdeles gode. Så jeg forstår godt at du er lidt skuffet over det man får for pengene i dag.
104 var en helt igennem vellykket konstruktion, især til pengene.
Jeg ville nok foretrække at købe brugt, stumpeprisen ganges med 5-7 før den endelige udsalgspris er fundet. Tror dog Dali kalkuleres noget lavere!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Sendt: 09 April 2016 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

pipper skrev:

BLund skrev:
pipper skrev:

Har lige købt Yamaha'en, så der går en rum tid inden jeg skal have noget andet :-(

Inden du begynder at kaste dig ud i diverse højttalerbytterier, så bør du efter min mening udelukke "forstærkerfaktoren". D.v.s. at du skal sørge for, at have rigelig effekt at gøre med. Nu kan jeg se at du bor i Sydjylland. Hvor helt nøjagtigt? Jeg har nemlig en effektforstærker spændt efter min Yamaha receiver. Den kan jo let flyttes på, så det kunne prøves af.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2016 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Pipper.

Du behøver ikke svare, da jeg har set, hvor du bor.

M.v.h.

pipper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2016 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Jamen Kurt - er det ikke dig der kar mentor 6 tilsalg :-)

Hvad koster sådanne en effektforstærker?

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2016 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

1. Nej, jeg har ingen højttalere til salg.
2. Effekten sælges ikke. Det var blot en tanke, for at lade dig prøve, hvilken forskel det vil give på lyden, ved at tilslutte en effekt, til din Yamaha receiver. SÅ er du sikker på, at du får det fulde potentiale ud af dine højttalere. Så du ikke går ud og køber nye højttalere, og så var det mer´ effekt, som gav dét du manglede.

M.v.h.

pipper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2016 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Er ikke helt med desværre :-(

Men vil det sige at jeg kan beholde min nye receiver og så koble noget til den og få bedre lyd?

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2016 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Korrekt! Din receiver har det som hedder "Pre-out". Det er linie-udgange, som kan tilsluttes direkte til en effektforstærker. På den måde vil din receiver fungere som forforstærker. D.v.s. at receiveren fungerer som kilde (Radio, CD, TV m.m.), og den fungerer som volumenkontrol. Selve effektdelen på din receiver vil ikke trække dine fronthøjttalere, men kun din center og baghøjttalere. Det vil samlet set give dig mere overskud/bedre lyd, da receiverens effektdel ikke presses.

M.v.h.

pipper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2016 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Super. Så har jeg forstået det :-)

Men så er det store spørgsmål jo - Hvad kan jeg få af brugt som ville passe til mit behov
og hvad koster det?

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 April 2016 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Roooooolig nu!!!

Det kan godt være at en forhandler vil forsøge at overbevise dig om at du skal købe noget nyt, men du kan også være HELT sikker på at brugere herinde snakker ud fra egne erfaringer og "pådutter" dig deres holdning til tingene. Vær lidt reserveret overfor de "gode" anbefalinger.

Som allerede nævnt skal højttalere spilles til, og specielt basenhederne kræver tid for at "løsne" sig så de spiller mere fyldigt. Du kan/MÅ ikke bedømme højttalerne som de spiller ud af transportkasserne. Du kan ikke være sikker på deres egentlige formåen på nuværende tidspunkt stemmer overens med resultatet efter f.eks. 200 timer.

Næste punkt er sammenligningen af hvad du er vant til... Dali har gennem mange år lavet gode højttalere til pengene, men du har formentlig købt nogle højttalere der er er mere "opryddet" i lyden, og dermed mere præcise og afslørende. Det tager lidt tid at sætte pris på dette, frem for at de lyder fyldigt. Reelt set kan du slet ikke være sikker, men du har åbenbart valgt at købe højttalere ud fra anmeldelser og andres indtryk, hvilket nogle vil rynke næsen ad, men lad os sætte det i perspektiv...

Du kan kun bedømme en højttaler indenfor dine egne fire vægge, med den elektronik du har stående. Hører du et sæt højttalere i en butik er akustikken (og formentlig også elektronikken) noget helt andet, så du kan slet ikke stole på dine indtryk her. Stol slet ikke endeligt på sådanne indtryk, i bedste fald kan du sammenligne butikkens højttalere, men slet ikke højttalere fra forskellige butikker.

Det sidste er så at du har en surround-receiver... Det er formentlig musik du sammenligner på, men jeg håber da at du har en intention om at det hele skal anvendes til film også (ellers giver det ingen mening), og så kommer der jo en subwoofer på også, til netop den mere kraftige bund. Det er selvfølgelig træls at Yamaha har ry for at koble subwooferen ud af stereo-signalet så.

Hvis du vil være sikker skal du have en større højttaler, men uden at høre dem derhjemme kan du absolut ikke være sikker.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 April 2016 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Hvis dine Dali 104 er fine med fine kantophæng, så får du nok ikke bedre lige foreløbigt, især i prislejet du rumstere i. Du kunne feks bare for lige at
prøve det se om du kan finde en gl NAD 3020 series 20 til 500kr, så kan det være du finder ud at udviklingen nærmere har været en indvikling, og du
kan vente 20 år mere med at kigge efter grej.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 April 2016 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Gabetta - Yamaha's ry.

Yamaha kan gennem dens menu manuelt indkoble subwooferen. Også i stereosammenhæng, hvis man ønsker det.
Vælger man den automatiske indstilling med mikrofon kalibrering (kan anbefales) med tilsluttet subwoofer, resulterer det oftest i at recieveren fordeler bassen til front og sub med en automatisk indstillet delefrekvens.

Efterfølgende vælder man manuelt i menuen frontspeaker "Large" og subwoofer "Normal". Subwooferens delefrekvens og niveau indstilles på denne efter gehør. Så er der "subwoofer i stereomode".

Undtagelsen er når man vælger "Straight" indstillingen, så vidt jeg husker. Jeg bruger ikke selv subwoofer på min Yamaha RXA-1010.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

pipper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2016 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke have en subwoofer stående og det lyder fint at man godt kan undvære den og stadig få en fin lyd.

Jeg har nok valgt at købe det forkerte grej da jeg valgte en receiver fremfor en forstærker men det kan jeg ikke ændre på nu. Jeg valgte receiveren pga at der også er radio i enheden. Men er en receiver virkelig så meget dårlige end en forstærker til at spille musik, at man SKAL ud og investere i en effektforstærker?

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 April 2016 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Tja... Der er receiver og så er der receiver... I gamle dage, før surround kom frem, blev der konstrueret og solgt "monster" receivers, med
masser af saft og kraft, de "forsvandt " i slutningen af firserne.... Hvorpå de første surround receivere kom frem... En surround receiver er ikke
direkte dårlig, men en del af,produktionsomkostningerne bruges selvfølgelig ikke på effekt, men på surrounden... Derfor kan det være en fordel, at
have en effekt forstærker på fronthøjttalerne, især hvis man har "tungere" drevne højttalere, til stereo lytning... Men... Prøv dig frem... Jeg har selv
en Pioneer receiver sammen med B&W cm9, og en sub til fjernsyns-film, og netop disse højttalere er berygtet for at være svære at trække, men jeg
er svært tilfreds, da vi sjældent skruer meget op over -12 db på volumen...

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum